Hľadaj

Home office sa môže po dohode so zamestnávateľom nachádzať kdekoľvek

Redakcia FinReport Podnikanie Poslať

Home office zažil najväčší boom najmä v rokoch 2021 a 2022. Mnohé firmy by teraz rady vrátili ľudí späť do kancelárií, pričom argumentujú vyššou produktivitou a lepšou synergiou tímu. Zamestnanci si však na možnosť práce z domu zvykli a nechcú sa tejto možnosti práce úplne vzdať. My sme sa pozreli, ako je home office ukotvený v slovenskej právnej praxi a aké povinnosti z neho vyplývajú.

Home office funguje len po dohode so zamestnávateľom

Foto: Freepik

Zamestnanci sa vracajú do kancelárií

Trend návratu do kancelárií naznačujú aj štatistiky. V roku 2021 pracovalo podľa Európskeho štatistického úradu Eurostat z domu 8,4 % Slovákov. Vlani ich bolo 7,8 percenta. Je to mierny pokles, no ešte stále je to o dva percentuálne body viac ako pred pandémiou koronavírusu.

101389

V celej eurozóne pracovalo minulý rok aspoň sčasti z domu 14 % ľudí. Práca na diaľku je teda pre mnohých želaným spôsobom výkonu zamestnania. Napriek snahe o návrat do kancelárií tu s nami pravdepodobne v nejakej forme zostane aj naďalej. Najviac ju využívajú pracovníci v administratíve, komunikáciách, IT, marketingu a finančných činnostiach.

Na mieste práce na diaľku sa treba dohodnúť

„Pokiaľ sa na tom zamestnanec a zamestnávateľ dohodnú, prácu na diaľku je možné vykonávať hoci aj z chaty či iného miesta, kde sa bude zamestnanec dočasne zdržiavať. Možno odporučiť, aby bolo v dohode špecifikované, že má ísť o miesto, kde je dobrý prístup na internet či telefónny signál,“ uvádza odborník na pracovné právo z advokátskej kancelárie FAIRSQUARE Marián Mészáros.

78145

Dodáva, že je potrebné rozlišovať medzi permanentnou prácou z domácnosti a home office. „Zatiaľ čo pri home office vykonáva zamestnanec prácu z domácnosti iba príležitostne, alebo za mimoriadnych okolností, pri permanentnej práci z domácnosti zamestnanec pracuje doma, alebo na inom dohodnutom mieste, stále, a len ak sa na tom so zamestnávateľom dohodol, chodí niekedy aj na pracovisko,“ vysvetľuje advokát.

Z tejto kvalifikácie vyplýva aj spôsob zmluvnej dohody. Pre permanentnú prácu z domácnosti sa vyžaduje dohoda v pracovnej zmluve, prípadne v jej dodatku, no na home office sa žiadna písomná dohoda nevyžaduje, hoci sa z praktických dôvodov odporúča.

50

Možnosť dohodnúť si flexibilný čas

Aj pri home office je potrebné si vopred dohodnúť pracovný čas. Advokát odporúča upraviť ho v písomnej dohode. „Je možné sa dohodnúť aj na tom, že počas home office bude pracovný čas zamestnanca nejakým spôsobom upravený, napríklad že sa bude používať pružný pracovný čas,“ odporúča M. Mészáros.

Zamestnávateľ môže stanoviť niektoré časy, kedy chce, aby bol zamestnanec k dispozícii počas pracovných dní, napríklad od 9. do 15. hodiny a zvyšok času v týždni by odpracoval, kedy to bude vyhovovať lepšie jemu,“ naznačuje.

100060

Je potrebné tiež zdôrazniť, že zamestnanec pracujúci z domu má „právo na odpojenie“. Teda v čase, ktorý nie je jeho pracovným časom, nemusí byť zamestnávateľovi k dispozícii, nemusí byť online či dostupný na telefóne, a zamestnávateľ ho za to nemôže nijako postihovať.

Ďalšie pravidlá týkajúce sa práce na home office

  • Pre home office sa zamestnanec nemôže rozhodnúť sám, ako to bolo počas pandémie koronavírusu, ale musí sa na ňom dohodnúť so zamestnávateľom, alebo mu zamestnávateľ musí dať na to súhlas.
  • Zamestnanec je povinný bezodkladne informovať zamestnávateľa o technických problémoch spojených s nefunkčnosťou technického vybavenia či programového vybavenia, ako aj o nefunkčnosti internetového pripojenia, alebo o iných prekážkach, ktoré mu znemožňujú vykonávať prácu z domu.
  • Zamestnávateľ je povinný prijať opatrenia, ktoré zabezpečia ochranu údajov, ktoré sa spracúvajú a používajú pri práci na diaľku.
  • Aj počas práce z domu je potrebné dodržiavať zásady ochrany zdravia pri práci. Príslušné upravenie pravidiel BOZP je vhodné upraviť v písomnej dohode.
  • Zamestnávateľ pri home office nie je zodpovedný za stav pracoviska, na ktorom bude zamestnanec plniť pracovné úlohy. Ide napríklad o stav a revíziu elektrickej inštalácie, vykurovacích zariadení a iného energetického vybavenia priestoru.
  • Zamestnávateľ nevie ovplyvniť plnenie ergonomických požiadaviek práce v domácnosti. Jeho povinnosťou je však poskytnúť zamestnancovi pokyny na bezpečnú prácu na pracovisku so zobrazovacou jednotkou.
logo
Prečítajte si tiež:
21.1.2025 Redakcia FinReport

Do obehu prichádzajú pamäzné zberateľské mince s hokejistom

Národná banka Slovenska pripravila vydanie novej pamätnej dvojeurovky. Motívom je spomienka na prvý športový turnaj na území Slovenska – ...

21.1.2025 Redakcia FinReport

Kryptomeny manželov Trumpovcov majú miliardové hodnoty

Inaugurácia druhýkrát zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa priniesla niekoľko zaujímavých noviniek aj vo svete kryptomien. Bitcoin ...

21.1.2025 Redakcia FinReport

NKÚ tvrdí, že štát spravuje zaistený majetok neefektívne

Úrad pre správu zaisteného majetku nevie, akú hodnotu má štátom zaistený majetok a koľko presne stojí jeho správa. Navyše hodnota ...

21.1.2025 Roland Régely

Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu

Počet otcov, ktorí na Slovensku využívajú inštitút materskej dovolenky, rastie. Zjednodušili sa podmienky a pribudli novinky, ktoré túto ...

21.1.2025 Redakcia FinReport

Peter Kažimír očakáva ďalšie znižovanie úrokových sadzieb ECB

Guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír očakáva, že Európska centrálna banka (ECB) koncom januára opäť zníži svoje kľúčové ...

21.1.2025 Martin Jamnický

Toto sú najzásadnejšie kybernetické hrozby v roku 2025

Kybernetické útoky predstavujú aj v tomto roku najväčšie riziko pre podnikateľov. Konštatuje to Allianz Risk Barometer 2025. My sme sa ...

17.1.2025 Redakcia FinReport

Uhlíkové clo a povinnosti z neho vyplývajúce pre dovozcov tovarov

Finančná správa SR rozposlala dovozcom upozornenie, aby nezabudli na svoje povinnosti, ktoré súvisia s „uhlíkovým clom“. Správu o ...

15.1.2025 Mário Špilberger

Jedno jedlo, tri DPH. Kedy zaplatíme najmenej a kedy najviac?

Zákazníci gastroprevádzok majú možnosť jedlo skonzumovať priamo v reštaurácii. Stravovacie zariadenie im ho však môže aj doručiť ...

12.1.2025 Redakcia FinReport

Väčšinu pridanej hodnoty na Slovensku tvoria zahraničné firmy

Podniky kontrolované zahraničnými firmami zamestnávajú na Slovensku takmer tretinu zo všetkých zamestnancov a SZČO krajiny, a zároveň ...

9.1.2025 Redakcia FinReport

Firmy hlásia najviac konkurzov za posledných 10 rokov

V roku 2024 skončilo na Slovensku v konkurze celkovo 339 právnických subjektov. Bol to najvyšší počet od roku 2015, teda za ostatných desať ...

9.1.2025 Redakcia FinReport

Vyvolávacia cena krátkych .sk domén sa začína na tisíc eurách

Spoločnosť SK-NIC spustí 15. januára 2025 ďalšie kolo online aukcií unikátnych .sk domén. Dražiť sa budú o jedno- a dvojznakové ...

7.1.2025 Redakcia FinReport

Konzultujte na daňových úradoch, ako zvládnuť konsolidačný balíček

S príchodom nového roku vstúpili do platnosti prvé opatrenia, ktoré sú súčasťou konsolidácie verejných financií na Slovensku. Finančná ...

27.12.2024 Redakcia FinReport

Platitelia DPH, nezabudnite na oznamovaciu povinnosť voči Finančnej správe SR

Podnikatelia pozor! Nielenže sa o začiatku tohto roku zmenili sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH), s čím súvisí potreba prestavenia si ...

23.12.2024 Redakcia FinReport

Platitelia DPH si do 1. januára 2025 musia upraviť registračné pokladnice

Platitelia dane z pridanej hodnoty si do konca kalendárneho roka musia upraviť nastavenie sadzieb DPH vo virtuálnych aj online registračných ...

19.12.2024 Martin Jamnický

Ako sa v roku 2025 zmenia vymeriavacie základy poistného

Samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a dobrovoľne poistené osoby (DPO) budú od roku 2025 platiť nové minimálne poistné vo výške ...

10.12.2024 Redakcia FinReport

Slovenské firmy sú vo využívaní digitálnych technológií podpriemerné

Slovenské firmy sú vo využívaní digitálnych technológií piate najhoršie v celej Európskej únii. Síce zaostávame aj za našimi ...

8.12.2024 Redakcia FinReport

Najvyššie platy na Slovensku poskytujú „staršie“ obchodné spoločnosti

Úspech firmy sa zvykne merať tržbami, ktoré dokáže vygenerovať počas roka, prípadne dosiahnutým ziskom pred či po zdanení. Jedným z ...

1.12.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosti sa pripravujú na nárast rizík, pomoc hľadajú u umelej inteligencie

Podľa novej správy spoločnosti KPMG Future of Risk je riadenie rizík vo firmách čoraz zložitejšie a náročnejšie. Príčinou je zvyšovanie ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay