Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Koniec práce z domu prináša problémy, ale aj nové príležitosti

Magdaléna Švančarková Podnikanie
SK
EN
Poslať

Aktuálna doba nielenže vyvíja tlak na firmy, aby zabojovali proti dôsledkom koronakrízy, ale aby sa postarali aj o zdravie a bezpečnosť svojich zamestnancov. Témou dňa je návrat ľudí na svoje pracoviská po takmer trojmesačnej práci z domu.

image

Foto: Shutterstock

Úlohou zamestnávateľov je posúdiť riziká, venovať pozornosť špeciálnym problémom a otvorene komunikovať so svojimi zamestnancami. Pohoda, pocit istoty a bezpečnosti sú aspekty, ktoré sú teraz dôležitejšie ako kedykoľvek predtým.

Prichádza flexibilná práca 

Podľa šéfov veľkých spoločností, ako sú napríklad Barclays či WPP, so súčasnou krízou sa končí aj obdobie preplnených kancelárií v mestských centrách. Novou normou na zabezpečenie zdravej pracovnej sily sa stáva flexibilná práca. Uviedli to pre list The Guardian.

„Myslím si, že predstava o tom, že 7 000 ľudí dáme do jednej budovy, môže byť minulosťou. Musíme nájsť spôsoby, ako pracovať a dodržiavať väčšiu vzdialenosť počas nasledujúceho obdobia,“ uviedol Jes Staley zo spoločnosti Barclay.

Skúsenosti uviedla aj spoločnosť WPP, ktorá podniká v marketingovom a reklamnom sektore. Celkovo má 106-tisíc zamestnancov. Aj po uvoľnení bezpečnostných opatrení aktuálne z domu stále pracuje 10 percent jej zamestnancov.

Home office jednoducho „zachutil“. Aj keď mnohí ľudia sa tešia, že si vyzlečú tepláky a pôjdu do práce, väčšina rieši to isté. Prečo a kedy vlastne treba ísť do kancelárie? Predsa len pracovať v rúšku osem hodín, dávať si pozor, čoho sa dotknem, vyvoláva stres.

Navyše veľa ľudí si myslí, že pri práci z domu dokážu podať väčší výkon. A tak je otázkou, ako zladiť hygienu, bezpečnosť a zmenu v pracovných návykoch.

Bezpečnosť niečo stojí

V súvislosti s návratom zamestnancov na pracoviská je potrebné vyriešiť viacero problémov. Medzi ne patrí napríklad optimalizácia počtu ľudí v miestnostiach, rozmiestnenie stolov v kanceláriách, úprava zasadačiek, stravovanie, kávové porady, hygiena, očista spoločných či „zdieľaných“ priestorov, ako sú telefonické linky alebo kopírky.

Takéto zabezpečenie pracoviska si vyžaduje zvýšenú finančnú náročnosť na čistenie, zabezpečenie dezinfekcie, bezdotykové technológie, ale aj samotnú reorganizáciu priestorov.

Snaha o pohodu zamestnancov

Na jednej strane sú to výdavky, náklady na reorganizáciu práce, na druhej strane by však zamestnávateľ mal brať do úvahy aj psychickú pohodu svojich zamestnancov. Medzi nimi sa môžu nachádzať ľudia, ktorí sa aj napriek uvoľneniu opatrení necítia na pracovisku bezpečne. A už vôbec nemajú záujem o potľapkanie po pleci či spoločné dumanie s kolegom nad jedným dokumentom.

Niektorí zamestnanci počas obdobia home office možno prehodnotili svoju prácu, zvyklosti a zistili, že im viac vyhovuje práca z domu, prípadne plánujú vo firme skončiť. „Môže prísť zamestnanec, ktorý vie, že prácu z domu zvládal a možno by chcel túto výhodu využívať aj naďalej. Bude chcieť niečo zmeniť,“ vysvetľuje Nikola Sedláčková, biznis koučka zo spoločnosti Eventive a certifikovaná konzultantka Lumina Learning psychometrie.

Určite sa však vyskytnú aj takí zamestnanci, ktorí sa naspäť do práce vyslovene tešia. Môže im však chvíľu trvať, kým sa opäť rozbehnú, pretože čiastočne stratili svoje pracovné návyky. „A budú aj takí, ktorým chýbal sociálny kontakt a v prvé dni v práci si to budú chcieť vynahradiť intenzívnejšou aj mimopracovnou komunikáciou,“ doplnila Sedláčková. Všetky tieto veci by mal manažér zobrať do úvahy a komunikovať o nich so svojimi zamestnancami.

Potrebné je tiež uvedomiť si, že nával práce po niekoľkotýždňovej prestávke tiež nie je riešenie. Snaha dobehnúť zameškané môže spôsobiť opak. Nechuť, únavu zamestnancov, nedôveru a frustráciu.

Nové problémy v kanceláriách?

Podstatná vec po návrate do kancelárií je aj to, že úplne bez rizika to nebude. Navyše sa otvorene hovorí aj o možných ďalších vlnách pandémie. Kancelária však nemôže byť absolútne sterilným prostredím. Riziká je však možné zmenšiť.

Osemhodinový pracovný čas v rúšku je dosť veľká záťaž. Výhodou je mať k dispozícii otvorené plochy mimo kancelárie, ako napríklad terasy alebo balkóny. Nosenie rúška vo firme treba poriadne prediskutovať, aby sa zamestnanci cítili voľne a bezpečne a zároveň si nenarúšali vzájomné hranice.

Častým jablkom sváru v kancelárii je najmä počas leta klimatizácia. Niektorí na ňu nedajú dopustiť, ďalším vyslovene prekáža. Všeobecne sa odporúča v období pandémie viac vetrať. Pri spustenej klimatizácii je to neefektívne a neekonomické. Tu je potrebné postupovať mimoriadne citlivo, aby nevznikli spory, ktoré medzi kolegov postavia neprekonateľné bariéry.

Manažéri, zbystrite pozornosť

Biznis koučka Nikola Sedláčková odporúča manažérom, aby brali do úvahy tieto základné veci:

  • Nepodceňujte nastavenie jednotlivcov – obavy jednotlivcov z vlastnej bezpečnosti, respektíve rešpektovanie sa navzájom.

  • Dajte priestor na spoločné „zdieľanie“ – sociálny kontakt je dôležitý, nechajte ľudí vyrozprávať sa. Keď sa vyrozprávajú, budú mať tendenciu viac a lepšie počúvať.

  • Čo sme sa naučili? Pýtajte sa kolegov, čo im vyhovovalo na práci v home office a čo z toho by mohli využiť na pracovisku. A naopak, čoho bolo až príliš, a teda, čoho by sa chceli v budúcnosti vyvarovať.

  • Spravte si tímové stretnutie a zhodnoťte uplynulé obdobie, ktoré ste strávili mimo pracovného kolektívu. Utuží to vzťahy a možno prídete na to, ako vylepšiť fungovanie tímu. Ak zahrniete do nového fungovania aj niektorý z nápadov svojich kolegov či zamestnancov, preukážete im tým dôveru, za ktorú sa vám odmenia zvýšením pracovného výkonu. 

 

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
25.10.2021 Redakcia FinReport

So štátom dnes robí biznis takmer 23-tisíc firiem

S rôznymi štátnymi inštitúciami alebo inými subjektmi verejného sektora aktuálne obchoduje takmer 23-tisíc firiem. Medziročne ich počet ...

24.10.2021 Redakcia FinReport

Únia za 20 rokov zostarla o viac ako 5 rokov. Priemerný Slovák je mladší ako priemerný Európan

Možno si kladiete otázku, či ste mladší, starší, alebo tak akurát vzhľadom na vekový priemer obyvateľov krajín Európskej únie. Odpoveď ...

23.10.2021 Redakcia FinReport

Prichádza nová príležitosť na investovanie do perspektívnych firiem v podobe SPAC

SPAC (Special Purpose Acquisition Company) je nový investičný model, ktorý sa po úspechu v USA a západnej Európe presúva do ďalších ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Asociácia zamestnávateľov žiada poslancov, aby neschválili Zákonník práce v predloženej podobe

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ) žiada poslancov parlamentu, aby opätovne prehodnotili návrh novely Zákonníka ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Facebook musí platiť: Vo Francúzsku médiám za obsah a v Británii 60-miliónovú pokutu

Sociálnu sieť Facebook čaká náročné obdobie. Britský protimonopolný úrad mu uložil pokutu vo výške 50,5 milióna libier, čo predstavuje ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Spotrebné úvery budú ku koncu tohto roka v kurze. Slováci uprednostnia osobný kontakt s bankou pred online

Slováci sa v roku 2021 opäť osmelili a začali čerpať spotrebné úvery vo väčšej miere ako vo vlaňajšom pandemickom roku. Objem nových ...

22.10.2021 Dominik Horváth

TOP 5 najhorších akcií roka 2021. Do týchto firiem teraz určite neinvestujte

Napriek stále pretrvávajúcej pandémii koronavírusu je rok 2021 pre akciové trhy zatiaľ relatívne úspešný. Drvivá väčšina spoločností ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Šéf Bundesbanky Jens Weidmann končí. Osobné dôvody alebo vyčerpanosť zo sporov?

Najdlhšie slúžiaci guvernér nemeckej centrálnej banky Bundesbank Jens Weidmann oznámil, že ku koncu tohto roka rezignuje na všetky svoje ...

18.10.2021 Redakcia FinReport

Finančná správa SR: Množstvo podnikateľov nepoužíva registračnú pokladnicu v súlade so zákonom

Kontrolóri Finančnej správy SR v septembri tohto roka preverili presne 778 podnikateľských subjektov. Porušenie zákona o používaní ...

6.10.2021 Redakcia FinReport

Finančná správa informuje o postupe pri daňových kontrolách právnických osôb

Finančná správa SR pôsobí nielen represívne, ale voči daňovým subjektom sa snaží vystupovať aj ako poradný orgán. S týmto zámerom ...

4.10.2021 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa v októbri rozpošle 73-tisíc oznámení SZČO o vzniku, zániku či trvaní sociálneho poistenia

Takmer 73-tisíc samostatne zárobkovo činných osôb (SZČO), ktoré mali predĺženú lehotu na podanie daňového priznania, dostane v októbri ...

28.9.2021 Redakcia FinReport

Finančná správa zmiernila podmienky odkladu a platenia daní v splátkach

Finančná správa podala pomocnú ruku daňovníkom, ktorí sa dostali do nepriaznivej situácie pri platení svojich záväzkov. Úľava spočíva ...

25.9.2021 Redakcia FinReport

Spoločnosť Amazon vlani prijala pol milióna nových zamestnancov, teraz by chcela ďalších 125-tisíc

Najbohatší muž sveta Jeff Bezos len pred dvomi mesiacmi odstúpil z čela internetového obchodu Amazon. Spoločnosť zanechal vo výbornej ...

22.9.2021 Redakcia FinReport

Po novom už všetky veľké firmy budú musieť reportovať o zodpovednom prístupe k podnikaniu

Európska únia pritvrdila pri definovaní pravidiel, ktoré majú zabezpečiť uhlíkovú neutralitu. Kontinent ju má dosiahnuť do roku 2050. ...

22.9.2021 Redakcia FinReport

Podnikatelia najčastejšie zlyhávajú v evidencii tržieb. Po kontrole pokladní im však zvyknú rásť

Kontrolóri finančnej správy počas augusta 2021 skontrolovali 822 podnikateľských subjektov. Nedodržiavanie zákona o používaní ...

21.9.2021 Zuzana Mecková

Firmám už zostáva len niekoľko dní na aktualizáciu údajov v obchodnom registri, inak budú vymazané

Podnikatelia už majú len niekoľko dní na to, aby upravili a potvrdili svoje firemné údaje v obchodnom registri. V opačnom prípade im hrozia ...

21.9.2021 Redakcia FinReport

Virtuálne sídlo sa na Slovensku stalo domovom pre viac ako 40-tisíc firiem

Virtuálne sídla firiem majú na Slovensku veľký úspech. Využíva ich každá šiesta firma pôsobiaca na našom území. Najmä startupy, malé ...

17.9.2021 Redakcia FinReport

Za viac ako dva roky skončilo na Slovensku v likvidácii takmer 2-tisíc firiem

Do likvidácie sa na Slovensku každoročne dostanú stovky spoločností. Od začiatku roka 2019 až do polovice tohto roka muselo tento proces ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    So štátom dnes robí biznis takmer 23-tisíc firiem
  2. 2.
    Únia za 20 rokov zostarla o viac ako 5 rokov. Priemerný Slovák je mladší ako priemerný Európan
  3. 3.
    Vláda sa zaviazala dobudovať areál Múzea holokaustu v Seredi, vybuduje aj pamätník
  4. 4.
    V Rimavskej Sobote zostáva nezamestnanosť stále na úrovni 20 percent
  5. 5.
    Muž vstúpil neoprávnene do koľajiska, zrážku s vlakom neprežil (foto)