Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Budúcnosťou dopravy sú malé osobné lietadlá. Napríklad také, na akom lietal Fantomas

Michal Majsner Podnikanie Poslať

Cesty sú preplnené, mestá majú problémy s parkovaním, automobilová doprava často kolabuje, pretože jej rezervy sú už takmer úplne vyčerpané. Je to otázka času, keď sa individuálna doprava presunie zo zeme do vzduchu.

lietadlo

Foto: Shutterstock

Jedným z najznámejších svetových vynálezcov lietajúcich áut je Slovák. Štefan Klein prišiel s návrhom lietajúceho vozidla na spôsob slávneho Fantomasa. Práve francúzsky film o zelenom zloduchovi s jeho slávnym lietajúcim autom inšpiroval aj slovenského konštruktéra.

Vymyslel a vyrobil AeroMobil. Potom sa so spoločníkom v pôvodnej firme nepohodol, vydal sa vlastnou cestou a pokračoval vo vývoji nového lietajúceho vozidla, ktoré nazval AirCar.

Slovenský vynález lietajúceho auta

Vráťme sa však trochu späť. Keď v roku 2013 jeho AeroMobil prvý raz vzlietol, bola to veľká sláva pre Slovensko na celom svete. Klein sa spojil s Jurajom Vaculíkom a chystali sa, aj vďaka vládnej finančnej injekcii, rozbehnúť sériovú výrobu nového lietajúceho auta. V roku 2015 vyrobili funkčný prototyp už tretej generácie a všetko bolo na dobrej ceste.

Vo firme AeroMobil, s. r. o., však došlo k nezhodám. Kleinov podiel odkúpil nemecký podnikateľ Patrick Hessel, ktorý postupne získal majoritu, a hľadal možnosti pokračovať v načatom projekte. Štefan Klein odišiel a namiesto AeroMobilu (značka zostala Hesselovi) vymyslel nový lietajúci stroj AirCar. Rozbehnúť projekt mu pomohol investor Anton Zajac z Esetu.

AirCar je veľký ako auto. Je 5 metrov dlhý a 1,8 metra široký. Dá sa s ním pohodlne a hocikde zaparkovať. Klein tvrdí, že do 50 kilometrov ešte ani veľmi nie, ale nad dvesto už by hravo mohol konkurovať automobilovej doprave. Nemusí ísť pritom o hudbu ďalekej budúcnosti.

Trendom sú kolmo štartujúce lietadlá

Letieť niekam malým aerotaxíkom, alebo vlastným lietadlom či lietadlovým automobilom, dnes už nie je žiadne sci-fi. Vzdušný priestor je už na to doslova prichystaný. Chýbajú len pravidlá jeho používania, ale tie podľa odborníkov vzniknú prirodzene, až si to bude vyžadovať situácia. Všetko závisí od toho, kedy sa na trhu objavia cenovo dostupné lietadlá určené pre osobnú dopravu.

Viaceré indície nasvedčujú tomu, že vývin smeruje k presunu osobnej dopravy z ciest do vzduchu, a tento trend nepribrzdila ani koronakríza. Odborníci sa ešte musia zhodnúť v tom, či je lepšie podporovať malé regionálne letiská, ktoré stále majú nevyužitý potenciál, alebo sa radšej spoľahnúť na to, že čoskoro budú k dispozícii kolmo štartujúce malé lietadlá či lietadlové automobily. Teda také, ktoré na svoj rozbeh nepotrebujú dráhu.

K druhej možnosti sa prikláňa Vladimír Pekár, letecký inžinier, ktorý šéfuje výrobe ultraľahkého lietadla Shark. Podľa jeho názoru je budúcnosť lietania jednoznačne v súkromných kolmo štartujúcich lietadlách. Môžu byť dokonca aj autonómne, teda riadené počítačom, alebo ich bude možné „šoférovať“, čo je asi priliehavejší termín než „pilotovať“.

Čaká sa len na začiatok sériovej výroby

Technológie na to sú vyvinuté už dnes, a viaceré prototypy dokonca pochádzajú zo Slovenska. Až sa začnú vyrábať sériovo a ich nadobúdacia cena klesne, bude to zaujímavý typ osobného dopravného prostriedku.

Čaká sa len na to, kedy sa začne sériová výroba takýchto lietadiel, ktorými by sa hocikto s leteckým „vodičákom“ mohol previezť od domu k domu alebo z garáže do garáže. V súčasnosti sa takto lieta prakticky len na vrtuľníkoch. Tie sú však drahé a hlučné. Preto ich na súkromné účely používa len málokto, využívajú ich skôr záchranné zložky a armáda.

Všetko je už „len“ o ekonomike

Pekár analyzoval súčasný stav z hľadiska ekonomiky. Pred koronakrízou boli letenky dostupné, „hromadná“ letecká doprava sa hojne využívala. Otázka rozšírenia osobnej leteckej dopravy, teda lietadiel, ktoré budú dostupné širšej verejnosti, je dnes už len výlučne ekonomickou otázkou. Je to posledná hádanka, ktorú treba rozlúštiť.

„Technológia existuje. Na svete je zhruba sto tímov, ktoré sa venujú vývinu. Tvrdo pracujú na tom, aby skonštruovali kolmo štartujúce lietadlo, ktoré vás dopraví doslova od dverí k dverám,“ tvrdí Pekár. No či tento proces koronakríza spomalí, alebo urýchli, to si netrúfa odhadnúť.

Rozbehnúť priemysel osobnej leteckej dopravy je pre mnohých výrobcov vo svete mimoriadne lákavé. Čím viac sa bude rozvíjať, tým viac jej cena pre konečných užívateľov bude klesať.

Ani v automotive oblasti to nebolo inak. Kým spočiatku bola výroba osobných automobilov drahá, dnes sú bez problémov dostupné širokej verejnosti. Spomenúť si môžeme aj na prvé mobilné telefóny. Boli drahé a mala ich hŕstka ľudí. Dnes ich má úplne každý.

Pri osobných lietadlách sa, pochopiteľne, nedá očakávať, že za dve dekády ich bude vlastniť každý Stredoeurópan, ale môžu sa stať jedným z relatívne bežných typov dopravy.

AeroMobil, AirCar a tí ďalší

Ako sme uviedli, na Slovensku už existujú prototypy lietajúcich áut. Svetové automobilky o taký typ lietajúceho auta záujem neprejavili, pretože to nie je v súlade s ich obchodnou stratégiou. No pre iných investorov zaujímavé sú. Konštruktér Klein napríklad zaznamenal veľký záujem z Číny.

Slováci nie sú jediní. Vo svete existuje viacero projektov lietajúcich áut. Sú chránené patentmi a majú odlišné technické riešenia. Ako napredujú inovácie, tak sa zvyšuje aj záujem o výrobu takýchto dopravných prostriedkov. Len čo sa začne so sériovou výrobou, cena pôjde logicky dolu. No a keď budú dostupnejšie, stanú sa realitou.

Kleinov AirCar, vyvíjaný v novej firme Klein Vision, je už hotový, a do štyroch rokov by sa mohla spustiť jeho malosériová výroba. Pôvodný AeroMobil, ktorý získal spoluinvestora z Izraela, by chcel uviesť svoj stroj už na budúci rok.

logo
Prečítajte si tiež:
20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Reporting o zodpovednom prístupe k podnikaniu sa rozšíri aj na množstvo slovenských firiem

Nefinančný ESG reporting je od roku 2018 povinný pre niekoľko veľkých spoločností pôsobiacich na Slovensku. Do platnosti však vstúpi nová ...

5.4.2024 Martin Jamnický

V ktorých odvetviach vzniká a zaniká najviac firiem a živností

Minulý rok bol pre slovenských podnikateľov mimoriadne náročný. Kým v rokoch 2021 a 2022 zaniklo približne 3 300 spoločností, vlani ich ...

1.4.2024 Redakcia FinReport

Na európskom trhu dominujú mikropodniky, no až polovicu obratu generujú veľké firmy

V krajinách Európskej únie pôsobí približne 32 miliónov podnikov a firiem, ktoré zamestnávajú viac ako 160 miliónov ľudí a vlani mali ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

McDonald’s vlani na Slovensku nakŕmil 19 miliónov zákazníkov

Slovákom hamburgery chutia. Spoločnosť McDonald's Slovakia vo svojich prevádzkach vlani obslúžila viac ako 19 miliónov zákazníkov. Tržby ...

21.3.2024 Redakcia FinReport

Penta zvažuje predaj stávkovej a hernej spoločnosti Fortuna

Spoločnosť Penta Investments zvažuje možný predaj svojho stávkového a herného operátora Fortuna Entertainment Group. Záujemcom o ...

20.3.2024 Redakcia FinReport

Na niekoľkých exponovaných adresách sídlia aj tisícky firiem naraz

Na Slovensku existuje takmer 1 260 exponovaných adries. Sú to adresy, na ktorých sídli viacero obchodných spoločností alebo neziskových ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Európska investičná banka vlani poskytla Slovensku 293 miliónov eur

Skupina Európskej investičnej banky (skupina EIB) podporila v roku 2023 hospodárstvo Slovenska sumou 293 miliónov eur v nových pôžičkách a ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Trh s hračkami sa prepadol, no Lego dokázalo zvýšiť svoje tržby

Farebné do seba zapadajúce dieliky stavebnice s názvom Lego sú stále populárne. A to aj v časoch, keď sa ľudia, respektíve deti, hrajú ...

14.3.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o inšpekcii práce sa zameria aj na znižovanie počtu nútených živností

Rezort práce pracuje na príprave novely zákona o inšpekcii práce. Jeho súčasťou by okrem iného malo byť aj intenzívnejšie monitorovanie a ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay