Krutá rana pre slovenský maloobchod. Pokles je výraznejší ako počas najtvrdšieho minuloročného lockdownu
Maloobchodné tržby v januári 2021 medziročne klesli o 16,8 %. Je to výrazne viac, než sa očakávalo, a zároveň výraznejšie, než sme zaznamenali počas najsilnejšieho lockdownu v apríli minulého roka. V takto zlej situácii sa slovenský maloobchod dosiaľ nenachádzal. Červené čísla prekvapili aj analytikov, ktorí hovoria o vytriezvení z ilúzie, že sektor je voči koronakríze odolný.
Foto: Shutterstock
Ilúzia o odolnosti slovenského maloobchodu sa rozplynula
Druhá vlna pandémie koronavírusu významne ovplyvnila predaje aj na začiatku tohto roku. „Dáta za platby našich klientov napovedali, že k určitému prepadu príde, no nie až v takomto rozsahu. Preto nás pokles tržieb prekvapil,“ tvrdí analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.
O krutom vytriezvení slovenského maloobchodu hovorí aj analytik UniCredit bank Ľubomír Koršňák: „Po prevažne pozitívnych prekvapeniach, ktoré maloobchod prinášal v závere roka 2020, keď vytváral ilúziu svojej odolnosti voči druhej vlne pandémie, január priniesol nepríjemné zreálnenie tržieb slovenských obchodníkov.“
Podľa údajov Štatistického úradu SR sa dynamika medziročného poklesu slovenského maloobchodu prehĺbila zo zanedbateľných decembrových 0,6 % až na rekordných januárových 16,8 %. Januárový medziročný pokles tržieb tak presiahol aj maximálny pokles zaznamenaný počas najtvrdšieho lockdownu v rámci prvej vlny pandémie koronavírusu. V apríli 2020 tržby medziročne poklesli o 14,3 %.
„Zdá sa však, že tento rok neistota spojená s pandémiou, a nakoniec aj povinné uzavretie nepotravinových prevádzok, zmazali tradičný efekt povianočných výpredajov,“ tvrdí analytik s tým, že najmiernejší pokles o 7,5 % začiatkom roka 2021 zaznamenali domáce internetové obchody. Zato tržby z predaja oblečenia a obuvi medziročne klesli o 61, respektíve 75 %.
Online pomohlo, ale tržby nezachránilo
Mimoriadne zlé obdobie zažíva aj slovenský gastrosektor. „Začiatkom tohto roka si výrazne pohoršili aj pohostinstvá a reštaurácie, keď zaznamenali medziročný pokles tržieb o 55 %. Dôvodom je sprísnenie protipandemických opatrení. Výdaj jedla cez okienko či jeho rozvoz nedokážu naplno nahradiť klasickú fyzickú návštevu reštaurácie,“ vysvetľuje analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská. Ešte väčší debakel podľa nej utrpela oblasť ubytovania, kde sa medziročný prepad blíži až k hranici 88 %.
Ako uviedla ďalej, mnohé z maloobchodných aj iných prevádzok v uplynulých mesiacoch posilnili svoje online predajné kanály. Ani tie im však zvyčajný predaj či tržby nedokázali zabezpečiť. Väčšina zákazníkov totiž svoje plánované nákupy posúva na neskôr, keď budú obchody opäť otvorené.
Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, môcť tovar pred nákupom vidieť, ohmatať si ho či vyskúšať, mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii, prípadne faktor nakupovania ako forma relaxu.
„Mnohí ľudia však nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že položky s nízkymi cenami sa im neoplatia kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne, online nakupovanie má svoje miesto, ale ako sa ukazuje, ideálne je v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach, a to najmä z dlhodobého hľadiska,“ dodáva E. Sadovská.
Aké sú vyhliadky na oživenie spotrebiteľských aktivít a tržieb?
„Očakávame, že prísne opatrenia, ktoré povinne uzatvárajú významnú časť nepotravinového segmentu, budú okresávať tržby slovenského maloobchodu aj v nasledujúcich mesiacoch. Postupný nárast mobility však naznačuje, že pokles by sa mohol predsa len začať pozvoľna zmierňovať,“ myslí si Ľ. Koršňák.
No zároveň upozorňuje na to, že spotrebiteľská dôvera sa ani vo februári 2021 nezačala zlepšovať. Domnieva sa však, že predsa len stabilnejší potravinový segment by mohol zaznamenať postupné zotavenie tržieb, hoci aj on bude v najbližších mesiacoch vykazovať stále silné medziročné prepady.
„Pandémia a nižšia spotrebiteľská dôvera by mali brzdiť spotrebu počas celej jari, pretože skoré uvoľnenie opatrení obmedzujúcich maloobchod neočakávame. Odložená spotreba by však mohla výraznejšie podporiť tržby maloobchodu počas tohtoročného leta. Rastúce vklady obyvateľstva v bankách naznačujú, že potrebné zdroje by na to minimálne časť domácností mohla mať stále k dispozícii,“ vysvetľuje Ľ. Koršňák.
O niečo optimistickejší pohľad ponúka analytik Slovenskej sporiteľne. „Výraznejšie oživenie ekonomickej aktivity podľa teraz dostupných informácií očakávame od neskoršej jari 2021,“ dúfa M. Horňák.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Ľadový dóm, kilometre zjazdoviek a bežkárskych tratí, skialpinizmus aj rôzne podujatia. Vysoké Tatry majú v zime čo ponúknuť
- 2.Pri celoročnom cestovnom poistení pozor na lehoty návratu do vlasti
- 3.Podnikatelia si môžu znížiť daň superodpočtom, ten sa zvyšuje na 200 %
- 4.Pozor na nakupovanie vianočných darčekov na splátky
- 5.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby