Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Vik Maraj: Líder potrebuje odvahu hovoriť priamo a prestať predstierať, že všetkému rozumie (VIDEO)

Andrea Tittelová Lídri
SK
EN
Poslať

Vik Maraj je kanadský konzultant a kouč. Spolupracoval s lídrami zo spoločnosti Google, lululemon, GLOBSEC a v našom regióne s vedúcimi pracovníkmi Curaprox – Curaden Slovakia. V čase pandémie by podľa neho lídri mali mať odvahu hovoriť priamo a netváriť sa, že majú kontrolu nad budúcnosťou. Viac spolupracovať, podeliť sa napríklad o informácie a prehodnotiť to, koho považujeme za nepriateľa.

image

Foto: Vik Maraj

Tento rok bol pre mnohých lídrov veľmi náročný. Čo sa pred nimi v tomto roku objavilo? Myslíme tým lídrov veľkých korporácií, s ktorými pracujete, ale tiež lídrov spoločenských alebo politických.

Myslím si, že politici, lídri korporácií aj riaditelia mimovládnych organizácií začali s pandémiou bojovať spôsobom, ktorým sa ľudia vyrovnávajú s každou hrozbou. Spoľahli sa na to, čo mali, na to všetko, čo vedeli. Stavili na minulosť s očakávaním, že ak sa jej budú držať, ak budú robiť to čo predtým, prekonajú zlé časy. Veľa lídrov operovalo a fungovalo tak ako v minulosti a používali spôsoby riadenia biznisu, ktoré sa počas pandémie COVID-19 ukázali ako nefunkčné. Preto tiež viaceré podniky túto fázu neprežili.

Tak funguje ľudský mozog. Hovorí nám: aj toto sa raz musí skončiť a potom sa vrátime do normálu. Nevyšlo to, pretože pandémia stále pokračuje a pokračuje. Lídri potom prešli cez rôzne štádiá – odstraňovali nadbytočnosti, nechali zamestnancov doma, prepúšťali, rozpredali svoje aktíva... a napriek tomu stále nezmizla. Takže klienti, s ktorými pracujem, sú už buď mimo podnikania, alebo takmer mimo podnikania... Zostali tí, ktorí prestali fungovať tak ako v minulosti. Tí, ktorí precitli a videli, že COVID-19 ich môže naštartovať a že musia stále inovovať svoje podnikanie.

Takže teraz vidím firmy, ktoré sa skutočne snažia pracovať novým spôsobom. Pokúsili sa zmeniť svoju kultúru, pokúsili sa nájsť nové trhy. Sami to nedokázali, takže veľa spoločností, tých inteligentných, prekračuje svoje limity a pracujú s novými konzultantmi, oslovujú inak mysliacich ľudí a ďalších kolegov z celkom iných priemyselných odvetví. Ak totiž dlho používate nejaký obchodný model, určitý spôsob myslenia, ktorý sa ukáže ako neproduktívny, chyby treba odstrániť. A potom dokážeme premýšľať nad inými možnosťami a spôsobmi myslenia.

Buďme otvorení a autentickí

Môžete to vysvetliť lepšie? Pretože za inovovanie sme pokladali technologické zmeny, ktoré už prebiehajú. Vidíme však, že nejde len o to. Čo presahujúce rámec technológií sa deje teraz?

Väčšina lídrov spoločností, s ktorými som spolupracoval ja alebo moji kolegovia, potrebujú  prestať predstierať. Treba povedať, že ľudské bytosti nadobúdajú potrebu chrániť sa. Deti ju nemajú. Keď ste dieťa, predstieranie je pre mozog tá najposlednejšia vec. Nemôžete ju ani pochopiť, ale naopak rodičia si prajú, aby ste vedeli predstierať. Dospelí, zvlášť vo vedúcich pozíciách, musia vyzerať, že zvládajú svoju úlohu, vyzerať, akoby mali víziu a kontrolu nad budúcnosťou. Aby predstierali, že vedia, kam smerujeme.

Máme začarovaný kruh, v ktorom je líder formovaný, rozvíjaný a trénovaný tak, aby sa presne tak správal. A zamestnanci sú zas školení očakávať, že im povedia, čo majú robiť. Ako keď očakávali od rodičov, aby im povedali, čo majú robiť. Išli do školy a tam im povedali, čo majú robiť. Potom idú do práce a povedia im, čo majú robiť. Stále sme teda posilňovali tento systém správania, model: Povedz mi, čo mám robiť.

Ten model však teraz prestáva fungovať...

Spoločnosti, ktoré sa z toho vymanili, začali najskôr hovoriť pravdu. Teda, že predstierajú, ako všetko zvládajú. Musíte byť veľký líder, aby ste nabrali odvahu a povedali: Celé mesiace počas pandémie COVID-19 som predstieral, že to zvládame a keď budeme pokračovať v tom, čo sme robili doteraz, zlepší sa to. Ale je tu bankrot a potrebujem pomoc, potrebujem vašu pomoc. To je pre väčšinu lídrov strašná vyhliadka, zhodiť fasádu predstierania.

COVID-19 nám dáva príležitosť byť ľudskejší. Tento rozhovor robím zo spálne, pretože ma manželka vyhodila z pracovne. Dáva to nám všetkým šancu byť človekom. Ale niektorí lídri nevyužili príležitosť byť človekom nielen na osobnej úrovni, ale ani v korporácii. Jedinečný autentický rozhovor o tom, ako predstierajú, dokáže priniesť lojalitu zamestnancov. Každý chce, aby ho viedla ľudská bytosť, nikto nechce robota. Niektorí vodcovia sú však stále robotmi.

Izolácia deformuje vzťahy

Ukazuje sa, že cesta z ťažkých čias pandémie COVID-19 je byť autentický. Posmeliť a zapojiť do toho zamestnancov je však ťažká úloha. Ako ju zvládnuť?

Jeden môj klient tu v Kanade vyrába zložité elektronické systémy, ktoré monitorujú tlak a teplotu vo veľkých továrňach na spracovanie ropy. Po jednom z našich sedení zavolal svojho obchodného partnera vo veľkej ropnej spoločnosti, ktorému predtým predal produkt. Povedal mu rovno, že sa mu nepáči, že začali spolupracovať so spoločnosťou, ktorú môj klient nepovažuje za férovú. Partner sa mu ospravedlnil a ocenil priame jednanie. Po čase môjmu klientovi človek z ropnej spoločnosti opäť zavolal a ponúkol mu obrovský kontrakt. Zistil totiž, že potrebuje okolo seba ľudí, ktorí veci hovoria tak, ako sú.

Čo ak to nie je rozhovor medzi dvoma partnermi alebo lídrami, ale napríklad medzi zamestnancom a vedúcim? Ako mám požiadať o zvýšenie platu? Ako byť v tomto autentický?

Ak ste zamestnanec a musíte hovoriť s nadriadeným, nie je to ľahké. Ľudia však strácajú toľko času premýšľaním, ako niekomu niečo povedať. Dospelý človek je vychovaný a sformovaný, ale pozrite sa na deti. Tie úprimne hovoria: Nepáči sa mi to, nechcem to, ale chcem toto. Dospelý skrýva, čo chce, lebo sa bojí odmietnutia. Napriek tomu skúste hovoriť s nadriadeným priamo. Aspoň nebudete ľutovať, že ste ho neoslovili. Hovoriť s niekým úprimne o tom, čo potrebujete, znamená aj považovať ho za schopného úprimnosť počuť a pochopiť.

Ľuďom chýba skutočný rozhovor, skutočná blízkosť. Pre izoláciu domáce násilie narástlo v Severnej Amerike o 24 % v Európe rovnako, stúpa aj počet samovrážd. Duševné zdravie ľudí upadá, ak ich vodcovia nie sú citliví, ak nie sú ľudskí. Skutoční lídri sú tí, ktorým na ľuďoch záleží a majú ich skutočne radi. Ale zamestnanec dnes iba vypĺňa tabuľky a je ako stroj. Títo ľudia však prestanú pracovať, alebo budú pracovať, ale bez angažovanosti, bez zápalu. Takýto prístup časom zanikne.

Menej súťaživosti a schopnosť podeliť sa nám pomôže

Aké sú v súčasnosti nové odvetvia? Aká je prognóza na ďalšie roky pre obchodné spoločnosti a možno aj samostatných podnikateľov?

Myslím si, že COVID-19 odhalil nedostatok kreativity, i keď niektoré spoločnosti ňou naozaj netrpeli. Veľkými víťazmi krízy sú poskytovatelia technologických riešení, ale aj také spoločnosti, u ktorých to nikto predtým nečakal. Firmy na výrobu bicyklov a nosičov bicyklov na autá, výrobcovia fitness náradia, toaletného papiera a chladničiek. Vidím spoločnosti, ktoré aj štyrikrát zvýšili svoje zisky, ale sú to jednotlivé firmy. Neexistuje však žiadny sektor, ktorý sa zrazu objavil a predtým tu nebol.

 Technologický sektor rástol aj predtým, nadpriemerne sa mu darilo a darí aj teraz. Presadzujú sa spoločnosti, ktoré sú ochotné byť autentické a idú nad rámec svojich starých paradigiem. Úplne prehrali letecké spoločnosti a nie je takmer žiadny spôsob, ako sa z toho môžu dostať inováciami. Paradoxne v 70. rokoch letecký priemysel zmenil svet podnikania. Čierne skrinky poskytli každému informácie, ako zlepšiť bezpečnosť. Ochota podeliť sa urobila z veľmi nebezpečného spôsobu dopravy jedno z najbezpečnejších odvetví. Ktorýkoľvek priemysel je schopný znovuobjaviť sám seba, ale počas izolácie nikto nespolupracuje. Zdieľať údaje je teraz skoro ako rúhanie.

Okrem snahy byť autentický, podeliť sa a menej v biznise súťažiť, aké je vaše odporúčanie pre lídrov, podniky, aj pre ľudí? Ako sa zmeniť a ako dosiahnutú inováciu posunúť ďalej?

Moje zhrnutie znie: musíš si začať robiť priateľov z nepriateľov. Mohol by som to povedať aj tak, že máme začať siahať za hranice svojej vlastnej identity. Spoznať nepriateľov a nájsť spôsob, ako otvoriť hru ďalším hráčom. Alebo sa budete držať minulosti. Ale podeliť sa, pretože práve tí inteligentní ľudia to robia, je ten najjednoduchší spôsob. Pracoval som ako konzultant v Českej republike a na Slovensku. Myslím si, že nie je náhoda, že Slovensko má prvú prezidentku, pretože pred niekoľkými rokmi to bolo prakticky nemožné. Vo vašom regióne je veľa nevyužitého duševného potenciálu.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
21.9.2023 Redakcia FinReport

INESS: Najlepší volebný program v oblasti verejných financií majú SaS a PS

Analytici Inštitútu ekonomických a sociálnych štúdií INESS zhodnotili volebné programy politických strán kandidujúcich v nadchádzajúcich ...

21.9.2023 Roland Régely

Komerčné zdravotné pripoistenie: Čo všetko by mohlo obsahovať a kedy sa ho dočkáme?

Kým v západných krajinách, ako sú Rakúsko, Francúzsko, Dánsko a Holandsko, existuje koncept komerčného zdravotného pripoistenia už roky, ...

21.9.2023 Redakcia FinReport

Netrisk a Bauer Media zlúčia svoje online porovnávače v strednej a východnej Európe

Bauer Media Group a Netrisk Group sa dohodli na spojení svojich online porovnávacích spoločností v šiestich krajinách strednej a východnej ...

21.9.2023 Redakcia FinReport

Podvod: Podnikateľ zdokladoval, že tankoval aj 30-krát denne, daniari mu to spočítali

Podnikateľ chcel optimalizovať výsledok hospodárenia svojej firmy, a preto sa uchýlil k nečestnému konaniu. Do nákladov si zahrnul množstvo ...

21.9.2023 Robert Juriš

Príprava digitálnych mien centrálnych bánk sa dostala do ďalšej fázy, Swift koordinuje beta testy

Spoločnosť pre medzibankovú komunikáciu Swift spolupracuje s tromi centrálnymi bankami a 30 finančnými inštitúciami na beta testoch ...

21.9.2023 Redakcia FinReport

Stále pracujeme viac ako priemerní Európania

Slovenskí zamestnanci stále pracujú viac ako priemerní Európania. V minulom roku strávili v práci približne 39,6 hodiny týždenne, čo je o ...

19.9.2023 Redakcia FinReport

Novým šéfom Železníc SR sa stal Radoslav Štefánek

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú nového generálneho riaditeľa. Vo výberovom konaní, ktoré organizovala Správna rada ŽSR, uspel ...

18.9.2023 Redakcia FinReport

Guvernér NBS Peter Kažimír si želá, aby aktuálne zvýšenie úrokov Európskej centrálnej banky bolo posledné

V súvislosti s minulotýždňovým zvýšením kľúčových úrokových sadzieb Európskej centrálnej banky na 4,5 % reaguje guvernér Národnej ...

18.9.2023 Redakcia FinReport

Slovak Telekom bude hľadať nového riaditeľa, ten súčasný odchádza do Nemecka

Telekomunikačný operátor Slovak Telekom vypíše výberové konanie na nového generálneho riaditeľa. Ten súčasný – José Perdomo Lorenzo ...

18.9.2023 Redakcia FinReport

Výberové konanie potvrdilo na vedúcich pozíciách v Slovenskej pošte dočasne vymenovaných manažérov

Vo výberovom konaní na vedúce posty v Slovenskej pošte uspeli ľudia, ktorých Minister dopravy SR Pavol Lančarič pôvodne vybral ako dočasné ...

13.9.2023 Redakcia FinReport

Danone Česká republika a Slovensko má nového country manažéra Francisca Kissa

Spoločnosť Danone v Českej republike a na Slovensku od 1. septembra tohto roka vedie nový country manažér Francisc Kiss. Vo funkcii vystriedal ...

6.9.2023 Redakcia FinReport

Guvernér NBS Peter Kažimír si myslí, že ECB by mala ešte aspoň raz zvýšiť svoje úrokové sadzby

Guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír si myslí, že Európska centrálna banka by mala budúci týždeň zvýšiť svoju kľúčovú ...

6.9.2023 Redakcia FinReport

Tomáš Chumchal sa stal obchodným riaditeľom Mastercard pre Slovensko a Českú republiku

Personálne zmeny v kartovej spoločnosti Mastercard sa odchodom generálneho riaditeľa spoločnosti s pôsobnosťou pre Slovensko a Českú ...

24.8.2023 Adela Jasenovcová

Jana Schochmann: Na svojej osobnej značke musíme pracovať neustále

Ak by sme si položili otázku, čo môže najviac pomôcť pri napĺňaní našich predsavzatí a cieľov, zrejme by sme sa zhodli na odpovedi, že ...

22.8.2023 Redakcia FinReport

Svetový líder na trhu online platieb PayPal bude mať nového šéfa. Stane sa ním Alex Chriss

Spoločnosť PayPal, ktorá priniesla revolúciu do digitálnych platieb, zažíva prvú zmenu na vedúcom poste. Novým prezidentom a výkonným ...

22.8.2023 Miloslava Némová

Už mesiace si sľubujú boj v klietke. Naozaj sa pobijú dvaja z najbohatších mužov na svete?

Začiatkom leta sa začalo hovoriť o zápase v klietke, ktorého hlavnými protagonistami by mali byť dvaja šéfovia najpopulárnejších ...

21.8.2023 Redakcia FinReport

Portugalec Luis Prata sa stal novým generálnym riaditeľom v HEINEKEN Slovensko

Po necelých piatich rokoch vo vedení spoločnosti HEINEKEN Slovensko opäť nastali personálne zmeny. Od 1. júla 2023 vystriedal Reného Kruijta ...

18.8.2023 Redakcia FinReport

Kateřina Barbierová sa stala novou generálnou riaditeľkou HP pre Česko, Maďarsko a Slovenskú republiku

Na post generálnej riaditeľky HP pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko nastúpila od 1. júla 2023 Kateřina Barbierová, ktorá vo funkcii ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay