Budúcnosťou dopravy sú malé osobné lietadlá. Napríklad také, na akom lietal Fantomas
Cesty sú preplnené, mestá majú problémy s parkovaním, automobilová doprava často kolabuje, pretože jej rezervy sú už takmer úplne vyčerpané. Je to otázka času, keď sa individuálna doprava presunie zo zeme do vzduchu.
Foto: Shutterstock
Jedným z najznámejších svetových vynálezcov lietajúcich áut je Slovák. Štefan Klein prišiel s návrhom lietajúceho vozidla na spôsob slávneho Fantomasa. Práve francúzsky film o zelenom zloduchovi s jeho slávnym lietajúcim autom inšpiroval aj slovenského konštruktéra.
Vymyslel a vyrobil AeroMobil. Potom sa so spoločníkom v pôvodnej firme nepohodol, vydal sa vlastnou cestou a pokračoval vo vývoji nového lietajúceho vozidla, ktoré nazval AirCar.
Slovenský vynález lietajúceho auta
Vráťme sa však trochu späť. Keď v roku 2013 jeho AeroMobil prvý raz vzlietol, bola to veľká sláva pre Slovensko na celom svete. Klein sa spojil s Jurajom Vaculíkom a chystali sa, aj vďaka vládnej finančnej injekcii, rozbehnúť sériovú výrobu nového lietajúceho auta. V roku 2015 vyrobili funkčný prototyp už tretej generácie a všetko bolo na dobrej ceste.
Vo firme AeroMobil, s. r. o., však došlo k nezhodám. Kleinov podiel odkúpil nemecký podnikateľ Patrick Hessel, ktorý postupne získal majoritu, a hľadal možnosti pokračovať v načatom projekte. Štefan Klein odišiel a namiesto AeroMobilu (značka zostala Hesselovi) vymyslel nový lietajúci stroj AirCar. Rozbehnúť projekt mu pomohol investor Anton Zajac z Esetu.
AirCar je veľký ako auto. Je 5 metrov dlhý a 1,8 metra široký. Dá sa s ním pohodlne a hocikde zaparkovať. Klein tvrdí, že do 50 kilometrov ešte ani veľmi nie, ale nad dvesto už by hravo mohol konkurovať automobilovej doprave. Nemusí ísť pritom o hudbu ďalekej budúcnosti.
Trendom sú kolmo štartujúce lietadlá
Letieť niekam malým aerotaxíkom, alebo vlastným lietadlom či lietadlovým automobilom, dnes už nie je žiadne sci-fi. Vzdušný priestor je už na to doslova prichystaný. Chýbajú len pravidlá jeho používania, ale tie podľa odborníkov vzniknú prirodzene, až si to bude vyžadovať situácia. Všetko závisí od toho, kedy sa na trhu objavia cenovo dostupné lietadlá určené pre osobnú dopravu.
Viaceré indície nasvedčujú tomu, že vývin smeruje k presunu osobnej dopravy z ciest do vzduchu, a tento trend nepribrzdila ani koronakríza. Odborníci sa ešte musia zhodnúť v tom, či je lepšie podporovať malé regionálne letiská, ktoré stále majú nevyužitý potenciál, alebo sa radšej spoľahnúť na to, že čoskoro budú k dispozícii kolmo štartujúce malé lietadlá či lietadlové automobily. Teda také, ktoré na svoj rozbeh nepotrebujú dráhu.
K druhej možnosti sa prikláňa Vladimír Pekár, letecký inžinier, ktorý šéfuje výrobe ultraľahkého lietadla Shark. Podľa jeho názoru je budúcnosť lietania jednoznačne v súkromných kolmo štartujúcich lietadlách. Môžu byť dokonca aj autonómne, teda riadené počítačom, alebo ich bude možné „šoférovať“, čo je asi priliehavejší termín než „pilotovať“.
Čaká sa len na začiatok sériovej výroby
Technológie na to sú vyvinuté už dnes, a viaceré prototypy dokonca pochádzajú zo Slovenska. Až sa začnú vyrábať sériovo a ich nadobúdacia cena klesne, bude to zaujímavý typ osobného dopravného prostriedku.
Čaká sa len na to, kedy sa začne sériová výroba takýchto lietadiel, ktorými by sa hocikto s leteckým „vodičákom“ mohol previezť od domu k domu alebo z garáže do garáže. V súčasnosti sa takto lieta prakticky len na vrtuľníkoch. Tie sú však drahé a hlučné. Preto ich na súkromné účely používa len málokto, využívajú ich skôr záchranné zložky a armáda.
Všetko je už „len“ o ekonomike
Pekár analyzoval súčasný stav z hľadiska ekonomiky. Pred koronakrízou boli letenky dostupné, „hromadná“ letecká doprava sa hojne využívala. Otázka rozšírenia osobnej leteckej dopravy, teda lietadiel, ktoré budú dostupné širšej verejnosti, je dnes už len výlučne ekonomickou otázkou. Je to posledná hádanka, ktorú treba rozlúštiť.
„Technológia existuje. Na svete je zhruba sto tímov, ktoré sa venujú vývinu. Tvrdo pracujú na tom, aby skonštruovali kolmo štartujúce lietadlo, ktoré vás dopraví doslova od dverí k dverám,“ tvrdí Pekár. No či tento proces koronakríza spomalí, alebo urýchli, to si netrúfa odhadnúť.
Rozbehnúť priemysel osobnej leteckej dopravy je pre mnohých výrobcov vo svete mimoriadne lákavé. Čím viac sa bude rozvíjať, tým viac jej cena pre konečných užívateľov bude klesať.
Ani v automotive oblasti to nebolo inak. Kým spočiatku bola výroba osobných automobilov drahá, dnes sú bez problémov dostupné širokej verejnosti. Spomenúť si môžeme aj na prvé mobilné telefóny. Boli drahé a mala ich hŕstka ľudí. Dnes ich má úplne každý.
Pri osobných lietadlách sa, pochopiteľne, nedá očakávať, že za dve dekády ich bude vlastniť každý Stredoeurópan, ale môžu sa stať jedným z relatívne bežných typov dopravy.
AeroMobil, AirCar a tí ďalší
Ako sme uviedli, na Slovensku už existujú prototypy lietajúcich áut. Svetové automobilky o taký typ lietajúceho auta záujem neprejavili, pretože to nie je v súlade s ich obchodnou stratégiou. No pre iných investorov zaujímavé sú. Konštruktér Klein napríklad zaznamenal veľký záujem z Číny.
Slováci nie sú jediní. Vo svete existuje viacero projektov lietajúcich áut. Sú chránené patentmi a majú odlišné technické riešenia. Ako napredujú inovácie, tak sa zvyšuje aj záujem o výrobu takýchto dopravných prostriedkov. Len čo sa začne so sériovou výrobou, cena pôjde logicky dolu. No a keď budú dostupnejšie, stanú sa realitou.
Kleinov AirCar, vyvíjaný v novej firme Klein Vision, je už hotový, a do štyroch rokov by sa mohla spustiť jeho malosériová výroba. Pôvodný AeroMobil, ktorý získal spoluinvestora z Izraela, by chcel uviesť svoj stroj už na budúci rok.