E-commerce: Zo zdanlivého víťaza koronakrízy môže byť veľký porazený
Akcie e-commerce firiem stratili v tomto roku medziročne už 52 %, a za minulý rok dohromady 66 %, čím prišli o takmer celý svoj zisk z prvej fázy pandémie koronavírusu. Zdanlivé víťazstvo tohto segmentu obchodu, ktorému sa mimoriadne darilo v roku 2020, je tak prakticky vymazané.

Foto: Shutterstock
Ničí ich inflácia a kríza životných nákladov
„Pri pohľade späť to vyzerá, že elektronický obchod sa počas pandémie koronavírusu nachádzal v bubline poháňanej masívnym presunom výdavkov od služieb k tovarom. Úrokové sadzby zároveň klesli na rekordné minimá, čo zvýšilo ocenenie akcií do astronomických výšok,” hovorí akciový stratég Saxo Bank Peter Garnry.
No karta sa obrátila. Potvrdzuje to v poradí ďalšia firma, ktorej sa až donedávna mimoriadne darilo. Spoločnosť Asos so sídlom v Spojenom kráľovstve potvrdila, že vyhliadky online obchodu s módou sa zhoršujú kvôli rekordnej inflácii a kríze životných nákladov.
Recesia môže ešte viac znížiť zisky
Asos, ako e-commerce gigant v oblasti módy, znižuje prognózy príjmov aj zisku na ďalší rok. Je za tým vyšší počet vrátených objednávok a veľký tlak na náklady v rámci logistiky a dodávateľských reťazcov. Odhadovaný zisk pred zdanením, ktorý firma oznámila, je teraz o 20 až 60 miliónov libier nižší oproti pôvodným 100 až 130 miliónom libier. Možno ani znížené prognózy nebudú stačiť, ak svetová ekonomika skĺzne do recesie.
Elektronický obchod bol pritom po počiatočnom šoku adeptom na víťaza dva roky trvajúcej pandémie koronavírusu. No následne sa začali prudko zvyšovať náklady na logistiku, čo začalo požierať zisky firiem online obchodu. „Ďalšou ranou je pre odvetvie kríza životných nákladov spôsobená enormnou infláciou poháňanou cenami energií a potravín, ktorá znižuje dopyt,” vysvetľuje odborník.
Darilo sa najmä donáškam jedla a predaju oblečenia
E-commerce zažil veľký boom po tom, ako vypukla pandémia koronavírusu. Zatvorené kamenné predajne nahrávali tým firmám, ktoré dokázali predávať svoje tovary, alebo poskytovať svoje služby online. Na Slovensku podobný trend pretrvával aj v roku 2021, pričom najsilnejšie online predaje boli zaznamenané v marci 2021. Darilo sa najmä donáškam jedla a predaju oblečenia.
Kľúčové slová
Vojna na Ukrajine

Rok 2022

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie


SPRAVODAJSTVO





- 1.Štátny príspevok za ubytovanie Ukrajincov sa od 1. júla 2022 zvýši až trojnásobne
- 2.Christina Lagardová: Éra ultranízkej inflácie sa už pravdepodobne nevráti
- 3.Netflix má na Slovensku nového konkurenta v podobe Disney+. Obe spoločnosti majú problém
- 4.Cestovatelia, pozor – kreditky Diners Club končia, tak aby vám to nepokazilo dovolenku
- 5.Viaceré banky chystajú zmeny v cenníkoch svojich služieb, klienti si priplatia