Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Budúcnosťou dopravy sú malé osobné lietadlá. Napríklad také, na akom lietal Fantomas

Michal Majsner Podnikanie
SK
EN
Poslať

Cesty sú preplnené, mestá majú problémy s parkovaním, automobilová doprava často kolabuje, pretože jej rezervy sú už takmer úplne vyčerpané. Je to otázka času, keď sa individuálna doprava presunie zo zeme do vzduchu.

image

Foto: Shutterstock

Jedným z najznámejších svetových vynálezcov lietajúcich áut je Slovák. Štefan Klein prišiel s návrhom lietajúceho vozidla na spôsob slávneho Fantomasa. Práve francúzsky film o zelenom zloduchovi s jeho slávnym lietajúcim autom inšpiroval aj slovenského konštruktéra.

Vymyslel a vyrobil AeroMobil. Potom sa so spoločníkom v pôvodnej firme nepohodol, vydal sa vlastnou cestou a pokračoval vo vývoji nového lietajúceho vozidla, ktoré nazval AirCar.

Slovenský vynález lietajúceho auta

Vráťme sa však trochu späť. Keď v roku 2013 jeho AeroMobil prvý raz vzlietol, bola to veľká sláva pre Slovensko na celom svete. Klein sa spojil s Jurajom Vaculíkom a chystali sa, aj vďaka vládnej finančnej injekcii, rozbehnúť sériovú výrobu nového lietajúceho auta. V roku 2015 vyrobili funkčný prototyp už tretej generácie a všetko bolo na dobrej ceste.

Vo firme AeroMobil, s. r. o., však došlo k nezhodám. Kleinov podiel odkúpil nemecký podnikateľ Patrick Hessel, ktorý postupne získal majoritu, a hľadal možnosti pokračovať v načatom projekte. Štefan Klein odišiel a namiesto AeroMobilu (značka zostala Hesselovi) vymyslel nový lietajúci stroj AirCar. Rozbehnúť projekt mu pomohol investor Anton Zajac z Esetu.

AirCar je veľký ako auto. Je 5 metrov dlhý a 1,8 metra široký. Dá sa s ním pohodlne a hocikde zaparkovať. Klein tvrdí, že do 50 kilometrov ešte ani veľmi nie, ale nad dvesto už by hravo mohol konkurovať automobilovej doprave. Nemusí ísť pritom o hudbu ďalekej budúcnosti.

Trendom sú kolmo štartujúce lietadlá

Letieť niekam malým aerotaxíkom, alebo vlastným lietadlom či lietadlovým automobilom, dnes už nie je žiadne sci-fi. Vzdušný priestor je už na to doslova prichystaný. Chýbajú len pravidlá jeho používania, ale tie podľa odborníkov vzniknú prirodzene, až si to bude vyžadovať situácia. Všetko závisí od toho, kedy sa na trhu objavia cenovo dostupné lietadlá určené pre osobnú dopravu.

Viaceré indície nasvedčujú tomu, že vývin smeruje k presunu osobnej dopravy z ciest do vzduchu, a tento trend nepribrzdila ani koronakríza. Odborníci sa ešte musia zhodnúť v tom, či je lepšie podporovať malé regionálne letiská, ktoré stále majú nevyužitý potenciál, alebo sa radšej spoľahnúť na to, že čoskoro budú k dispozícii kolmo štartujúce malé lietadlá či lietadlové automobily. Teda také, ktoré na svoj rozbeh nepotrebujú dráhu.

K druhej možnosti sa prikláňa Vladimír Pekár, letecký inžinier, ktorý šéfuje výrobe ultraľahkého lietadla Shark. Podľa jeho názoru je budúcnosť lietania jednoznačne v súkromných kolmo štartujúcich lietadlách. Môžu byť dokonca aj autonómne, teda riadené počítačom, alebo ich bude možné „šoférovať“, čo je asi priliehavejší termín než „pilotovať“.

Čaká sa len na začiatok sériovej výroby

Technológie na to sú vyvinuté už dnes, a viaceré prototypy dokonca pochádzajú zo Slovenska. Až sa začnú vyrábať sériovo a ich nadobúdacia cena klesne, bude to zaujímavý typ osobného dopravného prostriedku.

Čaká sa len na to, kedy sa začne sériová výroba takýchto lietadiel, ktorými by sa hocikto s leteckým „vodičákom“ mohol previezť od domu k domu alebo z garáže do garáže. V súčasnosti sa takto lieta prakticky len na vrtuľníkoch. Tie sú však drahé a hlučné. Preto ich na súkromné účely používa len málokto, využívajú ich skôr záchranné zložky a armáda.

Všetko je už „len“ o ekonomike

Pekár analyzoval súčasný stav z hľadiska ekonomiky. Pred koronakrízou boli letenky dostupné, „hromadná“ letecká doprava sa hojne využívala. Otázka rozšírenia osobnej leteckej dopravy, teda lietadiel, ktoré budú dostupné širšej verejnosti, je dnes už len výlučne ekonomickou otázkou. Je to posledná hádanka, ktorú treba rozlúštiť.

„Technológia existuje. Na svete je zhruba sto tímov, ktoré sa venujú vývinu. Tvrdo pracujú na tom, aby skonštruovali kolmo štartujúce lietadlo, ktoré vás dopraví doslova od dverí k dverám,“ tvrdí Pekár. No či tento proces koronakríza spomalí, alebo urýchli, to si netrúfa odhadnúť.

Rozbehnúť priemysel osobnej leteckej dopravy je pre mnohých výrobcov vo svete mimoriadne lákavé. Čím viac sa bude rozvíjať, tým viac jej cena pre konečných užívateľov bude klesať.

Ani v automotive oblasti to nebolo inak. Kým spočiatku bola výroba osobných automobilov drahá, dnes sú bez problémov dostupné širokej verejnosti. Spomenúť si môžeme aj na prvé mobilné telefóny. Boli drahé a mala ich hŕstka ľudí. Dnes ich má úplne každý.

Pri osobných lietadlách sa, pochopiteľne, nedá očakávať, že za dve dekády ich bude vlastniť každý Stredoeurópan, ale môžu sa stať jedným z relatívne bežných typov dopravy.

AeroMobil, AirCar a tí ďalší

Ako sme uviedli, na Slovensku už existujú prototypy lietajúcich áut. Svetové automobilky o taký typ lietajúceho auta záujem neprejavili, pretože to nie je v súlade s ich obchodnou stratégiou. No pre iných investorov zaujímavé sú. Konštruktér Klein napríklad zaznamenal veľký záujem z Číny.

Slováci nie sú jediní. Vo svete existuje viacero projektov lietajúcich áut. Sú chránené patentmi a majú odlišné technické riešenia. Ako napredujú inovácie, tak sa zvyšuje aj záujem o výrobu takýchto dopravných prostriedkov. Len čo sa začne so sériovou výrobou, cena pôjde logicky dolu. No a keď budú dostupnejšie, stanú sa realitou.

Kleinov AirCar, vyvíjaný v novej firme Klein Vision, je už hotový, a do štyroch rokov by sa mohla spustiť jeho malosériová výroba. Pôvodný AeroMobil, ktorý získal spoluinvestora z Izraela, by chcel uviesť svoj stroj už na budúci rok.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
27.1.2022 Redakcia FinReport

Cena nehnuteľností v roku 2021 rástla najrýchlejšie od veľkej finančnej krízy v roku 2008

Bývanie v roku 2021 rástlo rekordne rýchlo. Najrýchlejšie od realitnej krízy pred 14 rokmi. Nárast cien by sa v roku 2022 mal mierne ...

27.1.2022 Redakcia FinReport

Európska centrálna banka rozbieha klimatický záťažový test

Európska centrálna banka (ECB) spustila dohľadový klimatický záťažový test na posúdenie pripravenosti bánk vyrovnať sa s finančnými a ...

27.1.2022 Roland Régely

Jeden z TOP finančných sprostredkovateľov má byť na predaj. Český aj slovenský Respect to popierajú

Na trhu finančného sprostredkovania by sa podľa informácií českého portálu HN malo schyľovať k veľkej transakcii. Na predaj má byť jeden ...

27.1.2022 Redakcia FinReport

Medzinárodný menový fond vyzval Salvádor, aby sa zriekol bitcoinu ako oficiálneho platidla

Medzinárodný menový fond (MMF) vyzval stredoamerický Salvádor, aby kryptomene bitcoin zrušil štatút oficiálneho platidla, ktorý tu zaviedli ...

27.1.2022 Magdaléna Švančarková

Regulácia obsahu na internete: To, čo je nezákonné offline, musí byť nezákonné aj online

Online platformy by mali niesť zodpovednosť za svoje algoritmy, cielenie na deti a mládež bude zakázané, a používatelia by mali získať ...

27.1.2022 Redakcia FinReport

Zamestnanci, nezabudnite požiadať svojho zamestnávateľa o ročné zúčtovanie

Zamestnanec, ktorý mal v roku 2021 zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti, môže najneskôr do 15. februára tohto roka písomne ...

24.1.2022 Redakcia FinReport

Finančné problémy hrozia najmä mladším firmám, no nevyhýbajú sa ani tým už „zabehnutým“

Úpadok, exekúcia či platobná neschopnosť postihujú najmä najmladšie spoločnosti. Také, ktoré na trhu pôsobia od troch do piatich rokov. ...

23.1.2022 Redakcia FinReport

Prieskum EY: Až štvrtina Slovákov je pre kariéru či lepší plat ochotná podvádzať

Väčšina slovenských zamestnancov a manažérov tvrdí, že morálna integrita a etika sú základné piliere úspešnej firmy. Napriek tomu sa ...

20.1.2022 Redakcia FinReport

Najväčšou hrozbou podnikania v roku 2022 sú kybernetické riziká

Kybernetické riziká sú v roku 2022 podľa prieskumu Allianz Risk Barometer najväčšou hrozbou podnikania. Hrozba ransomvérových útokov, únik ...

19.1.2022 Redakcia FinReport

Across expanduje v módnom priemysle, do svojho portfólia získal ďalšie štyri značky

Skupina Across pôsobí v módnom biznise od roku 2019 a v súčasnosti svoju pozíciu posilnila novým strategickým partnerstvom. Vstúpila do ...

17.1.2022 Redakcia FinReport

Fotenie si obrazovky počítača pri preverovaní bankových účtov nie je potrebné

Podnikatelia si pri preverovaní bankových účtov na portáli finančnej správy (PFS) už nemusia robiť snímku obrazovky, takzvaný printscreen. ...

17.1.2022 Roland Régely

TOP 10 daňových noviniek pre podnikateľov v roku 2022

Začiatkom tohto roka nadobudlo účinnosť niekoľko legislatívnych zmien v oblasti výberu daní. Podnikateľom tak v novom roku pribudnú ...

14.1.2022 Naďa Černá

Koniec byrokracie. Po novom už tieto dokumenty nemusíte predkladať na úradoch

Rok 2022 prináša množstvo noviniek. Jednou z nich je takzvaná antibyrokratická reforma, vďaka ktorej občania už nemusia predkladať na ...

13.1.2022 Redakcia FinReport

Počet živnostníkov na Slovensku rastie a sa blíži k pol miliónu

Počet živnostníkov na Slovensku dosiahol rekordné čísla. Aktuálne ich je takmer pol milióna. Len za minulý rok sa ich počet zvýšil o ...

11.1.2022 Redakcia FinReport

Firmy sú pre rok 2022 mierne optimistické, no obávajú sa, čo im prinesie omikron

Rok 2022 bude pre mnohé firmy opäť veľkou zaťažkávacou skúškou. Ako ukazuje analýza Coface, hoci spoločnosti na Slovensku tento rok ...

5.1.2022 Redakcia FinReport

Viac ako 20-tisíc firiem na Slovensku ohrozuje ich vlastné podnikateľské prostredie

Čím väčšia je spoločnosť, navyše, ak rastie jej počet zamestnancov, tým menšie riziká podstupuje na trhu. Naopak, čím je firma menšia, ...

1.1.2022 Dominik Horváth

Biliónové spoločnosti: TOP klub výnimočných má dnes šesť členov

Hranica trhovej kapitalizácie na úrovni jedného bilióna dolárov bola ešte v nedávnej minulosti pre spoločnosti niečím neuskutočniteľným. ...

31.12.2021 Redakcia FinReport

Finančná správa na Nový rok zverejní zoznam bankových účtov podnikateľov

Podnikatelia si od 1. januára 2022 budú môcť na portáli finančnej správy overiť, či platia za tovar alebo službu na účet, ktorý ...

Aplikácia

  1. 1.
    Juraj Fehervari: Keď je etika v podnikaní „zisková“
  2. 2.
    Podriadení finanční agenti pribúdajú, aktuálne je ich viac ako 16-tisíc
  3. 3.
    Jeden z TOP finančných sprostredkovateľov má byť na predaj. Český aj slovenský Respect to popierajú
  4. 4.
    Cena nehnuteľností v roku 2021 rástla najrýchlejšie od veľkej finančnej krízy v roku 2008
  5. 5.
    Rodičovský príspevok aj prídavok na dieťa budú vyššie