Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Krutá rana pre slovenský maloobchod. Pokles je výraznejší ako počas najtvrdšieho minuloročného lockdownu

Robert Juriš Podnikanie Poslať

Maloobchodné tržby v januári 2021 medziročne klesli o 16,8 %. Je to výrazne viac, než sa očakávalo, a zároveň výraznejšie, než sme zaznamenali počas najsilnejšieho lockdownu v apríli minulého roka. V takto zlej situácii sa slovenský maloobchod dosiaľ nenachádzal. Červené čísla prekvapili aj analytikov, ktorí hovoria o vytriezvení z ilúzie, že sektor je voči koronakríze odolný.

maloobchod

Foto: Shutterstock

 

Ilúzia o odolnosti slovenského maloobchodu sa rozplynula

Druhá vlna pandémie koronavírusu významne ovplyvnila predaje aj na začiatku tohto roku. „Dáta za platby našich klientov napovedali, že k určitému prepadu príde, no nie až v takomto rozsahu. Preto nás pokles tržieb prekvapil,“ tvrdí analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

O krutom vytriezvení slovenského maloobchodu hovorí aj analytik UniCredit bank Ľubomír Koršňák: „Po prevažne pozitívnych prekvapeniach, ktoré maloobchod prinášal v závere roka 2020, keď vytváral ilúziu svojej odolnosti voči druhej vlne pandémie, január priniesol nepríjemné zreálnenie tržieb slovenských obchodníkov.“

Podľa údajov Štatistického úradu SR sa dynamika medziročného poklesu slovenského maloobchodu prehĺbila zo zanedbateľných decembrových 0,6 % až na rekordných januárových 16,8 %. Januárový medziročný pokles tržieb tak presiahol aj maximálny pokles zaznamenaný počas najtvrdšieho lockdownu v rámci prvej vlny pandémie koronavírusu. V apríli 2020 tržby medziročne poklesli o 14,3 %.

„Zdá sa však, že tento rok neistota spojená s pandémiou, a nakoniec aj povinné uzavretie nepotravinových prevádzok, zmazali tradičný efekt povianočných výpredajov,“ tvrdí analytik s tým, že najmiernejší pokles o 7,5 % začiatkom roka 2021 zaznamenali domáce internetové obchody. Zato tržby z predaja oblečenia a obuvi medziročne klesli o 61, respektíve 75 %.

Online pomohlo, ale tržby nezachránilo

Mimoriadne zlé obdobie zažíva aj slovenský gastrosektor. „Začiatkom tohto roka si výrazne pohoršili aj pohostinstvá a reštaurácie, keď zaznamenali medziročný pokles tržieb o 55 %. Dôvodom je sprísnenie protipandemických opatrení. Výdaj jedla cez okienko či jeho rozvoz nedokážu naplno nahradiť klasickú fyzickú návštevu reštaurácie,“ vysvetľuje analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská. Ešte väčší debakel podľa nej utrpela oblasť ubytovania, kde sa medziročný prepad blíži až k hranici 88 %.

Ako uviedla ďalej, mnohé z maloobchodných aj iných prevádzok v uplynulých mesiacoch posilnili svoje online predajné kanály. Ani tie im však zvyčajný predaj či tržby nedokázali zabezpečiť. Väčšina zákazníkov totiž svoje plánované nákupy posúva na neskôr, keď budú obchody opäť otvorené.

Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, môcť tovar pred nákupom vidieť, ohmatať si ho či vyskúšať, mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii, prípadne faktor nakupovania ako forma relaxu.

Mnohí ľudia však nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že položky s nízkymi cenami sa im neoplatia kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne, online nakupovanie má svoje miesto, ale ako sa ukazuje, ideálne je v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach, a to najmä z dlhodobého hľadiska,“ dodáva E. Sadovská.

Aké sú vyhliadky na oživenie spotrebiteľských aktivít a tržieb?

Očakávame, že prísne opatrenia, ktoré povinne uzatvárajú významnú časť nepotravinového segmentu, budú okresávať tržby slovenského maloobchodu aj v nasledujúcich mesiacoch. Postupný nárast mobility však naznačuje, že pokles by sa mohol predsa len začať pozvoľna zmierňovať,“ myslí si Ľ. Koršňák.

No zároveň upozorňuje na to, že spotrebiteľská dôvera sa ani vo februári 2021 nezačala zlepšovať. Domnieva sa však, že predsa len stabilnejší potravinový segment by mohol zaznamenať postupné zotavenie tržieb, hoci aj on bude v najbližších mesiacoch vykazovať stále silné medziročné prepady.

„Pandémia a nižšia spotrebiteľská dôvera by mali brzdiť spotrebu počas celej jari, pretože skoré uvoľnenie opatrení obmedzujúcich maloobchod neočakávame. Odložená spotreba by však mohla výraznejšie podporiť tržby maloobchodu počas tohtoročného leta. Rastúce vklady obyvateľstva v bankách naznačujú, že potrebné zdroje by na to minimálne časť domácností mohla mať stále k dispozícii,“ vysvetľuje Ľ. Koršňák.

O niečo optimistickejší pohľad ponúka analytik Slovenskej sporiteľne. „Výraznejšie oživenie ekonomickej aktivity podľa teraz dostupných informácií očakávame od neskoršej jari 2021,“ dúfa M. Horňák.

logo
Prečítajte si tiež:
16.6.2024 Redakcia FinReport

Cestovné kancelárie vlani zaznamenali druhý najlepší rok od začiatku tisícročia

Cestovné kancelárie na Slovensku vlani dokázali o dve tretiny zvýšiť počty turistov, ktorí si kúpili ich zájazdy. Po troch rokoch boja s ...

16.6.2024 Redakcia FinReport

Počet kryptomenových bankomatov rastie, na celom svete ich je takmer 40-tisíc

Kryptomenám sa darí, a tak stúpa aj počet kryptomenových bankomatov. Úspešné obdobie však trvá len približne 10 posledných mesiacov, ...

15.6.2024 Redakcia FinReport

Európsky preukaz zdravotného poistenia v zahraničí stačiť nemusí, potrebné je cestovné poistenie

Pri plánovaní cesty do zahraničia je jedným z najdôležitejších krokov zabezpečiť si vhodné cestovné poistenie. Toto poistenie je ...

15.6.2024 Redakcia FinReport

Najviac držiteľov kryptomien je medzi Indami, najvyššie výnosy však dosahujú Američania

Počet Američanov, ktorí prijímajú kryptomeny, stále rastie. V tomto roku ho podporuje nielen intenzívny záujem o nové technológie, ale aj ...

14.6.2024 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku dosahuje „príjemných“ 2,2 %, no ceny potravín sa opäť zvyšujú

Ceny potravín a nealkoholických nápojov v máji 2024 mierne vzrástli, medzimesačne aj medziročne. V porovnaní s aprílom zdraželi aj ...

14.6.2024 Mário Špilberger

Spotreba sladených nápojov kvôli dani poklesne, chce to však čas

Nielen tabakové výrobky, ale aj sladené nealkoholické nápoje budú pravdepodobne od nového roka drahšie. Schvaľovanie novej dane je ...

11.6.2024 Redakcia FinReport

Svetovým podnikateľom roka 2024 sa stal Ind Vellayan Subbiah EY

Za víťaza tohtoročného svetového finále súťaže EY Podnikateľ roka bol na slávnostnom ceremoniáli v monackom Salle des Etoiles vyhlásený ...

11.6.2024 Redakcia FinReport

Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo uzatvoril poskytovanie grantov na patenty

Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo oznámil, že počet žiadostí o poskytnutie takzvaného Poukazu 3 z Fondu pre podporu malých a ...

4.6.2024 Redakcia FinReport

FTI Touristik: Tretia najväčšia cestovka v Európe ide do krachu

Tretia najväčšia európska cestovná skupina FTI sa dostala do platobnej neschopnosti, a tak je jej ďalšie pôsobenie na trhu s „dovolenkovým ...

29.5.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Tri zo štyroch slovenských firiem chcú znížiť svoje náklady a zvýšiť efektivitu

Pre približne tri zo štyroch slovenských podnikov (72 %) je v súčasnosti hlavnou strategickou prioritou znižovanie nákladov a zvyšovanie ...

26.5.2024 Redakcia FinReport

Diverzita, rovnosť a inklúzia sú o férovosti, ktorá prináša benefity úplne všetkým

Spokojnejší a zdravší zamestnanci, lojálnejší zákazníci a lepší prístup k talentom. To je len niekoľko výhod diverzity a inklúzie na ...

11.5.2024 Redakcia FinReport

Knižný prieskum: Stále máme radi papierové knihy a nevadí nám ani, ak sú z druhej ruky

Slováci sú napriek neľahkej ekonomickej situácii stále ochotní kupovať si knihy, pričom najviac míňajú za klasické papierové knihy v ...

8.5.2024 Redakcia FinReport

Analýza: Počet firiem doplácajúcich na platobnú neschopnosť sa nebezpečne zvyšuje

Platobná neschopnosť firiem rastie v troch štvrtinách krajín (75 %) sveta, pričom vo väčšine prípadov ide o dvojciferný nárast. V praxi ...

2.5.2024 Redakcia FinReport

Becherovka už nepatrí spoločnosti Pernod, ale poľskej skupine Maspex

Svetoznáma značka českého likéru Becherovka má od začiatku mája 2024 nového majiteľa. Na transakcii sa dohodla Grupa Maspex a jej pôvodný ...

1.5.2024 Redakcia FinReport

Pri nakupovaní na internete si dávajte pozor na e-shopy, ktoré nekomunikujú

Nakupovanie v e-shopoch je už bežnou súčasťou životov spotrebiteľov. V období novoročných výpredajov prichádza dokonca k ich nárastu. ...

28.4.2024 Redakcia FinReport

Daňové licencie môžu spôsobiť problémy majiteľom neaktívnych spoločností

Daňové licencie ovplyvnia viac než 43 % slovenských firiem. Komplikácie vzniknú predovšetkým malým a neaktívnym firmám. Majitelia ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Počet insolvencií vlani narástol o 15 %, toto sú najčastejšie príčiny

Až 400 firiem sa vlani na Slovensku ocitlo v stave platobnej neschopnosti. Bolo ich o 53 viac ako v treťom kovidovom roku 2022, čo predstavuje ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay