Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Pokuty v oblasti cookies prichádzajú aj na Slovensko a budú vysoké

Magdaléna Švančarková Marketing Poslať

Vedia zistiť, čo zákazník nakupuje, ako sa pohybuje v online priestore, aké tovary si prezeral a na základe toho naňho cielia tie „správne“ reklamy kamkoľvek sa na webe pohne. Zákazníci však informáciu o cookies obyčajne odkliknú veľmi rýchlo, len aby sa otravnej lišty s množstvom zdanlivo nepotrebných informácií zbavili. Často ani vôbec netušia, na čo slúžia a čo vlastne schvaľujú.

cookies

Foto: Shutterstock

Stále chýba presná formulácia súhlasu

O potrebe regulácie cookies sa diskutuje už dlhšie. Platné legislatívne úpravy však zatiaľ zásadné veci nevyriešili. No chystá sa zmena – v Českej republike od 1. januára a na Slovensku od 1. februára 2022 vstúpi do platnosti nový zákon o elektronických komunikáciách.

Doteraz v zákone nebola uvedená presná formulácia, ako vyjadriť súhlas s cookies. Väčšina zainteresovaných si to preto vykladala štýlom, že pokiaľ zákazník cookies vyslovene neodmietne, tak sa môžu použiť. 

Nová legislatívna úprava však situáciu mení. Správcovia webových stránok môžu zhromažďovať osobné údaje návštevníkov iba na základe ich preukázateľného súhlasu. Podľa odborníkov to však stále nie je to pravé orechové. Ani nový zákon totiž nestanovuje, ako presne má formulácia súhlasu s použitím cookies vyzerať.

Na čo vlastne cookies slúžia

Cookies sú textové súbory, ktoré sa vytvárajú v mobile, počítači či tablete návštevníka webu. Webová stránka ich potom využíva pri návšteve zákazníka.

Cookies sa objavili na scéne s prvými internetovými prehliadačmi. Cieľom bolo priniesť návštevníkovi stránky podobný zážitok ako má v kamennej predajni. Webové stránky tak prispôsobujú svoju ponuku a prístup k zákazníkom. Ak by cookies neexistovali, každá návšteva webu by bola pre každého zákazníka úplne rovnaká, no takto sa prispôsobuje jeho záujmom a osobným preferenciám.

Vďaka cookies už zákazník nemusí opätovne vypĺňať údaje potrebné pri platbe za tovary alebo služby. Stránky si tiež pamätajú, čo si zákazník niekedy vložil do košíka. No weby získavajú aj informácie, na základe ktorých vedia adresne zacieliť reklamy na konkrétneho návštevníka. Vedia zistiť jeho nákupné zvyklosti, na ktoré linky už niekedy klikol, či koľkokrát mu web zobrazil nejakú reklamu. Niektoré z týchto vecí sú pre spotrebiteľa užitočné, iné ani veľmi nie, ale napriek tomu by ich chcel mať viac pod kontrolou.

Lišta s cookies by nemala brániť návšteve webovej stránky, malo by byť možné ju jednoducho vypnúť, a po odkliknutí by nemala opätovne vyskakovať. Zákazník by mal mať možnosť meniť nastavenie a odmietnuť cookies, ktoré si neželá. V praxi sa však môžeme stretnúť s rôznymi typmi líšt, a dokonca aj s takými, ktoré bránia návšteve stránky. Zákazník preto často lištu rýchlo odklikne, aby mohol web navštíviť bez zbytočných prekážok. Vtedy sa mu niekedy podarí vyjadriť súhlas aj s tým, s čím by inak možno ani nesúhlasil.

Existuje viacero druhov cookies

Cookies sa rozdeľujú na niekoľko druhov. Môžu byť dočasné, trvalé, cookies prvej strany, tretích strán, ale aj:

  • funkčné cookies, ktoré si pamätajú napríklad tovar vložený do košíka,
  • preferenčné cookies pamätajúce si nastavenie jazyka,
  • analytické cookies, ktoré slúžia na meranie návštevnosti webovej stránky,
  • marketingové cookies slúžiace na profilovanie zákazníkov a cielenie reklamy.

Čo platilo doteraz

Reguláciu cookies riešila ePrivacy smernica v roku 2002, ktorá prešla novelou zákona v roku 2009. „Podľa tohto režimu Európskej únie platí, že na ukladanie cookies je potrebný súhlas, pokiaľ neplatí niektorá z výnimiek, napríklad nevyhnutné cookies pre fungovanie služby alebo jej bezpečnosť,“ vysvetľuje odborník na ochranu osobných údajov Jakub Berthoty z advokátskej kancelárie Digital Legal.

V skutočnosti však členské štáty Európskej únie implementovali túto smernicu do praxe veľmi rozdielne. Samozrejme, najviac sa zaoberali potrebou súhlasu na analytické a marketingové cookies. Na Slovensku reguluje cookies zákon o elektronických komunikáciách. „No bez akejkoľvek metodiky, usmernení alebo rozhodnutí, takže je ťažké hovoriť o nejakej praxi,“ upozorňuje J. Berthoty.

Čo nás čaká v budúcnosti

Situáciu by mohol zmeniť nový zákon o elektronických komunikáciách, ktorý začne platiť od 1. februára 2022. Fungovanie cookies však upravuje veľmi podobne ako pôvodný zákon. Ide prakticky o rovnaký režim ako doteraz a vo vzťahu ku cookies sa zmenilo len veľmi málo.

Vypadla z neho možnosť získavať súhlas prostredníctvom nastavenia webového prehliadača. Tento spôsob získavania súhlasu bol kontroverzný, pretože nespĺňal náležitosti informovaného súhlasu podľa GDPR.

Ďalšou zmenou zákona sú sankcie. Ide o pokutu od 200 eur do 10 % z obratu firmy, čo je viac, ako požaduje GDPR. „Je to kontroverzné v prípade, ak prevádzkovateľ webu nie je podnikateľ. V tom prípade mu hrozia pokuty do výšky 20-tisíc eur. Takéto zvýhodnenie pre nepodnikateľov je podľa môjho názoru v rozpore s GDPR a ePrivacy smernicou,“ komentuje odborník.

Už samotné rozdelenie prevádzkovateľov webových stránok na podnikateľov a nepodnikateľov je podľa neho diskriminačné. Dôvodom je, že na zásah do súkromia nemá vplyv, či porušiteľ je alebo nie je podnikateľom.

Podstatný bude príchod európskej ePrivacy

Sankcia sa vzťahuje na viaceré časti porušenia zákona o elektronických komunikáciách, a teda aj nedodržania nariadenia o cookies. „Každý, kto ukladá alebo získava prístup k informáciám uloženým v koncovom zariadení užívateľa, je na to oprávnený iba ak dotknutý užívateľ udelil preukázateľný súhlas. Povinnosť získania súhlasu sa nevzťahuje na orgán činný v trestnom konaní a iný orgán štátu. To nebráni technickému uloženiu údajov alebo prístupu  k nim, ktorých jediným účelom je prenos alebo uľahčenie prenosu správy prostredníctvom siete, alebo ak je to bezpodmienečne potrebné pre poskytovanie služieb informačnej spoločnosti na poskytovanie služby informačnej spoločnosti, ktorú výslovne požaduje užívateľ,“ píše sa v zákone (§ 109, odsek 8).

Dohľad nad dodržiavaním opatrení má vykonávať Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Ak však nedochádza k zásadným zmenám, tak situácia s cookies môže byť neriadená ako doteraz. Podstatné zmeny v cookies by malo priniesť až ePrivacy nariadenie. Niekoľkoročné snahy však stále nie sú na konci, nariadenie stále nie je prijaté a existuje už približne 20 jeho návrhov.

EPrivacy nariadenie pritom patrí medzi top priority Európskej únie o súkromí a elektronických komunikáciách. Cieľom je harmonizovať európsky legislatívny rámec týkajúci sa súkromia v online prostredí a poskytnúť rovnaké podmienky pre poskytovateľov elektronických služieb pri zaručení dôvernosti elektronických komunikácií.

Nariadenie by malo byť v súlade s platným GDPR a malo by vyriešiť okrem iného aj použitie cookies súborov na dodatočné účely, kde sa vyžaduje priama peňažná platba. Členské štáty Európskej únie však majú rozdielne názory na viaceré kľúčové otázky, a tak rokovania neustále trvajú.

logo
Prečítajte si tiež:
26.9.2023 Redakcia FinReport

Výrobca športových hodiniek čelí sťažnosti za porušenie GDPR

Občianske združenie noyb podalo koncom augusta 2023 sťažnosť voči americkej spoločnosti Fitbit. Tá je známa aj slovenským spotrebiteľom ...

4.11.2022 Naďa Černá

Sociálne siete majú problémy s nariadením GDPR. Kvôli jeho nedodržiavaniu platia vysoké pokuty

Írska komisia pre ochranu údajov udelila spoločnosti Meta pokutu vo výške 17 miliónov eur za sériu porušení GDPR. Nejde však o prvý ani ...

7.7.2022 Naďa Černá

Súdny dvor EÚ posilňuje práva spotrebiteľských združení v boji za ochranu GDPR

Súdny dvor EÚ výrazne posilnil právomoci spotrebiteľských organizácií. Odsúhlasil, že budú môcť podávať žaloby kvôli porušeniu ...

20.5.2020 Správy

Hekeri ukradli údaje o deviatich miliónoch zákazníkov leteckej spoločnosti easyJet

19.5.2020 (Webnoviny.sk) - Hekeri napadli britskú leteckú spoločnosť easyJet a získali prístup k informáciám o deviatich miliónoch ...

28.1.2020 Správy

Módny obchodný reťazec sa dopustil rozsiahleho porušenia ochrany osobných údajov

27.1.2020 (Webnoviny.sk) - Nemecký úrad na ochranu osobných údajov začal prešetrovať švédsky módny obchodný reťazec H&M na základe ...

17.1.2020 Natália Hučková

Sociálnej poisťovni unikli osobné údaje poistenca, musí zaplatiť pokutu

Sociálna poisťovňa dostala pokutu vo výške 50-tisíc eur za porušenie pravidiel ochrany osobných údajov. Pri doručovaní dokumentov sa jej ...

18.11.2019 Natália Hučková

Hackeri získali údaje 6 miliónov Bulharov, pokutu zaplatí finančný úrad

Bulharská národná agentúra pre príjmy (finančný úrad) musí za únik osobných údajov zaplatiť pokutu 2,6 milióna eur. Bezpečnostný ...

4.11.2019 Natália Hučková

Rakúska pošta predáva údaje o zákazníkoch. Hrozí jej 18-miliónová pokuta

V Rakúsku padla rekordná pokuta za porušenie GDPR. Sankciu 18 miliónov eur dostala za nedodržanie ochrany osobných údajov rakúska pošta. Tá ...

30.10.2019 Natália Hučková

Mall.cz musí odškodniť užívateľa za únik osobných údajov. Ozvú sa ďalší?

Rozsiahly únik osobných údajov z databázy českého e-shopu mall.cz nie je ešte ani zďaleka doriešený. Svedčí o tom aj nedávny rozsudok ...

22.10.2019 Natália Hučková

Cookies na webových stránkach sa menia, rozhodol Súdny dvor EÚ

Súdny dvor EÚ v októbri vydal rozhodnutie, ktoré zásadne mení používanie cookies. Rozsudok sprísňuje pravidlá aj pre cookies, ktoré ...

3.10.2019 Správy

Google zavádza nové nástroje ochrany súkromia, zmena sa dotkne aj máp

2.10.2019 (Webnoviny.sk) - Americká technologická spoločnosť Google zavádza pre užívateľov nové nástroje, pomocou ktorých si budú môcť ...

5.9.2019 Správy

Služba YouTube dostala pokutu pre zbieranie osobných údajov detí bez súhlasu rodičov

4.9.2019 (Webnoviny.sk) - Spoločnosť Google dostala pokutu 170 mil. USD, aby urovnala obvinenia, že jej videoslužba YouTube zbierala osobné ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay