Hľadaj

Čo všetko si môžete dať do nákladov pri daňovom priznaní

Publikované:  Podnikanie Poslať

Živnostník sa môže každý rok rozhodnúť, či si pri podávaní daňového priznania uplatní takzvané paušálne alebo skutočné výdavky. Druhý spôsob optimalizácie nákladov sa živnostníkom oplatí najmä vtedy, ak sú ich reálne výdavky vyššie ako 20-tisíc eur a nemajú problém ich zdokladovať. Do nákladov si v takom prípade možno priznať výdavky spojené s používaním automobilu, faktúry za internet, ale aj nový telefón či počítač.

Náklady pri daňovom priznaní

Foto: Freepik

Dva spôsoby uplatňovania výdavkov

Ak sa živnostník rozhodne uplatňovať takzvané paušálne výdavky, nemusí dokladovať svoje náklady bločkami či faktúrami. Paušálne výdavky sú výdavky, ktoré samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO) vôbec nemusela vynaložiť, no aj napriek tomu si ich pri výpočte dane môže odpočítať zo zdaniteľných príjmov, a to až vo výške 60 %. Musí si však viesť aspoň jednoduché účtovníctvo

V prípade druhého spôsobu, teda takzvaných reálnych výdavkov, je povinnosťou živnostníka dokladovať všetky svoje výdavky prostredníctvom pokladničných blokov či faktúr a takisto si viesť jednoduché či podvojné účtovníctvo. Tento spôsob umožňuje zahrnúť veľké množstvo nákladov jednotlivca, a ak sa týkajú jeho podnikateľskej činnosti, nemusí sa báť ich použiť.

Niektoré náklady sú jednoznačne daňovými, niektoré jednoznačne nie, iné sú zas ohraničené rôznymi podmienkami či „na hrane“ zákona. Živnostník podniká vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť, a preto je tiež na ňom, aby posúdil, ktoré výdavky súvisia s jeho podnikaním, a ktoré nie. Platí, že všetko musí dôkladne zdokumentovať a obhájiť.

99157

Najčastejšie výdavky sú spojené s autom

Osobný automobil patrí medzi najobľúbenejšie položky v uplatňovaní reálnych nákladov pri podávaní daňového priznania. Auto môže byť zaradené do obchodného majetku živnostníka, ale aj nemusí. Takisto môže ísť o prenajaté auto od niekoho iného. 

V prípade, že živnostník používa súkromné auto na účely živnosti, môže si uplatniť predovšetkým cestovné náhrady. To však tiež znamená, že dokladuje všetky svoje pracovné cesty bločkami o pohonných hmotách a vedie si tiež podrobnú knihu jázd.

Ak vozidlo nebolo zaradené v obchodnom majetku ani v predošlých zdaňovacích obdobiach, SZČO má nárok aj na základnú náhradu za každý jeden kilometer jazdy

78483

Okrem pohonných hmôt si v prípade súkromného auta využívaného na účely podnikania možno do výdavkov zahrnúť aj daň z motorových vozidiel, poplatok za parkovanie či diaľničnú známku.

Ak živnostník zaradí auto do obchodného majetku, môže si okrem už spomenutých uplatniť aj ďalšie výdavky, ako napríklad poplatok za technickú a emisnú kontrolu, môže si uplatniť aj kúpnu cenu auta vo forme odpisov, servis a opravu vozidla či dokonca poplatky za umytie auta.

Výdavky na stravovanie

Živnostník si môže vo svojich reálnych nákladoch uplatniť aj výdavky na stravovanie. Môže tak urobiť za každý odpracovaný deň, ak vykonáva činnosť vo svojom zvyčajnom mieste, napríklad vo svojej dielni, kancelárii a podobne.

Dokladom je v tomto prípade bloček, faktúra či stravný lístok, a platí, že živnostník si môže uplatniť len tie dni, keď nemá nárok na stravné za dni pracovnej cesty. 

Pomôcť si môže aj využívaním stravného vo forme gastrolístkov, kde si vopred určí cenu obeda. Tieto náklady musí riadne zaúčtovať a následne ich tiež môže uplatniť v daňovom priznaní ako výdavok. Za rok 2024 si môže SZČO do daňových výdavkov uznať sumu 4,29 eura (55 % zo sumy 7,80 eura) za každý odpracovaný deň.

Výdavky na reklamu a reklamné predmety

Ak SZČO propaguje svoje aktivity na internete vo forme reklamy, prípadne obdarúva svojich klientov darčekovými alebo reklamnými predmetmi, aj vtedy ide o daňovo uznateľný výdavok. Nesmie však ísť o darčekové reklamné poukážky, tabakové výrobky a alkohol okrem vína. Napríklad víno je daňovým nákladom uznaným maximálne do 5 % základu dane v daňovom priznaní

Počítače, tablety alebo softvér

Kancelárska technika, počítače, tablety, telefóny či nábytok sú štandardným daňovým nákladom každého podnikateľa. Podnikateľ si môže zvoliť tiež takzvaný režim 80 %, čo v praxi znamená, že z príslušných nákupov si v nákladoch uplatní len 80 % a nemusí pritom preukazovať, že tieto položky použil na podnikanie.

104081

Majetok s dobou používania viac ako jeden rok je však potrebné evidovať v samostatnej evidencii. Majetok v hodnote vyššej ako 1 700 eur sa do nákladov nedostane naraz v roku obstarania, ale postupne formou odpisov.

Ak živnostník kupuje hnuteľný majetok od súkromnej osoby, príležitostný predaj je na strane predávajúceho oslobodený od dane. Finančná správa SR však odporúča radšej vynechať príbuzných. Môže to vzbudiť dojem, že k transakcii nedošlo a daňovník sa snaží optimalizovať náklady bez reálnej udalosti.

Výdavky na prenájom podnikateľských priestorov

Nájomné za výrobné, skladové, obchodné či kancelárske priestory je štandardným nákladom. Aj v tomto prípade je všetko potrebné zdokladovať formou zmlúv či faktúr. Ak živnostník býva v podnájme a preukázateľne využíva tento priestor aj na podnikateľské aktivity, môže si nájomné uplatniť v daňovom priznaní ako reálny výdavok.

Výdavky na telefóny či internet

Obľúbeným spôsobom pri uplatňovaní takzvaných reálnych nákladov v daňovom priznaní sú tiež výdavky spojené s telefonovaním či internetom.

Pri telefóne je možné rozhodnúť sa pre uplatnenie si nákladov iba do výšky 80 %, a to z nákupu zariadenia, ako aj mesačných faktúr. V tom prípade podnikateľ nemusí dokazovať, že všetky telefonické hovory použil na svoje podnikanie.

Aj pracovné cesty patria medzi daňové náklady

Ak podnikateľ potrebuje za dosahovaním príjmov vycestovať, napríklad vybavovať zákazky či zháňať klientov, pracovná cesta je v takomto prípade plnohodnotným daňovým nákladom. Patria sem náklady spojené napríklad s letenkou, ubytovaním a mnohými ďalšími výdavkami. Pracovná cesta by však mala byť „nepriestrelne“ zdokladovaná. Pomôže aj správa z pracovnej cesty. Daniari totiž môžu počas kontroly žiadať aj o podpisy osôb, s ktorými podnikateľ rokoval.

logo
📬 Prihláste sa na odber newslettera
Prečítajte si tiež:
4.11.2025 Redakcia FinReport

Ako vysvetliť financie bežným ľuďom? Rozhovor s M. Čizmazia o realite finančného sprostredkovania

V tejto epizóde podcastu sa rozprávame s Miriam Čizmazia o svete finančného sprostredkovania a o tom, ako sa mení pod vplyvom nových ...

4.11.2025 Tlačová správa

Cudzinci nie sú len dočasnou výpomocou. Stávajú sa stabilnou súčasťou slovenského trhu práce

Na Slovensku dnes pracuje už viac než 135-tisíc cudzincov, čo predstavuje takmer 7 % pracovnej sily. Podiel zahraničných pracovníkov stúpa ...

4.11.2025 Redakcia FinReport

Investuje len štvrtina Slovákov, najčastejšie do 800 eur ročne, ukazujú dáta Amundi

Slováci zhodnocujú svoje úspory najčastejšie na sporiacich účtoch, ktoré často neporazia ani ...

3.11.2025 Redakcia FinReport

Je zlato na vrchole? Filip Horáček o nákupoch centrálnych bánk, BRICS a budúcnosti zlata

V tejto epizóde podcastu sme sa rozprávali s Filipom Horáčkom, obchodným riaditeľom spoločnosti IBIS InGold, o tom, prečo centrálne banky vo ...

3.11.2025 Tlačová správa

Rekordný rok: finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových priznaní

Počet spracovaných daňových priznaní v roku 2025 prekonal doterajšie rekordy. Finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových ...

31.10.2025 Roland Régely

Zlato žiari ako nikdy predtým. Je teraz ten správny čas investovať?

Cena zlata prepisuje rekordy a odborníci hovoria o „investícii generácie“. No zatiaľ čo jedni vidia v žltom kove bezpečný prístav v ...

30.10.2025 Redakcia FinReport

Positive dnes oslavuje 20 rokov. Kde sa začal príbeh Positive?

Moja mama mi hovorila: „veď ty sa zamestnáš a uvidíš...“. Ja som si vtedy povedal, že sa nikdy nezamestnám a zatiaľ som to dodržal ...

27.10.2025 Redakcia FinReport

Rozhovor s Matejom Suchom o psychológii zákazníka

Ako rozmýšľa zákazník a prečo sa často nespráva tak, ako by sme čakali? V tomto podcaste sa s Matejom Suchom, zakladateľom a CEO ...

20.10.2025 Redakcia FinReport

Služby Packety využívame na Slovensku už 10. rok

Značka Packeta bola založená v roku 2010 v Českej republike, kde bolo otvorené aj prvé výdajné miesto. O 3 roky neskôr mala už 100 ...

28.8.2025 Redakcia FinReport

Najväčšia reforma slovenského školstva za 20 rokov: povinná škôlka pre deti od 3 rokov a maturita z matematiky

Slovenské školstvo čaká rozsiahla reforma. Siedem nových zákonov zmení vzdelávací systém od materských škôl až po univerzity, s cieľom ...

24.8.2025 Redakcia FinReport

Projekt Ľudia a hrady: Práca pre znevýhodnených a oživenie pamiatok

Národný projekt Ľudia a hrady nielen obnovuje slovenské hrady a zámky, ale zároveň vytvára stovky pracovných miest pre znevýhodnených ...

1.8.2025 Tlačová správa

Zdravotná poisťovňa Dôvera a Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach sa dohodli na novej zmluve

Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach a zdravotná poisťovňa Dôvera sa dohodli na pokračovaní spolupráce tak, že ...

31.7.2025 Redakcia FinReport

Slovensko otvára diskusiu o zákone o umelej inteligencii

Ministerstvo investícií reaguje na európsky AI Akt a technologický vývoj otvorením verejnej diskusie o návrhu zákona o umelej inteligencii. ...

16.6.2025 NeoTax

Slovenský podnikateľ v Česku: Ako si bez komplikácií založiť firmu?

Podnikateľské prostredie v Česku láka čoraz viac slovenských firiem aj jednotlivcov. Vďaka spoločnému trhu EÚ a blízkosti oboch krajín ...

16.6.2025 NeoTax

Slovák vlastníkom českej firmy: Ako sa zdaňujú dividendy a aké povinnosti z toho vyplývajú?

Vlastníctvo firmy v Českej republike je pre slovenských podnikateľov čoraz bežnejšie. No čo sa stane, keď česká spoločnosť začne ...

15.6.2025 NeoTax

Ako presťahovať firmu zo Slovenska do Česka? NeoTax vysvetľuje možnosti a nástrahy

Rastúce rozdiely v podnikateľskom prostredí, zmeny v daniach a legislatíve či jednoducho túžba expandovať na nový trh – to všetko sú ...

14.6.2025 Tlačová správa

Slovenských podnikateľov brzdí neistota a vysoké náklady

Slovenskí podnikatelia sú naladení optimisticky – plánujú investície, prijímanie nových zamestnancov a zavádzanie inovácií. Výsledky ...

5.6.2025 Tlačová správa

Jarná ITAPA 2025: Kyberbezpečnosť ako spoločenská aj strategická výzva

Bratislava, 5. jún 2025 – Témy druhého dňa konferencie Jarná ITAPA 2025 potvrdili, že kybernetická bezpečnosť nie je len technická ...

November

 
P
U
S
Š
P
S
N
44. týždeň
48. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay