Moira Ní Ghallachóir: Digitalizácia je len nové balenie, základom podnikania stále zostáva budovanie osobných vzťahov
Digitalizácia činností a prenos viacerých procesov do online prostredia je nový spôsob, ako úspešne podnikať aj v čase pandémie koronavírusu. Vybudovanie digitálne fungujúceho biznisu je dnes jednou zo súčastí toho, ako sa vyvíja podnikanie. Je to aj forma takzvanej éry Podnikania 5.0, ktoré je komplexnejšie, ako len digitálny biznis, ktorý je jeho súčasťou. Nielen o ňom, ale aj o spoločenskej zodpovednosti a pomoci obetiam rodovo motivovaného násilia, sme sa zhovárali s írskou spíkerkou a koučkou Moirou Ní Ghallachóir, zakladateľkou unikátnej značky Tajná večera (Secret Supper Worldwide) a členkou GIFEW (Global Institute of Evolving Women).
Foto: Moira Ní Ghallachóir
Môj prvý vlastný biznis bola zážitková cestovná kancelária
Než si vypočujeme vaše odporúčania podnikateľom a lídrom, ako meniť svoj biznis, aby obstál v online prostredí, predstavíte nám vašu cestu k Podnikaniu 5.0?
Do roku 2012 som pracovala v Londýne. Pomáhali sme mladým ľuďom, aby sa nestali bezdomovcami. Bola to pekná práca, ale žila som vo veľkom meste, pracovala od deviatej do piatej, a vyhorela som. Cítila som, že túžim po niečom odlišnom, po niečom kreatívnom. Takže som si zobrala voľno a odišla na víkend do Paríža. Premýšľala som, čo vlastne chcem. To je pre každú ľudskú bytosť tá najťažšia otázka. Celý víkend som premýšľala a spisovala zoznam, potom sa začal proces eliminácie… Sedela som v nádhernej parížskej kaviarni s caffe latte a s mojím zoznamom, a zrazu mi zazvonil telefón. Na displeji svietil nápis Domov. Inokedy by to bol len ďalší telefonát od rodičov, ale keď som v tej chvíli videla to slovo! Ó, bože! To je presne to, čo chcem. Byť doma. Po Londýne, skvelej práci a nádhernom byte, jediné, čo som chcela, bolo vrátiť sa späť do malej dedinky v Írsku.
Ako to vyzeralo v Írsku v roku 2012?
Vrátila som sa uprostred recesie. Videla som však veľa možností v čase, keď všetci zatvárali, ľudia boli na dne, odchádzali preč. Ja som videla príležitosti a krásne miesta, videla som zdroje a premýšľala, ako ich využiť. Môj prvý biznis teda bola zážitková cestovná kancelária. Vytvárala som dobrodružstvá pre ľudí, ktorí chceli opustiť veľké mestá, ukázala som im najvzdialenejšie kúty Írska a pripravila zážitky, ktoré nemáte ako spoznať, ak nie ste miestny rodák. Brali sme ich na malé ostrovy, sedeli sme pri ohni v prastarých domoch, predstavili im umenie rozprávania príbehov, liezli sme na hory, videli nádhernú prírodu, krásnu kultúru a históriu Írska. Zapájali sme miestnych podnikateľov, pracovali sme spolu, pomáhali si. Pre mňa to bolo také náhodné podnikanie, páčilo sa mi to. A najviac ma tešilo, keď som pomáhala niekomu postaviť na nohy jeho biznis.
To bol ten kľúčový moment, keď ste zmenili svoj spôsob práce?
V tom čase som dostala možnosť prednášať na malej konferencii o podnikaní. Bola som veľmi nervózna, ešte som nebola taký rečník ako teraz. Hovorila som o troch základných krokoch pre každého, kto chce dosiahnuť výsledky v podnikaní. A malo to úspech! Niekto si ma najal hneď po prednáške, pozvali ma hovoriť na prestížne podujatie. Povedala som si, skvelé, toto môže byť cesta, ako odovzdať moje skúsenosti a ako pomáhať podnikateľom v problémoch. Ako rečník a konzultant som precestovala celý štát, potom ma pozvali do USA. To bol skvelý štart, moja práca mi hneď prvý rok priniesla šesťcifernú sumu. V nasledujúcom roku to bolo štvrť milióna a potom v treťom roku podnikania pol milióna eur.
Každý robí chyby, ale tá najväčšia je váhanie
Ako ste dokázali transformovať svoju prácu a myslenie? Z cestovnej agentúry na prednášanie to vyzerá, že by to šlo aj zo dňa na deň, ale každý, kto aspoň chvíľu podnikal, vie, že je to proces… Ako ste to zvládli?
Kľúčové pre mňa bolo poznanie, že som našla niečo, čo dokážem robiť celkom dobre, že mám odkaz, ktorý ľuďom pomáha a chcú si ho vypočuť. A tak namiesto štúdia marketingu na Facebooku, namiesto učenia sa stratégií biznisu pre sociálne siete, postavila som sa pred skutočných ľudí a podnikanie im posúvala, pomáhala ho budovať iba rozprávaním, jedna konverzácia pekne za druhou. Budovala som vzťahy, udržiavala a živila ich. Mám klientov, ktorí ma počuli napríklad pred tromi rokmi, potom prídu a hovoria, poznám ťa tri roky, sledujem ťa a som pripravený s tebou pracovať. Nezdá sa mi, že som mala jeden moment zmeny. Bola to séria prednášania a postupná práca, čo mi dodávalo sebaistotu.
Ale skutočná transformácia prišla, až keď sa začalo dariť mojim klientom. Keď sa prvý mesiac z nuly dostali na 10-tisíc eur, potom na 20-tisíc, keď sa z nich stali šesťciferné biznisy, to bola pre mňa tá najdôležitejšia zmena. Je to proces, ale hlavne, keď urobím aj nesprávny krok, idem na stretnutie, ktoré nevyjde, nezastanem. Stále idem vpred, snažím sa a neprokrastinujem. Každý robí chyby, ale najväčšia je váhanie. Premýšľanie o tom, či je vhodný čas, či mám vhodný produkt, vhodnú stratégiu, aký je môj ideálny zákazník... Je to ako keď prichádzate z vedľajšej cesty na šesťprúdovú diaľnicu. Buď sa rozbehnete, zaradíte sa a idete, alebo zostanete stáť, možno do vás vrazia a skončíte, zhoríte. Ale keď si vyberiete dráhu, hýbete sa vpred. Možno ju po čase budete musieť zmeniť, ale hýbete sa.
Vy ste išli vpred, pripravili ste sa na sezónu konferencií… a potom prišiel rok 2020. Veľa našich poslucháčov a čitateľov zavrelo napríklad cestovné kancelárie. Prednášanie a konferencie tiež dostali ranu, ale zároveň sa aj rýchlo poučili a zmenili.
Rok 2020 pre mňa vyzeral vynikajúco. Tesne predtým som sa presťahovala na Bali a naplánovala si tu takmer 40 živých podujatí, stretnutí a konferencií. Môj pracovný program sa potom zrútil doslova cez noc. Dovtedy som pracovala na pódiu a naživo sa snažila nadviazať spojenie s ľuďmi. Niekedy som doručovala nejaké materiály aj online, ale nehľadala som klientov ani iné príležitosti v digitálnom prostredí. Rozbehla som podujatie Tajná večera (Secret Supper) po celom svete, prvé bolo v Paríži v novembri 2019. Snahou bolo dať dokopy skupinu výnimočných žien zmysluplne konverzujúcich pri dobrom jedle a víne. Potrebujeme sa rozprávať aj o poslaní, nielen si robiť reklamu. Chceme hovoriť o vplyve, ktorý chceme mať, o tom, čo nás trápi, rozprávať sa o veciach, ktoré by sme robili, keby sme mali neobmedzené množstvo financií.
Od Tajnej večere k licencovanému biznis modelu
Aký mala Tajná večera ohlas?
V Paríži mala obrovský úspech. Krátko nato som sa presťahovala na Bali, najala si priestory a zorganizovala ďalšiu Tajnú večeru v marci, a opäť to malo vynikajúci ohlas. Cestou lietadlom do Európy som si uvedomila, že ďalšia už nebude. Spojila som sa preto s priateľmi, so známymi a s obchodnými partnermi, pozvala ich na online stretnutie, aby sme mali trochu zábavy a tiež, aby som videla, ako to môže fungovať. A potom ma začali rôzni ľudia prosiť: „Ukáž mi, ako hostiť takéto podujatie.“ Vtedy mi napadlo urobiť z toho licencovaný biznis model. Keď je svet zamknutý pre pandémiu, môžeme to robiť virtuálne a zlepšovať sa. Keď sa otvorí, budeme pokračovať v tom, v čom sme už dobrí. Do decembra som vyškolila 21 sprostredkovateľov, pôsobia v 12 štátoch. Desať percent z príjmov, ktoré mám z licencií, dávam na projekty pre ženské obete rodovo motivovaného násilia. Od začiatku som chcela prinášať aj spoločenskú zodpovednosť, nielen biznis zabalený v digitálnom balení.
Licencované podnikanie nie je nič nové, ale spôsob, akým ste vy prešli do digitálneho prostredia, je unikátny. Ako ste to urobili?
Cestou z Bali som sa snažila zistiť, aké mám možnosti, aké mám zdroje. Namiesto získavania nových som sa snažila stavať na už existujúcich vzťahoch a rozšíriť ich. Namiesto získavania ľudí na sociálnych sieťach sme začali s Tajnými večerami online, na ktorých bývalo a býva aj teraz približne 15 ľudí. Sú to teda hlboké a zmysluplné rozhovory, pri ktorých sa vytvára unikátne kreatívne prostredie. Podelím sa o pár tipov, ako používať prednášanie a dobrý rozhovor v podnikaní. Keďže som rozbehla online stretnutia, hlásia sa mi noví ľudia. Pre podnikateľa je však kľúčové rozvíjať a posilňovať vzťahy, ktoré už má, nielen získavať nové. Spojila som sa s človekom, ktorý sa stal mojím manažérom pre online biznis. Pomáha mi spojiť sa s ľuďmi na základe ich profilov, ktorí majú energiu, akú potrebujem mať v tíme, a tak ešte viac rozvíjame Secret Supper celosvetovo. Mám skvelý tím. Môžem sa sústrediť na to, čo ma baví, a to, čo mi nejde, prenechávam iným.
Môžete nám v krátkosti vysvetliť, ako pracujete a ako sa to odlišuje od vášho predchádzajúceho podnikania?
Sústreďujem sa na veci, ktoré mi idú a mám ich rada. Raz-dvakrát mesačne prednášam na virtuálnej konferencii, a sama organizujem a prednášam aj na vlastných. Som stále vidieť, stále ľuďom radím a pomáham. Musíte si vybrať dve-tri kľúčové schopnosti, v ktorých ste dobrí, a konzistentne ich rozvíjať. Tak to bolo aj predtým. Teraz však vidím vplyv, vidím, ako sa mení moja sieť kontaktov spojených digitálne, ale stále je to veľmi osobné podnikanie. My ľudia si veci komplikujeme, ale klientov učím, čo všetko sa dá postaviť na osobných kontaktoch. Zabudli na to, lebo sú posadnutí množstvami, sú posadnutí počtom ľudí, ktorých môžu osloviť cez Facebook. Môžu získať tisíce záujemcov, ale to sú neznámi ľudia, nezaujímate ich, nech im napíšete čokoľvek. Ale keď s nimi hovoríte, keď počujú váš príbeh, je to iné. Môžete pracovať mesiace na online marketingu a skúsiť vytvoriť nejakú väzbu. Ale to isté dokážete za 30 minút priamym rozprávaním.
Snažme sa byť skutoční, autentickí
Pri nadväzovaní obchodných vzťahov a kontaktov je teda potrebné dať si pozor, aby sme ich budovali zároveň aj ako vzťahy osobné?
Samozrejme, musíme pochopiť, že dávame a zároveň si berieme, pomáhame si navzájom. Keď rozprávam na nejakom podujatí o tom, čo je podnikanie, a je tam napríklad 50 ľudí, je to zároveň 50 príležitostí. Ľudia stále niečo hľadajú, hľadajú všade, a je to priamo pred nimi, stačí sa opýtať, porozprávať sa. To je podľa mňa podnikanie, také by malo a mohlo byť. Podnikať, znamená byť autentický. Na prvý dojem máme 6 či 7 sekúnd, ľudia nie sú hlúpi, nemajú čas na rozprávky, na falošné veci. Zacítia ich, takže ukážte viac zo seba, hoci aj svoju zraniteľnosť.
To, že nemáte dokonalú angličtinu, môže byť vtipné, a teda zábavné. Na mojich podujatiach bolo dosť technologických nedokonalostí, ale poznala som každého po mene, cenila som si každého, cítila som, že mám s nimi kontakt. Keď sa vžijeme do role podnikateľa, zabúdame niekedy, že sme ľudské bytosti. Obchody robíme telefonicky alebo cez e-mail, ale najlepšie je, samozrejme, robiť ich osobne. Je to iná cesta ako digitalizovanie podnikania, odlišný spôsob, ako urobiť podnikanie a firmu odlišnými, nie je to len používanie technológií, nemáme ich len preto, aby sme viac predávali. Digitalizácia je len iný obal, prostriedok, ale stále si musíte vytvárať dobré vzťahy a kontakty.
Vráťme sa k ženám, ktoré sa stali obeťami rodovo motivovaného násilia. Ako im pomáhate svojím podnikaním a vplyvom?
My podnikatelia sme sa začali prebúdzať a vidíme vplyv, ktorý môžeme dosiahnuť a ako ho môžeme znásobiť. Je dôležité uvedomiť si, že sme osoby, ktoré podnikaním dokážu nielen zarobiť peniaze. Spolupracujem so spoločnosťou B1G1 (Buy1GIVE1, teda systém kúp 1, daj 1 – pozn. red.). Svojím nakupovaním dokážete pomáhať iným ľuďom. Viete pomôcť ženám a deťom, podporiť projekty prevencie domáceho násilia aj iné projekty len tým, že si niečo kúpite. Predstavte si, keby to tak robil každý podnik, čo by to spôsobilo vo svete, ktorý poznáme. Vidím, že podnikatelia aj iní lídri a prichádzajúce nové podniky, dokonca aj vlády a korporácie, pochopili, že s týmto môžeme dosiahnuť veľmi veľa.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká
- 2.Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť
- 3.mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov
- 4.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 5.Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie