Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ako na e-shop? Pomôže prežiť krízu, ale rieši aj budúcnosť

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Koronakríza výrazne zmenila spotrebiteľské správanie. Online predaj cez internet vzrástol v marci na Slovensku o 40 percent. E-shop sa stal pre mnohých podnikateľov nielen výborným nástrojom, ako krízu prežiť, ale často aj jediným. Ako si však založiť vlastný e-shop? Zveriť svoje požiadavky do rúk odborníkov, alebo to skúsiť sám? Koľko bude tvorba e-shopu trvať? Internetové obchody teraz ešte viac posilnili svoju pozíciu na trhu.

Internetový obchod počas koronakrízy

Foto: shutterstock

Prvé štatistiky

Banky na Slovensku registrujú zvýšený záujem Slovákov o online nákupy. „Ak porovnáme platby na internete v marci v tomto roku s rovnakým mesiacom vlani, evidujeme nárast objemu platieb až o vyše 40 percent a nárast počtu platieb o takmer 25 percent,“ uviedla Marta Cesnaková, hovorkyňa SLSP.

Viaceré známe maloobchodné webové stránky evidujú v poslednom období zvýšený záujem zo strany zákazníkov. Podľa portálu Statista.com: „Globálny maloobchodný internetový obchod dosiahol v marci 2020 14,34 miliardy návštev.“ Pre porovnanie, v januári tohto roka to bolo celkovo na úrovni 12,81 miliardy návštev.

Najmä v druhej polovici marca 2020 došlo k výraznému nárastu online predaja, ktorý spôsobila koronakríza a opatrenia v jednotlivých štátoch. Napríklad Taliansko malo v týždni od 16. do 22. marca 101-percentný nárast v online objednávkach. V poslednom marcovom týždni evidovali vo Veľkej Británii, Taliansku a Nemecku viac ako 50-percentný nárast. Informácie zverejnil portál Statista.com.

Výrazne stúpol online predaj hygienických výrobkov (dezinfekcia, toaletný papier), dodávky jedál, čistiacich prostriedkov pre domácnosť, online predaj potravín a nápojov, ale tiež domácej zábavy (videohry, knihy) a odevov. 

Firmy, ktoré predávajú produkty či poskytujú služby v osobnom kontakte so zákazníkmi, majú teraz problémy. Výrazné reštrikcie a zatvorené prevádzky spôsobili prepad tržieb mnohých podnikov aj na Slovensku. Aj keď vďaka uvoľneniu obmedzení už podnikatelia môžu mať otvorené prevádzky za prísnych hygienických opatrení, dopyt a návštevnosť zákazníkov sú zatiaľ výrazne nižšie ako pred pandémiou koronavírusu. Aj preto predaj cez internet, e-shop a využívanie kuriérskych služieb sú teraz pre podnikateľov výborným nástrojom, ako krízu prežiť.

Ako na e-shop

E-shop musí byť prehľadný a je dôležité, aby zaujal. Pokiaľ vyzerá nedôveryhodne, zákazník z neho pravdepodobne rýchlo odíde. Možností, ako vytvoriť e-shop, je niekoľko. Môžete využiť voľne dostupné alebo platené šablóny na internete a e-shop si založiť sami, alebo môžete osloviť odborníkov, ktorým síce budete musieť zaplatiť, no ušetria vám čas a e-shop bude mať profesionálnu úroveň.

„Šablóny na internete majú zmysel, ak ste malá firma alebo živnostník, ktorý potrebuje pri rozbehu svojho podnikania ušetriť čo najviac peňazí,“ vysvetlil Peter Šándor, managing director agentúry Hype. Takéto riešenie však nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Viacero prvkov nie je možné upraviť podľa predstáv. „Napríklad filter zobrazenia produktov bude v anglickom jazyku a bez zásahu programátora to len ťažko upravíte sami,“ upozornil Šándor.

„Vyklikanie voľne dostupnej a bezplatnej e-shop šablóny vám síce môže vyriešiť základné nároky na internetový obchod, no ak chcete vytvoriť dielo na mieru, odporúčam využiť služby odborníkov,“ podobne zareagoval aj Marek Hronec, key account manager softvérovej spoločnosti Positive.

Ako si založím vlastný e-shop sám

  • Vybrať možnosť, vďaka ktorej si vytvoríte vlastný e-shop – e-shop systém (voľná alebo platená šablóna), open source riešenia (náročné pre začiatočníka).

