Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Koniec práce z domu prináša problémy, ale aj nové príležitosti

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Aktuálna doba nielenže vyvíja tlak na firmy, aby zabojovali proti dôsledkom koronakrízy, ale aby sa postarali aj o zdravie a bezpečnosť svojich zamestnancov. Témou dňa je návrat ľudí na svoje pracoviská po takmer trojmesačnej práci z domu.

Zamestnanci v čase koronavírusu

Foto: Shutterstock

Úlohou zamestnávateľov je posúdiť riziká, venovať pozornosť špeciálnym problémom a otvorene komunikovať so svojimi zamestnancami. Pohoda, pocit istoty a bezpečnosti sú aspekty, ktoré sú teraz dôležitejšie ako kedykoľvek predtým.

Prichádza flexibilná práca 

Podľa šéfov veľkých spoločností, ako sú napríklad Barclays či WPP, so súčasnou krízou sa končí aj obdobie preplnených kancelárií v mestských centrách. Novou normou na zabezpečenie zdravej pracovnej sily sa stáva flexibilná práca. Uviedli to pre list The Guardian.

„Myslím si, že predstava o tom, že 7 000 ľudí dáme do jednej budovy, môže byť minulosťou. Musíme nájsť spôsoby, ako pracovať a dodržiavať väčšiu vzdialenosť počas nasledujúceho obdobia,“ uviedol Jes Staley zo spoločnosti Barclay.

Skúsenosti uviedla aj spoločnosť WPP, ktorá podniká v marketingovom a reklamnom sektore. Celkovo má 106-tisíc zamestnancov. Aj po uvoľnení bezpečnostných opatrení aktuálne z domu stále pracuje 10 percent jej zamestnancov.

Home office jednoducho „zachutil“. Aj keď mnohí ľudia sa tešia, že si vyzlečú tepláky a pôjdu do práce, väčšina rieši to isté. Prečo a kedy vlastne treba ísť do kancelárie? Predsa len pracovať v rúšku osem hodín, dávať si pozor, čoho sa dotknem, vyvoláva stres.

Navyše veľa ľudí si myslí, že pri práci z domu dokážu podať väčší výkon. A tak je otázkou, ako zladiť hygienu, bezpečnosť a zmenu v pracovných návykoch.

Bezpečnosť niečo stojí

V súvislosti s návratom zamestnancov na pracoviská je potrebné vyriešiť viacero problémov. Medzi ne patrí napríklad optimalizácia počtu ľudí v miestnostiach, rozmiestnenie stolov v kanceláriách, úprava zasadačiek, stravovanie, kávové porady, hygiena, očista spoločných či „zdieľaných“ priestorov, ako sú telefonické linky alebo kopírky.

Takéto zabezpečenie pracoviska si vyžaduje zvýšenú finančnú náročnosť na čistenie, zabezpečenie dezinfekcie, bezdotykové technológie, ale aj samotnú reorganizáciu priestorov.

Snaha o pohodu zamestnancov

Na jednej strane sú to výdavky, náklady na reorganizáciu práce, na druhej strane by však zamestnávateľ mal brať do úvahy aj psychickú pohodu svojich zamestnancov. Medzi nimi sa môžu nachádzať ľudia, ktorí sa aj napriek uvoľneniu opatrení necítia na pracovisku bezpečne. A už vôbec nemajú záujem o potľapkanie po pleci či spoločné dumanie s kolegom nad jedným dokumentom.

Niektorí zamestnanci počas obdobia home office možno prehodnotili svoju prácu, zvyklosti a zistili, že im viac vyhovuje práca z domu, prípadne plánujú vo firme skončiť. „Môže prísť zamestnanec, ktorý vie, že prácu z domu zvládal a možno by chcel túto výhodu využívať aj naďalej. Bude chcieť niečo zmeniť,“ vysvetľuje Nikola Sedláčková, biznis koučka zo spoločnosti Eventive a certifikovaná konzultantka Lumina Learning psychometrie.

Určite sa však vyskytnú aj takí zamestnanci, ktorí sa naspäť do práce vyslovene tešia. Môže im však chvíľu trvať, kým sa opäť rozbehnú, pretože čiastočne stratili svoje pracovné návyky. „A budú aj takí, ktorým chýbal sociálny kontakt a v prvé dni v práci si to budú chcieť vynahradiť intenzívnejšou aj mimopracovnou komunikáciou,“ doplnila Sedláčková. Všetky tieto veci by mal manažér zobrať do úvahy a komunikovať o nich so svojimi zamestnancami.

Potrebné je tiež uvedomiť si, že nával práce po niekoľkotýždňovej prestávke tiež nie je riešenie. Snaha dobehnúť zameškané môže spôsobiť opak. Nechuť, únavu zamestnancov, nedôveru a frustráciu.

Nové problémy v kanceláriách?

Podstatná vec po návrate do kancelárií je aj to, že úplne bez rizika to nebude. Navyše sa otvorene hovorí aj o možných ďalších vlnách pandémie. Kancelária však nemôže byť absolútne sterilným prostredím. Riziká je však možné zmenšiť.

Osemhodinový pracovný čas v rúšku je dosť veľká záťaž. Výhodou je mať k dispozícii otvorené plochy mimo kancelárie, ako napríklad terasy alebo balkóny. Nosenie rúška vo firme treba poriadne prediskutovať, aby sa zamestnanci cítili voľne a bezpečne a zároveň si nenarúšali vzájomné hranice.

Častým jablkom sváru v kancelárii je najmä počas leta klimatizácia. Niektorí na ňu nedajú dopustiť, ďalším vyslovene prekáža. Všeobecne sa odporúča v období pandémie viac vetrať. Pri spustenej klimatizácii je to neefektívne a neekonomické. Tu je potrebné postupovať mimoriadne citlivo, aby nevznikli spory, ktoré medzi kolegov postavia neprekonateľné bariéry.

Manažéri, zbystrite pozornosť

Biznis koučka Nikola Sedláčková odporúča manažérom, aby brali do úvahy tieto základné veci:

  • Nepodceňujte nastavenie jednotlivcov – obavy jednotlivcov z vlastnej bezpečnosti, respektíve rešpektovanie sa navzájom.

  • Dajte priestor na spoločné „zdieľanie“ – sociálny kontakt je dôležitý, nechajte ľudí vyrozprávať sa. Keď sa vyrozprávajú, budú mať tendenciu viac a lepšie počúvať.

  • Čo sme sa naučili? Pýtajte sa kolegov, čo im vyhovovalo na práci v home office a čo z toho by mohli využiť na pracovisku. A naopak, čoho bolo až príliš, a teda, čoho by sa chceli v budúcnosti vyvarovať.

  • Spravte si tímové stretnutie a zhodnoťte uplynulé obdobie, ktoré ste strávili mimo pracovného kolektívu. Utuží to vzťahy a možno prídete na to, ako vylepšiť fungovanie tímu. Ak zahrniete do nového fungovania aj niektorý z nápadov svojich kolegov či zamestnancov, preukážete im tým dôveru, za ktorú sa vám odmenia zvýšením pracovného výkonu. 

 

logo
Prečítajte si tiež:
23.4.2024 Redakcia FinReport

Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu

Získať vodičské oprávnenie na Slovensku nie je veru lacnou záležitosťou. Mladí ľudia, ktorí sú v opatere centier pre deti a rodiny, po ...

23.4.2024 Martin Jamnický

Do dražby smeruje unikátna zbierka mincí, jej hodnota môže prekonať 5 miliónov eur

Zberatelia aj investori by mali zbystriť pozornosť. Do dražby putuje celoživotná zbierka významného zberateľa MUDr. Václava Brunu. ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Martin Jamnický

Vysoké náklady likvidujú dopravcov na Slovensku, trpia najmä menšie spoločnosti

Drahé mýto, vysoká cena pohonných hmôt, nedostatok vodičov. Dopravcovia na Slovensku sa sťažujú na rastúce náklady aj menšie množstvo ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Reporting o zodpovednom prístupe k podnikaniu sa rozšíri aj na množstvo slovenských firiem

Nefinančný ESG reporting je od roku 2018 povinný pre niekoľko veľkých spoločností pôsobiacich na Slovensku. Do platnosti však vstúpi nová ...

5.4.2024 Martin Jamnický

V ktorých odvetviach vzniká a zaniká najviac firiem a živností

Minulý rok bol pre slovenských podnikateľov mimoriadne náročný. Kým v rokoch 2021 a 2022 zaniklo približne 3 300 spoločností, vlani ich ...

1.4.2024 Redakcia FinReport

Na európskom trhu dominujú mikropodniky, no až polovicu obratu generujú veľké firmy

V krajinách Európskej únie pôsobí približne 32 miliónov podnikov a firiem, ktoré zamestnávajú viac ako 160 miliónov ľudí a vlani mali ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

McDonald’s vlani na Slovensku nakŕmil 19 miliónov zákazníkov

Slovákom hamburgery chutia. Spoločnosť McDonald's Slovakia vo svojich prevádzkach vlani obslúžila viac ako 19 miliónov zákazníkov. Tržby ...

21.3.2024 Redakcia FinReport

Penta zvažuje predaj stávkovej a hernej spoločnosti Fortuna

Spoločnosť Penta Investments zvažuje možný predaj svojho stávkového a herného operátora Fortuna Entertainment Group. Záujemcom o ...

20.3.2024 Redakcia FinReport

Na niekoľkých exponovaných adresách sídlia aj tisícky firiem naraz

Na Slovensku existuje takmer 1 260 exponovaných adries. Sú to adresy, na ktorých sídli viacero obchodných spoločností alebo neziskových ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Európska investičná banka vlani poskytla Slovensku 293 miliónov eur

Skupina Európskej investičnej banky (skupina EIB) podporila v roku 2023 hospodárstvo Slovenska sumou 293 miliónov eur v nových pôžičkách a ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Trh s hračkami sa prepadol, no Lego dokázalo zvýšiť svoje tržby

Farebné do seba zapadajúce dieliky stavebnice s názvom Lego sú stále populárne. A to aj v časoch, keď sa ľudia, respektíve deti, hrajú ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay