Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

D. Galandová: V cestovnom ruchu nevyužívame potenciál SR, ponúkame najmä to, čo je všade okolo

Jana Schochmann Podnikanie Poslať

„Príliš sa zameriavame na masový turizmus, teda akvaparky, lyžiarske rezorty, veľké hrady a zámky. To všetko však majú aj okolité krajiny, často aj kvalitnejšie,“ hovorí pre magazín Financial report odborníčka na cestovný ruch Daniela Galandová.

Zdroj foto: Michal Čekan

Je v možnostiach mesta alebo obce pomôcť konkrétnym malým a stredným podnikateľom? Ak áno, ako vie mesto podporiť rozvoj malého a stredného podnikania?

Možnosti miestnej samosprávy pre priamu podporu malých podnikateľov nie sú veľké. Vidím dve hlavné oblasti, v ktorých môže mesto pomôcť. Asi najúčinnejšou podporou je najmä starostlivosť o verejné prostredie, v ktorom sa turizmus odohráva. Čistota a vzhľad verejných priestranstiev, starostlivosť o zeleň, kvalitný povrch ciest a chodníkov, verejný poriadok, bezpečnosť, jasná orientácia v meste, dobrý stav objektov, ktoré sú vo vlastníctve mesta, to sú niektoré z vecí, ktoré má samospráva vo svojej moci a podporujú turizmus. Dôležitou je aj starostlivosť o turistické a cykloturistické trasy v okolí či podpora miestnej kultúry.

Druhou oblasťou je podpora spolupráce a komunikácie. Je nesmierne dôležité, aby podnikatelia spolupracovali a koordinovali svoje aktivity. 

 

V akom stave sa podľa vás, nachádza cestovný ruch na Slovensku? Kde vidíte hlavné nedostatky? 

Možno na Liptove alebo v Banskej Štiavnici so mnou nebudú súhlasiť, ale cestovný ruch nevyužíva potenciál Slovenska. Príliš sa zameriavame na masový turizmus – akvaparky, lyžiarske rezorty, veľké hrady a zámky, jaskyne… To však nielenže majú v okolitých krajinách všade, často aj kvalitnejšie ako u nás, ale takýto turizmus poškodzuje to vzácne, čo tu máme, teda prírodu, krajinu, miestne tradície a kultúru… Navyše si takýto turizmus vyžaduje veľké investície a tak nie je dostupný pre miestnych ľudí, ktorí tie peniaze nemajú. A tak zisk uteká z regiónov preč, pričom náklady v nich ostávajú. 

Skutočnou brzdou turizmu je zlé podnikateľské prostredie. Nekonečná byrokracia, neprimerane prísne normy a predpisy, slabá vymáhateľnosť práva. Bežný človek netuší, čo všetko musí prekonávať majiteľ reštaurácie či penziónu, že sprevádzanie po prírode v okolí Sniny sa vlastne nedá robiť legálne a koľko pečiatok potrebuje šofér mikrobusu, v ktorom vozí návštevníkov. Pripočítajme k tomu vysoké až likvidačné odvody, za ktoré podnikatelia dostávajú málo.

Ako vyzerá podpora cestovného ruchu zo strany štátu?

Od roku 2010 je v platnosti zákon o podpore cestovného ruchu. Funguje na princípe štátnej finančnej podpory rozvoja cestovného ruchu, ktorý je založený na finančnej motivácii legálneho ubytovania. 

Prax je však taká, že stále existujú mnohé samosprávy, ktoré daň z ubytovania nevyberajú a nemotivujú podnikateľské subjekty a ďalších aktérov v cestovnom ruchu, aby sa pustili do reálnej spolupráce. Nerieši sa to podstatné, čo má zmysel, teda destinačný manažment, ktorý nie je orientovaný len na marketing ale aj vytváranie ponuky, tak aby všetci členovia cítili, že má zmysel byť členmi takejto destinačnej organizácie. 

Len v sninskom regióne je 34 obcí, z nich až tretina má ubytovacie zariadenia, ale daň z ubytovania vyberajú len štyri obce. V oblastnej organizácii sú členmi z regiónu Snina len dve samosprávy a len jeden podnikateľ, pritom v cestovnom ruchu pôsobí v okrese najmenej 50 podnikateľov. Finančná podpora štátu pre región Horný Zemplín a Horný Šariš je aj vzhľadom na to len približne 20 000 eur ročne. Región Tatry aj vďaka spolupráci a lepšiemu zapojeniu podnikateľského sektora dostáva od štátu až približne milión eur ročne. 

 

Dá sa rozvíjať cestovný ruch povedzme na východe Slovenska, keď nie je dobudovaná ani základná infraštruktúra, napríklad diaľnice? 

Infraštruktúra nie je najdôležitejšia. Tvrdenie, že turisti potrebujú diaľnice, je mýtus. Návštevníci potrebujú zážitky, poznanie, relax, pohyb. Treba sa venovať najmä malej infraštruktúre, ktorá nie je tak drahá. Ide o turistické a cykloturistické trasy, parkoviská, informačné a mapové panely, verejné toalety.

Ako sa dá zabezpečiť, aby bolo podnikanie v cestovnom ruchu rentabilné? 

To je otázka za milión a odpoveď nie je ani ľahká, ani jednoznačná. Základ máme, je ním naše bohaté prírodné a kultúrne dedičstvo.  Potom stačí len trocha invencie a uvedomenia si, že kľúčovými slovami udržateľného turistického biznisu sú kvalita, poctivosť, trpezlivosť, úsmev a pohostinnosť. Nie je to jednoduché, ale je to reálne.

Ing. Daniela Galandová

Zdroj foto: Peter Filakovský

Daniela Galandová vyštudovala Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Venuje sa príprave, koordinácii a finančnému riadeniu projektov so zameraním na cestovný ruch a regionálny rozvoj. Je zakladateľkou a riaditeľkou organizácie Karpatské drevené cerkvi, n. o., ktorá sa orientuje na záchranu a efektívne využívanie drevenej sakrálnej architektúry pre kultúrno-poznávací cestovný ruch. 

V minulosti napríklad pre Úrad vlády Slovenskej republiky organizovala podujatie „Medzinárodné cykloputovanie Ukrajina – Slovensko“.

Pôsobila aj v Národnej agentúre pre rozvoj malého a stredného podnikania v Bratislave, venovala sa príprave a monitoringu podnikateľských inkubátorov.

logo
Prečítajte si tiež:
19.3.2024 Roland Régely

Manželia, partneri či single: Kto má šancu získať hypotéku s lepšími podmienkami?

Ľudí, ktorí si vedia zabezpečiť bývanie bez nutnosti financovania úverom, je u nás málo. Väčšina Slovákov si na byt či dom musí ...

19.3.2024 Martin Jamnický

Na podanie daňového priznania zostáva už iba 15 dní, no dosiaľ tak urobila len tretina daňovníkov

Daňové priznanie k dani z príjmu za rok 2023 zatiaľ podalo viac ako 385-tisíc daňovníkov. V porovnaní s minulým rokom je to o 17 % viac. ...

19.3.2024 Redakcia FinReport

Pozor na podvodníkov vymáhajúcich fiktívne daňové nedoplatky

Snaha o finančné podvody napríklad prostredníctvom falošných e-mailov je súčasťou našich životov už niekoľko rokov. A hoci sa s nimi ...

18.3.2024 Redakcia FinReport

Bitcoin ukázal svoju pravú tvár, jeho hodnota klesla o 9-tisíc dolárov

Najsilnejšia kryptomena na trhu – bitcoin opäť ukázala svoju pravú tvár. Po niekoľkonásobnom prekonaní rekordnej hodnoty za jeden token ...

18.3.2024 Robert Juriš

ECB zrejme v lete zníži svoje úrokové sadzby, no hypotéky zlacnieť nemusia

Nehnuteľnosti na bývanie sa počas uplynulých dvoch rokov poznačených zásadným nárastom úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v priemere ...

18.3.2024 Redakcia FinReport

Poplatky za služby katastra nehnuteľností budú od 1. apríla drahšie

Štátny rozpočet potrebuje finančnú injekciu, a preto sa zdvíhajú poplatky za prakticky všetky služby štátu. Výnimkou nie sú ani služby ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Európska investičná banka vlani poskytla Slovensku 293 miliónov eur

Skupina Európskej investičnej banky (skupina EIB) podporila v roku 2023 hospodárstvo Slovenska sumou 293 miliónov eur v nových pôžičkách a ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Trh s hračkami sa prepadol, no Lego dokázalo zvýšiť svoje tržby

Farebné do seba zapadajúce dieliky stavebnice s názvom Lego sú stále populárne. A to aj v časoch, keď sa ľudia, respektíve deti, hrajú ...

14.3.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o inšpekcii práce sa zameria aj na znižovanie počtu nútených živností

Rezort práce pracuje na príprave novely zákona o inšpekcii práce. Jeho súčasťou by okrem iného malo byť aj intenzívnejšie monitorovanie a ...

10.3.2024 Redakcia FinReport

Deloitte: Firmy sa obávajú vplyvu generatívnej umelej inteligencie na ich biznis

Tri štvrtiny firiem očakávajú, že generatívna umelá inteligencia ich do troch rokov zmení. Viac než polovica firiem sa obáva, že jej ...

2.3.2024 Redakcia FinReport

Slovensko zaostáva aj v automatizácii účtovníctva. Riešením je jeho digitalizácia

Stratené bločky, byrokracia pri nástupe nového kolegu či strata času každomesačným vystavovaním faktúr. To sú tradičné výzvy ...

29.2.2024 Ivana Forraiová

Ako správne postupovať pri reklamácii tovaru? Každý spotrebiteľ by mal poznať svoje práva

Black Friday, Cyber Week, nákupy vianočných darčekov a koncoročné či novoročné výpredaje. V tomto období nás lákajú akciové ceny a ...

25.2.2024 Redakcia FinReport

Vlani na Slovensku zbankrotovalo najviac firiem za posledných 10 rokov

Minulý rok priniesol rekordný počet bankrotov firiem. Konkurzné súdy vlani vyhlásili konkurz na majetok 331 právnických osôb. Je to ...

21.2.2024 Martin Jamnický

Zodpovedné spoločnosti rastú rýchlejšie, no v krízových časoch strácajú dych

Ekologicky a spoločensky zodpovedné firmy, ktoré dominujú globálnym rebríčkom ESG, rástli za posledné tri roky rýchlejšie ako bežné ...

16.2.2024 Redakcia FinReport

O zriadenie e-shopu sa čoraz intenzívnejšie zaujímajú aj kamenné predajne

Segment e-commerce má za sebou relatívne úspešný rok. Trom zo štyroch e-obchodov v Česku a na Slovensku sa na sklonku minulého roku podarilo ...

16.2.2024 Redakcia FinReport

Portál mal zneužiť dominantné postavenie na trhu, musel zmeniť svoju obchodnú politiku

Protimonopolný úrad Slovenskej republiky rozbehol voči spoločnosti Slevomat.cz, ktorá na Slovensku podniká prostredníctvom portálu ...

15.2.2024 Redakcia FinReport

Najväčší záujem na slovenskom trhu je o remeselníkov z oblasti stavebníctva

Dobrá správa pre remeselníkov. Na začiatku tohto roku stúpol záujem o ich služby medziročne o 6,5 %. Najväčší nárast zaznamenala oblasť ...

6.2.2024 Redakcia FinReport

Najprv konzultácie, neskôr 50-miliónová grantová výzva k digitálnej transformácii Slovenska

Konzultácia pre širokú verejnosť k pripravovanej dopytovej výzve na podporu výskumu a vývoja v oblasti digitálnej transformácie Slovenska ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay