Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Marián Chrvala: Komunikujte tak, aby ste boli uveriteľní. Robte to s vášňou!

Jana Schochmann Lídri Poslať

Podľa komunikačného kouča Mariána Chrvalu by mali firmy najmä jasne a zrozumiteľne prezentovať svoje hodnoty a mali by im veriť. Pritiahnu si tak k sebe klientov, ktorí ich potrebujú, a zamestnancov, ktorí majú podobné mentálne nastavenie. Počas svojej odbornej praxe vytvoril sériu workshopov a prednášok TALKFLOW®, kde učí lídrov, ako branding, marketing a behaviorálna psychológia ovplyvňujú rozhodovanie a nákupné správanie zákazníkov. Pre magazín Financial Report sa podelil o svoje pätnásťročné skúsenosti.

Komunikačný kouč Marián Chrvala

Foto: Tomáš Griger, Financial Report

Z akých dôvodov klienti najčastejšie vyhľadávajú služby komunikačného kouča?
Koučing okrem nastavenia externej aj internej firemnej komunikácie pomáha aj zlepšovať jazyk ako taký, skultúrniť ho. Hovorím o komunikácii v slovenčine aj v angličtine. Súčasťou mojich hodín je tiež práca s dôverou, sebareflexiou a sebavedomím. Vždy sa snažím pochopiť, čo klient presne potrebuje, a neraz riešim aj veľmi konkrétne veci. Napríklad mi klient povie, že sa mu zdajú jeho prezentácie a jednotlivé slajdy nezaujímavé. Že ich nevie dobre prezentovať top manažmentu ani klientom. To je pre mňa zadanie, s ktorým pracujem. Ak sú slajdy „suché“, možno je to preto, že klient používa zlý nástroj na ich tvorbu. Navrhnem inú alternatívu. Ponúkam konkrétne riešenia, aké nástroje môže použiť, ako ich upraviť a podobne. Postupne môžem zistiť ďalšie slabiny a nájsť priestor na zlepšenie. 

Prezentácie sú častým strašiakom pracovného života. Ak nie je problémom použitý nástroj/softvér, ale samotné prezentačné zručnosti, ako s tým klientovi pomôžete?
Začnem tým, že si s klientom zadefinujeme hlavný predmet prezentácie na 10 slov, čo chceme, aby si publikum odnieslo z prezentácie. Prezentujeme davu ľudí, ktorí si majú myšlienku zapamätať a potom podať ďalej nadriadenému alebo známemu. Až po vyjasnení si hlavného odkazu môžeme prejsť na spôsob prednášania. Zvolíme vhodnú taktiku, ako hovoriť o slajdoch tak, aby sme odovzdali poslucháčom to, čo chceme. Nie je dobré memorovať len samotnú prezentáciu. Je dôležité vedieť príbeh a posolstvo, ktoré chceme odovzdať, nie presné slová. Taktiež je dôležitá autentickosť. Všímam si klientovu povahu, reč jeho tela a ako sa správa. Podľa toho sa mu snažím poradiť, aby počas prezentácie vyžaroval správne signály a pôsobil dôveryhodne. Zároveň aby sa aj on sám cítil komfortnejšie. Predsa ak som dynamický človek, nikto nemôže chcieť, aby som sedel. Niekto gestikuluje viac, ale ak je to v súlade s jeho osobnosťou a je to uveriteľné, neopravujem to. Niekto je strnulejší, lebo je prirodzene tichší. Ani to nie je problém. Snažím sa trochu to napraviť, ale iba v rámci uveriteľnosti. Ľudia si často neuvedomujú svoje rečové problémy, napríklad opakovanie slov alebo zvukové vsuvky ako „hmmm“ a podobne. Je veľmi ťažké odstrániť to v krátkom čase. Ak klient napríklad používa často tri konkrétne slová, vždy keď ich zopakuje, zastavím ho a upozorním na to. Keď ho už zastavím dvadsiatykrát, klient sa cíti nepríjemne a snaží sa to zmeniť. Ak na to však nemáme dostatok času, nefunguje to. Treba preto začať s tréningom v dostatočnom predstihu pred prezentáciou. Mnoho manažérov má, povedzme, problém prezentovať čísla tak, aby zaujali publikum. Treba sa na to len pripraviť, trénovať a prezentovať ich v zaujímavejšom kontexte.

V rámci trénovania komunikácie pracujete viac s jednotlivcami, alebo s celou firmou?
Väčšinou mám sedenia s jednotlivcami. Tí potom vedia nadobudnuté skúsenosti využiť, ovplyvniť svoj tím a klientov. Firmy sú ponorené do svojho biznisu, predávajú svoj produkt a zaoberajú sa vecami, ktoré robia. Nestíhajú čítať, vzdelávať sa a venovať sa trendom. Preto som tu ja. Keď pochopím biznis stratégiu, kľúčové hodnoty a smerovanie firmy, na základe svojich skúseností viem odporučiť komunikačné postupy, ktoré možno jednoducho aplikovať. Používam videá alebo audionahrávky. Nevymyslel som ich však ja. Austin Kleon napísal knihu Kradni ako umelec. Hovorí o tom, že dnes je nemožné vytvoriť niečo nové. Umenie je ukradnúť niečo, čo už bolo vymyslené, priznať to a pridať k tomu niečo nové, vlastné, a tým to zlepšiť. Aj Michael Jordan povedal tisíckrát pre médiá, že svoje basketbalové pohyby nevymyslel sám. On ich ukradol. Bol však proporčne inak stavaný, a teda ich ukradol a prispôsobil si ich svojmu telu. To presne chcem aj od ľudí, ktorých koučujem. Učím ich používať koncepty, ktoré už existujú, a spolu ich zmeníme a použijeme tak, aby sme dosiahli vlastné ciele.

Ako by mal komunikovať líder, ktorý si chce získať rešpekt zákazníkov aj kolegov? Dá sa to naučiť, alebo je to otázka temperamentu?
Naučiť sa to dá. Aj tu často stačí, aby si líder začal čítať knihy, ktoré vydal niekto v podobnom biznise, a poučil sa z toho. Prípadne by si mohol vypočuť aspoň zopár podcastov. Lenže tu sa znova dostávame k tomu, že to všetko vyžaduje čas, vedome strávený vzdelávaním sa. Najlepším návodom na zlepšenie komunikačných a prezentačných zručností je tréning. Na veľkých konferenciách často vidím na pódiu zlých rečníkov. Prečo sa taký odborník nespýta iného odborníka, ako lepšie komunikovať svoje odborné znalosti? Priemerný čas tréningu rečníkov na TED konferencie je 30 až 40 hodín na jednu prednášku. To často používam pri klientoch ako benchmark. 

Učíte lídrov, ako branding, marketing a behaviorálna psychológia ovplyvňujú rozhodovanie a nákupné správanie. Podľa vás to nevedia?
Tieto veci sú pomerne nové. Firmy trávia veľa času vylepšovaním interných procesov a produktov. Zabúdajú na fundamentálne princípy. Zákazník nekupuje najlepší produkt, ale produkt, ktorému najlepšie rozumie. Dnes je naša pozornosť roztrieštená a je ťažké komunikovať zákazníkovi to, čo je dôležité. Zákazník sa často správa iracionálne a rozhodnutia, ktoré robí, sú nesprávne, a vôbec si to neuvedomuje. Práve tomuto sa venuje behaviorálna psychológia. Mnohí vravia, že sa to dá ľahko zneužiť, čo je pravda, no ako príklad uvediem telefón. Je to nástroj, ktorý môžeme vnímať ako dobrý aj ako zlý. Je na nás, ako ho používame. Každý biznis by mal mať stanovené etické pravidlá a nezneužívať dostupné nástroje. Nikdy by som neuzavrel kontrakt s niekým, kto robí z môjho pohľadu niečo neetické. Napríklad určite by som nešiel robiť školenia do tabakového priemyslu. Nie je to v súlade s mojimi morálnymi hodnotami. Nechcem, aby sa moje vedomosti a skúsenosti zneužívali pre vec, ktorú nepovažujem za správnu.

Positive

Partner článku

Ako je to so sociálnymi médiami? Vedia podľa vás marketéri na Slovensku využívať potenciál sociálnych médií?
Všetko závisí od rozpočtu. Ak máte vyčlenených pár miliónov ako Coca-Cola, ide to ľahšie. Na Slovensku je však realita väčšinou úplne iná. Veľa firiem povie áno, sme na sociálnych sieťach. No to, čo komunikujú, čo vyžarujú, často nie je orchestrované. Sú to len individuálne výstrely. Ako keď stojíte v hmle, máte luk a šíp a strieľate na všetky strany. Asi niečo zasiahnete, ale nie to, čo chcete a potrebujete. Ale ak to robia dobre, zväčša to nie je o peniazoch, ale o obsahu. Úprimne „zdieľajú“ obsah, a tým jasne vyjadrujú svoje hodnoty. „Zdieľajú“ obsah, s ktorým sa stotožňujú a veria, že by mohol byť pre ich publikum prínosom. Ich vytvorená komunita tento obsah sleduje, lebo je to pre nich zdroj kvalitných informácií. Až po čase si možno ľudia z tejto komunity kúpia produkt. Gary Vaynerchuk napísal knihu Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World, ktorú by si mal prečítať každý, kto chce uspieť vo svete marketingu na sociálnych sieťach. Je o tom, že najprv dávaj, dávaj, dávaj a až potom si pýtaj biznis. Toto je kľúč k úspechu.

Ste veľmi temperamentný človek a váš imidž nepôsobí úplne konvenčne. Komunikujete ním aj svoj prístup k práci? Aký význam v komunikácii pripisujete vzhľadu? 
Výzor je len jeden zo signálov, ktorý vysielam. Dôležité je, aby všetky signály boli konzistentné a úprimné. Sú dni, keď som v kravate, niekedy vo folklórnom kroji či v montérkach, ale som to stále ja. Od trinástich rokov som musel o všetko bojovať. Pracoval som aj ako sprievodca v horách. Behám maratóny a chodím na expedície. Často sa stane, že sa na ne pripravujem rok a hneď na začiatku musím z rôznych dôvodov skončiť. Keby som to robil iba kvôli výsledku, bol by som z toho nešťastný. Ja to však robím, lebo milujem tú hru, ktorá k tomu vedie. Mám rád prácu s ľuďmi, komunikáciu a edukáciu. To, ako vyzerám a čo robím, môže byť nekonvenčné, ale viedla k tomu moja životná cesta. Je dôležité spoznať sám seba, len pády nás posúvajú. V živote je veľmi dôležitá aj správna vyváženosť. Ja napríklad rád idem proti prúdu, mám veľa energie, som veľmi dynamický. Môj život je dynamický a akčný. Aby som to vykompenzoval, venujem sa kaligrafii. Priviedol ma k tomu môj prvý klient z Kórey, ktorý mi to odporúčal ako vhodný balans pre moju osobnosť. V kaligrafii musíte pokojne sedieť, pokojne dýchať a pomalými ťahmi maľovať. Nikdy nesmiete nič opakovať, nič škrtnúť. Keď sa raz štetec dotkne papiera, už je ťah daný. Som spokojný, ak aj ľudia okolo mňa dosiahnu balans, úspech, alebo sa im niečo podarí. Nie je to len klišé, skutočne mi to robí veľkú radosť. 

Často zdôrazňujete, aká je pri všetkom, čo robíme, dôležitá vášeň. Ako ju prenášate do komunikácie, marketingu a do biznisu?
Každý, kto ma pozná, vie, že len čo otvorím dvere a vstúpim do miestnosti, je to poznať. Milujem svoju prácu, prácu s ľuďmi. Ráno vstávam o pol piatej, aby som mohol čítať. Potom to viem vášnivo odprezentovať, lebo v to verím. Ak by som to robil bez srdca, nebolo by to uveriteľné. Ak robíme marketing umelo, bez vášne, je ťažké dlhodobo ho udržať na istej úrovni. Ja napríklad milujem rockovú hudbu. Je to na mne vidieť podľa môjho oblečenia a vzhľadu. Kdekoľvek ma stretnete, stále som to ja, prezentujem to, čo milujem. Ak vieme, čo naše publikum miluje, vieme si ho jednoduchšie získať. Keď chcem s niekým nadviazať komunikáciu, pozriem si jeho sociálne siete. Zistím napríklad, že často publikuje príspevky o futbalových zápasoch Slovana. Viem si potom získať pozornosť tohto človeka tým, že mu podarujem šál Slovana, pozvem ho na zápas, pošlem mu článok o Slovane a podobne. Je to o počúvaní. Na sociálnych sieťach všetci publikujeme, ale nikto nečíta. Na internete sa dá jednoducho nadviazať kontakt s potenciálnym klientom. Mali by sme robiť veci tak, aby aj nám prinášali uspokojenie, aby boli uveriteľné a aby sme aj my pôsobili autenticky. Ak chceme zmeniť zmýšľanie ľudí, musíme si získať ich srdcia. Bez vášne to nejde.

logo
Prečítajte si tiež:
28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Priemyselným výrobcom klesli ceny najvýraznejšie za 12 rokov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov sa vo februári 2024 prepadli o viac ako 15 %. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok mali o tretinu ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

19.3.2024 Redakcia FinReport

Novou členkou predstavenstva bratislavského Volkswagenu je Agnieszka Olendereková

Trojčlenné predstavenstvo spoločnosti Volkswagen Slovakia má novú tvár. Posilou je Poľka Agnieszka Olendereková. Na pozícii členky ...

13.3.2024 Redakcia FinReport

Šéfom spoločnosti Coca-Cola pre Česko a Slovensko sa stal Martin Binder

Novým generálnym riaditeľom spoločnosti Coca-Cola pre Českú republiku a Slovensko sa stal Martin Binder. Vo funkcii nahradil Zbyňka Kovářa. ...

11.3.2024 Robert Juriš

Christine Lagardová: Úrokové sadzby možno znížime v júni 2024

Napriek poklesu inflácie v dvadsiatke krajín eurozóny na úroveň 2,6 %, čo už je blízko dlhodobému dvojpercentnému cieľu, ECB naďalej ...

6.3.2024 Redakcia FinReport

Rezort dopravy hľadá top manažérov do štátnych podnikov

Ministerstvo dopravy vypísalo výberové konania na popredné pozície v štátnych podnikoch, ktoré má vo svojej gescii. Tým najexponovanejším ...

5.3.2024 Redakcia FinReport

Elon Musk už nie je najbohatší na svete, predbehol ho Jeff Bezos

Na čele rebríčka najbohatších ľudí na svete je poriadna tlačenica. Až traja muži dokázali nahonobiť majetok, ktorého hodnota dosahuje ...

5.3.2024 Miloslava Némová

Spolumajiteľ značky Hermès chce odkázať svoj miliardový majetok bývalému záhradníkovi

Potomok zakladateľa spoločnosti Hermès z piatej generácie Nicolas Puech v poslednom čase púta pozornosť tým, že si plánuje oficiálne ...

27.2.2024 Redakcia FinReport

Zomrel miliardár, finančník, bankár a filantrop Jacob Rothschild

V Spojenom kráľovstve zomrel vo veku 87 rokov známy finančník, investičný bankár a filantrop Jacob Rothschild. Bol to vysokopostavený člen ...

22.2.2024 Redakcia FinReport

Novým riaditeľom podniku Volvo Car Košice sa stal Marc Gombeer

Do čela spoločnosti Volvo Car Slovakia bol vymenovaný nový šéf. Novým riaditeľom závodu a vedúcim košického projektu sa začiatkom tohto ...

21.2.2024 Redakcia FinReport

Simona Kijonková po 13 rokoch odchádza z vedenia Packeta Group

Zakladateľka českej Zásilkovne Simona Kijonková odíde z vedenia skupiny Packeta. Zásilkovnu založila v roku 2010 a počas 13 rokov ju viedla ...

20.2.2024 Redakcia FinReport

Melinda Szabóová: Stane sa novou riaditeľkou českého T-Mobile a slovenského Slovak Telekomu

Český T-Mobile a slovenský Slovak Telekom budú mať nové vedenie. Od júna tohto roku sa novou riaditeľkou stane maďarská manažérka Melinda ...

19.2.2024 Redakcia FinReport

Jeff Bezos: Predal 24 miliónov akcií Amazonu za 4 miliardy dolárov

Americký miliardár a jeden z troch najbohatších ľudí na svete Jeff Bezos predal 24 miliónov akcií spoločnosti Amazon, ktorú v roku 1994 ...

14.2.2024 Redakcia FinReport

Peter Polák: Nový člen predstavenstva ČSOB Poisťovne

Novým členom predstavenstva ČSOB Poisťovne sa stal Peter Polák, ktorý dovtedy pôsobil ako riaditeľ divízie riadenia externej distribúcie. V ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay