Hľadaj

Budúcnosťou dopravy sú malé osobné lietadlá. Napríklad také, na akom lietal Fantomas

Michal Majsner Podnikanie Poslať

Cesty sú preplnené, mestá majú problémy s parkovaním, automobilová doprava často kolabuje, pretože jej rezervy sú už takmer úplne vyčerpané. Je to otázka času, keď sa individuálna doprava presunie zo zeme do vzduchu.

image

Foto: Shutterstock

Jedným z najznámejších svetových vynálezcov lietajúcich áut je Slovák. Štefan Klein prišiel s návrhom lietajúceho vozidla na spôsob slávneho Fantomasa. Práve francúzsky film o zelenom zloduchovi s jeho slávnym lietajúcim autom inšpiroval aj slovenského konštruktéra.

Vymyslel a vyrobil AeroMobil. Potom sa so spoločníkom v pôvodnej firme nepohodol, vydal sa vlastnou cestou a pokračoval vo vývoji nového lietajúceho vozidla, ktoré nazval AirCar.

Slovenský vynález lietajúceho auta

Vráťme sa však trochu späť. Keď v roku 2013 jeho AeroMobil prvý raz vzlietol, bola to veľká sláva pre Slovensko na celom svete. Klein sa spojil s Jurajom Vaculíkom a chystali sa, aj vďaka vládnej finančnej injekcii, rozbehnúť sériovú výrobu nového lietajúceho auta. V roku 2015 vyrobili funkčný prototyp už tretej generácie a všetko bolo na dobrej ceste.

Vo firme AeroMobil, s. r. o., však došlo k nezhodám. Kleinov podiel odkúpil nemecký podnikateľ Patrick Hessel, ktorý postupne získal majoritu, a hľadal možnosti pokračovať v načatom projekte. Štefan Klein odišiel a namiesto AeroMobilu (značka zostala Hesselovi) vymyslel nový lietajúci stroj AirCar. Rozbehnúť projekt mu pomohol investor Anton Zajac z Esetu.

AirCar je veľký ako auto. Je 5 metrov dlhý a 1,8 metra široký. Dá sa s ním pohodlne a hocikde zaparkovať. Klein tvrdí, že do 50 kilometrov ešte ani veľmi nie, ale nad dvesto už by hravo mohol konkurovať automobilovej doprave. Nemusí ísť pritom o hudbu ďalekej budúcnosti.

Trendom sú kolmo štartujúce lietadlá

Letieť niekam malým aerotaxíkom, alebo vlastným lietadlom či lietadlovým automobilom, dnes už nie je žiadne sci-fi. Vzdušný priestor je už na to doslova prichystaný. Chýbajú len pravidlá jeho používania, ale tie podľa odborníkov vzniknú prirodzene, až si to bude vyžadovať situácia. Všetko závisí od toho, kedy sa na trhu objavia cenovo dostupné lietadlá určené pre osobnú dopravu.

Viaceré indície nasvedčujú tomu, že vývin smeruje k presunu osobnej dopravy z ciest do vzduchu, a tento trend nepribrzdila ani koronakríza. Odborníci sa ešte musia zhodnúť v tom, či je lepšie podporovať malé regionálne letiská, ktoré stále majú nevyužitý potenciál, alebo sa radšej spoľahnúť na to, že čoskoro budú k dispozícii kolmo štartujúce malé lietadlá či lietadlové automobily. Teda také, ktoré na svoj rozbeh nepotrebujú dráhu.

K druhej možnosti sa prikláňa Vladimír Pekár, letecký inžinier, ktorý šéfuje výrobe ultraľahkého lietadla Shark. Podľa jeho názoru je budúcnosť lietania jednoznačne v súkromných kolmo štartujúcich lietadlách. Môžu byť dokonca aj autonómne, teda riadené počítačom, alebo ich bude možné „šoférovať“, čo je asi priliehavejší termín než „pilotovať“.

Čaká sa len na začiatok sériovej výroby

Technológie na to sú vyvinuté už dnes, a viaceré prototypy dokonca pochádzajú zo Slovenska. Až sa začnú vyrábať sériovo a ich nadobúdacia cena klesne, bude to zaujímavý typ osobného dopravného prostriedku.

Čaká sa len na to, kedy sa začne sériová výroba takýchto lietadiel, ktorými by sa hocikto s leteckým „vodičákom“ mohol previezť od domu k domu alebo z garáže do garáže. V súčasnosti sa takto lieta prakticky len na vrtuľníkoch. Tie sú však drahé a hlučné. Preto ich na súkromné účely používa len málokto, využívajú ich skôr záchranné zložky a armáda.

Všetko je už „len“ o ekonomike

Pekár analyzoval súčasný stav z hľadiska ekonomiky. Pred koronakrízou boli letenky dostupné, „hromadná“ letecká doprava sa hojne využívala. Otázka rozšírenia osobnej leteckej dopravy, teda lietadiel, ktoré budú dostupné širšej verejnosti, je dnes už len výlučne ekonomickou otázkou. Je to posledná hádanka, ktorú treba rozlúštiť.

„Technológia existuje. Na svete je zhruba sto tímov, ktoré sa venujú vývinu. Tvrdo pracujú na tom, aby skonštruovali kolmo štartujúce lietadlo, ktoré vás dopraví doslova od dverí k dverám,“ tvrdí Pekár. No či tento proces koronakríza spomalí, alebo urýchli, to si netrúfa odhadnúť.

Rozbehnúť priemysel osobnej leteckej dopravy je pre mnohých výrobcov vo svete mimoriadne lákavé. Čím viac sa bude rozvíjať, tým viac jej cena pre konečných užívateľov bude klesať.

Ani v automotive oblasti to nebolo inak. Kým spočiatku bola výroba osobných automobilov drahá, dnes sú bez problémov dostupné širokej verejnosti. Spomenúť si môžeme aj na prvé mobilné telefóny. Boli drahé a mala ich hŕstka ľudí. Dnes ich má úplne každý.

Pri osobných lietadlách sa, pochopiteľne, nedá očakávať, že za dve dekády ich bude vlastniť každý Stredoeurópan, ale môžu sa stať jedným z relatívne bežných typov dopravy.

AeroMobil, AirCar a tí ďalší

Ako sme uviedli, na Slovensku už existujú prototypy lietajúcich áut. Svetové automobilky o taký typ lietajúceho auta záujem neprejavili, pretože to nie je v súlade s ich obchodnou stratégiou. No pre iných investorov zaujímavé sú. Konštruktér Klein napríklad zaznamenal veľký záujem z Číny.

Slováci nie sú jediní. Vo svete existuje viacero projektov lietajúcich áut. Sú chránené patentmi a majú odlišné technické riešenia. Ako napredujú inovácie, tak sa zvyšuje aj záujem o výrobu takýchto dopravných prostriedkov. Len čo sa začne so sériovou výrobou, cena pôjde logicky dolu. No a keď budú dostupnejšie, stanú sa realitou.

Kleinov AirCar, vyvíjaný v novej firme Klein Vision, je už hotový, a do štyroch rokov by sa mohla spustiť jeho malosériová výroba. Pôvodný AeroMobil, ktorý získal spoluinvestora z Izraela, by chcel uviesť svoj stroj už na budúci rok.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
5.3.2021 Robert Juriš

Krutá rana pre slovenský maloobchod. Pokles je výraznejší ako počas najtvrdšieho minuloročného lockdownu

Maloobchodné tržby v januári 2021 medziročne klesli o 16,8 %. Je to výrazne viac, než sa očakávalo, a zároveň výraznejšie, než sme ...

5.3.2021 Zuzana Mecková

Útok na Wall Street: Keď zlyhajú finančný aj právny systém, bývalý vojak berie spravodlivosť do vlastných rúk

Dramatický príbeh bývalého vojaka Jima Baxforda, ktorý čelí náročnému obdobiu aj kvôli vážnemu ochoreniu svojej manželky, sa odohráva ...

4.3.2021 Roland Régely

Gastrolístky alebo peniaze? Zamestnanci si môžu vybrať a firmy im do konca roka musia umožniť zmenu

Zamestnanci si na Slovensku po novom môžu vybrať, akou formou im firma prispeje na stravovanie. Od marca tohto roku vstúpila do platnosti novela ...

4.3.2021 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa prináša prvý slovenský spoločensky zodpovedný investičný fond

Slovenská sporiteľňa spoločne s Asset Managementom Slovenskej sporiteľne prinášajú na trh Fond zodpovedného investovania. Vďaka nemu môžu ...

3.3.2021 Vladimír Pisár

Hypotekárny trh stále rastie, čísla však už štvrtý rok po sebe ukazujú spomalenie

Výrazný pokles ekonomiky, dočasné uzavretie prevádzok, znižovanie platov, prepúšťanie... Slovensko a celý svet má za sebou veľmi ...

3.3.2021 Redakcia FinReport

Investície firiem vlani výrazne klesli, v súčasnosti sa očakáva ich oživenie aj vďaka záujmu o robotizáciu a internet vecí

Pandémia koronavírusu v minulom roku významne ovplyvnila investičné správanie firiem. Podľa nedávneho prieskumu Európskej investičnej banky ...

2.3.2021 Roland Régely

Dostali ste list z dôchodcovskej spoločnosti a nezdá sa vám výška penzie? Žiadnu paniku, je to len časť dôchodku

Ľudia sporiaci v druhom dôchodkovom pilieri dostali v uplynulých týždňoch nový výpis s odhadovanou výškou dôchodku, a mnohých tieto ...

2.3.2021 Redakcia FinReport

Najviac slovenských firiem vlani kúpili Česi, Maďari a Američania

Najčastejšími zahraničnými majiteľmi slovenských firiem sa v minulom roku stali Česi, Maďari a Američania. Zahraniční investori vlani ...

1.3.2021 Zuzana Mecková

Deutsche Telekom, IBM či Unicorn Systems hľadajú desiatky zamestnancov. Žiadaní sú IT špecialisti, dopyt je aj vo výrobe

Napriek ekonomicky náročnej situácii, keď sa firmy snažia personálne ušetriť, niektoré spoločnosti hľadajú posily pre novootvorené ...

1.3.2021 Redakcia FinReport

Náklady na bývanie: Tento rok ušetríme na energiách, ale produkovanie odpadu nás, naopak, vyjde drahšie

V čase pandémie trávia Slováci a Slovenky viac času doma. Výsledkom je väčšia spotreba energií a vyššia produkcia odpadu. S tým, ...

18.2.2021 Redakcia FinReport

Paradox: Vlani ukončilo podnikanie štyridsať hotelov a ubytovní, pribudli však dve stovky nových

Pre pandémiu koronavírusu fungujú hotely a krátkodobé prenájmy len vo veľmi obmedzenom režime už takmer rok. To je určite jeden z hlavných ...

17.2.2021 Správy

Predaj áut na Slovensku klesol v januári oproti predošlému roku o viac než polovicu

17.2.2021 (Webnoviny.sk) - Registrácie nových osobných automobilov klesli v januári tohto roku medziročne o viac ako polovicu. Ako informuje ...

14.2.2021 Redakcia FinReport

Firmy sa v roku 2021 najviac obávajú phishingových a ransomvérových útokov

Slovenské a české firmy považujú v roku 2021 za aktuálne viaceré kybernetické hrozby – od malvéru, cez výpadky služieb až po úniky či ...

9.2.2021 Redakcia FinReport

Počas pandémie na Slovensku zaniklo menej živností ako pred ňou, keď sa ešte ekonomike darilo

V roku 2020 zrušilo na Slovensku živnosť o 26 % menej podnikateľov – fyzických osôb – ako v roku 2019. Paradoxne sa tak udialo v čase ...

7.2.2021 Redakcia FinReport

Len menej ako tretina pracujúcich Slovákov dokáže robiť z domu

V snahe zastaviť šírenie nákazy koronavírusu máme na Slovensku už niekoľko týždňov lockdown. Cieľom sprísnených opatrení je obmedziť ...

4.2.2021 Redakcia FinReport

Prieskum Deloitte: Podnikateľské prostredie na Slovensku patrí najnestabilnejším v Európe

Neistota súvisiaca s pandémiou koronavírusu stále trvá. Slovensko patrí medzi krajiny s najvyššou mierou nestability. Väčšina ...

2.2.2021 Roland Régely

Živnosť verzus eseročka. Ktorá možnosť sa podnikateľom v roku 2021 oplatí viac?

Začínajúci, ale aj tí skúsenejší podnikatelia často riešia dilemu, či majú podnikať ako samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO), ...

1.2.2021 Magdaléna Švančarková

Trendom roku 2021 je online podnikanie bez osobného kontaktu s klientom

Bez zákazníkov, bez osobného kontaktu, ale aj s nižšími tržbami a s existenčnými problémami. Koronakríza poriadne zamiešala trhové ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Dostali ste list z dôchodcovskej spoločnosti a nezdá sa vám výška penzie? Žiadnu paniku, je to len časť dôchodku
  2. 2.
    Živnosť verzus eseročka. Ktorá možnosť sa podnikateľom v roku 2021 oplatí viac?
  3. 3.
    Michal Liday: Sme banka, ktorá je posadnutá inovatívnosťou a mladosťou
  4. 4.
    Muž z Badína otvoril prevádzku rýchleho občerstvenia, čelí obvineniu z porušovania povinnosti za krízovej situácie
  5. 5.
    Krutá rana pre slovenský maloobchod. Pokles je výraznejší ako počas najtvrdšieho minuloročného lockdownu