Firmy od uchádzačov vyžadujú znalosť technológií aj prácu z domu. Ako sa správne pripraviť na pohovor?
Zmeny na trhu práce spôsobené novým koronavírusom ovplyvnili aj preferencie zamestnávateľov či uchádzačov o prácu. Firmy pri nábore nových zamestnancov kladú dôraz na zodpovednosť či flexibilitu pri práci z domu viac ako doposiaľ. Uchádzači o prácu zase hľadajú ekonomickú stabilitu. Pohovory aktuálne nabrali nový štýl. Podľa personalistov na nich môžete očakávať aj netradičné otázky.
Foto: Shutterstock
V poslednom období sa každodenná online komunikácia stala súčasťou našich pracovných dní. Za posledné mesiace sme si zvykli na nové pracovné zvyklosti, ako je napríklad využívanie moderných komunikačných technológií. Tie ešte donedávna mnohí takmer nevyužívali. Zmenenej situácii prispôsobili svoje požiadavky zamestnávatelia aj zamestnanci.
Firmy požadujú zodpovednosť, flexibilitu a komunikačné schopnosti
Očakávania zamestnávateľov od uchádzačov o zamestnanie sa v súčasnosti rýchlo menia. Podľa personálnych agentúr zamestnávatelia dnes vítajú najmä ochotu pracovať z domu a schopnosť využívať virtuálnu komunikáciu, ktorá sa stala nevyhnutnou.
Okrem toho ich tiež zaujíma zodpovednosť a dostatočná miera samostatnosti. „Dôležité je, aby zamestnanci nepoľavili zo svojho štandardu a pracovali z domu aspoň tak efektívne ako z kancelárie. Mali by mať správny timemanagement a určitú znalosť technológií,“ konštatuje konzultantka náboru zamestnancov personálnej agentúry Grafton Recruitment Kristína Kažimírová.
Názor Head of Sales and Recruitment personálnej agentúry Trenkwalder Petra Kratochvila je podobný. Podľa neho by zamestnanci nemali prácu z domu považovať za dovolenku, ale urobiť všetko tak, ako majú v náplni práce. K zodpovednosti uchádzačov o zamestnanie pridáva aj flexibilitu.
Čoraz viac pracovných ponúk s možnosťou práce z domu potvrdzuje aj Profesia. „Kým v januári išlo iba o 9 percent ponúk, ktoré mali zmienku o home office, dnes je to približne pätina z celej ponuky,“ opisuje PR manažérka pracovného portálu Profesia Nikola Richterová.
Profesia urobila prieskum s iniciatívou HR Open Forum, z ktorého vyplynulo, že firmy budú v budúcnosti okrem iného viac dbať na internú komunikáciu a zdokonalenie komunikácie medzi manažérmi a podriadenými.
Prieskumy tiež naznačujú, že aktuálna situácia na trhu práce pri výberovom procese nahráva viac zamestnávateľom. Tí si môžu vyberať z väčšieho počtu kandidátov, ktorí spĺňajú stanovené kritériá.
Preto by uchádzači mali počítať s dlhším procesom výberového konania. „Pokiaľ má pracovník HR päť až šesť kandidátov na obdobnej úrovni, má priestor na dôkladnejší pohovor, môže využiť viacero metód výberu. Je preto možné, že kandidát absolvuje viacero výberových kôl,“ vysvetľuje HR manažér agentúry Index Nosluš Gabriel Surdus.
Uchádzači o prácu preferujú bezpečie, prácu z domu a flexibilný pracovný čas
V posledných mesiacoch sa aj zamestnancom výrazne menili ich preferencie. Prehľad o tom, čo v súčasnosti najviac zaujíma uchádzačov o prácu, priniesla personálna agentúra Grafton Recruitment.
Medzi hlavné priority zamestnancov, ktoré sa v prieskume objavili na prvom mieste, sú obavy o zdravie, ekonomickú stabilitu a istotu práce v podobe rôznych benefitov na ochranu či upevnenie vlastného zdravia.
Podobné výsledky preferencií uchádzačov o prácu priniesla aj personálna agentúra Adecco. Uchádzači za najdôležitejšie považujú stabilnú prácu a istotu, že nehrozí riziko uzavretia pracovnej pozície v prípade druhej vlny koronavírusu.
Okrem toho sa medzi benefitmi, o ktoré majú uchádzači najväčší záujem, tento rok objavili flexibilný pracovný čas spolu s prémiami či inými firemnými bonusmi, päť a viac týždňov dovolenky a v prípade robotníckych pozícií aj stravné lístky.
Zdá sa, že so zmenou preferencií zamestnancov budú mať personalisti viac práce. „Koronakríza priniesla turbulentné zmeny pre všetkých. V priebehu niekoľkých týždňov zamestnanci úplne zmenili svoje priority a očakávania. Ak im budú chcieť personalisti vyhovieť, musia od základu prepracovať niekedy aj roky budovaný systém benefitov,“ uvádza riaditeľ Grafton Recruitment Miroslav Garaj. Či sú požiadavky uchádzačov realizovateľné, to už budú musieť posúdiť personalisti samotných firiem.
Nie každý môže, chce a dokáže pracovať z domu
Peter Kratochvila z personálnej agentúry Trenkwalder podotýka, že mnoho uchádzačov v aktuálnej situácii požaduje, aby pracovisko bolo plne bezpečné. Zamestnanci by mali mať k dispozícii čistiace a dezinfekčné potreby, a v rámci možností by im mala byť umožnená práca z domu. V prípade, ak by došlo k ohrozeniu zamestnancov koronavírusom, požadujú od zamestnávateľa zabezpečiť testovanie.
Prieskumy tiež ukázali, že spolu s rozširovaním možnosti home office vo firmách rastie záujem o prácu z domu aj u uchádzačov. Dobrá správa je, že personalisti sú vraj ochotní sa tejto požiadavke prispôsobiť.
„Uchádzači o prácu počas pandémie korony vyhľadávajú najmä možnosť práce z domu, mnoho kandidátov sa dožaduje 100 % home office,“ konštatuje Team Leader Finance z personálnej agentúry Adecco Sonja Kovačevičová.
„V prieskume personalistov sa nám až 80 % z nich vyjadrilo, že v nasledujúcom období zvýšia počet dní, ktoré budú môcť zamestnanci odpracovať z domu. Najčastejšie však nepôjde o viac ako 8 dní v mesiaci,“ dopĺňa N. Richterová z portálu Profesia s tým, že stále existujú skupiny ľudí, ktorým práca z domu nevyhovuje. Ide hlavne o ľudí, ktorí majú maloleté deti, alebo nemajú doma vytvorené vyhovujúce pracovné podmienky.
Na pohovore môžu padnúť aj „zvláštne“ otázky
Samotný pohovor sa počas koronakrízy možno až tak nezmenil, zmenila sa však najmä jeho forma. Pohovory teraz často prebiehajú cez rôzne programy a aplikácie, ako Skype, Zoom či Teams. Ak sa v najbližšom čase chystáte na pohovor, nepodceňte prípravu naň. Keďže konkurencia medzi uchádzačmi je vyššia, príjemný dojem je veľmi dôležitý. Podľa personalistov môžete očakávať aj trochu netradičné otázky.
Ak vás čaká pohovor z domu, vytvorte si na to vhodné podmienky. „Ak bude pohovor prebiehať cez webkameru, zabezpečte si pokojné miesto s pripojením na internet. Vopred si overte pripojenie, zapnutú kameru, mikrofón či dostatok svetla a vhodné pozadie,“ upozorňuje K. Kažimírová z personálnej agentúry Grafton Recruitment.
Okrem pokojného prostredia nezabúdajte ani na svoj vzhľad. Predstavte si, že idete na klasický osobný pohovor, preto zvoľte vhodné oblečenie, ktoré k pohovoru jednoducho patrí.
Agentúra Grafton tiež informuje, že na pohovore môžete očakávať otázky typu Ako sa vám pracuje z domu alebo Ako vyzerá vaše domáce pracovné prostredie. Týmto zamestnávateľ či personalista získava lepší prehľad o tom, ako ste sa dokázali aklimatizovať na zmenené pracovné podmienky. Zároveň tak jednoducho zistí, aké pracovné prostredie vám vyhovuje, ako dokážete pracovať s technológiami, či a ako si viete zorganizovať pracovný čas.
Počas online interview by nemali, ale môžu nastať aj situácie, keď vás vyrušia zvedavé deti či štekajúci psík. To môže pohovor narušiť. Je vhodné tomu predísť, ale ak sa vám to prihodí, netreba robiť paniku. Personalisti sa počas koronakrízy stali flexibilnými, preto tieto prerušenia vnímajú skôr ako milé uvoľnenie.
Buďte tiež pripravení na otázky typu: Prečo naša firma? Prečo práve táto pozícia? Akú pridanú hodnotu prinesiete spoločnosti? Ako sa budete vedieť stotožniť s hodnotami spoločnosti? Popri tom, samozrejme, zostaňte sami sebou. Personalisti totiž veľmi rýchlo odhalia, že na nich niečo hráte.
Priznajte sa, že na sebe stále pracujete
Myslite tiež na to, že personalisti na pohovore vás svojimi otázkami nechcú rozhodiť. Snažia sa vás bližšie spoznať a zistiť, ako dokážete reagovať na rôzne situácie. Skúste vždy odpovedať pozitíve a pravdivo. Nezabúdajte tiež, že neexistuje iba jediná správna odpoveď.
Personalisti sa môžu opýtať aj na to, ako ste využili situáciu počas koronakrízy v rámci svojho sebarozvoja, či už ide o jazykové zručnosti, IT či office zručnosti, soft skills, alebo iné odborné či rozvojové činnosti.
Okrem otázok personalistov však nezabudnite na tie svoje. Zisťovanie bližších informácií o školeniach či vašich každodenných úlohách je určite vítané. Rovnako ako spôsob komunikácie či používanie rôznych nástrojov v danej firme. Aj to môže zvýšiť vaše šance na úspech pri hľadaní si novej práce.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi
- 2.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 3.Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov
- 4.DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur
- 5.Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent