Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Elektronická komunikácia so štátom rozširuje možnosti pre občanov aj podnikateľov

Andrej Vida Podnikanie
SK
EN
Poslať

Uplynulo už viac ako 8 rokov od momentu, keď nové elektronické doklady postupne začali nahrádzať „staré“ kartičkové občianske preukazy. Rozdiel je viditeľný na prvý pohľad, lebo nové občianske preukazy, alebo tiež eID karty, majú v sebe zabudovaný čip. Cieľom tejto zmeny je postupná elektronizácia verejnej správy. Je to bezpečný spôsob komunikácie? A čo všetko dnes dokáže občan alebo podnikateľ vybaviť prostredníctvom eID?

image

Foto: Shutterstock

Bezpečnosť je prvoradá

S elektronickou komunikáciou je vždy spojené riziko úniku alebo zneužitia dát. Aj preto sú údaje uložené v kontaktnom čipe chránené 6-miestnym bezpečnostným osobným kódom (BOK).

Pri použití eID karty v elektronickej komunikácii slúži BOK na potvrdenie totožnosti držiteľa a účinne chráni jej čip proti pozmeňovaniu uložených údajov, proti kopírovaniu, klonovaniu, respektíve bráni zneužitiu dát po krádeži alebo pri strate karty.

Elektronické overovanie podpisu

Ak občan chce alebo potrebuje využívať elektronické služby, pri preberaní nového dokladu môže (aj dodatočne) požiadať o vydanie certifikátu na tvorbu kvalifikovaného elektronického podpisu – KEP. Vďaka nemu môže realizovať elektronicky právne úkony, ktoré v klasickom „úradnom“ svete vyžadujú písomnú formu a podpis. KEP to plnohodnotne nahrádza.

Podmienkou použitia KEP je inštalácia potrebných aplikácií (programov) a použitie čítačky čipových kariet kompatibilnej s eID kartou. Programy spolupracujú s každým operačným systémom a sú dostupné napríklad na ústrednom portáli verejnej správy Slovensko.sk.

Proces vydania eID nie je komplikovaný

Vydanie eID môže na prvý pohľad vyzerať komplikovane, ale nie je to tak. Občan požiada na pracovisku Policajného zboru SR o vydanie eID karty a určí si svoj BOK. Pri osobnom preberaní nového dokladu oznámi, že chce používať aj KEP. Na mieste absolvuje potrebné administratívne náležitosti a o niekoľko minút odchádza domov s novou eID kartou a čítačkou, ktorá mu umožní používať dostupné elektronické služby.

Pre koho je to určené

Elektronické služby môžu občania využívať dobrovoľne. Benefitom je pre nich napríklad pohodlnosť, využitie aj iných ako úradných hodín a v niektorých prípadoch aj ušetrenie na poplatkoch. Obchodné firmy a živnostníci majú elektronickú komunikáciu so štátom dokonca povinnú – musia mať zriadenú a aktivovanú elektronickú schránku.

Od roku 2018 musia komunikovať výhradne elektronicky aj s daňovým úradom cez portál financnasprava.sk. Navyše od 1. januára 2022 zmenila Finančná správa SR svoj spôsob komunikácie s daňovými subjektmi. Od tohto termínu daňové subjekty do svojich poštových schránok nedostávajú takzvané žlté lístky, ale komunikácia prebieha online. Rozhodnutia a úradné dokumenty im prichádzajú priamo do elektronickej schránky.

Podnikatelia využívajú elektronickú komunikáciu prevažne na:

  • podávanie návrhu na zápis, zmenu a výmaz údajov v obchodnom registri,
  • poskytovanie výpisu z obchodného registra,
  • ohlásenie živnosti,
  • žiadosť o výpis zo živnostenského registra.

Občania riešia elektronicky najčastejšie:

  • žiadosť o výpis alebo odpis z registra trestov,
  • žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu,
  • vydanie nového občianskeho preukazu s čipom,
  • prihlásenie na trvalý alebo prechodný pobyt,
  • vydanie úradného výpisu matričného dokladu.

E-Služby Sociálnej poisťovne

Okrem uvedených spôsobov podnikatelia elektronicky komunikujú aj cez portál Sociálnej poisťovne. Po prihlásení sa do jej e-Služieb zasielajú najmä online výkazy alebo oznámenia. Na vybavenie takejto komunikácie je potrebné navštíviť pobočku Sociálnej poisťovne a uzavrieť zmluvu, respektíve dohodu o elektronickej komunikácii.

Ešte stále sú pre prihlásenie do e-Služieb využívané Grid karty, ktoré od januára 2022 malo nahradiť prihlasovanie sa cez eID karty. Vzhľadom na aktuálnu pandemickú situáciu však Sociálna poisťovňa predĺžila platnosť Grid kariet až do 31. marca 2022.

Zdieľanie zdravotnej dokumentácie

Rozvoj elektronickej komunikácie je badateľný aj v oblasti zdravotníctva. Základným cieľom elektronizácie je zvýšenie kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Už dnes sa môžu občania prihlásiť cez Národný portál zdravia do svojej elektronickej zdravotnej knižky (EZK). Majú tak online prístup k svojim zdravotným záznamom (v rozsahu danom zákonom).

Lekári zasa majú prístup prostredníctvom elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka (ePZP) do systému e-zdravie. Zdieľanie dokumentácie umožňuje napríklad to, že ak lekár – špecialista, zapíše záznam z vyšetrenia, všeobecný lekár má k záznamom svojich pacientov ihneď prístup a nedôjde k duplicitným vyšetreniam. Lekári v EZK nájdu tiež všetky potrebné informácie pre anamnézu, diagnostiku a terapiu

E-služby aj v iných krajinách

Držitelia slovenských eID kariet, alebo slovenských dokladov o pobyte cudzinca s čipom, už môžu využívať aj elektronické služby verejného sektora iných členských štátov Európskej únie (EÚ).

Od 18. decembra 2020 majú všetky členské štáty EÚ povinnosť sprístupniť svoje elektronické služby určené pre občanov iných štátov aj občanom Slovenskej republiky a cudzincom s pobytom v Slovenskej republike. Rozsah elektronických služieb, ku ktorým sa držitelia slovenských dokladov s čipom môžu prihlásiť, v súčasnosti závisí od daného členského štátu EÚ.

Na využitie elektronickej komunikácie so štátnymi inštitúciami potrebujete:

  • občiansky preukaz s čipom (eID kartu) a bezpečnostný osobný kód (BOK),
  • čítačku čipových kariet,
  • nahraté podpisové certifikáty a vytvorený kvalifikovaný elektronický podpis (KEP),
  • nainštalované aplikácie na prihlásenie, podpisovanie a ovládač k čítačke čipových kariet.

Budúcnosť elektronickej komunikácie

Rozvoj e-komunikácie so štátom zďaleka ešte nie je ukončený. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR má aktuálne otvorenú dopytovo-orientovanú výzvu „Malé zlepšenia eGOV služieb“ z operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Inštitúcie štátnej a verejnej správy tak môžu využiť eurofondové zdroje, sprehľadniť svoje elektronické služby a zvýšiť komfort občanov a podnikateľov pri kontakte so štátom. 

Výsledkom by mali byť logickejšie, prehľadnejšie a intuitívnejšie elektronické služby, zvýšenie počtu využívaných e-služieb, zrozumiteľná navigácia k jednotlivým službám a najmä ich vizuálne zjednocovanie.

Momentálne prebieha v poradí tretie hodnotiace kolo so zostatkovou alokáciou 37 miliónov eur a žiadosť je možné poslať do 28. februára 2022.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
30.11.2022 Naďa Černá

Obraz White Disaster od Andyho Warhola vydražili za 84,5 milióna dolárov

Masívnu sieťotlač s názvom White Disaster, ktorá je jedným z najvýznamnejších diel Andyho Warhola, predala aukčná spoločnosť Sotheby's ...

30.11.2022 Redakcia FinReport

Rast cien nehnuteľností sa spomalil, medziročne sa zvýšili už „len“ o 14,5 %

Realizačné ceny všetkých nehnuteľností určených na bývanie boli počas tretieho štvrťroka 2022 o 14,5 % vyššie ako v rovnakom období ...

30.11.2022 Roland Régely

UNIVERSAL maklérsky dom: Tržby kontinuálne rastú, v pláne je expanzia na západ

UNIVERSAL maklérsky dom je stabilnou súčasťou desiatky najväčších samostatných finančných agentov na slovenskom trhu. Firme v posledných ...

29.11.2022 Martin Jamnický

Kryptomeny padajú, no trhom s NFT rastú tržby o 60 % aj počty používateľov o 22 %

Nedávny pád cien kryptomien vymazal všetkým digitálnym aktívam hodnotu vyčíslenú na miliardy dolárov. Výnimkou nie sú ani nezameniteľné ...

29.11.2022 Naďa Černá

Vznikol, aby bojoval proti korupcii a nekalým praktikám. Ako sa mu darí chrániť whistleblowerov?

Každý, kto čelí šikane či inému negatívnemu správaniu sa zo strany zamestnávateľa, sa môže obrátiť na Úrad na ochranu oznamovateľov. ...

29.11.2022 Redakcia FinReport

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala trojmiliónovú pokutu

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala pokutu 3 milióny eur. Dôvodom má byť nesprávny postup pri účtovaní o poistnom kmeni. Pokuta sa týka ...

27.11.2022 Redakcia FinReport

Analýza: Firmy sa v čase ekonomických kríz viac uchyľujú k podvodom

Ochladenie trhu, platobná neschopnosť, vyššia koncentrácia podvodov a zhoršujúca sa kondícia malých podnikov. Toto sú štyri výzvy, ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Finančná správa SR upozorňuje 3-tisíc rodičov na nesprávne uplatnený daňový bonus na dieťa

Viac ako 3-tisíc daňovníkov dostane v nadchádzajúcich dňoch listy, v ktorých ich Finančná správa SR upozorní na nesprávne uplatnený ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

SZRB poskytla podnikateľom antikoronové úvery v objeme 33 miliónov eur

Slovenská záručná a rozvojová banka (SZRB) poskytla v rámci programu „antikorona úverov“ od apríla 2020 do júna 2022 podnikateľom ...

18.11.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Najviac bankrotujú reštaurácie, hotely, ale aj finančné a poisťovacie firmy

Počet novovzniknutých firiem aj tých, ktoré svoju činnosť v treťom štvrťroku tohto roku ukončili bankrotom, v rámci Európskej únie ...

16.11.2022 Redakcia FinReport

Až 45 % firiem na Slovensku hospodári na nule, alebo je v strate

Minulý rok bol z pohľadu výsledku hospodárenia firiem na Slovensku priaznivejší ako rok 2020. Z dostupných daňových priznaní vychádza, že ...

10.11.2022 Redakcia FinReport

Zákon o kompenzácii vysokých cien energií je schválený

Poslanci parlamentu schválili novelu zákona, ktorá umožní štátu kompenzovať firmám zvýšené ceny energií. Za schválenie tohto nástroja ...

26.10.2022 Redakcia FinReport

Takmer 57-tisíc slovenských spoločností vlastnia cudzinci

Počet firiem, ktoré každý rok prejdú z našich do zahraničných rúk, neustále stúpa. Od začiatku tohto roka odpredalo domáce subjekty ...

12.10.2022 Redakcia FinReport

Každý štvrtý podnikateľský subjekt na Slovensku odvádza DPH do štátneho rozpočtu

Na Slovensku podnikaká vo všetkých právnych formách, vrátane spoločností, živnostníkov, rôznych združení, družstiev, organizácií, ...

12.10.2022 Redakcia FinReport

Prieskum EY: Firmy čelia dokonalej ekonomickej a geopolitickej hrozbe

Šéfovia veľkých svetových firiem hľadajú spôsoby, ako čeliť trojnásobnej hrozbe v podobe následkov pandémie COVID-19, zvyšujúcemu sa ...

7.10.2022 Zuzana Fryč

Novela Obchodného zákonníka má ušetriť čas aj náklady pri zakladaní obchodných spoločností

Poslanci Národnej rady SR sa okrem iných zákonov na svojej aktuálnej schôdzi venujú aj návrhu novely Obchodného zákonníka. Cieľom novej ...

6.10.2022 Magdaléna Švančarková

Firmy zvažujú každý cent, preplatenie rekreačných poukazov môže byť pre ne problém

Rekreačné poukazy využívajú zamestnanci už druhý rok. Navštevujú hotely, penzióny alebo iné rekreačné zariadenia na Slovensku a ...

26.9.2022 Redakcia FinReport

Analýza: Na hranici krachu je na Slovensku 1 656 spoločností

Na Slovensku podnikajú stovky rizikových subjektov, u ktorých je úpadok len otázkou veľmi blízkej budúcnosti. Našťastie tvoria iba necelé ...

Aplikácia

  1. 1.
    UNIVERSAL maklérsky dom: Tržby kontinuálne rastú, v pláne je expanzia na západ
  2. 2.
    Rast cien nehnuteľností sa spomalil, medziročne sa zvýšili už „len“ o 14,5 %
  3. 3.
    Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala trojmiliónovú pokutu
  4. 4.
    Obraz White Disaster od Andyho Warhola vydražili za 84,5 milióna dolárov
  5. 5.
    Informácie o budúcom dôchodku budeme dostávať čierne na bielom v takzvanej oranžovej obálke