E-commerce: Stúpa počet aj výška objednávok
Odvetvie e-commerce sa vezie na vlne oživenia tržieb. Oproti prvému polroku 2023 vzrástol celkový počet objednávok o 3 % a o 6,2 % sa zvýšila aj priemerná výška objednávky. Súhrnný predaj vďaka tomu stúpol o 8,3 %. Zákazníci v prvom polroku tohto roku najčastejšie nakupovali vybavenie do domácnosti, kým v rovnakom období minulého roka dominovalo oblečenie a doplnky.
Foto: Freepik
Klesol priemerný počet objednávok, no stúpol počet e-shopov
„Na číslach za prvý polrok 2024 je zaujímavý pokles priemerného počtu objednávok na jeden e-shop. Kým v prvom polroku 2023 pripadalo podľa našich údajov na jeden e-shop v priemere 1 020 objednávok, v tomto roku to už bolo len 854 objednávok. Pri náraste celkového počtu objednávok táto skutočnosť naznačuje, že na trhu naďalej vznikajú nové e-shopy, ktoré celkový priemer objednávok na jeden e-shop znižujú,“ približuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.
V porovnaní s priemerným počtom objednávok na jeden e-shop je priemerná výška objednávok relatívne stabilná. „V prvom polroku 2023 predstavovala priemerná výška objednávky v slovenských e-shopoch 24,20 eura, kým v prvom polroku 2024 mierne vzrástla na 25,70 eura. Zvýšenie priemernej výšky objednávky malo spolu s nárastom celkového počtu objednávok vplyv aj na súhrnný predaj, ktorý vzrástol o 8,3 %,“ dodáva odborník.
Dominancia nakupovania oblečenia cez internet sa skončila
Zaujímavé medziročné zmeny nastali aj v kategóriách sortimentu, ktorý si spotrebitelia z e-shopov objednávali. V prvom polroku 2023 dominovala kategória „oblečenie a doplnky“, ktorá mala celkový podiel až 27,1 %. Najbližšie k nej bola kategória „hobby a voľný čas“, ktorej podiel predstavoval 12,5 %.
V prvom polroku 2024 sa podiely výrazne zmenili, pričom kategória „oblečenie a doplnky“ zaznamenala najvýraznejší prepad, a to až o 63 %. Naopak, polepšili si a dominovali kategórie „hračky a detský tovar“ (+133 %) a „vybavenie domácnosti“ (+126 %). Zaujímavý nárast o 85 % zaznamenala aj kategória „dekorácie“.