  • Zvoliť vhodný názov e-shopu, domény (aj s ohľadom na marketingový potenciál) a vytvoriť si logo.

  • Navrhnúť štruktúru a dizajn e-shopu (ideálne prehľadné riešenie a prispôsobenie veľkosti obrazovky pre tablety a telefóny – responzívny dizajn, ktorý by už moderné šablóny mali ponúkať).

  • Vytvoriť obsah (opisy produktov, fotografie) a naplánovať marketingovú podporu.

  • Myslieť na reklamu svojho e-shopu (optimalizácia pre vyhľadávače – SEO).

  • Vybrať platobnú bránu.

  • Dohodnúť sa s kuriérskou spoločnosťou (prípadne s viacerými).

Tvorba e-shopu na mieru

V prípade, že tvorbu e-shopu zveríte do rúk spoločnosti, ktorá sa webovým riešeniam venuje, tak jednoduchý e-shop s pár položkami môže byť hotový do 10 až 14 dní. Závisí to však aj od toho, akú má klient predstavu o komplexnosti, aké má nároky, a, samozrejme, aj od jeho prístupu. Čiže ako rýchlo reaguje, komunikuje a posiela podklady.

Príprava e-shopu s mnohými funkcionalitami môže trvať aj mesiace. „Komplexný e-shop, ktorý má 100 a viac položiek a je prepojený na skladový systém, môže so všetkými pripomienkami zo strany klienta trvať aj niekoľko mesiacov,“ tvrdí Šándor z agentúry Hype.

Odborníci majú viacero skúseností, ale aj e-shop riešení, preto ušetria veľa času. Ten môžete venovať napríklad biznis plánu. „Čas, ktorý by ste strávili pri tvorbe bezplatného riešenia, vás môže stáť napokon viac, ako keby ste zverili svoj nový e-shop do rúk odborníkov,“ upozornil Hronec z Positive. Ak sa rozhodnete zainvestovať a dať si spraviť e-shop na mieru, budete musieť odborníkom odpovedať na viacero otázok.

Aké otázky musíte zodpovedať odborníkom pri tvorbe e-shopu na mieru?

  • Aké základné funkcie má mať váš e-shop?

  • Koľko produktov bude mať e-shop? Budú členené do rôznych kategórií a podkategórií?

  • Budú mať produkty v e-shope rôzne farebné varianty a veľkosti?

  • Budú v e-shope aj akciové produkty alebo výber TOP produktov, prípadne možnosť využitia zľavového kupónu alebo darčekového poukazu?

  • Má mať váš e-shop rozšírené triedenie produktov na základe rôznych filtrov?

  • Majú byť produkty v e-shope automaticky externe prepojené na účtovný program a skladové hospodárstvo?

  • Bude mať váš nový e-shop aj platobnú bránu?

  • Prebehne pri objednávke v e-shope automatický výpočet poštovného?

  • Aké ďalšie neštandardné funkcionality by mal mať váš nový e-shop?

  • Ako si predstavujete, že bude vyzerať dizajnovo váš nový e-shop? Máte nejakú predstavu?

Ako si nastaviť ciele e-shopu

Pri tvorbe e-shopu je základom nastaviť si správne ciele, ktoré sú najvhodnejším predpokladom, aby bol e-shop ziskový. To znamená: zadefinovať produkty, zvoliť správnu cieľovú skupinu, ale nastaviť aj správnu podporu e-shopu, teda zvoliť predajné argumenty, nastaviť cenovú politiku, marketing a starostlivosť o zákazníkov.  

„Netreba zabúdať ani na sledovanie a najmä zapracovávanie najnovších trendov a schopnosť adaptovať sa na akúkoľvek neočakávanú situáciu. Ak sú tieto zásady nastavené správne, je to dobrý predpoklad pre úspešné fungovanie akéhokoľvek biznisu,“ doplnil Marek Hronec z Positive.

Pre nastavenie správnych cieľov je dobré zodpovedať si kľúčové otázky pri tvorbe e-shopu:

  • Má e-shop pre firmu význam, alebo nemá?

  • Čo mi má priniesť e-shop a čo chcem dosiahnuť za konkrétny čas?

  • E-shop si spravím sám, alebo ho dám spraviť odborníkovi?

  • Ako má e-shop vyzerať?

  • Čo požadujem od odborníka na e-shop?

  • Koľko som ochotný investovať a aká je návratnosť investície?

  • Chcem e-shop narýchlo v čase koronakrízy, alebo ho spravím dôsledne?

Preprava tovaru a platobná brána

Pri online predaji cez e-shop treba automaticky rátať aj s prepravou tovaru. Na Slovensku je štandardom Slovenská pošta a kuriérske spoločnosti. Možností je veľa, no optimálne je ponúknuť zákazníkovi iba určitý počet ponúk.

Dôvodom sú náklady na prepravu. V prípade, že ponúknete vo svojom e-shope viacero možností, výsledok bude taký, že síce zákazníci budú mať pestrý výber, ale kuriérske spoločnosti budú prepravovať menší počet balíkov. Ich cenová ponuka za prepravu môže byť preto drahšia. Prepravné spoločnosti si môžu klásť rôzne podmienky, ako je kvóta – počet balíkov za mesiac, ktorá môže byť najmä pre malé e-shopy problematická. 

Ideálna je teda kombinácia – Slovenská pošta plus jedna kuriérska spoločnosť. V ponuke býva aj osobný odber v kamennej predajni (ak existuje) alebo zásielkovňa.

Pre e-shop je dôležitý aj výber platobnej brány. Dôležitá je kompatibilita, to znamená, aby brána dokázala komunikovať napríklad s účtovným systémom a dala sa integrovať do e-shopu. V prípade, že si dáte vytvoriť e-shop na mieru, tak programátor dokáže nasadiť akúkoľvek platobnú bránu, ak si však e-shop vytvárate sami, tak musíte vybrať takú platobnú bránu, ktorú napojíte pomerne ľahko prostredníctvom pluginu alebo nejakej aplikácie.

Dôležitý je aj výber meny a jazyka, pretože ak budete predávať svoj tovar aj do zahraničia, treba vybrať bránu, ktorá komunikuje aj s inými menami a je dostupná v iných jazykoch. Za platobnú bránu rátajte s mesačnými poplatkami. Takisto si musíte zistiť podmienky jej získania. Pri niektorých platobných bránach od bánk je nutnosťou podnikateľský účet v danej banke.

30
logo
Prečítajte si tiež:
19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Reporting o zodpovednom prístupe k podnikaniu sa rozšíri aj na množstvo slovenských firiem

Nefinančný ESG reporting je od roku 2018 povinný pre niekoľko veľkých spoločností pôsobiacich na Slovensku. Do platnosti však vstúpi nová ...

5.4.2024 Martin Jamnický

V ktorých odvetviach vzniká a zaniká najviac firiem a živností

Minulý rok bol pre slovenských podnikateľov mimoriadne náročný. Kým v rokoch 2021 a 2022 zaniklo približne 3 300 spoločností, vlani ich ...

1.4.2024 Redakcia FinReport

Na európskom trhu dominujú mikropodniky, no až polovicu obratu generujú veľké firmy

V krajinách Európskej únie pôsobí približne 32 miliónov podnikov a firiem, ktoré zamestnávajú viac ako 160 miliónov ľudí a vlani mali ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

McDonald’s vlani na Slovensku nakŕmil 19 miliónov zákazníkov

Slovákom hamburgery chutia. Spoločnosť McDonald's Slovakia vo svojich prevádzkach vlani obslúžila viac ako 19 miliónov zákazníkov. Tržby ...

21.3.2024 Redakcia FinReport

Penta zvažuje predaj stávkovej a hernej spoločnosti Fortuna

Spoločnosť Penta Investments zvažuje možný predaj svojho stávkového a herného operátora Fortuna Entertainment Group. Záujemcom o ...

20.3.2024 Redakcia FinReport

Na niekoľkých exponovaných adresách sídlia aj tisícky firiem naraz

Na Slovensku existuje takmer 1 260 exponovaných adries. Sú to adresy, na ktorých sídli viacero obchodných spoločností alebo neziskových ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Európska investičná banka vlani poskytla Slovensku 293 miliónov eur

Skupina Európskej investičnej banky (skupina EIB) podporila v roku 2023 hospodárstvo Slovenska sumou 293 miliónov eur v nových pôžičkách a ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Trh s hračkami sa prepadol, no Lego dokázalo zvýšiť svoje tržby

Farebné do seba zapadajúce dieliky stavebnice s názvom Lego sú stále populárne. A to aj v časoch, keď sa ľudia, respektíve deti, hrajú ...

14.3.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o inšpekcii práce sa zameria aj na znižovanie počtu nútených živností

Rezort práce pracuje na príprave novely zákona o inšpekcii práce. Jeho súčasťou by okrem iného malo byť aj intenzívnejšie monitorovanie a ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay