E-commerce čelí nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily, kľúčové sú zručnosti a zanietenie uchádzačov
Odvetvie e-commerce rástlo ako jedno z mála aj počas pandémie koronavírusu. Nárast sa síce v ostatných mesiacoch spomalil, no vo väčšine kategórií sa nezastavil. Potvrdzujú to aj čísla spoločnosti Upgates, podľa ktorých bol prírastok nových e-shopov na Slovensku v januári a februári 2023 o štvrtinu vyšší ako v predchádzajúcom roku. Rastúce odvetvie však začína narážať na problém s nedostatkom kvalifikovaného personálu a viacerí podnikatelia už problém výrazne cítia.
Zdroj: Unsplash
Chýbajú špecializovaní pracovníci
„Vo všeobecnosti platí, že čím je e-shop väčší, tým viac špecializovanej pracovnej sily potrebuje. Kým pre menšie a stredne veľké e-shopy sú najvhodnejšie integrované riešenia zahŕňajúce tvorbu a prevádzku stránky, riadenie skladu, expedíciu až po doručenie, veľkí hráči si často riadia kľúčové oblasti pre svoje podnikanie interne. V praxi teda najväčší nedostatok pracovnej sily pociťujú väčšie e-shopy a agentúry ponúkajúce riešenia a doplnkové služby pre obchodníkov,“ približuje obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates Martin Pech.
Rastúci počet e-shopov podľa HR expertky a koučky zo Slovenskej asociácie koučov (SAKo) Dáše Polievkovej spôsobí nedostatok dobrých špecialistov, čo sa môže odzrkadliť v poklese kvality práce či neplnení termínov.
„Popri samotnom nedostatku odborníkov je však potrebné počítať aj s vyššou fluktuáciou nastupujúcej generácie, ktorá nebude dlho váhať opustiť zamestnávateľa, pokiaľ ju bude v niečom zásadnom obmedzovať. Vyššia fluktuácia so sebou prináša zvýšené náklady na hľadanie a zaúčanie nováčikov. HR tímy v obchodných firmách majú v súčasnosti oveľa ťažšiu prácu než pred piatimi či viac rokmi, a niet im čo závidieť,“ myslí si odborníčka.
Uchádzačom o prácu chýbajú skúsenosti
Podľa spoluzakladateľa e-shopu bioruza.sk Radoslava Coneva je záujem skôr o atraktívne pozície, ako napríklad o marketing, no kandidátom chýbajú skúsenosti. S kvalitnou pracovnou silou však môžu mať podľa neho problémy aj agentúry. „Programátorské agentúry nedodržiavajú termíny dlhodobo, a je tak veľmi ťažké nájsť kvalitných partnerov. To platí aj v marketingu, akurát tu je príčinou saturovaný trh, na ktorom vám každý sľubuje lepšie výsledky, kým realita býva často iná,“ vysvetľuje.
Najprv kandidáta zaujať, až potom ho posúdiť
Zmeny na pracovnom trhu pociťujú aj veľkí hráči v e-commerce. Časy, keď stačilo vyvesiť inzerát a očakávať množstvo životopisov, sú preč. Už to nie sú zamestnávatelia, ktorí si môžu vyberať, taktovku preberajú uchádzači, ktorých sa snažia presvedčiť firmy o svojich kvalitách.
To mení aj úlohu manažérov ľudských zdrojov, ktorí kandidátov musia nielen nájsť a osloviť, ale v prvom rade aj zaujať. Prvé stretnutia sú dnes skôr o vzbudení záujmu kandidáta o firmu a pracovnú pozíciu, a až v nasledujúcich rozhovoroch sa kandidát posudzuje, najprv z pohľadu skúseností a zručností a následne aj z pohľadu jeho kompatibility s kultúrou firmy.
Kľúčové je, či kandidáta práca baví
„Nie je dôležité nájsť kandidáta, ktorý má skúsenosti s rovnakou pozíciou. Osobne sa skôr zameriavam na zručnosti, ktoré potrebujeme, a extrémne dôležité je aj to, či kandidáta práca baví. Treba si však tiež uvedomiť, že ani ten najatraktívnejší kandidát sa nemusí hodiť do každej firemnej kultúry, čo sa môže vo finále podpísať na jeho neúspešnom pôsobení,“ približuje Head of HR v Pilulka.sk Sandra Harmincová.
Nároky potenciálnych zamestnancov rastú spravidla s odbornosťou pozície a ich osobnými skúsenosťami. Kým pri pozíciách v sklade sú okrem platových dôležité aj pracovné podmienky (napríklad čistota pracoviska, pracovný čas, smeny, kolektív či prístup nadriadeného), pri manažérskych pozíciách sa už často hovorí o identite firmy, stratégii, pracovnom prostredí, možnostiach sebarealizácie, kariérnom raste či o možnostiach práce mimo kancelárie.
Chýbajú aj odborníci na GDPR
Mnohé slovenské e-shopy majú problémy so spĺňaním podmienok v oblasti GDPR. Aj tu je príčinou nedostatok odborníkov. Nezáujem o pozície súvisiace s GDPR možno podľa odborníka na ochranu osobných údajov prisudzovať aj všeobecnému presvedčeniu o neatraktivite tejto oblasti, ktorá, žiaľ, podľa názoru neodbornej širokej verejnosti spočíva iba v byrokratických obmedzeniach, v ktorých netreba hľadať hlbší právny význam.
„Mnoho dnešných mladých ľudí nemá záujem vytvárať si vlastné názory, ktorým by muselo predchádzať zložité pátranie a skúmanie, a spoľahnú sa radšej na názory iných ,odborníkov´. Na problematiku GDPR však jednotný názor neexistuje, čo pravdepodobne tiež odrádza mnohých mladších záujemcov o zamestnanie v tejto oblasti,“ myslí si Jakub Berthoty z advokátskej kancelárie Dagital Legal.
Riešením by podľa neho mohli byť aktívnejšie spolupráce s externými GDPR spoločnosťami, prípadne školenia interných zamestnancov, formou akýchsi stáží v spoločnostiach zameraných na GDPR, kde by mohli získať poznatky a skúsenosti. Možnosť by sa GDPR mohlo vyučovať v školách.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Ceny povinného zmluvného poistenia môžu opäť rásť, výhodou je jazdiť bez nehody
- 2.Novomestský jarmok 13. - 15. septembra 2024
- 3.INOFEST 2024: S dôrazom na umelú inteligenciu, vesmírnu a cirkulárnu ekonomiku
- 4.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor