Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Firmy od uchádzačov vyžadujú znalosť technológií aj prácu z domu. Ako sa správne pripraviť na pohovor?

Zuzana Fryč Podnikanie Poslať

Zmeny na trhu práce spôsobené novým koronavírusom ovplyvnili aj preferencie zamestnávateľov či uchádzačov o prácu. Firmy pri nábore nových zamestnancov kladú dôraz na zodpovednosť či flexibilitu pri práci z domu viac ako doposiaľ. Uchádzači o prácu zase hľadajú ekonomickú stabilitu. Pohovory aktuálne nabrali nový štýl. Podľa personalistov na nich môžete očakávať aj netradičné otázky.

Zamestnávatelia verzus zamestnanci

Foto: Shutterstock

V poslednom období sa každodenná online komunikácia stala súčasťou našich pracovných dní. Za posledné mesiace sme si zvykli na nové pracovné zvyklosti, ako je napríklad využívanie moderných komunikačných technológií. Tie ešte donedávna mnohí takmer nevyužívali. Zmenenej situácii prispôsobili svoje požiadavky zamestnávatelia aj zamestnanci.

Firmy požadujú zodpovednosť, flexibilitu a komunikačné schopnosti

Očakávania zamestnávateľov od uchádzačov o zamestnanie sa v súčasnosti rýchlo menia. Podľa personálnych agentúr zamestnávatelia dnes vítajú najmä ochotu pracovať z domu a schopnosť využívať virtuálnu komunikáciu, ktorá sa stala nevyhnutnou.

Okrem toho ich tiež zaujíma zodpovednosť a dostatočná miera samostatnosti. „Dôležité je, aby zamestnanci nepoľavili zo svojho štandardu a pracovali z domu aspoň tak efektívne ako z kancelárie. Mali by mať správny timemanagement a určitú znalosť technológií,“ konštatuje konzultantka náboru zamestnancov personálnej agentúry Grafton Recruitment Kristína Kažimírová.

Názor Head of Sales and Recruitment personálnej agentúry Trenkwalder Petra Kratochvila je podobný. Podľa neho by zamestnanci nemali prácu z domu považovať za dovolenku, ale urobiť všetko tak, ako majú v náplni práce. K zodpovednosti uchádzačov o zamestnanie pridáva aj flexibilitu.

Čoraz viac pracovných ponúk s možnosťou práce z domu potvrdzuje aj Profesia. „Kým v januári išlo iba o 9 percent ponúk, ktoré mali zmienku o home office, dnes je to približne pätina z celej ponuky,“ opisuje PR manažérka pracovného portálu Profesia Nikola Richterová.

Profesia urobila prieskum s iniciatívou HR Open Forum, z ktorého vyplynulo, že firmy budú v budúcnosti okrem iného viac dbať na internú komunikáciu a zdokonalenie komunikácie medzi manažérmi a podriadenými.

Prieskumy tiež naznačujú, že aktuálna situácia na trhu práce pri výberovom procese nahráva viac zamestnávateľom. Tí si môžu vyberať z väčšieho počtu kandidátov, ktorí spĺňajú stanovené kritériá.

Preto by uchádzači mali počítať s dlhším procesom výberového konania. „Pokiaľ má pracovník HR päť až šesť kandidátov na obdobnej úrovni, má priestor na dôkladnejší pohovor, môže využiť viacero metód výberu. Je preto možné, že kandidát absolvuje viacero výberových kôl,“ vysvetľuje HR manažér agentúry Index Nosluš Gabriel Surdus.

Uchádzači o prácu preferujú bezpečie, prácu z domu a flexibilný pracovný čas

V posledných mesiacoch sa aj zamestnancom výrazne menili ich preferencie. Prehľad o tom, čo v súčasnosti najviac zaujíma uchádzačov o prácu, priniesla personálna agentúra Grafton Recruitment.

Medzi hlavné priority zamestnancov, ktoré sa v prieskume objavili na prvom mieste, sú obavy o zdravie, ekonomickú stabilitu a istotu práce v podobe rôznych benefitov na ochranu či upevnenie vlastného zdravia.

Podobné výsledky preferencií uchádzačov o prácu priniesla aj personálna agentúra Adecco. Uchádzači za najdôležitejšie považujú stabilnú prácu a istotu, že nehrozí riziko uzavretia pracovnej pozície v prípade druhej vlny koronavírusu.

Okrem toho sa medzi benefitmi, o ktoré majú uchádzači najväčší záujem, tento rok objavili flexibilný pracovný čas spolu s prémiami či inými firemnými bonusmi, päť a viac týždňov dovolenky a v prípade robotníckych pozícií aj stravné lístky. 

Zdá sa, že so zmenou preferencií zamestnancov budú mať personalisti viac práce. „Koronakríza priniesla turbulentné zmeny pre všetkých. V priebehu niekoľkých týždňov zamestnanci úplne zmenili svoje priority a očakávania. Ak im budú chcieť personalisti vyhovieť, musia od základu prepracovať niekedy aj roky budovaný systém benefitov,“ uvádza riaditeľ Grafton Recruitment Miroslav Garaj. Či sú požiadavky uchádzačov realizovateľné, to už budú musieť posúdiť personalisti samotných firiem.

Nie každý môže, chce a dokáže pracovať z domu

Peter Kratochvila z personálnej agentúry Trenkwalder podotýka, že mnoho uchádzačov v aktuálnej situácii požaduje, aby pracovisko bolo plne bezpečné. Zamestnanci by mali mať k dispozícii čistiace a dezinfekčné potreby, a v rámci možností by im mala byť umožnená práca z domu. V prípade, ak by došlo k ohrozeniu zamestnancov koronavírusom, požadujú od zamestnávateľa zabezpečiť testovanie.

Prieskumy tiež ukázali, že spolu s rozširovaním možnosti home office vo firmách rastie záujem o prácu z domu aj u uchádzačov. Dobrá správa je, že personalisti sú vraj ochotní sa tejto požiadavke prispôsobiť.

Uchádzači o prácu počas pandémie korony vyhľadávajú najmä možnosť práce z domu, mnoho kandidátov sa dožaduje 100 % home office,“ konštatuje Team Leader Finance z personálnej agentúry Adecco Sonja Kovačevičová.

„V prieskume personalistov sa nám až 80 % z nich vyjadrilo, že v nasledujúcom období zvýšia počet dní, ktoré budú môcť zamestnanci odpracovať z domu. Najčastejšie však nepôjde o viac ako 8 dní v mesiaci,“ dopĺňa N. Richterová z portálu Profesia s tým, že stále existujú skupiny ľudí, ktorým práca z domu nevyhovuje. Ide hlavne o ľudí, ktorí majú maloleté deti, alebo nemajú doma vytvorené vyhovujúce pracovné podmienky.

Na pohovore môžu padnúť aj „zvláštne“ otázky

Samotný pohovor sa počas koronakrízy možno až tak nezmenil, zmenila sa však najmä jeho forma. Pohovory teraz často prebiehajú cez rôzne programy a aplikácie, ako Skype, Zoom či Teams. Ak sa v najbližšom čase chystáte na pohovor, nepodceňte prípravu naň. Keďže konkurencia medzi uchádzačmi je vyššia, príjemný dojem je veľmi dôležitý. Podľa personalistov môžete očakávať aj trochu netradičné otázky.

Ak vás čaká pohovor z domu, vytvorte si na to vhodné podmienky. „Ak bude pohovor prebiehať cez webkameru, zabezpečte si pokojné miesto s pripojením na internet. Vopred si overte pripojenie, zapnutú kameru, mikrofón či dostatok svetla a vhodné pozadie,“ upozorňuje K. Kažimírová z personálnej agentúry Grafton Recruitment.

Okrem pokojného prostredia nezabúdajte ani na svoj vzhľad. Predstavte si, že idete na klasický osobný pohovor, preto zvoľte vhodné oblečenie, ktoré k pohovoru jednoducho patrí.

Agentúra Grafton tiež informuje, že na pohovore môžete očakávať otázky typu Ako sa vám pracuje z domu alebo Ako vyzerá vaše domáce pracovné prostredie. Týmto zamestnávateľ či personalista získava lepší prehľad o tom, ako ste sa dokázali aklimatizovať na zmenené pracovné podmienky. Zároveň tak jednoducho zistí, aké pracovné prostredie vám vyhovuje, ako dokážete pracovať s technológiami, či a ako si viete zorganizovať pracovný čas.

Počas online interview by nemali, ale môžu nastať aj situácie, keď vás vyrušia zvedavé deti či štekajúci psík. To môže pohovor narušiť. Je vhodné tomu predísť, ale ak sa vám to prihodí, netreba robiť paniku. Personalisti sa počas koronakrízy stali flexibilnými, preto tieto prerušenia vnímajú skôr ako milé uvoľnenie.

Buďte tiež pripravení na otázky typu: Prečo naša firma? Prečo práve táto pozícia? Akú pridanú hodnotu prinesiete spoločnosti? Ako sa budete vedieť stotožniť s hodnotami spoločnosti? Popri tom, samozrejme, zostaňte sami sebou. Personalisti totiž veľmi rýchlo odhalia, že na nich niečo hráte.

Priznajte sa, že na sebe stále pracujete

Myslite tiež na to, že personalisti na pohovore vás svojimi otázkami nechcú rozhodiť. Snažia sa vás bližšie spoznať a zistiť, ako dokážete reagovať na rôzne situácie. Skúste vždy odpovedať pozitíve a pravdivo. Nezabúdajte tiež, že neexistuje iba jediná správna odpoveď.

Personalisti sa môžu opýtať aj na to, ako ste využili situáciu počas koronakrízy v rámci svojho sebarozvoja, či už ide o jazykové zručnosti, IT či office zručnosti, soft skills, alebo iné odborné či rozvojové činnosti.

Okrem otázok personalistov však nezabudnite na tie svoje. Zisťovanie bližších informácií o školeniach či vašich každodenných úlohách je určite vítané. Rovnako ako spôsob komunikácie či používanie rôznych nástrojov v danej firme. Aj to môže zvýšiť vaše šance na úspech pri hľadaní si novej práce.

logo
Prečítajte si tiež:
25.4.2024 Redakcia FinReport

DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur

Platcov dane z pridanej hodnoty (DPH) čakajú v budúcom roku zmeny. Povinnosť registrácie za platcu DPH sa po novom vzťahuje na tuzemské firmy ...

25.4.2024 Martin Jamnický

Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi

Slováci zmenili preferencie pri investovaní. Potvrdzuje to nová štatistika Preferencie Slovákov pri investičných rozhodnutiach prechádzajú ...

25.4.2024 Robert Juriš

Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov

Počet pracujúcich cudzincov na Slovensku dosiahol nový rekord. V marci tohto roku sa ich počet vyšplhal nad úroveň 103-tisíc. Pritom až ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Na darovanie 2 % zo svojich daní máte čas do konca apríla

Ak chcete poukázať podiel zo svojej zaplatenej dane za rok 2023 vybranej neziskovej organizácii, nadácii či občianskemu združeniu, máte čas ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Počet insolvencií vlani narástol o 15 %, toto sú najčastejšie príčiny

Až 400 firiem sa vlani na Slovensku ocitlo v stave platobnej neschopnosti. Bolo ich o 53 viac ako v treťom kovidovom roku 2022, čo predstavuje ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

UNICEF a detskí lekári adaptovali slovenskú verziu aplikácie Bebbo pre rodičov detí do 6 rokov

Počet detských lekárov na Slovensku klesá a ich priemerný vek je 59 rokov. Jedným z riešení, ako zachovať dostupnosť všestrannej ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent

Počasie počas minulého roku niekoľkokrát ukázalo svoju divokosť a nevyspytateľnosť. Povodne, prívalové dažde, krupobitia, tornádo, ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

22.4.2024 Martin Jamnický

Vysoké náklady likvidujú dopravcov na Slovensku, trpia najmä menšie spoločnosti

Drahé mýto, vysoká cena pohonných hmôt, nedostatok vodičov. Dopravcovia na Slovensku sa sťažujú na rastúce náklady aj menšie množstvo ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Reporting o zodpovednom prístupe k podnikaniu sa rozšíri aj na množstvo slovenských firiem

Nefinančný ESG reporting je od roku 2018 povinný pre niekoľko veľkých spoločností pôsobiacich na Slovensku. Do platnosti však vstúpi nová ...

5.4.2024 Martin Jamnický

V ktorých odvetviach vzniká a zaniká najviac firiem a živností

Minulý rok bol pre slovenských podnikateľov mimoriadne náročný. Kým v rokoch 2021 a 2022 zaniklo približne 3 300 spoločností, vlani ich ...

1.4.2024 Redakcia FinReport

Na európskom trhu dominujú mikropodniky, no až polovicu obratu generujú veľké firmy

V krajinách Európskej únie pôsobí približne 32 miliónov podnikov a firiem, ktoré zamestnávajú viac ako 160 miliónov ľudí a vlani mali ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

McDonald’s vlani na Slovensku nakŕmil 19 miliónov zákazníkov

Slovákom hamburgery chutia. Spoločnosť McDonald's Slovakia vo svojich prevádzkach vlani obslúžila viac ako 19 miliónov zákazníkov. Tržby ...

21.3.2024 Redakcia FinReport

Penta zvažuje predaj stávkovej a hernej spoločnosti Fortuna

Spoločnosť Penta Investments zvažuje možný predaj svojho stávkového a herného operátora Fortuna Entertainment Group. Záujemcom o ...

20.3.2024 Redakcia FinReport

Na niekoľkých exponovaných adresách sídlia aj tisícky firiem naraz

Na Slovensku existuje takmer 1 260 exponovaných adries. Sú to adresy, na ktorých sídli viacero obchodných spoločností alebo neziskových ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay