Hľadaj

Budúcnosťou dopravy sú malé osobné lietadlá. Napríklad také, na akom lietal Fantomas

Michal Majsner Podnikanie Poslať

Cesty sú preplnené, mestá majú problémy s parkovaním, automobilová doprava často kolabuje, pretože jej rezervy sú už takmer úplne vyčerpané. Je to otázka času, keď sa individuálna doprava presunie zo zeme do vzduchu.

lietadlo

Foto: Shutterstock

Jedným z najznámejších svetových vynálezcov lietajúcich áut je Slovák. Štefan Klein prišiel s návrhom lietajúceho vozidla na spôsob slávneho Fantomasa. Práve francúzsky film o zelenom zloduchovi s jeho slávnym lietajúcim autom inšpiroval aj slovenského konštruktéra.

Vymyslel a vyrobil AeroMobil. Potom sa so spoločníkom v pôvodnej firme nepohodol, vydal sa vlastnou cestou a pokračoval vo vývoji nového lietajúceho vozidla, ktoré nazval AirCar.

Slovenský vynález lietajúceho auta

Vráťme sa však trochu späť. Keď v roku 2013 jeho AeroMobil prvý raz vzlietol, bola to veľká sláva pre Slovensko na celom svete. Klein sa spojil s Jurajom Vaculíkom a chystali sa, aj vďaka vládnej finančnej injekcii, rozbehnúť sériovú výrobu nového lietajúceho auta. V roku 2015 vyrobili funkčný prototyp už tretej generácie a všetko bolo na dobrej ceste.

Vo firme AeroMobil, s. r. o., však došlo k nezhodám. Kleinov podiel odkúpil nemecký podnikateľ Patrick Hessel, ktorý postupne získal majoritu, a hľadal možnosti pokračovať v načatom projekte. Štefan Klein odišiel a namiesto AeroMobilu (značka zostala Hesselovi) vymyslel nový lietajúci stroj AirCar. Rozbehnúť projekt mu pomohol investor Anton Zajac z Esetu.

AirCar je veľký ako auto. Je 5 metrov dlhý a 1,8 metra široký. Dá sa s ním pohodlne a hocikde zaparkovať. Klein tvrdí, že do 50 kilometrov ešte ani veľmi nie, ale nad dvesto už by hravo mohol konkurovať automobilovej doprave. Nemusí ísť pritom o hudbu ďalekej budúcnosti.

Trendom sú kolmo štartujúce lietadlá

Letieť niekam malým aerotaxíkom, alebo vlastným lietadlom či lietadlovým automobilom, dnes už nie je žiadne sci-fi. Vzdušný priestor je už na to doslova prichystaný. Chýbajú len pravidlá jeho používania, ale tie podľa odborníkov vzniknú prirodzene, až si to bude vyžadovať situácia. Všetko závisí od toho, kedy sa na trhu objavia cenovo dostupné lietadlá určené pre osobnú dopravu.

Viaceré indície nasvedčujú tomu, že vývin smeruje k presunu osobnej dopravy z ciest do vzduchu, a tento trend nepribrzdila ani koronakríza. Odborníci sa ešte musia zhodnúť v tom, či je lepšie podporovať malé regionálne letiská, ktoré stále majú nevyužitý potenciál, alebo sa radšej spoľahnúť na to, že čoskoro budú k dispozícii kolmo štartujúce malé lietadlá či lietadlové automobily. Teda také, ktoré na svoj rozbeh nepotrebujú dráhu.

K druhej možnosti sa prikláňa Vladimír Pekár, letecký inžinier, ktorý šéfuje výrobe ultraľahkého lietadla Shark. Podľa jeho názoru je budúcnosť lietania jednoznačne v súkromných kolmo štartujúcich lietadlách. Môžu byť dokonca aj autonómne, teda riadené počítačom, alebo ich bude možné „šoférovať“, čo je asi priliehavejší termín než „pilotovať“.

Čaká sa len na začiatok sériovej výroby

Technológie na to sú vyvinuté už dnes, a viaceré prototypy dokonca pochádzajú zo Slovenska. Až sa začnú vyrábať sériovo a ich nadobúdacia cena klesne, bude to zaujímavý typ osobného dopravného prostriedku.

Čaká sa len na to, kedy sa začne sériová výroba takýchto lietadiel, ktorými by sa hocikto s leteckým „vodičákom“ mohol previezť od domu k domu alebo z garáže do garáže. V súčasnosti sa takto lieta prakticky len na vrtuľníkoch. Tie sú však drahé a hlučné. Preto ich na súkromné účely používa len málokto, využívajú ich skôr záchranné zložky a armáda.

Všetko je už „len“ o ekonomike

Pekár analyzoval súčasný stav z hľadiska ekonomiky. Pred koronakrízou boli letenky dostupné, „hromadná“ letecká doprava sa hojne využívala. Otázka rozšírenia osobnej leteckej dopravy, teda lietadiel, ktoré budú dostupné širšej verejnosti, je dnes už len výlučne ekonomickou otázkou. Je to posledná hádanka, ktorú treba rozlúštiť.

„Technológia existuje. Na svete je zhruba sto tímov, ktoré sa venujú vývinu. Tvrdo pracujú na tom, aby skonštruovali kolmo štartujúce lietadlo, ktoré vás dopraví doslova od dverí k dverám,“ tvrdí Pekár. No či tento proces koronakríza spomalí, alebo urýchli, to si netrúfa odhadnúť.

Rozbehnúť priemysel osobnej leteckej dopravy je pre mnohých výrobcov vo svete mimoriadne lákavé. Čím viac sa bude rozvíjať, tým viac jej cena pre konečných užívateľov bude klesať.

Ani v automotive oblasti to nebolo inak. Kým spočiatku bola výroba osobných automobilov drahá, dnes sú bez problémov dostupné širokej verejnosti. Spomenúť si môžeme aj na prvé mobilné telefóny. Boli drahé a mala ich hŕstka ľudí. Dnes ich má úplne každý.

Pri osobných lietadlách sa, pochopiteľne, nedá očakávať, že za dve dekády ich bude vlastniť každý Stredoeurópan, ale môžu sa stať jedným z relatívne bežných typov dopravy.

AeroMobil, AirCar a tí ďalší

Ako sme uviedli, na Slovensku už existujú prototypy lietajúcich áut. Svetové automobilky o taký typ lietajúceho auta záujem neprejavili, pretože to nie je v súlade s ich obchodnou stratégiou. No pre iných investorov zaujímavé sú. Konštruktér Klein napríklad zaznamenal veľký záujem z Číny.

Slováci nie sú jediní. Vo svete existuje viacero projektov lietajúcich áut. Sú chránené patentmi a majú odlišné technické riešenia. Ako napredujú inovácie, tak sa zvyšuje aj záujem o výrobu takýchto dopravných prostriedkov. Len čo sa začne so sériovou výrobou, cena pôjde logicky dolu. No a keď budú dostupnejšie, stanú sa realitou.

Kleinov AirCar, vyvíjaný v novej firme Klein Vision, je už hotový, a do štyroch rokov by sa mohla spustiť jeho malosériová výroba. Pôvodný AeroMobil, ktorý získal spoluinvestora z Izraela, by chcel uviesť svoj stroj už na budúci rok.

logo
Prečítajte si tiež:
7.9.2024 Redakcia FinReport

Budúcnosť vo svete financií predstavujú biometrické platby

Najväčšia americká banka JPMorgan očakáva, že v roku 2026 budú biometrické platby na celom svete využívať približne 3 miliardy ľudí, ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Benzín opäť zlacnel, ceny sú o desatinu nižšie ako vlani

Cena pohonných látok na Slovensku stále klesá. Počas uplynulého týždňa o ďalšie dva centy a v porovnaní s rovnakým období minulého ...

6.9.2024 Martina Staňová

NBS pripravuje nové pravidlá pre agentov za sprostredkovane investičných produktov

Národná banka Slovenska pripravuje nové pravidlá pre finančných agentov v súvislosti s poplatkami za sprostredkovanie investičných ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Počet konkurzov sa zvýšil o 150 %, v problémoch sú aj firmy s miliónovým obratom

Druhá polovica tohtoročného leta sa niesla v znamení výrazného nárastu počtu konkurzov firiem. Kým v júli 2024 na Slovensku skrachovalo 16 ...

6.9.2024 Eva Sadovská

Prečo je pre investorov v rámci krajín V4 najzaujímavejšia Varšava?

Varšava sa v rámci metropol krajín V4 stáva čoraz zaujímavejšou investičnou lokalitou. Potvrdzuje to aj prieskum spoločnosti CBRE, podľa ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Viac ako milión Slovákov žije vo vysokom finančnom strese

Približne každý štvrtý dospelý Slovák pociťuje vysoký finančný stres. V praxi to znamená, že ide až o 1,1 milióna ľudí. Podľa ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Slovenský export stále brzdí pokles vývozu automobilov

Zahraničný obchod Slovenska skončil aj v prvej polovici tohtoročných prázdnin v prebytku napriek tomu, že vývoz sa prepadol na najnižšiu ...

22.8.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: Stúpa počet aj výška objednávok

Odvetvie e-commerce sa vezie na vlne oživenia tržieb. Oproti prvému polroku 2023 vzrástol celkový počet objednávok o 3 % a o 6,2 % sa ...

16.8.2024 Redakcia FinReport

Obraty e-shopov rastú, najviac v segmente dom a záhrada

Obraty e-shopov aj počet objednávok sa počas druhého štvrťroku tohto roku mierne zvýšili. Skokanom medzi nakupovanými komoditami je najmä ...

15.8.2024 Redakcia FinReport

Na Slovensko prichádza nemecká sieť drogérií Müller

Na Slovensko prichádza nový obchodný reťazec s oranžovým kvetom v logu, ktorý chce predstavovať konkurenciu pre už „zabehnuté“ značky ...

12.8.2024 Roland Régely

Ako si vybaviť daňovú rezidenciu na Slovensku v roku 2024?

Dane sú bežnou súčasťou života každého pracujúceho človeka a daňová rezidencia je koncept, ktorý určuje, v ktorej krajine ste povinný ...

7.8.2024 Redakcia FinReport

Podnikatelia sú nepoučiteľní, takmer 43 % kontrolných nákupov sa končí pokutou

Pokuty za nedodržiavanie zákona o používaní elektronickej pokladnice po viac ako tisícke kontrolných nákupov dosiahli vyše 116-tisíc eur. ...

6.8.2024 Redakcia FinReport

Letné konkurzy zasiahli najmä firmy bez zamestnancov

Júl 2024 priniesol výrazný pokles v počte vyhlásených konkurzov právnických osôb. Kým v júni ich bolo 38, v júli už len 16. V ...

5.8.2024 Redakcia FinReport

SZČO musia uhradiť novú výšku poistného najneskôr do 8. augusta 2024

Živnostníci a iné samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré si podali daňové priznanie za rok 2023 v riadnom termíne do 31. marca 2024, musia ...

4.8.2024 Redakcia FinReport

Dĺžka splatnosti faktúr sa zvyšuje, každá piata firma platí partnerom až po troch mesiacoch

Klesajúca ziskovosť firiem vytvára predpoklad pre predlžovanie lehôt splatnosti pohľadávok. Celosvetový priemer trvania úhrady obchodných ...

2.8.2024 Martina Staňová

Ako získať finančný príspevok na podnikanie?

Ak si chcete založiť živnosť, ale nemáte dostatok financií na jej rozbeh, môžete využiť príspevok od štátu. Pomôže vám pokryť ...

30.7.2024 Redakcia FinReport

Nálada slovenských spotrebiteľov sa zlepšuje, menej optimistickí sú však podnikatelia

Slovenskí spotrebitelia očakávajú priaznivejší vývoj financií v ich domácnostiach, ako aj vývoj nezamestnanosti. Naopak, podnikatelia sú ...

25.7.2024 Redakcia FinReport

Takmer polovica obchodníkov obchádza zákon

„Takmer polovica obchodníkov obchádza zákon,“ konštatuje na svojej stránke rezort financií. Kontrolná akcia s názvom Horúce leto 3 mu ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay