Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Korporátnu identitu je dôležité chrániť

Natália Hučková Podnikanie Poslať

Ako väčšina úspešných spoločností, aj subjekty finančného trhu kladú dôraz na tvorbu a správne nastavenie korporátnej identity, ktorej neoddeliteľnou súčasťou je aj samotný korporátny dizajn. Ten je zväčša prvou vecou, ktorú klient v súvislosti s ponúkanou službou vníma. Preto je pri korporátnom dizajne nevyhnutné nielen dbať na jeho vytvorenie, ale aj na ochranu už vybudovaného korporátneho dizajnu, napríklad loga spoločnosti.

Zdroj foto: Freepik.com

Je totiž samozrejme nežiaduce, aby novovzniknutá spoločnosť začala používať logo spoločnosti, ktorá už má vybudované svoje dobré meno na trhu. Predchádzanie zneužívania korporátneho dizajnu  je možné zaistiť prostredníctvom   ochrany, ktorú spoločnostiam priznáva inštitút ochrannej známky registrovanej na Úrade priemyselného vlastníctva SR.

 

Podľa zákona o ochranných známkach môže byť takouto známkou chránené akékoľvek označenie, ktoré možno graficky znázorniť a ktoré tvoria najmä slová vrátane osobných mien, písmená, číslice, kresby, tvar tovaru alebo jeho obal, prípadne ich vzájomné kombinácie, ak takéto označenie je spôsobilé rozlíšiť tovary alebo služby jednej osoby od tovarov alebo služieb inej osoby.

Registrovaná ochranná známka teda priznáva akémukoľvek subjektu, vrátane subjektov finančného trhu, zvýšenú mieru ochrany voči konkurencií zvažujúcej zneužitie jeho korporátneho dizajnu - od loga, cez slogan, alebo inú značku.

Zabezpečenie jednej z najvýznamnejších stránok korporátnej identity spoločnosti, tak možno dosiahnuť podaním riadne vyplnenej prihlášky na Úrade priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky. Takáto prihláška musí obsahovať všetky náležitosti vyžadované zákonom a jej podanie je zároveň spojené s úhradou správneho poplatku. Podaním prihlášky zároveň vzniká prihlasovateľovi právo prednosti pred každým, kto podá prihlášku obsahujúcu zhodné alebo podobné označenie, neskôr. V prípade splnenia všetkých podmienok, úrad prihlášku zverejní vo Vestníku Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky. Platnosť zápisu ochrannej známky je desať rokov od podania prihlášky úradu. V prípade záujmu o jej obnovu na ďalších desať rokov, je možné žiadať o jej predĺženie. 

 

Prínos registrovanej ochrannej známky spočíva v tom, že subjektu, ktorý zaistil registráciu svojej ochrannej známky, vzniká výlučné právo používať túto ochrannú známku v spojení s jeho službami. Bez súhlasu takéhoto oprávneného subjektu preto nikto nesmie používať označenie zhodné s ochrannou známkou pre zhodné služby. To platí aj v prípade, že existuje čo i len určitá pravdepodobnosť zámeny na strane verejnosti. 

Ak by došlo k neoprávnenému zásahu do práv subjektu oprávneného na používanie ochrannej známky, tento má právo domáhať sa zákazu porušovania na strane osoby používajúcej, alebo dokonca zneužívajúcej podobnosť s ochrannou známkou, a takisto odstránenia následkov, ktoré takýmto zásahom vznikli. Na zabezpečenie kompenzácie plynúcej z porušenia práv oprávneného subjektu nie je vylúčené ani primerané peňažné plnenie, či iné vhodné zadosťučinenie.

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Martin Jamnický

Vysoké náklady likvidujú dopravcov na Slovensku, trpia najmä menšie spoločnosti

Drahé mýto, vysoká cena pohonných hmôt, nedostatok vodičov. Dopravcovia na Slovensku sa sťažujú na rastúce náklady aj menšie množstvo ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Reporting o zodpovednom prístupe k podnikaniu sa rozšíri aj na množstvo slovenských firiem

Nefinančný ESG reporting je od roku 2018 povinný pre niekoľko veľkých spoločností pôsobiacich na Slovensku. Do platnosti však vstúpi nová ...

5.4.2024 Martin Jamnický

V ktorých odvetviach vzniká a zaniká najviac firiem a živností

Minulý rok bol pre slovenských podnikateľov mimoriadne náročný. Kým v rokoch 2021 a 2022 zaniklo približne 3 300 spoločností, vlani ich ...

1.4.2024 Redakcia FinReport

Na európskom trhu dominujú mikropodniky, no až polovicu obratu generujú veľké firmy

V krajinách Európskej únie pôsobí približne 32 miliónov podnikov a firiem, ktoré zamestnávajú viac ako 160 miliónov ľudí a vlani mali ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

McDonald’s vlani na Slovensku nakŕmil 19 miliónov zákazníkov

Slovákom hamburgery chutia. Spoločnosť McDonald's Slovakia vo svojich prevádzkach vlani obslúžila viac ako 19 miliónov zákazníkov. Tržby ...

21.3.2024 Redakcia FinReport

Penta zvažuje predaj stávkovej a hernej spoločnosti Fortuna

Spoločnosť Penta Investments zvažuje možný predaj svojho stávkového a herného operátora Fortuna Entertainment Group. Záujemcom o ...

20.3.2024 Redakcia FinReport

Na niekoľkých exponovaných adresách sídlia aj tisícky firiem naraz

Na Slovensku existuje takmer 1 260 exponovaných adries. Sú to adresy, na ktorých sídli viacero obchodných spoločností alebo neziskových ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Trh s hračkami sa prepadol, no Lego dokázalo zvýšiť svoje tržby

Farebné do seba zapadajúce dieliky stavebnice s názvom Lego sú stále populárne. A to aj v časoch, keď sa ľudia, respektíve deti, hrajú ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay