Hľadaj

Budúcnosťou dopravy sú malé osobné lietadlá. Napríklad také, na akom lietal Fantomas

Michal Majsner Podnikanie Poslať

Cesty sú preplnené, mestá majú problémy s parkovaním, automobilová doprava často kolabuje, pretože jej rezervy sú už takmer úplne vyčerpané. Je to otázka času, keď sa individuálna doprava presunie zo zeme do vzduchu.

lietadlo

Foto: Shutterstock

Jedným z najznámejších svetových vynálezcov lietajúcich áut je Slovák. Štefan Klein prišiel s návrhom lietajúceho vozidla na spôsob slávneho Fantomasa. Práve francúzsky film o zelenom zloduchovi s jeho slávnym lietajúcim autom inšpiroval aj slovenského konštruktéra.

Vymyslel a vyrobil AeroMobil. Potom sa so spoločníkom v pôvodnej firme nepohodol, vydal sa vlastnou cestou a pokračoval vo vývoji nového lietajúceho vozidla, ktoré nazval AirCar.

Slovenský vynález lietajúceho auta

Vráťme sa však trochu späť. Keď v roku 2013 jeho AeroMobil prvý raz vzlietol, bola to veľká sláva pre Slovensko na celom svete. Klein sa spojil s Jurajom Vaculíkom a chystali sa, aj vďaka vládnej finančnej injekcii, rozbehnúť sériovú výrobu nového lietajúceho auta. V roku 2015 vyrobili funkčný prototyp už tretej generácie a všetko bolo na dobrej ceste.

Vo firme AeroMobil, s. r. o., však došlo k nezhodám. Kleinov podiel odkúpil nemecký podnikateľ Patrick Hessel, ktorý postupne získal majoritu, a hľadal možnosti pokračovať v načatom projekte. Štefan Klein odišiel a namiesto AeroMobilu (značka zostala Hesselovi) vymyslel nový lietajúci stroj AirCar. Rozbehnúť projekt mu pomohol investor Anton Zajac z Esetu.

AirCar je veľký ako auto. Je 5 metrov dlhý a 1,8 metra široký. Dá sa s ním pohodlne a hocikde zaparkovať. Klein tvrdí, že do 50 kilometrov ešte ani veľmi nie, ale nad dvesto už by hravo mohol konkurovať automobilovej doprave. Nemusí ísť pritom o hudbu ďalekej budúcnosti.

Trendom sú kolmo štartujúce lietadlá

Letieť niekam malým aerotaxíkom, alebo vlastným lietadlom či lietadlovým automobilom, dnes už nie je žiadne sci-fi. Vzdušný priestor je už na to doslova prichystaný. Chýbajú len pravidlá jeho používania, ale tie podľa odborníkov vzniknú prirodzene, až si to bude vyžadovať situácia. Všetko závisí od toho, kedy sa na trhu objavia cenovo dostupné lietadlá určené pre osobnú dopravu.

Viaceré indície nasvedčujú tomu, že vývin smeruje k presunu osobnej dopravy z ciest do vzduchu, a tento trend nepribrzdila ani koronakríza. Odborníci sa ešte musia zhodnúť v tom, či je lepšie podporovať malé regionálne letiská, ktoré stále majú nevyužitý potenciál, alebo sa radšej spoľahnúť na to, že čoskoro budú k dispozícii kolmo štartujúce malé lietadlá či lietadlové automobily. Teda také, ktoré na svoj rozbeh nepotrebujú dráhu.

K druhej možnosti sa prikláňa Vladimír Pekár, letecký inžinier, ktorý šéfuje výrobe ultraľahkého lietadla Shark. Podľa jeho názoru je budúcnosť lietania jednoznačne v súkromných kolmo štartujúcich lietadlách. Môžu byť dokonca aj autonómne, teda riadené počítačom, alebo ich bude možné „šoférovať“, čo je asi priliehavejší termín než „pilotovať“.

Čaká sa len na začiatok sériovej výroby

Technológie na to sú vyvinuté už dnes, a viaceré prototypy dokonca pochádzajú zo Slovenska. Až sa začnú vyrábať sériovo a ich nadobúdacia cena klesne, bude to zaujímavý typ osobného dopravného prostriedku.

Čaká sa len na to, kedy sa začne sériová výroba takýchto lietadiel, ktorými by sa hocikto s leteckým „vodičákom“ mohol previezť od domu k domu alebo z garáže do garáže. V súčasnosti sa takto lieta prakticky len na vrtuľníkoch. Tie sú však drahé a hlučné. Preto ich na súkromné účely používa len málokto, využívajú ich skôr záchranné zložky a armáda.

Všetko je už „len“ o ekonomike

Pekár analyzoval súčasný stav z hľadiska ekonomiky. Pred koronakrízou boli letenky dostupné, „hromadná“ letecká doprava sa hojne využívala. Otázka rozšírenia osobnej leteckej dopravy, teda lietadiel, ktoré budú dostupné širšej verejnosti, je dnes už len výlučne ekonomickou otázkou. Je to posledná hádanka, ktorú treba rozlúštiť.

„Technológia existuje. Na svete je zhruba sto tímov, ktoré sa venujú vývinu. Tvrdo pracujú na tom, aby skonštruovali kolmo štartujúce lietadlo, ktoré vás dopraví doslova od dverí k dverám,“ tvrdí Pekár. No či tento proces koronakríza spomalí, alebo urýchli, to si netrúfa odhadnúť.

Rozbehnúť priemysel osobnej leteckej dopravy je pre mnohých výrobcov vo svete mimoriadne lákavé. Čím viac sa bude rozvíjať, tým viac jej cena pre konečných užívateľov bude klesať.

Ani v automotive oblasti to nebolo inak. Kým spočiatku bola výroba osobných automobilov drahá, dnes sú bez problémov dostupné širokej verejnosti. Spomenúť si môžeme aj na prvé mobilné telefóny. Boli drahé a mala ich hŕstka ľudí. Dnes ich má úplne každý.

Pri osobných lietadlách sa, pochopiteľne, nedá očakávať, že za dve dekády ich bude vlastniť každý Stredoeurópan, ale môžu sa stať jedným z relatívne bežných typov dopravy.

AeroMobil, AirCar a tí ďalší

Ako sme uviedli, na Slovensku už existujú prototypy lietajúcich áut. Svetové automobilky o taký typ lietajúceho auta záujem neprejavili, pretože to nie je v súlade s ich obchodnou stratégiou. No pre iných investorov zaujímavé sú. Konštruktér Klein napríklad zaznamenal veľký záujem z Číny.

Slováci nie sú jediní. Vo svete existuje viacero projektov lietajúcich áut. Sú chránené patentmi a majú odlišné technické riešenia. Ako napredujú inovácie, tak sa zvyšuje aj záujem o výrobu takýchto dopravných prostriedkov. Len čo sa začne so sériovou výrobou, cena pôjde logicky dolu. No a keď budú dostupnejšie, stanú sa realitou.

Kleinov AirCar, vyvíjaný v novej firme Klein Vision, je už hotový, a do štyroch rokov by sa mohla spustiť jeho malosériová výroba. Pôvodný AeroMobil, ktorý získal spoluinvestora z Izraela, by chcel uviesť svoj stroj už na budúci rok.

logo
📬 Prihláste sa na odber newslettera
Prečítajte si tiež:
4.11.2025 Redakcia FinReport

Ako vysvetliť financie bežným ľuďom? Rozhovor s M. Čizmazia o realite finančného sprostredkovania

V tejto epizóde podcastu sa rozprávame s Miriam Čizmazia o svete finančného sprostredkovania a o tom, ako sa mení pod vplyvom nových ...

4.11.2025 Tlačová správa

Cudzinci nie sú len dočasnou výpomocou. Stávajú sa stabilnou súčasťou slovenského trhu práce

Na Slovensku dnes pracuje už viac než 135-tisíc cudzincov, čo predstavuje takmer 7 % pracovnej sily. Podiel zahraničných pracovníkov stúpa ...

4.11.2025 Redakcia FinReport

Investuje len štvrtina Slovákov, najčastejšie do 800 eur ročne, ukazujú dáta Amundi

Slováci zhodnocujú svoje úspory najčastejšie na sporiacich účtoch, ktoré často neporazia ani ...

3.11.2025 Redakcia FinReport

Je zlato na vrchole? Filip Horáček o nákupoch centrálnych bánk, BRICS a budúcnosti zlata

V tejto epizóde podcastu sme sa rozprávali s Filipom Horáčkom, obchodným riaditeľom spoločnosti IBIS InGold, o tom, prečo centrálne banky vo ...

3.11.2025 Tlačová správa

Rekordný rok: finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových priznaní

Počet spracovaných daňových priznaní v roku 2025 prekonal doterajšie rekordy. Finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových ...

31.10.2025 Roland Régely

Zlato žiari ako nikdy predtým. Je teraz ten správny čas investovať?

Cena zlata prepisuje rekordy a odborníci hovoria o „investícii generácie“. No zatiaľ čo jedni vidia v žltom kove bezpečný prístav v ...

30.10.2025 Redakcia FinReport

Positive dnes oslavuje 20 rokov. Kde sa začal príbeh Positive?

Moja mama mi hovorila: „veď ty sa zamestnáš a uvidíš...“. Ja som si vtedy povedal, že sa nikdy nezamestnám a zatiaľ som to dodržal ...

27.10.2025 Redakcia FinReport

Rozhovor s Matejom Suchom o psychológii zákazníka

Ako rozmýšľa zákazník a prečo sa často nespráva tak, ako by sme čakali? V tomto podcaste sa s Matejom Suchom, zakladateľom a CEO ...

20.10.2025 Redakcia FinReport

Služby Packety využívame na Slovensku už 10. rok

Značka Packeta bola založená v roku 2010 v Českej republike, kde bolo otvorené aj prvé výdajné miesto. O 3 roky neskôr mala už 100 ...

28.8.2025 Redakcia FinReport

Najväčšia reforma slovenského školstva za 20 rokov: povinná škôlka pre deti od 3 rokov a maturita z matematiky

Slovenské školstvo čaká rozsiahla reforma. Siedem nových zákonov zmení vzdelávací systém od materských škôl až po univerzity, s cieľom ...

24.8.2025 Redakcia FinReport

Projekt Ľudia a hrady: Práca pre znevýhodnených a oživenie pamiatok

Národný projekt Ľudia a hrady nielen obnovuje slovenské hrady a zámky, ale zároveň vytvára stovky pracovných miest pre znevýhodnených ...

1.8.2025 Tlačová správa

Zdravotná poisťovňa Dôvera a Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach sa dohodli na novej zmluve

Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach a zdravotná poisťovňa Dôvera sa dohodli na pokračovaní spolupráce tak, že ...

31.7.2025 Redakcia FinReport

Slovensko otvára diskusiu o zákone o umelej inteligencii

Ministerstvo investícií reaguje na európsky AI Akt a technologický vývoj otvorením verejnej diskusie o návrhu zákona o umelej inteligencii. ...

16.6.2025 NeoTax

Slovenský podnikateľ v Česku: Ako si bez komplikácií založiť firmu?

Podnikateľské prostredie v Česku láka čoraz viac slovenských firiem aj jednotlivcov. Vďaka spoločnému trhu EÚ a blízkosti oboch krajín ...

16.6.2025 NeoTax

Slovák vlastníkom českej firmy: Ako sa zdaňujú dividendy a aké povinnosti z toho vyplývajú?

Vlastníctvo firmy v Českej republike je pre slovenských podnikateľov čoraz bežnejšie. No čo sa stane, keď česká spoločnosť začne ...

15.6.2025 NeoTax

Ako presťahovať firmu zo Slovenska do Česka? NeoTax vysvetľuje možnosti a nástrahy

Rastúce rozdiely v podnikateľskom prostredí, zmeny v daniach a legislatíve či jednoducho túžba expandovať na nový trh – to všetko sú ...

14.6.2025 Tlačová správa

Slovenských podnikateľov brzdí neistota a vysoké náklady

Slovenskí podnikatelia sú naladení optimisticky – plánujú investície, prijímanie nových zamestnancov a zavádzanie inovácií. Výsledky ...

5.6.2025 Tlačová správa

Jarná ITAPA 2025: Kyberbezpečnosť ako spoločenská aj strategická výzva

Bratislava, 5. jún 2025 – Témy druhého dňa konferencie Jarná ITAPA 2025 potvrdili, že kybernetická bezpečnosť nie je len technická ...

November

 
P
U
S
Š
P
S
N
44. týždeň
48. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay