Hľadaj

Firmy od uchádzačov vyžadujú znalosť technológií aj prácu z domu. Ako sa správne pripraviť na pohovor?

Zuzana Mecková Podnikanie Poslať

Zmeny na trhu práce spôsobené novým koronavírusom ovplyvnili aj preferencie zamestnávateľov či uchádzačov o prácu. Firmy pri nábore nových zamestnancov kladú dôraz na zodpovednosť či flexibilitu pri práci z domu viac ako doposiaľ. Uchádzači o prácu zase hľadajú ekonomickú stabilitu. Pohovory aktuálne nabrali nový štýl. Podľa personalistov na nich môžete očakávať aj netradičné otázky.

image

Foto: Shutterstock

V poslednom období sa každodenná online komunikácia stala súčasťou našich pracovných dní. Za posledné mesiace sme si zvykli na nové pracovné zvyklosti, ako je napríklad využívanie moderných komunikačných technológií. Tie ešte donedávna mnohí takmer nevyužívali. Zmenenej situácii prispôsobili svoje požiadavky zamestnávatelia aj zamestnanci.

Firmy požadujú zodpovednosť, flexibilitu a komunikačné schopnosti

Očakávania zamestnávateľov od uchádzačov o zamestnanie sa v súčasnosti rýchlo menia. Podľa personálnych agentúr zamestnávatelia dnes vítajú najmä ochotu pracovať z domu a schopnosť využívať virtuálnu komunikáciu, ktorá sa stala nevyhnutnou.

Okrem toho ich tiež zaujíma zodpovednosť a dostatočná miera samostatnosti. „Dôležité je, aby zamestnanci nepoľavili zo svojho štandardu a pracovali z domu aspoň tak efektívne ako z kancelárie. Mali by mať správny timemanagement a určitú znalosť technológií,“ konštatuje konzultantka náboru zamestnancov personálnej agentúry Grafton Recruitment Kristína Kažimírová.

Názor Head of Sales and Recruitment personálnej agentúry Trenkwalder Petra Kratochvila je podobný. Podľa neho by zamestnanci nemali prácu z domu považovať za dovolenku, ale urobiť všetko tak, ako majú v náplni práce. K zodpovednosti uchádzačov o zamestnanie pridáva aj flexibilitu.

Čoraz viac pracovných ponúk s možnosťou práce z domu potvrdzuje aj Profesia. „Kým v januári išlo iba o 9 percent ponúk, ktoré mali zmienku o home office, dnes je to približne pätina z celej ponuky,“ opisuje PR manažérka pracovného portálu Profesia Nikola Richterová.

Profesia urobila prieskum s iniciatívou HR Open Forum, z ktorého vyplynulo, že firmy budú v budúcnosti okrem iného viac dbať na internú komunikáciu a zdokonalenie komunikácie medzi manažérmi a podriadenými.

Prieskumy tiež naznačujú, že aktuálna situácia na trhu práce pri výberovom procese nahráva viac zamestnávateľom. Tí si môžu vyberať z väčšieho počtu kandidátov, ktorí spĺňajú stanovené kritériá.

Preto by uchádzači mali počítať s dlhším procesom výberového konania. „Pokiaľ má pracovník HR päť až šesť kandidátov na obdobnej úrovni, má priestor na dôkladnejší pohovor, môže využiť viacero metód výberu. Je preto možné, že kandidát absolvuje viacero výberových kôl,“ vysvetľuje HR manažér agentúry Index Nosluš Gabriel Surdus.

Uchádzači o prácu preferujú bezpečie, prácu z domu a flexibilný pracovný čas

V posledných mesiacoch sa aj zamestnancom výrazne menili ich preferencie. Prehľad o tom, čo v súčasnosti najviac zaujíma uchádzačov o prácu, priniesla personálna agentúra Grafton Recruitment.

Medzi hlavné priority zamestnancov, ktoré sa v prieskume objavili na prvom mieste, sú obavy o zdravie, ekonomickú stabilitu a istotu práce v podobe rôznych benefitov na ochranu či upevnenie vlastného zdravia.

Podobné výsledky preferencií uchádzačov o prácu priniesla aj personálna agentúra Adecco. Uchádzači za najdôležitejšie považujú stabilnú prácu a istotu, že nehrozí riziko uzavretia pracovnej pozície v prípade druhej vlny koronavírusu.

Okrem toho sa medzi benefitmi, o ktoré majú uchádzači najväčší záujem, tento rok objavili flexibilný pracovný čas spolu s prémiami či inými firemnými bonusmi, päť a viac týždňov dovolenky a v prípade robotníckych pozícií aj stravné lístky. 

Zdá sa, že so zmenou preferencií zamestnancov budú mať personalisti viac práce. „Koronakríza priniesla turbulentné zmeny pre všetkých. V priebehu niekoľkých týždňov zamestnanci úplne zmenili svoje priority a očakávania. Ak im budú chcieť personalisti vyhovieť, musia od základu prepracovať niekedy aj roky budovaný systém benefitov,“ uvádza riaditeľ Grafton Recruitment Miroslav Garaj. Či sú požiadavky uchádzačov realizovateľné, to už budú musieť posúdiť personalisti samotných firiem.

Nie každý môže, chce a dokáže pracovať z domu

Peter Kratochvila z personálnej agentúry Trenkwalder podotýka, že mnoho uchádzačov v aktuálnej situácii požaduje, aby pracovisko bolo plne bezpečné. Zamestnanci by mali mať k dispozícii čistiace a dezinfekčné potreby, a v rámci možností by im mala byť umožnená práca z domu. V prípade, ak by došlo k ohrozeniu zamestnancov koronavírusom, požadujú od zamestnávateľa zabezpečiť testovanie.

Prieskumy tiež ukázali, že spolu s rozširovaním možnosti home office vo firmách rastie záujem o prácu z domu aj u uchádzačov. Dobrá správa je, že personalisti sú vraj ochotní sa tejto požiadavke prispôsobiť.

Uchádzači o prácu počas pandémie korony vyhľadávajú najmä možnosť práce z domu, mnoho kandidátov sa dožaduje 100 % home office,“ konštatuje Team Leader Finance z personálnej agentúry Adecco Sonja Kovačevičová.

„V prieskume personalistov sa nám až 80 % z nich vyjadrilo, že v nasledujúcom období zvýšia počet dní, ktoré budú môcť zamestnanci odpracovať z domu. Najčastejšie však nepôjde o viac ako 8 dní v mesiaci,“ dopĺňa N. Richterová z portálu Profesia s tým, že stále existujú skupiny ľudí, ktorým práca z domu nevyhovuje. Ide hlavne o ľudí, ktorí majú maloleté deti, alebo nemajú doma vytvorené vyhovujúce pracovné podmienky.

Na pohovore môžu padnúť aj „zvláštne“ otázky

Samotný pohovor sa počas koronakrízy možno až tak nezmenil, zmenila sa však najmä jeho forma. Pohovory teraz často prebiehajú cez rôzne programy a aplikácie, ako Skype, Zoom či Teams. Ak sa v najbližšom čase chystáte na pohovor, nepodceňte prípravu naň. Keďže konkurencia medzi uchádzačmi je vyššia, príjemný dojem je veľmi dôležitý. Podľa personalistov môžete očakávať aj trochu netradičné otázky.

Ak vás čaká pohovor z domu, vytvorte si na to vhodné podmienky. „Ak bude pohovor prebiehať cez webkameru, zabezpečte si pokojné miesto s pripojením na internet. Vopred si overte pripojenie, zapnutú kameru, mikrofón či dostatok svetla a vhodné pozadie,“ upozorňuje K. Kažimírová z personálnej agentúry Grafton Recruitment.

Okrem pokojného prostredia nezabúdajte ani na svoj vzhľad. Predstavte si, že idete na klasický osobný pohovor, preto zvoľte vhodné oblečenie, ktoré k pohovoru jednoducho patrí.

Agentúra Grafton tiež informuje, že na pohovore môžete očakávať otázky typu Ako sa vám pracuje z domu alebo Ako vyzerá vaše domáce pracovné prostredie. Týmto zamestnávateľ či personalista získava lepší prehľad o tom, ako ste sa dokázali aklimatizovať na zmenené pracovné podmienky. Zároveň tak jednoducho zistí, aké pracovné prostredie vám vyhovuje, ako dokážete pracovať s technológiami, či a ako si viete zorganizovať pracovný čas.

Počas online interview by nemali, ale môžu nastať aj situácie, keď vás vyrušia zvedavé deti či štekajúci psík. To môže pohovor narušiť. Je vhodné tomu predísť, ale ak sa vám to prihodí, netreba robiť paniku. Personalisti sa počas koronakrízy stali flexibilnými, preto tieto prerušenia vnímajú skôr ako milé uvoľnenie.

Buďte tiež pripravení na otázky typu: Prečo naša firma? Prečo práve táto pozícia? Akú pridanú hodnotu prinesiete spoločnosti? Ako sa budete vedieť stotožniť s hodnotami spoločnosti? Popri tom, samozrejme, zostaňte sami sebou. Personalisti totiž veľmi rýchlo odhalia, že na nich niečo hráte.

Priznajte sa, že na sebe stále pracujete

Myslite tiež na to, že personalisti na pohovore vás svojimi otázkami nechcú rozhodiť. Snažia sa vás bližšie spoznať a zistiť, ako dokážete reagovať na rôzne situácie. Skúste vždy odpovedať pozitíve a pravdivo. Nezabúdajte tiež, že neexistuje iba jediná správna odpoveď.

Personalisti sa môžu opýtať aj na to, ako ste využili situáciu počas koronakrízy v rámci svojho sebarozvoja, či už ide o jazykové zručnosti, IT či office zručnosti, soft skills, alebo iné odborné či rozvojové činnosti.

Okrem otázok personalistov však nezabudnite na tie svoje. Zisťovanie bližších informácií o školeniach či vašich každodenných úlohách je určite vítané. Rovnako ako spôsob komunikácie či používanie rôznych nástrojov v danej firme. Aj to môže zvýšiť vaše šance na úspech pri hľadaní si novej práce.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
25.1.2021 Redakcia FinReport

Máte poistenú nehnuteľnosť, no domácnosť a zodpovednosť nie? Riešenie prináša nové poistenie od Unionu

Pri poistení nehnuteľnosti sa často zabúda na poistenie domácnosti a zodpovednosti. Situácií, v ktorých však môže poistenie domácnosti ...

25.1.2021 Redakcia FinReport

Viac ako tretina Slovákov nakupuje potraviny cez internet, hoci až doteraz si to mnohí nevedeli ani predstaviť

Už takmer rok trvajúca koronakríza výrazne zmenila nákupné správanie Slovákov. Mnohí prešli na nakupovanie cez internet, ktoré je z ...

24.1.2021 Redakcia FinReport

Ako si uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky za predchádzajúci rok?

Daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky za rok 2020 si môžu uplatniť mladí ľudia do 35 rokov, ktorí zodpovedne splácajú úver na ...

24.1.2021 Redakcia FinReport

Chudoba je na vzostupe. Rastie počet ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť ani dostatok tepla pre svoje domácnosti

Vlani sa výrazne zvýšil počet domácností, ktoré si nemôžu dovoliť mať doma primerané teplo. Takmer 8 % domácností na Slovensku sa ...

23.1.2021 Roland Régely

Hodnota zberateľských kuriozít naberá na sile. Titulnú stranu komiksu o Tintinovi vydražili za viac ako 3 milióny eur

Komiksy s obľúbenými príbehmi nie sú len zaujímavé čítanie s ilustráciami, ale aj investičná príležitosť. Svedčí o tom nedávna ...

23.1.2021 Redakcia FinReport

Napriek koronakríze vzniklo na Slovensku viac firiem, ako v čase rastu našej ekonomiky

Počas uplynulého kalendárneho roka založili podnikatelia na Slovensku spolu 19 160 kapitálových spoločností. Paradoxne ide o vyšší počet ...

22.1.2021 Zuzana Mecková

Film Riziko prináša príbeh divokého sveta burzových maklérov, ktorí sa nezastavia takmer pred ničím

Americká dráma Riziko s hviezdnymi hercami Benom Affleckom, Vinom Dieselom, Giovannim Ribisim a Niaom Longom prináša príbeh mladého Setha ...

21.1.2021 Redakcia FinReport

Pandémia po prvýkrát figuruje medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov

Prerušenie prevádzky (41 %), pandémia (40 %) a kybernetické útoky (40 %) predstavujú v roku 2021 najväčšie riziká podnikania. V poradí ...

20.1.2021 Redakcia FinReport

Zahraničné e-shopy zatiaľ vedú nad slovenskými, ale rozdiely v tržbách sa pomaly zmenšujú

V predchádzajúcom roku prakticky všetci ľudia zmenili svoje tradičné nákupné zvyky. Navyše v dôsledku obmedzení mnohí spotrebitelia ...

19.1.2021 Redakcia FinReport

Každý tretí človek je ochotný za protihodnotu poskytnúť svoje citlivé údaje a každý šiesty to už urobil

Dátum narodenia, adresa, informácie o zdravotnom stave alebo nákupné správanie – to všetko sú osobné údaje, ktoré sú ľudia ochotní za ...

18.1.2021 Redakcia FinReport

Koronakríza urýchlila investície do digitalizácie. Máme síce kvalitných odborníkov, ale musíme spolupracovať

Firmy zo strednej a východnej Európy prežívajú zložitú ekonomickú situáciu. Napriek tomu považujú investície do digitalizácie za ...

15.1.2021 Andrea Tittelová

LIVE STREAM s dvoma Kanaďankami, ktoré riadia biznis v odvetviach so silnou prevahou mužov

Financial Report prinesie exkluzívny LIVE rozhovor s dvoma ženami, ktoré riadia firmy v kanadskom Edmontone v oceliarskom, respektíve stavebnom ...

14.1.2021 Magdaléna Švančarková

Straty v gastro biznise sa budú rátať na jar, ohrozených je 60 % podnikov

Zatvorené reštaurácie, neskôr prevádzka s obmedzeniami, potom letná sezóna, následne druhá vlna pandémie koronavírusu, a teraz tvrdý ...

4.1.2021 Magdaléna Švančarková

Koronakríza potopila cestovnú kanceláriu Firo-tour. Ktorá bude ďalšia?

Koronakríza má na svedomí ďalšiu známu spoločnosť. Cestovná kancelária Firo-tour koncom roka 2020 ohlásila úpadok. Otázka znie, ako sú ...

27.12.2020 Redakcia FinReport

Pandémia útočí na firmy: Počet ohrozených pracovných miest medziročne vzrástol o 30 %

Slovensko sa opäť uzavrelo plošným lockdownom. Jeho úlohou je zmierniť priebeh šírenia koronavírusu. Zároveň však spôsobuje problémy ...

14.12.2020 Redakcia FinReport

Napriek koronakríze na Slovensku zaniklo menej firiem ako v časoch, keď sa ekonomike darilo

Za prvých deväť mesiacov tohto roka na Slovensku zaniklo 2 709 kapitálových spoločností. A to aj napriek tomu, že viac ako pol roka je ...

13.12.2020 Redakcia FinReport

V predvianočnom čase rastie predaj čokolády. Za stúpajúcimi tržbami však môže byť aj nelegálna detská práca

Predaje čokolády pred Vianocami významne rastú. „Pokiaľ ide o fairtradové kakao, posledný štvrťrok je jednoznačne najsilnejšie obdobie v ...

11.12.2020 Redakcia FinReport

LIVE STREAM s kanadským transformačným koučom Vikom Marajom

Financial Report prinesie exkluzívny LIVE rozhovor s kanadským transformačným koučom Vikom Marajom už v utorok 15. decembra o 16:00 hod. ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Ako si uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky za predchádzajúci rok?
  2. 2.
    Máte poistenú nehnuteľnosť, no domácnosť a zodpovednosť nie? Riešenie prináša nové poistenie od Unionu
  3. 3.
    Viac ako tretina Slovákov nakupuje potraviny cez internet, hoci až doteraz si to mnohí nevedeli ani predstaviť
  4. 4.
    Kandidátov na policajného prezidenta vypočuje brannobezpečnostný výbor, jedného potom odporučí ministrovi
  5. 5.
    Film Riziko prináša príbeh divokého sveta burzových maklérov, ktorí sa nezastavia takmer pred ničím