Kľúčom k úspechu startupu je správna voľba jeho financovania
Až 90 % novozaložených startupových subjektov skončí svoju existenciu už v prvom roku pôsobenia. Jedným z najčastejších dôvodov zlyhania je nedostatok finančných zdrojov. Okrem dobre načasovaného biznis nápadu sú finančné zdroje nevyhnutnou hybnou silou, ktorá je kľúčová pre úvodný aj nasledujúci rozvoj startupu.
Foto: Shutterstock
Dnešný svet ponúka startupovým projektom viaceré možnosti ich financovania. V praxi sa v prípade novozaložených a rýchlo rastúcich spoločností stretávame s piatimi najbežnejšími spôsobmi.
Financovanie z vlastných zdrojov
Financovanie z vlastných zdrojov, alebo tzv. bootstrapping, je efektívny spôsob financovania najmä začínajúcich startupov. Začínajúci podnikatelia majú často problémy so získaním financovania bez toho, aby najprv preukázali určitú hybnú silu a plán možného úspechu. Môžu investovať z vlastných úspor, alebo môžu presvedčiť svoju rodinu a priateľov, aby im prispeli. „Bez zložitejších formalít a dodržiavania predpisov sa takto dajú ľahko získať financie, čo znamená zvyčajne aj nižšie náklady,“ hodnotí Peter Víglaský, partner advokátskej kancelárie HKV.
Financovanie z vlastných zdrojov, teda bez potreby financovania z vonkajších zdrojov, by mala byť prvá možnosť financovania startupového projektu. Ak zakladatelia investujú vlastné peniaze, sú osobne zaangažovaní a motivovaní podnikať. Zároveň v neskoršej fáze fungovania startupu to investori zvyčajne považujú za výborný signál.
Crowdfunding, teda skupinové financovanie
Takzvaný crowdfunding, teda kolektívne alebo skupinové financovanie, je jedným z novších spôsobov financovania startupu, ktorý si v poslednom čase získal veľkú popularitu. Podnikateľ zvyčajne na začiatku uvedie podrobný opis svojho podnikania na platforme crowdfundingu. Klienti si potom môžu prečítať o zámere podnikania a prispieť určitou finančnou sumou, ak sa im tento nápad páči. Startupu môže pomôcť každý, kto danému subjektu naozaj dôveruje.
Najlepšie na crowdfundingu je to, že sa prostredníctvom neho môže iniciovať záujem o produkt, a teda popri financovaní pomáha aj pri jeho marketingu. Ak bude mať startup mimoriadne úspešnú kampaň, mohlo by to tiež postupom času prilákať výrazne vyššie investície rizikového kapitálu.
Investície od podnikateľských anjelov
Anjelskí investori sú osoby, ktoré majú prebytočnú hotovosť a záujem investovať do vznikajúcich startupov. Aj oni pracujú v skupinách sietí, aby pred investovaním kolektívne spoločne preskúmali prichádzajúce návrhy na kapitálový vstup. Súčasne s kapitálom anjelskí investori zvyknú ponúkať aj určitý mentoring alebo poradenstvo v biznise.
Anjelskí investori pomohli založiť mnoho významných spoločností vrátane spoločností Google, Yahoo a Alibaba. Táto alternatívna forma investovania sa zvyčajne vyskytuje v počiatočných fázach rastu startupov. Anjelskí investori uprednostňujú podstupovanie väčších rizík pri investíciách s vyššou návratnosťou.
Získanie rizikového kapitálu
V tomto prípade ide o veľkú stávku. Fondy rizikového kapitálu sú profesionálne spravované fondy investujúce do spoločností, ktoré majú obrovský potenciál. Zvyčajne investujú do cieľovej spoločnosti kúpou obchodného podielu investovaním do vlastného imania a subjekt opúšťajú uskutočnením verejnej ponuky alebo pri akvizícii.
Investície do rizikového kapitálu môžu byť vhodné pre malé podnikateľské subjekty, ktoré už majú počiatočnú fázu za sebou, a ktoré už generujú príjmy. „Rýchlorastúce spoločnosti, ako napríklad Uber, ktoré už prijali stratégiu ukončenia angažovanosti v spoločnosti, vedia získať až desiatky miliónov dolárov, ktoré môžu použiť na investovanie, vytváranie sietí a rýchly rast spoločnosti,“ dopĺňa advokát Peter Víglaský.
Financovanie z inkubátorov a akcelerátorov
Jednou z možností sú aj programy financovania startupov od inkubátorov a akcelerátorov. Hoci sa tieto dva pojmy často zamieňajú, existuje medzi nimi niekoľko zásadných rozdielov. Inkubátory sú ako rodič dieťaťa, starajú sa o podnikateľský subjekt poskytovaním zastrešenia činnosti a školení, ako aj sietí pre podnikanie. Akcelerátory sú viac-menej to isté, ale inkubátor pomáha, asistuje a stará sa o podnikateľský subjekt, aby napredoval, zatiaľ čo akcelerátor pomáha podnikateľskému subjektu rozvíjať sa rýchlym tempom.
Tieto programy zvyčajne trvajú maximálne 12 mesiacov a vyžadujú si od vlastníkov firiem silný časový záväzok. Pomocou platformy inkubátorov alebo akcelerátorov sa dajú často nadviazať aj dobré vzťahy s inými mentormi, investormi a ďalšími začínajúcimi startupmi.