Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Gastrolístky alebo peniaze? Zamestnanci si môžu vybrať a firmy im do konca roka musia umožniť zmenu

Roland Régely Podnikanie
SK
EN
Poslať

Zamestnanci si na Slovensku po novom môžu vybrať, akou formou im firma prispeje na stravovanie. Od marca tohto roku vstúpila do platnosti novela Zákonníka práce, ktorá im umožňuje odmietnuť „gastráče“ a vybrať si peniaze v hotovosti alebo na účet. Zamestnávatelia majú na zapracovanie zmien čas najneskôr do konca tohto roka.

image

Foto: Shutterstock

Na príspevok bude mať nárok väčšina pracujúcich

Zákonník práce hovorí, že na príspevok majú nárok len určité skupiny zamestnancov. V skutočnosti do tejto skupiny „spadá“ viac ako polovica pracujúcich. „Právna úprava sa môže týkať 50 % až 60 % zamestnancov v pracovnom pomere,“ uvádza Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Zamestnanec má nárok na príspevok za predpokladu, že odpracuje štyri hodiny denne a tiež vtedy, ak firma nedokáže zorganizovať stravovanie vo vlastnej jedálni alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa. 

Osobitnou kategóriou je zamestnanec, ktorý má od lekára potvrdenie, že zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom. Takýto pracovník má automaticky nárok na finančný príspevok.

Peniaze namiesto stravného lístka dostane pracujúci v hotovosti alebo na účet. Novela hovorí aj o tom, že zamestnanec by mal finančný príspevok dostať v predstihu, aby si zaň mohol zabezpečiť stravovanie v reálnom čase. Takisto by príspevok alebo stravné lístky mali dostať všetci zamestnanci v rovnakom čase. 

Mnohé firmy z uvedených dôvodov čaká úprava interných pravidiel a Zákonník práce s tým počíta. Podrobnosti výberu a vykonania povinnosti si zamestnávateľ môže ustanoviť vo vnútornom predpise.

Nárok na príspevok na stravovanie pre zamestnanca v skratke

  • Zamestnávateľ prispieva na stravu najmenej 55 % minimálnej možnej hodnoty stravného lístka (aktuálne 3,83 eura), zvyšok si hradí zamestnanec.
  • Finančný príspevok na stravovanie vychádza na minimálne 2,11 eura na deň. Takúto sumu dostane zamestnanec na deň, ak zamení gastrolístky za finančný príspevok.
  • Nárok na finančný príspevok na stravovanie vzniká zamestnancovi, ktorý v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu viac ako štyri hodiny. 
  • Zamestnanec je svojím výberom viazaný dvanásť mesiacov. Ak sa napríklad v auguste 2021 rozhodne pre finančný príspevok, najskôr bude môcť opätovne žiadať o stravný lístok v auguste 2022.
  • Finančný príspevok môže zamestnávateľ poskytnúť aj pracovníkovi na home office.
  • Ak pracovná zmena trvá viac ako 11 hodín, zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi ďalší finančný príspevok na stravovanie. 
  • Ak má zamestnávateľ vlastnú jedáleň, táto alternatíva má prednosť pred voľbou finančného príspevku. 
  • Firma musí umožniť zamestnancovi výber stravovania, respektíve zmenu najneskôr do januára 2022.

Zmeny je potrebné stihnúť do konca tohto roka

Firmy majú čas na zmenu pravidiel do konca tohto roka. Mnohé z nich totiž majú uzatvorené zmluvy s vydavateľmi gastrolístkov. Štát tak dáva firmám čas vyriešiť si zmluvné vzťahy k emitentom stravovacích poukážok, dohodnúť si pravidlá pre výber zo strany zamestnancov, prípadne zorganizovať podnikové „referendum“ o optimálnej forme stravovania u zamestnávateľa.

Zákon tiež umožňuje naďalej poskytovať zamestnancovi aj príspevok na stravu zo sociálneho fondu. Po novom sa tiež znižuje poplatok zamestnávateľa za sprostredkovanie stravovania z 3 % na maximálne 2 %, čím klesnú náklady zamestnávateľov pri zabezpečovaní stravovania gastrolístkami.

Novela zákona počíta aj s povinnosťou prejsť na elektronické stravovacie poukážky. Na túto zmenu však majú firmy čas, pretože väčšina papierových „gastráčov“ má zmiznúť do 1. januára 2023. V papierovej forme môžu byť gastrolístky v budúcnosti povolené len v prípade, že použitie elektronických poukážok nebude na pracovisku alebo v jeho blízkosti možné.

Výhody pre firmy poskytujúce finančný príspevok na stravu

  • Príspevok na stravovanie je oslobodený od dane z príjmov aj od odvodov do zdravotnej a Sociálnej poisťovne. 
  • Poplatok za sprostredkovanie stravovania prostredníctvom stravovacích poukážok sa znižuje z 3 % na maximálne 2 %. 
  • Firma, ktorá pred 1. marcom 2021 alebo v období od 1. marca 2021 do 31. decembra 2021 uzatvorila zmluvu s vydavateľom gastrolístkov, umožní zamestnancom výber až po skončení účinnosti tejto zmluvy. Musí tak urobiť najneskôr do 1. januára 2022.

Skončí sa štátom garantovaný biznis?

Poslanec SaS a predseda parlamentného finančného výboru Marián Viskupič už minulý rok avizoval, že plánovaná zmena môže priniesť viac slobody pre zamestnancov i zamestnávateľov. Podľa Viskupiča sa odbúra byrokracia a ubudnú poplatky na strane zamestnávateľov aj gastroprevádzok, ktoré platia emitentom províziu.

Obe verzie, teda papierovú aj elektronickú formu gastrolístkov, v súčasnosti využíva približne 850 000 zamestnancov. „Hodnota gastrolístkov je približne 700 miliónov eur, obrat gastrofiriem je približne 70 miliónov eur a ročný zisk predstavuje okolo 10 miliónov eur,“ priblížil Viskupič na tlačovej konferencii v čase, keď sa o zmene diskutovalo vo vláde.

Z gastrolístkov doposiaľ profitovali najmä ich emitenti, ktorých novinka môže pripraviť o značnú časť príjmov. Nedošlo však k úplnému zákazu stravných lístkov, a tak biznis vydavateľov gastrolístkov môže v zmenenej podobe pokračovať. 

Z novinky budú ťažiť najmä zamestnanci firiem, ktoré nevedia alebo nechcú zabezpečiť stravu na vlastné náklady. Príspevok na stravovanie totiž už nebude nutné použiť výhradne na jedlo a nápoje. Na druhej strane zamestnávateľom pribudli nové administratívne povinnosti a nutnosť upraviť vnútropodnikové pravidlá. Štát im za to poskytuje niekoľko zaujímavých úľav.

Ako funguje biznis s gastrolístkami

  • Stravné lístky používajú slovenské firmy už viac ako dvadsať rokov. Zákon ustanovujúci gastrolístky schválila ešte vláda Mikuláša Dzurindu a prakticky v nezmenenej podobe fungoval až do roku 2021.
  • Najväčší emitent gastrolístkov, spoločnosť Up Slovensko, mala minulý rok zisk viac ako tri milióny eur. V roku 2016 to bolo až päť miliónov. 
  • Druhá najväčšia spoločnosť Edenred, ktorá v roku 2018 získala menšiu gastrolístkovú firmu Vaše Slovensko, mala posledné roky zisk takmer 2 milióny eur. 
  • Takmer rovnaký výsledok hospodárenia vykazoval posledné roky aj Doxx, tretí najväčší emitent (1,9 milióna eur). 
  • Protimonopolný úrad v roku 2017 odhalil kartelové dohody, do ktorých bolo zapojených päť spoločností podnikajúcich s gastrolístkami. Firmy dostali pokuty vo výške niekoľkých stoviek tisíc eur.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
22.10.2021 Redakcia FinReport

Asociácia zamestnávateľov žiada poslancov, aby neschválili Zákonník práce v predloženej podobe

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ) žiada poslancov parlamentu, aby opätovne prehodnotili návrh novely Zákonníka ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Facebook musí platiť: Vo Francúzsku médiám za obsah a v Británii 60-miliónovú pokutu

Sociálnu sieť Facebook čaká náročné obdobie. Britský protimonopolný úrad mu uložil pokutu vo výške 50,5 milióna libier, čo predstavuje ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Spotrebné úvery budú ku koncu tohto roka v kurze. Slováci uprednostnia osobný kontakt s bankou pred online

Slováci sa v roku 2021 opäť osmelili a začali čerpať spotrebné úvery vo väčšej miere ako vo vlaňajšom pandemickom roku. Objem nových ...

22.10.2021 Dominik Horváth

TOP 5 najhorších akcií roka 2021. Do týchto firiem teraz určite neinvestujte

Napriek stále pretrvávajúcej pandémii koronavírusu je rok 2021 pre akciové trhy zatiaľ relatívne úspešný. Drvivá väčšina spoločností ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Šéf Bundesbanky Jens Weidmann končí. Osobné dôvody alebo vyčerpanosť zo sporov?

Najdlhšie slúžiaci guvernér nemeckej centrálnej banky Bundesbank Jens Weidmann oznámil, že ku koncu tohto roka rezignuje na všetky svoje ...

21.10.2021 Redakcia FinReport

Startupista Tomáš Halgaš z Bratislavy predal Twitteru svoju „komunitnú“ aplikáciu Sphere

Bratislavčan Tomáš Halgaš založil v roku 2015 v Londýne četovaciu aplikáciu Sphere, ktorá mení skupiny ľudí na webe na pulzujúce ...

21.10.2021 Roland Régely

TOP finanční sprostredkovatelia: Úspech firmy nezávisí len od počtu podriadených agentov

Mať k dispozícii veľkú „armádu“ podriadených finančných agentov ešte neznamená, že automaticky dosiahnete najväčšie tržby v ...

18.10.2021 Redakcia FinReport

Finančná správa SR: Množstvo podnikateľov nepoužíva registračnú pokladnicu v súlade so zákonom

Kontrolóri Finančnej správy SR v septembri tohto roka preverili presne 778 podnikateľských subjektov. Porušenie zákona o používaní ...

6.10.2021 Redakcia FinReport

Finančná správa informuje o postupe pri daňových kontrolách právnických osôb

Finančná správa SR pôsobí nielen represívne, ale voči daňovým subjektom sa snaží vystupovať aj ako poradný orgán. S týmto zámerom ...

4.10.2021 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa v októbri rozpošle 73-tisíc oznámení SZČO o vzniku, zániku či trvaní sociálneho poistenia

Takmer 73-tisíc samostatne zárobkovo činných osôb (SZČO), ktoré mali predĺženú lehotu na podanie daňového priznania, dostane v októbri ...

28.9.2021 Redakcia FinReport

Finančná správa zmiernila podmienky odkladu a platenia daní v splátkach

Finančná správa podala pomocnú ruku daňovníkom, ktorí sa dostali do nepriaznivej situácie pri platení svojich záväzkov. Úľava spočíva ...

25.9.2021 Redakcia FinReport

Spoločnosť Amazon vlani prijala pol milióna nových zamestnancov, teraz by chcela ďalších 125-tisíc

Najbohatší muž sveta Jeff Bezos len pred dvomi mesiacmi odstúpil z čela internetového obchodu Amazon. Spoločnosť zanechal vo výbornej ...

22.9.2021 Redakcia FinReport

Po novom už všetky veľké firmy budú musieť reportovať o zodpovednom prístupe k podnikaniu

Európska únia pritvrdila pri definovaní pravidiel, ktoré majú zabezpečiť uhlíkovú neutralitu. Kontinent ju má dosiahnuť do roku 2050. ...

22.9.2021 Redakcia FinReport

Podnikatelia najčastejšie zlyhávajú v evidencii tržieb. Po kontrole pokladní im však zvyknú rásť

Kontrolóri finančnej správy počas augusta 2021 skontrolovali 822 podnikateľských subjektov. Nedodržiavanie zákona o používaní ...

21.9.2021 Zuzana Mecková

Firmám už zostáva len niekoľko dní na aktualizáciu údajov v obchodnom registri, inak budú vymazané

Podnikatelia už majú len niekoľko dní na to, aby upravili a potvrdili svoje firemné údaje v obchodnom registri. V opačnom prípade im hrozia ...

21.9.2021 Redakcia FinReport

Virtuálne sídlo sa na Slovensku stalo domovom pre viac ako 40-tisíc firiem

Virtuálne sídla firiem majú na Slovensku veľký úspech. Využíva ich každá šiesta firma pôsobiaca na našom území. Najmä startupy, malé ...

17.9.2021 Redakcia FinReport

Za viac ako dva roky skončilo na Slovensku v likvidácii takmer 2-tisíc firiem

Do likvidácie sa na Slovensku každoročne dostanú stovky spoločností. Od začiatku roka 2019 až do polovice tohto roka muselo tento proces ...

12.9.2021 Redakcia FinReport

Sektor cestovného ruchu čakajú zmeny. Dvadsaťpercentná obsadenosť hotelov nie je dlhodobo udržateľná

Odvetvie cestovného ruchu je jednou z najviac postihnutých oblastí hospodárstva pandémiou koronavírusu. Nízka obsadenosť hotelov a iných ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    TOP 5 najhorších akcií roka 2021. Do týchto firiem teraz určite neinvestujte
  2. 2.
    Bulharskí baníci žiadajú záruky udržania pracovných miest
  3. 3.
    Pápež František zbavil kňazstva ďalších duchovných obvinených zo sexuálneho zneužívania detí
  4. 4.
    Väčšina Slovákov považuje Lidl za dobrého zamestnávateľa
  5. 5.
    K-Classic najdôveryhodnejšia privátna značka už piaty krát