Hľadaj

Marián Chrvala: Komunikujte tak, aby ste boli uveriteľní. Robte to s vášňou!

Lídri Poslať

Podľa komunikačného kouča Mariána Chrvalu by mali firmy najmä jasne a zrozumiteľne prezentovať svoje hodnoty a mali by im veriť. Pritiahnu si tak k sebe klientov, ktorí ich potrebujú, a zamestnancov, ktorí majú podobné mentálne nastavenie. Počas svojej odbornej praxe vytvoril sériu workshopov a prednášok TALKFLOW®, kde učí lídrov, ako branding, marketing a behaviorálna psychológia ovplyvňujú rozhodovanie a nákupné správanie zákazníkov. Pre magazín Financial Report sa podelil o svoje pätnásťročné skúsenosti.

image

Foto: Tomáš Griger, Financial Report

Z akých dôvodov klienti najčastejšie vyhľadávajú služby komunikačného kouča?
Koučing okrem nastavenia externej aj internej firemnej komunikácie pomáha aj zlepšovať jazyk ako taký, skultúrniť ho. Hovorím o komunikácii v slovenčine aj v angličtine. Súčasťou mojich hodín je tiež práca s dôverou, sebareflexiou a sebavedomím. Vždy sa snažím pochopiť, čo klient presne potrebuje, a neraz riešim aj veľmi konkrétne veci. Napríklad mi klient povie, že sa mu zdajú jeho prezentácie a jednotlivé slajdy nezaujímavé. Že ich nevie dobre prezentovať top manažmentu ani klientom. To je pre mňa zadanie, s ktorým pracujem. Ak sú slajdy „suché“, možno je to preto, že klient používa zlý nástroj na ich tvorbu. Navrhnem inú alternatívu. Ponúkam konkrétne riešenia, aké nástroje môže použiť, ako ich upraviť a podobne. Postupne môžem zistiť ďalšie slabiny a nájsť priestor na zlepšenie. 

Prezentácie sú častým strašiakom pracovného života. Ak nie je problémom použitý nástroj/softvér, ale samotné prezentačné zručnosti, ako s tým klientovi pomôžete?
Začnem tým, že si s klientom zadefinujeme hlavný predmet prezentácie na 10 slov, čo chceme, aby si publikum odnieslo z prezentácie. Prezentujeme davu ľudí, ktorí si majú myšlienku zapamätať a potom podať ďalej nadriadenému alebo známemu. Až po vyjasnení si hlavného odkazu môžeme prejsť na spôsob prednášania. Zvolíme vhodnú taktiku, ako hovoriť o slajdoch tak, aby sme odovzdali poslucháčom to, čo chceme. Nie je dobré memorovať len samotnú prezentáciu. Je dôležité vedieť príbeh a posolstvo, ktoré chceme odovzdať, nie presné slová. Taktiež je dôležitá autentickosť. Všímam si klientovu povahu, reč jeho tela a ako sa správa. Podľa toho sa mu snažím poradiť, aby počas prezentácie vyžaroval správne signály a pôsobil dôveryhodne. Zároveň aby sa aj on sám cítil komfortnejšie. Predsa ak som dynamický človek, nikto nemôže chcieť, aby som sedel. Niekto gestikuluje viac, ale ak je to v súlade s jeho osobnosťou a je to uveriteľné, neopravujem to. Niekto je strnulejší, lebo je prirodzene tichší. Ani to nie je problém. Snažím sa trochu to napraviť, ale iba v rámci uveriteľnosti. Ľudia si často neuvedomujú svoje rečové problémy, napríklad opakovanie slov alebo zvukové vsuvky ako „hmmm“ a podobne. Je veľmi ťažké odstrániť to v krátkom čase. Ak klient napríklad používa často tri konkrétne slová, vždy keď ich zopakuje, zastavím ho a upozorním na to. Keď ho už zastavím dvadsiatykrát, klient sa cíti nepríjemne a snaží sa to zmeniť. Ak na to však nemáme dostatok času, nefunguje to. Treba preto začať s tréningom v dostatočnom predstihu pred prezentáciou. Mnoho manažérov má, povedzme, problém prezentovať čísla tak, aby zaujali publikum. Treba sa na to len pripraviť, trénovať a prezentovať ich v zaujímavejšom kontexte.

V rámci trénovania komunikácie pracujete viac s jednotlivcami, alebo s celou firmou?
Väčšinou mám sedenia s jednotlivcami. Tí potom vedia nadobudnuté skúsenosti využiť, ovplyvniť svoj tím a klientov. Firmy sú ponorené do svojho biznisu, predávajú svoj produkt a zaoberajú sa vecami, ktoré robia. Nestíhajú čítať, vzdelávať sa a venovať sa trendom. Preto som tu ja. Keď pochopím biznis stratégiu, kľúčové hodnoty a smerovanie firmy, na základe svojich skúseností viem odporučiť komunikačné postupy, ktoré možno jednoducho aplikovať. Používam videá alebo audionahrávky. Nevymyslel som ich však ja. Austin Kleon napísal knihu Kradni ako umelec. Hovorí o tom, že dnes je nemožné vytvoriť niečo nové. Umenie je ukradnúť niečo, čo už bolo vymyslené, priznať to a pridať k tomu niečo nové, vlastné, a tým to zlepšiť. Aj Michael Jordan povedal tisíckrát pre médiá, že svoje basketbalové pohyby nevymyslel sám. On ich ukradol. Bol však proporčne inak stavaný, a teda ich ukradol a prispôsobil si ich svojmu telu. To presne chcem aj od ľudí, ktorých koučujem. Učím ich používať koncepty, ktoré už existujú, a spolu ich zmeníme a použijeme tak, aby sme dosiahli vlastné ciele.

Ako by mal komunikovať líder, ktorý si chce získať rešpekt zákazníkov aj kolegov? Dá sa to naučiť, alebo je to otázka temperamentu?
Naučiť sa to dá. Aj tu často stačí, aby si líder začal čítať knihy, ktoré vydal niekto v podobnom biznise, a poučil sa z toho. Prípadne by si mohol vypočuť aspoň zopár podcastov. Lenže tu sa znova dostávame k tomu, že to všetko vyžaduje čas, vedome strávený vzdelávaním sa. Najlepším návodom na zlepšenie komunikačných a prezentačných zručností je tréning. Na veľkých konferenciách často vidím na pódiu zlých rečníkov. Prečo sa taký odborník nespýta iného odborníka, ako lepšie komunikovať svoje odborné znalosti? Priemerný čas tréningu rečníkov na TED konferencie je 30 až 40 hodín na jednu prednášku. To často používam pri klientoch ako benchmark. 

Učíte lídrov, ako branding, marketing a behaviorálna psychológia ovplyvňujú rozhodovanie a nákupné správanie. Podľa vás to nevedia?
Tieto veci sú pomerne nové. Firmy trávia veľa času vylepšovaním interných procesov a produktov. Zabúdajú na fundamentálne princípy. Zákazník nekupuje najlepší produkt, ale produkt, ktorému najlepšie rozumie. Dnes je naša pozornosť roztrieštená a je ťažké komunikovať zákazníkovi to, čo je dôležité. Zákazník sa často správa iracionálne a rozhodnutia, ktoré robí, sú nesprávne, a vôbec si to neuvedomuje. Práve tomuto sa venuje behaviorálna psychológia. Mnohí vravia, že sa to dá ľahko zneužiť, čo je pravda, no ako príklad uvediem telefón. Je to nástroj, ktorý môžeme vnímať ako dobrý aj ako zlý. Je na nás, ako ho používame. Každý biznis by mal mať stanovené etické pravidlá a nezneužívať dostupné nástroje. Nikdy by som neuzavrel kontrakt s niekým, kto robí z môjho pohľadu niečo neetické. Napríklad určite by som nešiel robiť školenia do tabakového priemyslu. Nie je to v súlade s mojimi morálnymi hodnotami. Nechcem, aby sa moje vedomosti a skúsenosti zneužívali pre vec, ktorú nepovažujem za správnu.

Ako je to so sociálnymi médiami? Vedia podľa vás marketéri na Slovensku využívať potenciál sociálnych médií?
Všetko závisí od rozpočtu. Ak máte vyčlenených pár miliónov ako Coca-Cola, ide to ľahšie. Na Slovensku je však realita väčšinou úplne iná. Veľa firiem povie áno, sme na sociálnych sieťach. No to, čo komunikujú, čo vyžarujú, často nie je orchestrované. Sú to len individuálne výstrely. Ako keď stojíte v hmle, máte luk a šíp a strieľate na všetky strany. Asi niečo zasiahnete, ale nie to, čo chcete a potrebujete. Ale ak to robia dobre, zväčša to nie je o peniazoch, ale o obsahu. Úprimne „zdieľajú“ obsah, a tým jasne vyjadrujú svoje hodnoty. „Zdieľajú“ obsah, s ktorým sa stotožňujú a veria, že by mohol byť pre ich publikum prínosom. Ich vytvorená komunita tento obsah sleduje, lebo je to pre nich zdroj kvalitných informácií. Až po čase si možno ľudia z tejto komunity kúpia produkt. Gary Vaynerchuk napísal knihu Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World, ktorú by si mal prečítať každý, kto chce uspieť vo svete marketingu na sociálnych sieťach. Je o tom, že najprv dávaj, dávaj, dávaj a až potom si pýtaj biznis. Toto je kľúč k úspechu.

Ste veľmi temperamentný človek a váš imidž nepôsobí úplne konvenčne. Komunikujete ním aj svoj prístup k práci? Aký význam v komunikácii pripisujete vzhľadu? 
Výzor je len jeden zo signálov, ktorý vysielam. Dôležité je, aby všetky signály boli konzistentné a úprimné. Sú dni, keď som v kravate, niekedy vo folklórnom kroji či v montérkach, ale som to stále ja. Od trinástich rokov som musel o všetko bojovať. Pracoval som aj ako sprievodca v horách. Behám maratóny a chodím na expedície. Často sa stane, že sa na ne pripravujem rok a hneď na začiatku musím z rôznych dôvodov skončiť. Keby som to robil iba kvôli výsledku, bol by som z toho nešťastný. Ja to však robím, lebo milujem tú hru, ktorá k tomu vedie. Mám rád prácu s ľuďmi, komunikáciu a edukáciu. To, ako vyzerám a čo robím, môže byť nekonvenčné, ale viedla k tomu moja životná cesta. Je dôležité spoznať sám seba, len pády nás posúvajú. V živote je veľmi dôležitá aj správna vyváženosť. Ja napríklad rád idem proti prúdu, mám veľa energie, som veľmi dynamický. Môj život je dynamický a akčný. Aby som to vykompenzoval, venujem sa kaligrafii. Priviedol ma k tomu môj prvý klient z Kórey, ktorý mi to odporúčal ako vhodný balans pre moju osobnosť. V kaligrafii musíte pokojne sedieť, pokojne dýchať a pomalými ťahmi maľovať. Nikdy nesmiete nič opakovať, nič škrtnúť. Keď sa raz štetec dotkne papiera, už je ťah daný. Som spokojný, ak aj ľudia okolo mňa dosiahnu balans, úspech, alebo sa im niečo podarí. Nie je to len klišé, skutočne mi to robí veľkú radosť. 

Často zdôrazňujete, aká je pri všetkom, čo robíme, dôležitá vášeň. Ako ju prenášate do komunikácie, marketingu a do biznisu?
Každý, kto ma pozná, vie, že len čo otvorím dvere a vstúpim do miestnosti, je to poznať. Milujem svoju prácu, prácu s ľuďmi. Ráno vstávam o pol piatej, aby som mohol čítať. Potom to viem vášnivo odprezentovať, lebo v to verím. Ak by som to robil bez srdca, nebolo by to uveriteľné. Ak robíme marketing umelo, bez vášne, je ťažké dlhodobo ho udržať na istej úrovni. Ja napríklad milujem rockovú hudbu. Je to na mne vidieť podľa môjho oblečenia a vzhľadu. Kdekoľvek ma stretnete, stále som to ja, prezentujem to, čo milujem. Ak vieme, čo naše publikum miluje, vieme si ho jednoduchšie získať. Keď chcem s niekým nadviazať komunikáciu, pozriem si jeho sociálne siete. Zistím napríklad, že často publikuje príspevky o futbalových zápasoch Slovana. Viem si potom získať pozornosť tohto človeka tým, že mu podarujem šál Slovana, pozvem ho na zápas, pošlem mu článok o Slovane a podobne. Je to o počúvaní. Na sociálnych sieťach všetci publikujeme, ale nikto nečíta. Na internete sa dá jednoducho nadviazať kontakt s potenciálnym klientom. Mali by sme robiť veci tak, aby aj nám prinášali uspokojenie, aby boli uveriteľné a aby sme aj my pôsobili autenticky. Ak chceme zmeniť zmýšľanie ľudí, musíme si získať ich srdcia. Bez vášne to nejde.

Sprostredkovanie predaja SFA
Prevezmite činnosť
samostatného finančného agenta
v existujúcej spoločnosti.
Buďte silní a slobodní.
Obráťte sa na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
12.8.2020 Robert Juriš

Nový riaditeľ Generali: Sme najdigitálnejšia poisťovňa na trhu

Generali patrí k najinovatívnejším poisťovniam na slovenskom poistnom trhu. Všetky typy poistení dokáže uzatvoriť bez kontaktu s klientom. ...

11.8.2020 Juraj Recký

Fintech Opendoor patrí k najinovatívnejším startupom a nielen v realitnom biznise

Odborný magazín Central Banking označil spoločnosť Opendoor za fintechové riešenie roka 2018. Forbes ju v roku 2020 zaradil do TOP 50 ...

11.8.2020 Redakcia FinReport

Každá piata rodina na Slovensku nemá žiadne úspory

Koronakríza poriadne zamávala s rozpočtami slovenských rodín. Viac ako pätina z nich v súčasnosti nemá žiadne úspory, ktoré by mohli ...

10.8.2020 Marek Mittaš

Počas leta nás ohrozuje nielen koronavírus, ale aj úrazy

Leto akosi samozrejme patrí nielen k dovolenkovej ale aj k úrazovej sezóne. K úrazom síce dochádza celoročne, ale leto im obzvlášť praje ...

9.8.2020 Redakcia FinReport

Desiatky tisíc ľudí zarábajú pod hranicou minimálnej mzdy

Zvyšovanie minimálnej mzdy rezonuje v spoločnosti každý rok. Kým zamestnanci s nízkymi príjmami tieto kroky vítajú, zamestnávatelia sa im ...

9.8.2020 Redakcia FinReport

Spôsobí inovatívna technológia blockchain revolúciu vo verejnom sektore?

Implementácia digitálnych technológii do biznisu sa pre mnohé firmy stáva stále dostupnejšou. Jednou z nich je aj blockchain. Podľa ...

8.8.2020 Juraj Recký

Hľadáte investičné príležitosti? Podielové fondy sú dobrým štartom do sveta investícií

Snaha o lepšie zabezpečenie sa na dôchodok sa môže stať vynikajúcim impulzom, aby sme sa pustili do investovania. Musíme sa však vyznať. ...

15.7.2020 Robert Juriš

Veronika Remišová: Tritisíc štátnych IT systémov spolu nekomunikuje, chceme to zmeniť

Po februárových voľbách začala ako podpredsedníčka vlády, dnes má pod palcom vlastné ministerstvo. Má množstvo ambicióznych plánov. ...

10.6.2020 Robert Juriš

Pavel Škriniar: Pandémia nás prinútila uvažovať ako v čase vojny

Pandémia koronavírusu obrátila životy ľudí na celom svete doslova naruby. To, čo sme považovali za samozrejmé, prestalo fungovať, ...

28.5.2020 Jana Schochmann

Daniel Kremsa: Najlepší marketing je spojenie technickej zručnosti a hlbšieho odkazu

Keď mal šestnásť, emigroval s rodičmi do Ameriky. Zabuchol za sebou dvere socialistickej vlasti, aby sa o niekoľko desiatok rokov mohol ...

21.4.2020 Redakcia FinReport

Iniciatíva Kto pomôže Slovensku na boj s koronavírusom vyzbierala už takmer milión eur

Firmy a jednotlivci na boj s koronavírusom vyzbierali už takmer 1 milión eur. Svoje požiadavky cez portál zaslalo doteraz viac ako 1 000 ...

5.3.2020 Redakcia FinReport

EY Podnikateľom roka 2019 na Slovensku sa stal Juraj Habovštiak

Držiteľom titulu EY Podnikateľ roka 2019 Slovenskej republiky sa stal Juraj Habovštiak a spoločnosť MTS, spol. s r.o. Prestížne ocenenie si ...

27.2.2020 Zuzana Mecková

Voľby do Národnej rady SR 2020. Všetko, čo potrebujete ako voliči vedieť

Ako bude vyzerať priebeh parlamentných volieb 2020, na základe čoho sa rozhodne, ktorí kandidáti a politické strany prevezmú vládu v novom ...

24.2.2020 Arian Ali

Strana Za ľudí sľubuje nájomné byty aj škôlku pre každé dieťa

Strana ZA ĽUDÍ sa prezentuje ako centristická strana. To znamená, že sa nachádza v strede politického spektra, zastáva ľavicové aj ...

22.2.2020 Arian Ali

SNS sa silno orientuje na podporu rodiny

Slovenská národná strana sa prezentuje najmä sociálnymi zmenami, ktoré prijala spolu s koaličnými partnermi počas posledného volebného ...

21.2.2020 Arian Ali

Sme rodina chce postaviť 25-tisíc nájomných bytov ročne

Hnutie SME RODINA je jedno z tých, ktoré stoja na strane „ľudu“. Túto svoju orientáciu sa snaží podporiť silným sociálnym programom. V ...

20.2.2020 Arian Ali

KDH chce rodinu podporiť aj cez rodinné firmy

Kresťanskodemokratické hnutie svoju víziu stavia na výraznom posilnení postavenia rodiny. Rodine, ako základnej jednotke spoločnosti, by malo ...

19.2.2020 Arian Ali

Politológ Kováčik: Lajtmotívom volieb je zmena

Aká zmena Slovensko čaká po voľbách v roku 2020? Zmení sa zásadne smerovanie krajiny? Podarí sa dosiahnuť vyrovnaný rozpočet? Majú sa ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Nový riaditeľ Generali: Sme najdigitálnejšia poisťovňa na trhu
  2. 2.
    Bratislavský Volkswagen sa dohodol s odborármi na podmienkach predĺženia kolektívnej zmluvy
  3. 3.
    Po Minsku pochodovali stovky žien s kvetmi, vyjadrili tak podporu zraneným demonštrantom (foto)
  4. 4.
    Súhlas so záznamom o sprostredkovaní finančnej služby cez SMS alebo e-mail
  5. 5.
    Český safari park má nového obyvateľa, hrošie mláďa sa narodilo priamo pred očami návštevníkov