Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Tatiana Ondrejková: O úspech sa musíte pričiniť sami

Jana Schochmann Lídri Poslať

Tatiana Ondrejková je známa a úspešná slovenská podnikateľka. Ak by sme sa opýtali, v čom tkvie jej podnikateľský úspech, sama Táňa by sa zrejme len pousmiala a povedala by: „Jednoducho som nešpekulovala a robila som, čo bolo potrebné.“ Reprezentuje podnikateľku, ktorá na svojom úspechu tvrdo pracovala, no dokázala sa z práce aj tešiť. Nevyčkávala na ideálnu príležitosť, ale pritiahla si ju sama. Rýchlo sa dokázala zorientovať v cestovnom ruchu aj pružne reagovať na prichádzajúce moderné technológie. Nepodceňuje ani marketing a budovanie svojej osobnej značky, čo ju spolu s jej húževnatosťou a odhodlaním vynieslo medzi najznámejších lídrov na Slovensku.

Tatiana Ondrejková: O úspech sa musíte pričiniť sami

Foto: Archív Tatiany Ondrejkovej

Od maturity po pandémiu

Váš podnikateľský príbeh ste už zrejme prerozprávali veľakrát. Ak by sme sa mali zamerať na zásadné a prelomové momenty vo vašom podnikaní a kariére, ktoré by to boli? Čo vás posunulo alebo zaskočilo?

Prvý zásadný moment bolo moje rozhodnutie, že idem podnikať. Bola som vtedy naozaj veľmi mladá. Mala som 19 rokov. Boli „temné“ deväťdesiate roky. V tom období a na mieste, kde som vyrastala, som bola v istom zmysle totálny unikát. V škole ma dokonca jedna kamarátka žartom nazývala „Porucha“. Ja som bola skutočne iná. Uvažovala som úplne inak ako moji rovesníci.

Po skončení gymnázia som nešla študovať na žiadnu vysokú školu. Namiesto toho som sa hneď zamestnala. Mala som dokonca viac zamestnaní. Pracovala som aj v cestovnej kancelárii. Môj vtedajší nadriadený bol skutočne výnimočne chytrý a šikovný muž, ale podľa môjho názoru bolo jeho správanie sa k zamestnancom veľmi zlé a nesmierne málo empatické. Dokonca si myslím, že nebol férový. Vnímala som to veľmi citlivo. Nepáčilo sa mi to, a preto som sa jedného dňa rozhodla, že už stačilo. Povedala som si: „Ak túto prácu dokážeš robiť ty s týmto prístupom k zamestnancom, tak potom to ja urobím lepšie.“ Jednoducho som mala pocit, že keď sa budem lepšie správať k ľuďom, dosiahnem lepšie výsledky.

Vtedy prišlo to rozhodnutie, že idem podnikať. To bol rozhodne prvý veľký významný bod v mojej kariére. V 19-tich rokoch nemáte žiadne zábrany, nevidíte prekážky. Svet je gombička. Moja cestovná kancelária začala celkom dobre fungovať. Ako 21-ročná, z dnešného pohľadu dieťa, som si dokázala naozaj nadštandardne zarobiť. Rodičia mi v tomto smere nevedeli pomôcť, otec bol veterinár a mama učiteľka. So všetkým som si musela poradiť sama.

Druhý bod zlomu však prišiel 11. septembra 2001 a celý svet bol hore nohami. Odvetvie cestovného ruchu sa od toho momentu veľmi zmenilo. Vtedy som si povedala, do kelu, čo budem robiť. Moje príjmy odrazu klesali, ale náklady rástli. Uvedomila som si, že mám dve možnosti: buď sa vrátim domov, vydám sa a budem mať rodinu, čo je úplne legitímne a možno aj v súlade s tradičnými hodnotami – ja som však vždy rada išla proti prúdu, alebo niečo vymyslím.

Riešením bol internet. V tom období to ešte bola na Slovensku technologická novinka, ktorej potenciál bol obrovský a nevyužitý. Už som niečo vedela o cestovnom ruchu a mala som aj nejaké základné znalosti o možnostiach marketingu prostredníctvom tejto siete. Využila som svoju výhodu a založila som Pelikána. To bol rozhodne ďalší veľmi výrazný zlomový bod. S Pelikánom to už išlo. Postupne sme rástli a zlepšovali procesy. Prechádzali sme rôznymi štádiami, zažili sme aj krízy, ako keď napríklad vybuchla sopka na Islande, ale aj iné. No firma rástla a darilo sa nám.

Až kým neprišiel covid. To bolo niečo, čo som v živote ešte nezažila. Na čo sa nedá pripraviť. Bola to veľká a pre všetkých nepríjemná zmena a chaos. V mojom súkromnom živote bolo tiež všetko inak. Bola som tehotná. Mala som dlho vytúžené dieťa, ktoré som veľmi chcela. Moja predstava bola, že si budem užívať materstvo. Rok 2019 bol z biznisového pohľadu úplne famózny. Mala som pocit, že si teda môžem dovoliť odísť na materskú dovolenku. Ale prišiel covid a ja som musela odrazu urobiť veľa nepríjemných rozhodnutí, ktoré by za mňa nikto iný neurobil.

Tým, že mi prišlo do života dieťa, som sa musela naučiť fungovať omnoho efektívnejšie. Vtedy som si začala uvedomovať, koľko veľa aj mikromanažérskych rozhodnutí stále vykonávam. S tou mojou empatiou som sa snažila ľudí vodiť za ručičku, čo však úplne ideálne nie je. Prestala som s tým a začala som sa pozerať inak aj na HR procesy a výber zamestnancov do firmy. Teraz už skutočne vyberám do top manažmentu úplne iné typy ľudí. Úplne inak s nimi komunikujem. Vždy som ľuďom dávala priestor na vlastnú realizáciu, ale veľa som im pomáhala, čo často nebolo vôbec nutné. Ľudia sa potom obávajú sami urobiť rozhodnutie, a to nebolo mojím cieľom.

Prvý rezervačný systém

Ak by ste pokračovali v rozprávaní svojho príbehu do budúcnosti a mali by ste pomenovať, aký zásadný zlomový bod očakávate v cestovnom ruchu v budúcnosti, na čo by ste upozornili?

Podľa mňa umelá inteligencia, AI v cestovnom ruchu. Reálne sa domnievam, že v cestovnom ruchu, ktorý je ešte stále extrémne zbyrokratizovaný a veľmi administratívny, prinesie umelá inteligencia naozaj obrovské zmeny. Prinesie najmä uľahčenie práce ľudí, ktorí v tomto odvetví pracujú. Veľké firmy prežijú len vtedy, ak sa naozaj naučia s umelou inteligenciou efektívne pracovať.

Z vašich slov mám pocit, že ste dokázali vždy veľmi rýchlo zareagovať aj na technologické novinky. Rýchlo ste sa zorientovali a začali ich využívať. Radil vám niekto v tejto oblasti? Nakoľko vám je blízky segment IT?

Nie som IT-čkárka, no napriek tomu drvivá väčšina rozhodnutí bola vždy na mne. Učila som sa všetko, čo bolo potrebné vedieť, bez toho, aby som nad tým príliš dlho špekulovala. Bolo skrátka nevyhnutné, aby môj tím dokázal agilne fungovať a vnímať technológie ako súčasť našej práce. V istom štádiu však už bolo naozaj potrebné mať vo firme špecialistu, ktorý vedel prevziať zodpovednosť za IT oddelenie. Prijali sme veľmi skúseného človeka s primeraným ohodnotením. Ten následne riadil oddelenie developmentu a riadi ho stále. Pochopili sme, že v tomto svete, ktorý veľmi rýchlo napreduje, nemôžeme byť odborníci na všetko. Je to skôr kontraproduktívne. Dnes už, samozrejme, máme celý tím skúsených odborníkov v oblasti IT.

Niekto však musel dávať zadania pre IT. Niekto, kto rozumie cestovnému ruchu, ale aj technológiám. Boli ste to vy, alebo vám niekto pri týchto rozhodnutiach pomáhal?

Rozumiem, kam smerujete. Áno, v mojej práci sa spojili dve veci, ktoré vlastne milujem od detstva. Prvá je, samozrejme, cestovanie. Ako som už spomínala, vždy som bola neposedné dieťa. Chcela som vidieť a spoznať viac, než mi bolo ponúknuté. Raz, keď som mala asi päť rokov, našla som maminu peňaženku, zobrala som si peniaze na cestovný lístok a šla som na autobusovú zastávku v dedine. Sadla som si do autobusu a odviezla som sa cez tri dediny k mojej tete. Rodičia sa veľmi čudovali, kde som.

Druhá záľuba boli práve technológie a matematika. Ja som vždy mala rada matematiku a fascinovali ma prvé počítače. Boli to ešte staré Atari. Commodore. Na základnej škole, keď sa otvoril krúžok programovania, bola som prvá, ktorá sa tam prihlásila.

Pri práci v cestovnom ruchu som musela poznať rezervačné systémy atď. Jednoducho, ak som niekedy chcela nájsť dobrú letenku, tak som to musela vedieť dobre a rýchlo zanalyzovať a vyhľadať ju v rezervačnom systéme. Vtedy neexistoval Pelikán ani nič podobné. Museli sme mať naučené kryptické príkazy a vedieť, v akom poradí je potrebné ich použiť na to, aby som dostala výstup, ktorý potrebujem.

Moje dve záľuby sa mi v profesionálnom živote takto šťastne spojili. Skutočne ma veľmi bavilo, keď sme začali budovať náš prvý systém. Bola som šťastná, že môžem, no zároveň som aj musela byť pri tom. Programátori by nemali šancu postaviť to bez toho, aby vedeli, ako funguje logika rezervačného systému. Všetky tie transakcie potrebné na to, aby ste vystavali algoritmus, presnú štruktúru a postup.

Takže keď za vrátim k vašej otázke, vlastne, áno, komunikovala som s programátormi a doslova som im hovorila, že túto hodnotu z tejto XML transakcie zobrazíš sem a na webe to má vyzerať takto. Hoci som nijakým spôsobom nezasahovala do toho, v akom programovacom jazyku sa to má realizovať a podobne. Dnes už však nie som ja ten človek, ktorý rozhoduje o použitej technológii. Nechávam to na šikovných ľudí, o ktorých viem, že si svoju prácu robia naozaj dobre. Možno by som bola aj dobrý IT-čkár, ale vydala som sa inou cestou.

Personal branding

Prejdime teraz k marketingu, pretože aj to je faktor, ktorý sa vie výrazne podpísať na úspechu. Budem ešte konkrétnejšia a opýtam sa na vašu osobnú značku. Budujete si ju cielene, alebo je to náhoda, že sa vám podarilo vytvoriť zo svojej osobnosti silný osobný brand?

Nerobila som to cielene. Ja som len robila to, čo ma bavilo. Možno som bola dôraznejšia a bola som iná. Zrejme pomohlo aj to, že žien podnikateliek, ktoré samy od začiatku vybudovali svoj vlastný biznis a od začiatku mali väčšinový podiel, bolo na Slovensku veľmi málo. Navyše som bola veľmi mladá. Ocitla som sa na obálke Forbesu a ľudia začali pomaly vnímať aj moju tvár. Hoci napríklad v „jame levovej“ som cítila, že vedľa mňa sedia chalani, ktorí na svojom osobnom brande pracovali už roky. Teda omnoho skôr a majú aj výsledky. Sú to úspešní podnikatelia Milan Dubec, Igor Rattaj, Igor Kollar aj Juraj Fehervary, ktorý je v poslednom čase veľmi známy ako úspešný slovenský podnikateľ.

Ako to vnímate dnes? Považujete budovanie osobnej značky za dôležité? Ak áno, prečo, kde sa práca na osobnej značke najviac prejaví?

Ja to cítim tak, že personal branding je momentálne veľmi významný. Je veľmi dôležité, aby líder jasne komunikoval, čo robí, aké má plány a aké má hodnoty. Práve tak dokáže k sebe prilákať skupinu ľudí, ktorí sa vedia s jeho smerovaním stotožniť a budú lojálni. Ľudia sa vedia omnoho lepšie stotožniť s človekom ako s firmou. Myslím si dokonca, že lídri by sa nemali báť do istej miery hovoriť aj o svojom súkromnom živote.

Konzistentnou a pravidelnou komunikáciou na sociálnych médiách rozhodne znižujete bariéry. Ak chcete podnikať a prilákať k sebe šikovných ľudí, jednoducho musíte „ísť s kožou na trh“, musíte komunikovať, čo chcete robiť, lebo inak ich neprilákate. Personal branding je kľúčom a absolútne dôležitou súčasťou akéhokoľvek podnikania. Takže, áno, podľa mňa je to veľmi dôležité.

Rozumiem tomu správne, že vám to významne pomáha napríklad aj pri hľadaní zamestnancov?

Určite. Napríklad, ak sa často objavujem na konferenciách, v médiách, keď publikujem aj na sociálnych médiách a sú so mnou zverejnené rozhovory, máme omnoho viac žiadostí uchádzačov o zamestnanie.

Mala som aj obdobie, keď som sa na chvíľku stiahla. Potrebovala som si dať pauzu, vyriešiť si osobné veci. Mala som pocit, že je ma už priveľa.

Podobne aj keď som bola tehotná a mala som maličké deti, dojčila som. Vtedy som veľmi nedávala rozhovory do médií, nechodievala som na konferencie. Veľmi ťažko sa mi vtedy niečo plánovalo. Takže som jednoducho nepracovala a stiahla som sa. Značne sme to však ako firma pocítili. Prejavilo sa to výrazne nielen na personálnych veciach, ale aj na značke Pelikán. Veľa ľudí si o nás myslí, že len predávame letenky. Nevnímajú, do akých rozmerov sa firma rozrastá, ako sa jej darí. Nemajú to odkiaľ vedieť, keď to jasne nekomunikujeme.

Work in Balance

Firma vás teda do istej miery stále potrebuje. Ako sa vám darí udržiavať rovnováhu medzi podnikateľským životom a rodinou? Ako sa udržiavate vo fyzickej, ale aj mentálnej kondícii?

Naučila som sa počas života jednu dôležitú vec. Obklopovať sa ľuďmi, s ktorými mi je príjemné existovať a spolupracovať. Ľudí, ktorí zo mňa vysávajú energiu, odstrihávam. Je kľúčové, aby okolo mňa boli príjemní ľudia, s ktorými sa viem normálne rozprávať a dohodnúť, ktorí ma vedia podržať, a ktorým zároveň ja viem pomôcť a dodať im energiu. Potom je tu rodina a úloha matky, z ktorej sa naozaj veľmi teším.

Dlho som pracovala na svojej kariére a mala som problém stretnúť muža, s ktorým by som si vedela predstaviť mať deti a vychovávať ich spolu. Mnoho rodín dnes žije spôsobom, že mama vychováva deti, je s nimi sama doma a muž je celý deň v práci a za rodinou príde až večer.

Ja som dlho hľadala muža, ktorý bude akceptovať, že som zároveň aj úspešná podnikateľka. Potrebovala som partnera, ktorý nebude tento fakt neustále riešiť, či už nahlas, alebo vo svojej hlave. Dnes mám svoju šťastnú rodinu a deti. Niekto by možno povedal, že je to dosť neskoro, ale som veľmi šťastná, že sa mi to podarilo.

Musela som sa vyrovnať aj s predsudkami a posudzovaním. Paradoxne sú to viac ženy, ktoré posudzujú iné ženy. Napríklad posudzujú iné matky podľa toho, koľko času strávia s dieťaťom. Ideálne 24/7.

Môj názor je, že to môže fungovať aj inak. Dokonca si myslím, že mnoho žien by so mnou súhlasilo. Mnoho matiek potrebuje aj psychohygienu, potrebujú si na chvíľku oddýchnuť a riešiť aj iné „dospelácke“ veci. Ja konkrétne potrebujem k svojmu životu aj prácu. Je to nevyhnutné, aby som bola šťastná a spokojná aj doma. Potrebujem sa stretávať s ľuďmi v mojej práci, pretože aj odtiaľ čerpám energiu, aby som potom doma s deťmi bola šťastná matka. Nie unavená, nervózna, fúria, ktorá bude len kričať a zakazovať. Jednoducho odísť z domu, urobiť, čo ma baví, a potom sa vrátiť domov k deťom ako milujúca a trpezlivá matka, ktorá si to so svojimi deťmi užíva.

Možno by to takto nešlo, ak by som nemala takú úžasnú pomoc mojej opatrovateľky. Starí rodičia sú úžasní, ale vo svojej životnej situácii nám nevedia pravidelne pomáhať s deťmi. Ja potrebujem chodiť denne do práce, čo by bez pomoci nešlo. Som teda šťastná, že máme skvelú babysitterku, na ktorú sa viem spoľahnúť. Mám aj úžasného partnera a okolo seba perfektných ľudí. To je podľa mňa to, čo ma robí šťastnou.

Cestovateľské preferencie

Poďme opäť k cestovaniu, ako vnímate trendy pri nákupe leteniek? Zvyšuje sa na Slovensku dopyt po letenkách vyššej triedy, alebo sú stále silne preferované lacné letenky? Bude v budúcnosti prvá a biznis trieda dostupnejšia, alebo skôr naopak?

Sú momenty, keď sa nožnice medzi biznis a ekonomickou triedou viac roztvárajú. Medzi tým je však ešte trieda Premium, ktorú aerolinky veľmi často ponúkajú. No sú aj obdobia, keď je rozdiel medzi ekonomickou a biznis už veľmi malý a vtedy sa ľudia, samozrejme, oveľa častejšie rozhodnú, že pocestujú biznis triedou, keďže vyššia trieda vie naozaj poskytnúť zážitok z cestovania a omnoho väčšie pohodlie. Veľa rokov dozadu, keď ešte cestovanie lietadlom nebolo dostupné, bol štandard na palube vyšší, ale pri dnešných nízkych cenách by sa lietanie dalo skôr prirovnať k hromadnej autobusovej doprave.

Aký typ cestovania preferujete vy osobne? Ako vyzerá vaše cestovanie?

Ja preferujem najmä súkromie a pohodlie. Keď som bola mladá, nedokázala som pochopiť, ako môže niekto zaplatiť tak veľa peňazí za biznis triedu. Hovorila som si, títo ľudia sa zbláznili, keď chcú vyhodiť toľko peňazí za biznis. Cestovať sa predsa dá aj omnoho lacnejšie. Ale postupne sa dostanete do štádia, keď dokážete oceniť vyšší štandard, komfort a pohodlie. Dnes skutočne uprednostňujem pohodlie, ale aj súkromie. Vyhľadávam destinácie, kde nie sú masy ľudí, kde si môžem pokojne užiť svoju rodinu a svoje malé deti a nemusím sa báť, že sa mi dieťa stratí niekde v dave. Vnímam, že mnoho ľudí radšej obetuje peniaze za kvalitné ubytovanie ako za letenku. Je to úplne legitímne, lebo v lietadle to už nejako vydržíte tých pár hodín. Ale keď prídete do zlého hotela, rozladí vás to.

Ja si rada aj cestovanie užívam v pohodlí. Nie je to len o čase strávenom priamo v lietadle. Vo Viedni majú napríklad VIP terminál pre ľudí, ktorí cestujú biznis triedou. Ja absolútne odporúčam, aby ste si to vyskúšali. Máte tam svoj vlastný salónik. K lietadlu vás privezú autom. Nečakáte, netlačíte sa. Hlavne keď máte malé deti a môžete si to dovoliť, veľmi vám to spríjemní cestovanie. Dlho som cestovala normálne a hovorím si, že si to môžem dopriať aj za odmenu. Za tie dlhé roky dennodennej práce a obrovskej zodpovednosti. Tak ja sa skrátka odmením. Podľa mňa je dôležité, aby sa ľudia naučili odmeniť aj samého seba a naučili sa užívať si život. Pretože aj o tomto je cestovanie.

logo
Prečítajte si tiež:
16.6.2024 Redakcia FinReport

Cestovné kancelárie vlani zaznamenali druhý najlepší rok od začiatku tisícročia

Cestovné kancelárie na Slovensku vlani dokázali o dve tretiny zvýšiť počty turistov, ktorí si kúpili ich zájazdy. Po troch rokoch boja s ...

16.6.2024 Redakcia FinReport

Počet kryptomenových bankomatov rastie, na celom svete ich je takmer 40-tisíc

Kryptomenám sa darí, a tak stúpa aj počet kryptomenových bankomatov. Úspešné obdobie však trvá len približne 10 posledných mesiacov, ...

15.6.2024 Redakcia FinReport

Európsky preukaz zdravotného poistenia v zahraničí stačiť nemusí, potrebné je cestovné poistenie

Pri plánovaní cesty do zahraničia je jedným z najdôležitejších krokov zabezpečiť si vhodné cestovné poistenie. Toto poistenie je ...

15.6.2024 Redakcia FinReport

Najviac držiteľov kryptomien je medzi Indami, najvyššie výnosy však dosahujú Američania

Počet Američanov, ktorí prijímajú kryptomeny, stále rastie. V tomto roku ho podporuje nielen intenzívny záujem o nové technológie, ale aj ...

14.6.2024 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku dosahuje „príjemných“ 2,2 %, no ceny potravín sa opäť zvyšujú

Ceny potravín a nealkoholických nápojov v máji 2024 mierne vzrástli, medzimesačne aj medziročne. V porovnaní s aprílom zdraželi aj ...

14.6.2024 Mário Špilberger

Spotreba sladených nápojov kvôli dani poklesne, chce to však čas

Nielen tabakové výrobky, ale aj sladené nealkoholické nápoje budú pravdepodobne od nového roka drahšie. Schvaľovanie novej dane je ...

14.6.2024 Redakcia FinReport

Vladimír Cvik je novým Country Managerom porovnávača Superpoistenie.sk

Porovnávač poistení Superpoistenie.sk, ktorý na Slovensku pôsobí už od roku 2007, predstavil nového Country Managera. Stal sa ním Vladimír ...

10.6.2024 Redakcia FinReport

Inflačná beštia zatiaľ nie je úplne skrotená

„To, čo sme dlho očakávali, a to, čo sme aj dlho avizovali, sa stalo realitou. Znížili sme úrokové sadzby, a to prvýkrát od septembra ...

6.6.2024 Miloslava Némová

Rebríček desiatich najbohatších celebrít sveta. Figurujú v ňom len traja muži

Zbohatli vďaka hudbe, herectvu, športu, sláve či osobným značkám. Mnohí z nich zarábajú najmä mimo svojej hlavnej kariéry, a to na ...

31.5.2024 Redakcia FinReport

Marcel Klimek: Nový výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie

Slovenská banková asociácia (SBA) bude mať nového výkonného riaditeľa. K 1. júlu 2024 v tejto funkcii končí doterajšia výkonná ...

24.5.2024 Jana Schochmann

Rastislav Havran: Spochybňovanie status quo ma posúva vpred

Rastislav Havran pôsobí vo funkcii generálneho riaditeľa spoločnosti UNIQA necelý rok. Pred nástupom do najvyššej pozície riadil rezort ...

21.5.2024 Redakcia FinReport

Andrej Zaťko: CEO 365.bank sa stal vlastníkom 9,9-percentného podielu v tejto banke

V akcionárskej štruktúre 365.bank nastali zmeny. Súčasný CEO a predseda predstavenstva banky Andrej Zaťko nadobudol prostredníctvom svojej ...

20.5.2024 Redakcia FinReport

Zomrel jeden z prvých slovenských veľkopodnikateľov Jozef Majský

Vo veku 78 rokov zomrel jeden z prvých veľkopodnikateľov, ktorí významne zbohatli po vzniku samostatnej Slovenskej republiky – Jozef Majský ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Staronovou prezidentkou Európskej banky pre obnovu a rozvoj je Odile Renaudová-Bassová

Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR) oznámila, že jej šéfkou aj naďalej bude Francúzka Odile Renaudová-Bassová. Opätovne zvolená do ...

15.5.2024 Redakcia FinReport

Generálnym riaditeľom spoločnosti SAP aj naďalej zostáva Christian Klein

Spoločnosť SAP SE oznámila, že predlžuje zmluvu so svojím generálnym riaditeľom a členom predstavenstva Christianom Kleinom o ďalšie tri ...

9.5.2024 Redakcia FinReport

Michal Stachník: Nový šéf českého a slovenského Microsoftu

Spoločnosť Microsoft Česká republika a Slovensko má nového Country Managera. Stal sa ním Michal Stachník. Vedúcu pozíciu prevzal od Michala ...

3.5.2024 Robert Juriš

Rastislav Kaňuch: Slovák, ktorý vedie komunikačnú agentúru v Kambodži

Bol dlhoročným riaditeľom najväčšej mediálnej agentúry na Slovensku – Unimedie. Poznajú ho top manažéri, ľudia z reklamy aj marketingu ...

16.4.2024 Martin Jamnický

Vietnamskú podnikateľku Truong My Lan odsúdili na smrť za podvod vo výške 44 miliárd dolárov

Súd vo vietnamskom Hočiminovom meste odsúdil na smrť miestnu podnikateľku v oblasti nehnuteľností Truong My Lan. Obvinená bola z jedného z ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay