Hľadaj

D. Galandová: V cestovnom ruchu nevyužívame potenciál SR, ponúkame najmä to, čo je všade okolo

3 Podnikanie Poslať

„Príliš sa zameriavame na masový turizmus, teda akvaparky, lyžiarske rezorty, veľké hrady a zámky. To všetko však majú aj okolité krajiny, často aj kvalitnejšie,“ hovorí pre magazín Financial report odborníčka na cestovný ruch Daniela Galandová.

image

Zdroj foto: Michal Čekan

Je v možnostiach mesta alebo obce pomôcť konkrétnym malým a stredným podnikateľom? Ak áno, ako vie mesto podporiť rozvoj malého a stredného podnikania?

Možnosti miestnej samosprávy pre priamu podporu malých podnikateľov nie sú veľké. Vidím dve hlavné oblasti, v ktorých môže mesto pomôcť. Asi najúčinnejšou podporou je najmä starostlivosť o verejné prostredie, v ktorom sa turizmus odohráva. Čistota a vzhľad verejných priestranstiev, starostlivosť o zeleň, kvalitný povrch ciest a chodníkov, verejný poriadok, bezpečnosť, jasná orientácia v meste, dobrý stav objektov, ktoré sú vo vlastníctve mesta, to sú niektoré z vecí, ktoré má samospráva vo svojej moci a podporujú turizmus. Dôležitou je aj starostlivosť o turistické a cykloturistické trasy v okolí či podpora miestnej kultúry.

Druhou oblasťou je podpora spolupráce a komunikácie. Je nesmierne dôležité, aby podnikatelia spolupracovali a koordinovali svoje aktivity. 

 

V akom stave sa podľa vás, nachádza cestovný ruch na Slovensku? Kde vidíte hlavné nedostatky? 

Možno na Liptove alebo v Banskej Štiavnici so mnou nebudú súhlasiť, ale cestovný ruch nevyužíva potenciál Slovenska. Príliš sa zameriavame na masový turizmus – akvaparky, lyžiarske rezorty, veľké hrady a zámky, jaskyne… To však nielenže majú v okolitých krajinách všade, často aj kvalitnejšie ako u nás, ale takýto turizmus poškodzuje to vzácne, čo tu máme, teda prírodu, krajinu, miestne tradície a kultúru… Navyše si takýto turizmus vyžaduje veľké investície a tak nie je dostupný pre miestnych ľudí, ktorí tie peniaze nemajú. A tak zisk uteká z regiónov preč, pričom náklady v nich ostávajú. 

Skutočnou brzdou turizmu je zlé podnikateľské prostredie. Nekonečná byrokracia, neprimerane prísne normy a predpisy, slabá vymáhateľnosť práva. Bežný človek netuší, čo všetko musí prekonávať majiteľ reštaurácie či penziónu, že sprevádzanie po prírode v okolí Sniny sa vlastne nedá robiť legálne a koľko pečiatok potrebuje šofér mikrobusu, v ktorom vozí návštevníkov. Pripočítajme k tomu vysoké až likvidačné odvody, za ktoré podnikatelia dostávajú málo.

Ako vyzerá podpora cestovného ruchu zo strany štátu?

Od roku 2010 je v platnosti zákon o podpore cestovného ruchu. Funguje na princípe štátnej finančnej podpory rozvoja cestovného ruchu, ktorý je založený na finančnej motivácii legálneho ubytovania. 

Prax je však taká, že stále existujú mnohé samosprávy, ktoré daň z ubytovania nevyberajú a nemotivujú podnikateľské subjekty a ďalších aktérov v cestovnom ruchu, aby sa pustili do reálnej spolupráce. Nerieši sa to podstatné, čo má zmysel, teda destinačný manažment, ktorý nie je orientovaný len na marketing ale aj vytváranie ponuky, tak aby všetci členovia cítili, že má zmysel byť členmi takejto destinačnej organizácie. 

Len v sninskom regióne je 34 obcí, z nich až tretina má ubytovacie zariadenia, ale daň z ubytovania vyberajú len štyri obce. V oblastnej organizácii sú členmi z regiónu Snina len dve samosprávy a len jeden podnikateľ, pritom v cestovnom ruchu pôsobí v okrese najmenej 50 podnikateľov. Finančná podpora štátu pre región Horný Zemplín a Horný Šariš je aj vzhľadom na to len približne 20 000 eur ročne. Región Tatry aj vďaka spolupráci a lepšiemu zapojeniu podnikateľského sektora dostáva od štátu až približne milión eur ročne. 

 

Dá sa rozvíjať cestovný ruch povedzme na východe Slovenska, keď nie je dobudovaná ani základná infraštruktúra, napríklad diaľnice? 

Infraštruktúra nie je najdôležitejšia. Tvrdenie, že turisti potrebujú diaľnice, je mýtus. Návštevníci potrebujú zážitky, poznanie, relax, pohyb. Treba sa venovať najmä malej infraštruktúre, ktorá nie je tak drahá. Ide o turistické a cykloturistické trasy, parkoviská, informačné a mapové panely, verejné toalety.

Ako sa dá zabezpečiť, aby bolo podnikanie v cestovnom ruchu rentabilné? 

To je otázka za milión a odpoveď nie je ani ľahká, ani jednoznačná. Základ máme, je ním naše bohaté prírodné a kultúrne dedičstvo.  Potom stačí len trocha invencie a uvedomenia si, že kľúčovými slovami udržateľného turistického biznisu sú kvalita, poctivosť, trpezlivosť, úsmev a pohostinnosť. Nie je to jednoduché, ale je to reálne.

Ing. Daniela Galandová

Zdroj foto: Peter Filakovský

Daniela Galandová vyštudovala Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Venuje sa príprave, koordinácii a finančnému riadeniu projektov so zameraním na cestovný ruch a regionálny rozvoj. Je zakladateľkou a riaditeľkou organizácie Karpatské drevené cerkvi, n. o., ktorá sa orientuje na záchranu a efektívne využívanie drevenej sakrálnej architektúry pre kultúrno-poznávací cestovný ruch. 

V minulosti napríklad pre Úrad vlády Slovenskej republiky organizovala podujatie „Medzinárodné cykloputovanie Ukrajina – Slovensko“.

Pôsobila aj v Národnej agentúre pre rozvoj malého a stredného podnikania v Bratislave, venovala sa príprave a monitoringu podnikateľských inkubátorov.

Múdro a spoľahlivo.
Poradíme vám s problematikou
GDPR
General Data Protection Regulation
logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2019 Ján Beracka

Finančné aktíva Slovákov sú vôbec najnižšie v eurozóne, bohatšie národy sa nám vzďaľujú

Slováci môžu mať problém sporiť si vlastnými silami na dôchodok. Popri dôchodkových pilieroch môžu byť v budúcnosti potrebné aj ...

24.4.2019 Ján Beracka

Slovensko minulý rok hospodárilo s deficitom 0,7 % HDP

Rozpočtový deficit Slovenska je nižší ako sa očakávalo. Jarná notifikácia štatistického úradu Eurostat odhalila, že Slovensko v minulom ...

23.4.2019 Redakcia FinReport

FinVision 2019: Automatizácia dokáže firmy odbremeniť a umožniť im rásť

Digitalizácia a s ňou súvisiaca automatizácia podnikových procesov, vrátane poskytovaných služieb, môže firmám nielenže ušetriť ...

23.4.2019 Ján Beracka

O životné poistenie väčšina Slovákov záujem nemá

Väčšina Slovákov nemá žiadnu životnú poistku. Spomedzi poistených občanov je väčšina klientov vo veku nad 30 rokov. Objem poistného na ...

20.4.2019 Redakcia FinReport

Cez Veľkú noc pozor na alkohol aj prejedanie, radia poisťovne

Veľkonočné sviatky patria z pohľadu poisťovní k tým pokojnejším. Slováci by si však mali dať pozor na životosprávu. Tradičným ...

18.4.2019 Jana Čipková

Mýtus o GDPR #4: Žiadosti o prenos osobných údajov klienta musí finančný agent vždy vyhovieť

Právo na prenosnosť osobných údajov patrí medzi práva dotknutých osôb, ktoré zaviedlo až nariadenie GDPR. Vzhľadom na to, že mnohí ...

18.4.2019 Redakcia FinReport

Ľudia majú obavy o svoje údaje v mobile

Spotrebitelia majú pochybnosti o bezpečnosti svojich mobilných zariadení. Obavy majú aj z toho, že ich údaje môžu zneužiť maloobchodníci. ...

17.4.2019 Marek Mittaš

Poistenie firemných áut má svoje špecifiká

Auto predstavuje v rámci hnuteľného majetku firmy významnú položku. Často má dokonca firma aj viacero vozidiel, prípadne ich využíva ...

11.4.2019 Natália Hučková

Firmy robia pri ochrane osobných údajov množstvo chýb

Zohľadniť GDPR v rámci činnosti spoločností nie je vôbec jednoduché. Preskúmať, kde všade dochádza k spracúvaniu osobných údajov, je ...

11.4.2019 Redakcia FinReport

V daňových rajoch je čoraz viac slovenských firiem

Počet slovenských firiem v daňových rajoch stúpa. Záujem slovenských podnikateľov o Cyprus sa znižuje, naopak záujem o USA je vyšší. ...

10.4.2019 Redakcia FinReport

Počet slovenských patentov v minulom roku stúpol

Slovensko však za okolitými krajinami stále výrazne ...

10.4.2019 Redakcia FinReport

Technológie šetria čas i peniaze, len chatboty zvládnu usporiť 2,5 miliardy hodín

Zákazníci na celom svete vygenerujú ročne až 265 miliárd dopytov, prezrádza portál chatbotlife.com. Aby firmy dokázali tieto požiadavky ...

2.4.2019 Redakcia FinReport

Na Slovensku majú problémy najčastejšie firmy, ktoré podnikajú len tri roky

Exekúcia, úpadok alebo platobná neschopnosť postihuje najviac firmy, ktoré majú za sebou tri roky podnikania. Vyplýva to z analýzy ...

1.4.2019 Redakcia FinReport

Iba tretina podnikateľov na Slovensku inovuje

Približne polovica európskych firiem v rámci 28 krajín EÚ prišla s efektívnejšími modelmi výroby. Slovensko v tomto smere značne ...

25.3.2019 Redakcia FinReport

Počet zraniteľných miest v softvéroch sa v roku 2018 zvýšil

V jednotlivých softvérových nástrojoch sa v roku 2018 objavili tisíce slabých miest. ...

14.3.2019 Ján Beracka

Mladí chcú pracovať flexibilne

Trávenie pracovného času sa mení, ľudia čoraz viac túžia pracovať flexibilne. Je to trend, do ktorého zamestnávateľov tlačia aj ...

5.3.2019 Ján Beracka

Duálne vzdelávanie firmy chvália, trh práce má však problémy, na ktoré tento systém nestačí

V duálnom vzdelávaní naďalej máme rezervy, no samotní zamestnávatelia celý projekt hodnotia pozitívne. Firmy si v podstate prostredníctvom ...

28.2.2019 Redakcia FinReport

Ocenenie zdravá firma roka 2018 získali firmy Duslo, Siemens a YMS

Najzdravšími spoločnosťami roka 2018 sa stali spoločnosti Duslo, Siemens a YMS. Tieto spoločnosti uspeli v súťaži Zdravá firma roka, ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení