Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Marián Chrvala: Komunikujte tak, aby ste boli uveriteľní. Robte to s vášňou!

Jana Schochmann Lídri Poslať

Podľa komunikačného kouča Mariána Chrvalu by mali firmy najmä jasne a zrozumiteľne prezentovať svoje hodnoty a mali by im veriť. Pritiahnu si tak k sebe klientov, ktorí ich potrebujú, a zamestnancov, ktorí majú podobné mentálne nastavenie. Počas svojej odbornej praxe vytvoril sériu workshopov a prednášok TALKFLOW®, kde učí lídrov, ako branding, marketing a behaviorálna psychológia ovplyvňujú rozhodovanie a nákupné správanie zákazníkov. Pre magazín Financial Report sa podelil o svoje pätnásťročné skúsenosti.

Komunikačný kouč Marián Chrvala

Foto: Tomáš Griger, Financial Report

Z akých dôvodov klienti najčastejšie vyhľadávajú služby komunikačného kouča?
Koučing okrem nastavenia externej aj internej firemnej komunikácie pomáha aj zlepšovať jazyk ako taký, skultúrniť ho. Hovorím o komunikácii v slovenčine aj v angličtine. Súčasťou mojich hodín je tiež práca s dôverou, sebareflexiou a sebavedomím. Vždy sa snažím pochopiť, čo klient presne potrebuje, a neraz riešim aj veľmi konkrétne veci. Napríklad mi klient povie, že sa mu zdajú jeho prezentácie a jednotlivé slajdy nezaujímavé. Že ich nevie dobre prezentovať top manažmentu ani klientom. To je pre mňa zadanie, s ktorým pracujem. Ak sú slajdy „suché“, možno je to preto, že klient používa zlý nástroj na ich tvorbu. Navrhnem inú alternatívu. Ponúkam konkrétne riešenia, aké nástroje môže použiť, ako ich upraviť a podobne. Postupne môžem zistiť ďalšie slabiny a nájsť priestor na zlepšenie. 

Prezentácie sú častým strašiakom pracovného života. Ak nie je problémom použitý nástroj/softvér, ale samotné prezentačné zručnosti, ako s tým klientovi pomôžete?
Začnem tým, že si s klientom zadefinujeme hlavný predmet prezentácie na 10 slov, čo chceme, aby si publikum odnieslo z prezentácie. Prezentujeme davu ľudí, ktorí si majú myšlienku zapamätať a potom podať ďalej nadriadenému alebo známemu. Až po vyjasnení si hlavného odkazu môžeme prejsť na spôsob prednášania. Zvolíme vhodnú taktiku, ako hovoriť o slajdoch tak, aby sme odovzdali poslucháčom to, čo chceme. Nie je dobré memorovať len samotnú prezentáciu. Je dôležité vedieť príbeh a posolstvo, ktoré chceme odovzdať, nie presné slová. Taktiež je dôležitá autentickosť. Všímam si klientovu povahu, reč jeho tela a ako sa správa. Podľa toho sa mu snažím poradiť, aby počas prezentácie vyžaroval správne signály a pôsobil dôveryhodne. Zároveň aby sa aj on sám cítil komfortnejšie. Predsa ak som dynamický človek, nikto nemôže chcieť, aby som sedel. Niekto gestikuluje viac, ale ak je to v súlade s jeho osobnosťou a je to uveriteľné, neopravujem to. Niekto je strnulejší, lebo je prirodzene tichší. Ani to nie je problém. Snažím sa trochu to napraviť, ale iba v rámci uveriteľnosti. Ľudia si často neuvedomujú svoje rečové problémy, napríklad opakovanie slov alebo zvukové vsuvky ako „hmmm“ a podobne. Je veľmi ťažké odstrániť to v krátkom čase. Ak klient napríklad používa často tri konkrétne slová, vždy keď ich zopakuje, zastavím ho a upozorním na to. Keď ho už zastavím dvadsiatykrát, klient sa cíti nepríjemne a snaží sa to zmeniť. Ak na to však nemáme dostatok času, nefunguje to. Treba preto začať s tréningom v dostatočnom predstihu pred prezentáciou. Mnoho manažérov má, povedzme, problém prezentovať čísla tak, aby zaujali publikum. Treba sa na to len pripraviť, trénovať a prezentovať ich v zaujímavejšom kontexte.

V rámci trénovania komunikácie pracujete viac s jednotlivcami, alebo s celou firmou?
Väčšinou mám sedenia s jednotlivcami. Tí potom vedia nadobudnuté skúsenosti využiť, ovplyvniť svoj tím a klientov. Firmy sú ponorené do svojho biznisu, predávajú svoj produkt a zaoberajú sa vecami, ktoré robia. Nestíhajú čítať, vzdelávať sa a venovať sa trendom. Preto som tu ja. Keď pochopím biznis stratégiu, kľúčové hodnoty a smerovanie firmy, na základe svojich skúseností viem odporučiť komunikačné postupy, ktoré možno jednoducho aplikovať. Používam videá alebo audionahrávky. Nevymyslel som ich však ja. Austin Kleon napísal knihu Kradni ako umelec. Hovorí o tom, že dnes je nemožné vytvoriť niečo nové. Umenie je ukradnúť niečo, čo už bolo vymyslené, priznať to a pridať k tomu niečo nové, vlastné, a tým to zlepšiť. Aj Michael Jordan povedal tisíckrát pre médiá, že svoje basketbalové pohyby nevymyslel sám. On ich ukradol. Bol však proporčne inak stavaný, a teda ich ukradol a prispôsobil si ich svojmu telu. To presne chcem aj od ľudí, ktorých koučujem. Učím ich používať koncepty, ktoré už existujú, a spolu ich zmeníme a použijeme tak, aby sme dosiahli vlastné ciele.

Ako by mal komunikovať líder, ktorý si chce získať rešpekt zákazníkov aj kolegov? Dá sa to naučiť, alebo je to otázka temperamentu?
Naučiť sa to dá. Aj tu často stačí, aby si líder začal čítať knihy, ktoré vydal niekto v podobnom biznise, a poučil sa z toho. Prípadne by si mohol vypočuť aspoň zopár podcastov. Lenže tu sa znova dostávame k tomu, že to všetko vyžaduje čas, vedome strávený vzdelávaním sa. Najlepším návodom na zlepšenie komunikačných a prezentačných zručností je tréning. Na veľkých konferenciách často vidím na pódiu zlých rečníkov. Prečo sa taký odborník nespýta iného odborníka, ako lepšie komunikovať svoje odborné znalosti? Priemerný čas tréningu rečníkov na TED konferencie je 30 až 40 hodín na jednu prednášku. To často používam pri klientoch ako benchmark. 

Učíte lídrov, ako branding, marketing a behaviorálna psychológia ovplyvňujú rozhodovanie a nákupné správanie. Podľa vás to nevedia?
Tieto veci sú pomerne nové. Firmy trávia veľa času vylepšovaním interných procesov a produktov. Zabúdajú na fundamentálne princípy. Zákazník nekupuje najlepší produkt, ale produkt, ktorému najlepšie rozumie. Dnes je naša pozornosť roztrieštená a je ťažké komunikovať zákazníkovi to, čo je dôležité. Zákazník sa často správa iracionálne a rozhodnutia, ktoré robí, sú nesprávne, a vôbec si to neuvedomuje. Práve tomuto sa venuje behaviorálna psychológia. Mnohí vravia, že sa to dá ľahko zneužiť, čo je pravda, no ako príklad uvediem telefón. Je to nástroj, ktorý môžeme vnímať ako dobrý aj ako zlý. Je na nás, ako ho používame. Každý biznis by mal mať stanovené etické pravidlá a nezneužívať dostupné nástroje. Nikdy by som neuzavrel kontrakt s niekým, kto robí z môjho pohľadu niečo neetické. Napríklad určite by som nešiel robiť školenia do tabakového priemyslu. Nie je to v súlade s mojimi morálnymi hodnotami. Nechcem, aby sa moje vedomosti a skúsenosti zneužívali pre vec, ktorú nepovažujem za správnu.

Positive

Partner článku

Ako je to so sociálnymi médiami? Vedia podľa vás marketéri na Slovensku využívať potenciál sociálnych médií?
Všetko závisí od rozpočtu. Ak máte vyčlenených pár miliónov ako Coca-Cola, ide to ľahšie. Na Slovensku je však realita väčšinou úplne iná. Veľa firiem povie áno, sme na sociálnych sieťach. No to, čo komunikujú, čo vyžarujú, často nie je orchestrované. Sú to len individuálne výstrely. Ako keď stojíte v hmle, máte luk a šíp a strieľate na všetky strany. Asi niečo zasiahnete, ale nie to, čo chcete a potrebujete. Ale ak to robia dobre, zväčša to nie je o peniazoch, ale o obsahu. Úprimne „zdieľajú“ obsah, a tým jasne vyjadrujú svoje hodnoty. „Zdieľajú“ obsah, s ktorým sa stotožňujú a veria, že by mohol byť pre ich publikum prínosom. Ich vytvorená komunita tento obsah sleduje, lebo je to pre nich zdroj kvalitných informácií. Až po čase si možno ľudia z tejto komunity kúpia produkt. Gary Vaynerchuk napísal knihu Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World, ktorú by si mal prečítať každý, kto chce uspieť vo svete marketingu na sociálnych sieťach. Je o tom, že najprv dávaj, dávaj, dávaj a až potom si pýtaj biznis. Toto je kľúč k úspechu.

Ste veľmi temperamentný človek a váš imidž nepôsobí úplne konvenčne. Komunikujete ním aj svoj prístup k práci? Aký význam v komunikácii pripisujete vzhľadu? 
Výzor je len jeden zo signálov, ktorý vysielam. Dôležité je, aby všetky signály boli konzistentné a úprimné. Sú dni, keď som v kravate, niekedy vo folklórnom kroji či v montérkach, ale som to stále ja. Od trinástich rokov som musel o všetko bojovať. Pracoval som aj ako sprievodca v horách. Behám maratóny a chodím na expedície. Často sa stane, že sa na ne pripravujem rok a hneď na začiatku musím z rôznych dôvodov skončiť. Keby som to robil iba kvôli výsledku, bol by som z toho nešťastný. Ja to však robím, lebo milujem tú hru, ktorá k tomu vedie. Mám rád prácu s ľuďmi, komunikáciu a edukáciu. To, ako vyzerám a čo robím, môže byť nekonvenčné, ale viedla k tomu moja životná cesta. Je dôležité spoznať sám seba, len pády nás posúvajú. V živote je veľmi dôležitá aj správna vyváženosť. Ja napríklad rád idem proti prúdu, mám veľa energie, som veľmi dynamický. Môj život je dynamický a akčný. Aby som to vykompenzoval, venujem sa kaligrafii. Priviedol ma k tomu môj prvý klient z Kórey, ktorý mi to odporúčal ako vhodný balans pre moju osobnosť. V kaligrafii musíte pokojne sedieť, pokojne dýchať a pomalými ťahmi maľovať. Nikdy nesmiete nič opakovať, nič škrtnúť. Keď sa raz štetec dotkne papiera, už je ťah daný. Som spokojný, ak aj ľudia okolo mňa dosiahnu balans, úspech, alebo sa im niečo podarí. Nie je to len klišé, skutočne mi to robí veľkú radosť. 

Často zdôrazňujete, aká je pri všetkom, čo robíme, dôležitá vášeň. Ako ju prenášate do komunikácie, marketingu a do biznisu?
Každý, kto ma pozná, vie, že len čo otvorím dvere a vstúpim do miestnosti, je to poznať. Milujem svoju prácu, prácu s ľuďmi. Ráno vstávam o pol piatej, aby som mohol čítať. Potom to viem vášnivo odprezentovať, lebo v to verím. Ak by som to robil bez srdca, nebolo by to uveriteľné. Ak robíme marketing umelo, bez vášne, je ťažké dlhodobo ho udržať na istej úrovni. Ja napríklad milujem rockovú hudbu. Je to na mne vidieť podľa môjho oblečenia a vzhľadu. Kdekoľvek ma stretnete, stále som to ja, prezentujem to, čo milujem. Ak vieme, čo naše publikum miluje, vieme si ho jednoduchšie získať. Keď chcem s niekým nadviazať komunikáciu, pozriem si jeho sociálne siete. Zistím napríklad, že často publikuje príspevky o futbalových zápasoch Slovana. Viem si potom získať pozornosť tohto človeka tým, že mu podarujem šál Slovana, pozvem ho na zápas, pošlem mu článok o Slovane a podobne. Je to o počúvaní. Na sociálnych sieťach všetci publikujeme, ale nikto nečíta. Na internete sa dá jednoducho nadviazať kontakt s potenciálnym klientom. Mali by sme robiť veci tak, aby aj nám prinášali uspokojenie, aby boli uveriteľné a aby sme aj my pôsobili autenticky. Ak chceme zmeniť zmýšľanie ľudí, musíme si získať ich srdcia. Bez vášne to nejde.

logo
Prečítajte si tiež:
16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Hodnota bodu pre úrazové dávky sa v tomto roku zvýšila na 28,60 eura

Hodnota bodu, ktorá je potrebná na výpočet sumy úrazových dávok, je v tomto roku 28,60 eura. V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa ...

16.4.2024 Zuzana Fryč

Konzervatívne investície prinášajú zaujímavú alternatívu k bankovým vkladom

Konzervatívne investičné produkty začínajú byť opäť zaujímavé z pohľadu zhodnotenia v krátkom časovom horizonte. Kým pred dvomi rokmi ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Slovensko je v európskom Indexe prosperity až na 24. mieste. Za nami sú už len tri krajiny

Druhé vydanie Indexu prosperity Slovenska zaradilo našu krajinu až na 24. miesto v rámci Európskej únie. Za nami skončili už len Rumunsko, ...

16.4.2024 Martin Jamnický

Vietnamskú podnikateľku Truong My Lan odsúdili na smrť za podvod vo výške 44 miliárd dolárov

Súd vo vietnamskom Hočiminovom meste odsúdil na smrť miestnu podnikateľku v oblasti nehnuteľností Truong My Lan. Obvinená bola z jedného z ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Kristalina Georgievová: Šéfkou Medzinárodného menového fondu zostane aj ďalších päť rokov

Staronovou šéfkou Medzinárodného menového fondu aj počas nasledujúcich piatich rokov zostane Kristalina Georgievová. Výkonná rada MMF ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Peter Kažimír: Jún 2024 je vhodnou príležitosťou na zníženie úrokových sadzieb

Inflácia na Slovensku je aktuálne o niečo nižšia ako priemer krajín eurozóny. „Je to skvelá správa pre ľudí a ekonomiku u nás a v celej ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Tomáš Braverman: Nový riaditeľ zážitkového portálu Slevomat

Novým šéfom portálu Slevomat sa v lete tohto roku stane bývalý šéf skupiny Heureka Group Tomáš Braverman. Na pozícii vystrieda Ladislava ...

10.4.2024 Redakcia FinReport

Tewfik Sabongui sa stal novým výkonným riaditeľom spoločnosti Colliers pre Slovensko

Spoločnosť Colliers, ktorá pôsobí aj v oblasti investičného manažmentu, oznámila, že jej súčasný managing partner v Českej republike ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Miroslav Boublík: Na čele Across Private Investments vystriedal Petra Jakubičku

Na uvoľnenú pozíciu Chief Executive Officer spoločnosti Across Private Investments nastúpil Miroslav Boublík. Tento manažér s ...

5.4.2024 Redakcia FinReport

Citibank vymenovala Jana Melichara za nového generálneho riaditeľa pre Slovenskú republiku

Citibank Europe vymenovala Jana Melichara do funkcie Citi Country Officer (CCO) and Banking Head pre Slovensko a do funkcie Branch Manager pre ...

4.4.2024 Redakcia FinReport

Zakladateľa kryptoburzy Thodex Fatiha Ozera odsúdili na 11 196 rokov väzenia

Bývalý šéf neúspešnej tureckej kryptomenovej burzy Thodex Faruk Fatih Ozer (30) nastúpil na doživotný trest odňatia slobody po tom, ako bol ...

29.3.2024 Redakcia FinReport

Pav Gill: Whistleblower z kauzy Wirecard spustil novú oznamovaciu platformu Confide

Muž, ktorý pomohol odhaliť machinácie predchádzajúc „strate“ 1,9 miliardy eur a krachu nemeckej finančnej spoločnosti Wirecard, má nový ...

19.3.2024 Redakcia FinReport

Novou členkou predstavenstva bratislavského Volkswagenu je Agnieszka Olendereková

Trojčlenné predstavenstvo spoločnosti Volkswagen Slovakia má novú tvár. Posilou je Poľka Agnieszka Olendereková. Na pozícii členky ...

13.3.2024 Redakcia FinReport

Šéfom spoločnosti Coca-Cola pre Česko a Slovensko sa stal Martin Binder

Novým generálnym riaditeľom spoločnosti Coca-Cola pre Českú republiku a Slovensko sa stal Martin Binder. Vo funkcii nahradil Zbyňka Kovářa. ...

11.3.2024 Robert Juriš

Christine Lagardová: Úrokové sadzby možno znížime v júni 2024

Napriek poklesu inflácie v dvadsiatke krajín eurozóny na úroveň 2,6 %, čo už je blízko dlhodobému dvojpercentnému cieľu, ECB naďalej ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay