Každý tretí človek je ochotný za protihodnotu poskytnúť svoje citlivé údaje a každý šiesty to už urobil
Dátum narodenia, adresa, informácie o zdravotnom stave alebo nákupné správanie – to všetko sú osobné údaje, ktoré sú ľudia ochotní za protihodnotu poskytnúť. Reprezentatívna štúdia skupiny EOS „Aká je hodnota údajov?“ odhalila, že každý šiesty respondent už pristúpil na tento typ obchodu a zdieľal svoje údaje so spoločnosťou za protislužbu.

Foto: Unsplash
Svoje osobné dáta najochotnejšie zdieľajú Španieli
Štúdia realizovaná v 17 krajinách tiež ukázala, že medzi jednotlivými národmi existujú rozdiely. Španieli sú častejšie ochotní zdieľať svoje dôverné dáta (26 %) za protihodnotu, nasledujú Rumuni (24 %). V iných krajinách juhovýchodnej Európy, ako sú Slovinsko (10 %) alebo Severné Macedónsko (7 %), sa na takéto obchody pristupuje menej.
Zarážajúce je, že v niektorých prípadoch býva ochota spotrebiteľov poskytovať svoje vlastné údaje za odmenu vyššia ako samotný dopyt spoločností. Ochotu konať tak vyjadril každý tretí respondent. Doteraz bola však za poskytnutie údajov ponúknutá protislužba iba každému piatemu. Obchodný riaditeľ spoločnosti EOS KSI Slovensko Peter Hetteš na margo toho uviedol, že pre firmy existuje veľká šanca, že so spotrebiteľmi uzavrú obchod, samozrejme, ak si získajú ich dôveru.
Svoje cookie blokuje len každý tretí používateľ internetu
„Spotrebitelia sú v zásade ochotní poskytnúť osobné údaje dôveryhodným spoločnostiam. No práve v tejto oblasti je čo dobiehať, pretože mnohým ľuďom chýba dôvera v zodpovedné zaobchádzanie s ich osobnými informáciami,“ konštatuje odborník s tým, že najväčšou výzvou pre spoločnosti bude znižovanie tejto nedôvery prostredníctvom primeraného a transparentného využívania údajov.
Reprezentatívna štúdia skupiny EOS tiež ukázala, že väčšina spotrebiteľov nevie, ako možno obmedziť nechcené využívanie údajov. V Európe to bolo 58 %, v USA 62 % a v Rusku dokonca až 66 % ľudí, ktorí nepoznajú napríklad možnosť blokovať sledovacie súbory cookie. V snahe vyhnúť sa zdieľaniu svojich údajov tak robí len každý tretí používateľ.
Okrem nevedomosti v súvislosti s cieleným blokovaním prenosu citlivých údajov sa podľa štúdie väčšina používateľov často cíti nútená poskytnúť svoje dáta. Vyjadrilo sa tak 66 % respondentov z Európy, 58 % z USA a 81 % z Ruska. „Skutočnosť, že určité služby možno využívať v plnom rozsahu iba s poskytnutím množstva údajov, zvyšuje nedôveru voči spoločnostiam a vysvetľuje všeobecnú skepsu,“ dodáva P. Hetteš.
O štúdii Aká je hodnota údajov?
Projekt realizovala vlani skupina EOS v spolupráci s inštitútom pre výskum trhu Kantar. Respondenti pochádzajú zo 16 európskych krajín a USA. Účastníci odpovedali na otázky týkajúce sa ich osobného zaobchádzania s údajmi a prenosom údajov, dôvery v spoločnosti, ako aj ich ochoty poskytovať svoje údaje za odmenu.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





- 1.ECB: Ekonomika eurozóny sa prepadne do recesie, no tá bude len mierna
- 2.Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet
- 3.Investičná prognóza: Svoje portfólio zacieľte na americké akcie a poistite sa investičným zlatom
- 4.Trh s nehnuteľnosťami sa otočil hore nohami – platenie nájmu je teraz výhodnejšie ako splácanie hypotéky
- 5.Allianz Risk Barometer: Máme tu permakrízu a hrozí nám recesia. Čoho sa vlastne najviac obávame?