Hľadaj

Jana Schochmann: Na svojej osobnej značke musíme pracovať neustále

Adela Jasenovcová Lídri Poslať

Ak by sme si položili otázku, čo môže najviac pomôcť pri napĺňaní našich predsavzatí a cieľov, zrejme by sme sa zhodli na odpovedi, že najviac si môžeme pomôcť sami. Z pohľadu marketingu neexistuje nástroj, ktorý by sa vlastnou osobnosťou zaoberal viac ako „Personal Branding“. Osobná značka je o nás, naša osobná značka sme my. Poďme teda rovno k podstate veci. O efektívnom budovaní osobnej značky sme sa porozprávali s Janou Schochmann, ktorá v tejto oblasti profesionálne pôsobí.

Jana Schochmann

Foto: archív J. Schochmann

Čo všetko si môžeme pod pojmom budovanie osobnej značky predstaviť? Ako by si to vysvetlila ty, ako odborníčka?

Osobný branding by sa dal zjednodušene nazvať propagácia samého seba. Patrí sem verbálna aj neverbálna komunikácia. Je to zdokonaľovanie a vyzdvihnutie toho, čo už máme. V niektorých prípadoch je potrebné to v sebe najskôr objaviť. No aj na to existujú efektívne procesy. Dobre vybudovaný osobný brand nám pomáha jasne komunikovať to, čím sme, čím sa profesionálne zaoberáme, tiež naše silné stránky a našu jedinečnosť. To všetko tak, aby na to reflektovala naša cieľová skupina.

Čím konkrétne sa zaoberáš ty? Ako s klientom/klientkou pracuješ?

Ak hovoríme o individuálnych klientoch a konzultáciách, rozdeľujem to do dvoch základných celkov: imidž (vizuál) a sebapropagácia. Snažím sa o zdokonalenie alebo vylepšenie toho, čo už máme. Niekedy je to potrebné objaviť, ale to, aby klient zostal autentický, zohráva v celom procese významnú úlohu. Ja dokážem vycibriť výzor aj spôsob, akým klient komunikuje s verejnosťou, ako sa prezentovať, aj na ktorých miestach. Používam na to osvedčené procesy a nástroje. Snažím sa teda ukotviť predstavu klienta o sebe samom a následne navrhnem stratégiu, ktorou postupy zefektívnime.

Pri časti, kde sa zaoberáme imidžom alebo komunikáciou, vzhľadom, navrhnem napríklad kapsulový šatník na mieru, a taktiež tzv. fashion booklet, kde klienta/klientku vlastnoručne nakreslím a odporúčam konkrétne kroky, ako vylepšiť svoj štýl a zjednodušiť si večný problém, „čo na seba“, aby som vyzerala/vyzeral reprezentatívne. Pokojne to môžeme nazvať aj optimalizácia procesov.

Pri časti, ktorú nazývam sebapropagácia alebo komunikácia, využívam predovšetkým PR nástroje. Začneme tým, že si určíme, v čom sú najväčšie benefity klienta, pozrieme sa na USP (unique selling proposition) každého klienta. Spresníme si cieľovú skupinu a následne poradím, ako môže optimálne zviditeľniť samého seba. Konkrétne, aké marketingové nástroje na to využijeme a ako čo najlepšie odkomunikovať svoje posolstvo cieľovej skupine. Pomáham klientom tiež s textami a contentom (obsahom), alebo ich pripravím na komunikáciu s novinármi či na televízne vystúpenie.

Foto: archív J. Schochmann

Prečo osobný branding odrazu začína byť taký dôležitý? V minulosti tento trend nebol tak výrazne zreteľný.

Osobná značka tu bola vždy a vždy tu bude. Svoju značku si predsa budujeme bez ohľadu na to, či to robíme vedome, alebo nie. To, ako nás ľudia vnímajú, ako nás charakterizujú, čo si o nás hovoria, to všetko je naša osobná značka. Ak začnete na svojej osobnej značke pracovať, budete mať viac pod kontrolou to, ako vás verejnosť vníma. Čo sa, prirodzene, odrazí aj na rozvoji kariéry.

Ako však naznačuješ v otázke, je tu faktor, ktorý budovanie osobnej značky, teda budovanie značky jednotlivcov, výrazne posunul dopredu. Na scénu totiž vstúpili sociálne médiá. Tie umožnili každému, kto má chuť a vie, ako na to (alebo aj nevie), vypustiť do sveta svoje „vlastné vysielanie“. A mnohí sa toho s nadšením chopili. Či sú pri tom úspešní a či to robia správne, je mnohokrát otázne. Warhol by mal radosť, pretože dnes má skutočne každý svojich 15 minút slávy. Odvrátenou stranou je, že sa už nevieme úplne schovať, prestávame byť anonymní. Údaje o nás sú ľahko dohľadateľné. Je teda potrebné sa nad tým aspoň zamyslieť. No a práve na to všetko je tu osobný branding.  

V prípade sociálnych médií ide o vysoko interaktívne platformy, ktoré nie je jednoduché správne uchopiť. Na čo by si používateľov upozornila vo vzťahu k budovaniu osobnej značky?

Ako som už naznačila, sociálne médiá sú komunikačné prostriedky, ktoré poskytujú, možno až priveľkú, možnosť tvorby a zverejňovania vlastného obsahu. Najčastejšou chybou je, keď ich používateľ uverí, že takáto platforma je „živá bytosť“, že je to nejaká kamarátka, ktorej sa môže zdôverovať a vyžalovať, prípadne publikovať hocijaký svoj extrémny názor alebo domnienku. Pochopiteľne, bez toho, aby za to následne prevzal zodpovednosť.

Ľudia by si mali uvedomiť, že je to skôr pracovný marketingový nástroj. Budem parafrázovať staré príslovie, keď poviem, že sociálne médiá dokážu byť dobrým sluhom, ale zlým pánom. Pojem „sociálne médiá“ je zložený z dvoch slov: sociálne a médiá. To prvé je možno pre niektorých vágne a môže to pomýliť, druhé však hovorí jasne – médiá. Preto vždy zdôrazňujem, nebuďme sami sebe paparazzom a neničme si prostredníctvom týchto médií vlastnú kariéru. Príkladov, keď sa to podarilo, nie je málo.

92

Určite si sa stretla aj s ľuďmi, ktorí sú presvedčení, že si svoju značku nikdy nebudovali a ani nepotrebujú budovať. Čo im odpovedáš?

Ale áno, stáva sa to. „Som, aký som, nepotrebujem budovať osobnú značku.“ Prípadne svoje tvrdenie doložia príkladom známej osobnosti, ktorá je vždy sama sebou a jej správanie je autentické a spontánne. Ja ich vždy za to pochválim a poďakujem im. V prípade príkladu známej osobnosti im poďakujem, pretože mi skvele prihrali na smeč. Vždy totiž uvedú osobnosť, ktorá má, naopak, svoju značku vybudovanú veľmi cielene a s pomocou profesionála, prípadne celého tímu profesionálov. Zdanie spontánneho prejavu je len dôkaz, že majú okolo seba kvalitných ľudí. To, že sú napríklad pri svojom vyjadrovaní expresívni, možno až vulgárni, totiž môže účinne pôsobiť na ich cieľovú skupinu.

Ja pracujem prevažne s ľuďmi z biznis prostredia, s podnikateľmi, prípadne sú moji klienti alebo klietky právnici, finančníci, obchodníci, ale aj kouči či konzultanti z rôznych oblastí. Tí väčšinou nepotrebujú vystupovať kontroverzne, no mnohí taktiež vyžadujú diskrétnosť. Nechcú hovoriť o tom, že si najali profesionála na vylepšenie imidžu a budovanie značky. Je to takto v poriadku.   

No a tých, ktorí mi povedia: „som, aký som...“, pochválim, že s budovaním osobnej značky začali správne. Autenticita je dôležitá, ale zároveň dodám, že je to len začiatok a len jedno z niekoľkých základných pravidiel, ktoré je potrebné pri efektívnom budovaní osobnej značky dodržať.

Podarilo sa ti niekoho zo spomínanej skupiny presvedčiť, aby sa stal nakoniec tvojím klientom?

Áno, podarilo, ale nie je to pravidlo.

97

Spomínala si komunikáciu svojím vzhľadom. Prečo to považuješ za dôležité?

Nepovažujem to za dôležité len ja, ale prevažná väčšina ľudí nás pri prvom stretnutí hodnotí najmä zrakom. Ak to nezanedbáme, bude sa nám omnoho jednoduchšie pokračovať. Vzhľad je forma neverbálnej komunikácie a imidž je „hovorca“ vašej individuality. Svojím zovňajškom môžete vyjadriť svoje postoje, získať si dôveryhodnosť, prejaviť úctu, alebo sa prispôsobiť kultúrnym či spoločenským stereotypom. Neverbálna komunikácia môže byť v niektorých prípadoch „výrečnejšia“ ako slovné vyjadrenie.

Spomínala si individuálnych klientov, pracuješ aj so skupinami formou workshopov, školení alebo prednášok?

Áno, samozrejme. Workshopy pre zamestnancov rôznych spoločností, či väčších korporátov, ale aj pre zamestnancov štátnej správy robím spolu s kolegyňou Jankou Holúbekovou, ktorá roky pracovala na top manažérskych pozíciách v oblasti HR. Janka je veľká profesionálka a aj ja sa od nej stále učím. Sme odlišné osobnosti a každá prinášame svoju tému, svoj pohľad a vieme sa vzájomne dobre dopĺňať. Ak je to potrebné, prizývame na spoluprácu aj ďalších odborníkov.

Foto: archív J. Schochmann

Dlhé roky si pracovala v printových médiách, ale aj ako PR manažérka, aká bola cesta až ku konzultantke pre budovanie osobnej značky? 

Mám pocit, že si ma klienti našli sami, už pred pár rokmi, hoci to vtedy nenazývali „budovanie osobnej značky“, spĺňalo to však definíciu tohto pojmu. Pracovala som ako redaktorka a šéfredaktorka v printových médiách, a pri tejto profesii som zotrvala viac ako 15 rokov. Pred tým, ale aj v priebehu tohto pôsobenia, si ma najímali aj ako PR manažérku. Takto som pracovala aj pre dve odevné firmy. Prvá bola slovenská módna dizajnérka a druhá bola firma, ktorá šila pánske obleky na mieru.

Ako novinárka som pracovala prevažne pre finančné časopisy, a práve top manažéri z tohto segmentu boli moji prví klienti na budovanie osobnej značky. Práca so slovom, ale aj PR, boli teda mojou súčasťou. Ľudia sa na mňa veľmi často obracali aj s otázkami týkajúcimi sa módy a výzoru. Mňa to tešilo, pretože ma to vždy bavilo. Pri budovaní osobnej značky som našla cestu, ako spojiť svoje skúsenosti a radosti. A práve túto komplexnosť považujem pri budovaní osobnej značky za veľmi dôležitú. 

Čo získajú klienti pri spolupráci s tebou?

Jednoducho budú mať viac pod kontrolou to, ako ich verejnosť vníma, čo je dôležité najmä vo vzťahu k cieľovej skupine. V konečnom dôsledku sa to odrazí pri napĺňaní cieľov. Benefity sú na strane zamestnanca aj zamestnávateľa. Kvalitná osobná značka môže napríklad zvýšiť vašu hodnotu na pracovnom trhu. Lídrom, ktorí už dosiahli strop vo svojej kariére, to môže pomôcť udržať si takúto pozíciu, prípadne je to efektívny nástroj aj pri získavaní nových zamestnancov alebo udržaní si kvalitných ľudí.

Je to predsa práve líder, ktorý dodáva firme autentickosť, uveriteľnosť, nejaký vlastný príbeh a charakter. Cez lídra sa vedia ľudia lepšie stotožniť s firemnou značkou. Zamestnanci sú lojálni nielen k firme, ale aj ku konkrétnej osobe, a to ich ešte viac zaväzuje. Aj preto by mal líder svoje hodnoty komunikovať jasne a zreteľne. Cieľ môže byť akýkoľvek. Rozvoj alebo rozbeh kariéry, či firmy, lepšie obchodné výsledky, nábor, alebo aj zvýšenie šance pri nachádzaní kvalitného životného partnera. Ako povedal B. Pascal: „Náhoda pomáha tým, ktorí sú na ňu pripravení.“ 

logo
Prečítajte si tiež:
21.3.2025 Tlačová správa

V Slovenskej sporiteľni nakupovali ľudia štátne dlhopisy aj v noci. Vďaka Georgeovi

Najväčšia digitálna banka na Slovensku predala najviac štátnych dlhopisov a to aj vďaka tomu, že ako jediná ponúkla investovanie online cez ...

20.3.2025 Redakcia FinReport

Európsky kvíz o peniazoch opäť preveril finančnú gramotnosť tínedžerov

V ôsmom ročníku Európskeho kvízu o peniazoch (European Money Quiz), ktorý na Slovensku organizuje Slovenská banková asociácia v spolupráci ...

20.3.2025 Finančná správa

Výber daní sa v januári a februári zvýšil o 24,5%

Prvé dva mesiace tohto roka ukazujú, že plnenie rozpočtu má pozitívny trend. Finančná správa počas nich vybrala o 672 miliónov eur viac, ...

20.3.2025 Klaudia Lászlóová

Za družstevným bývaním sa už netreba sťahovať do Rakúska

Na Slovensku družstevné byty po roku 1989 zanikli, ale veľa Slovákov využíva túto formu bývania napríklad v susednom Rakúsku. Práve ...

19.3.2025 Redakcia FinReport

Tatra banka uľahčila otváranie účtov pre podnikateľov

Tatra banka zavádza nový, jednoduchší spôsob otvárania účtov pre podnikateľov. Tento krok je veľkým zjednodušením pre všetkých, ktorí ...

19.3.2025 Roland Régely

Viac peňazí za nočné a víkendy: príplatky výrazne porastú, firmy rátajú s dopadmi

Od januára 2026 sa na Slovensku očakáva významné zvýšenie minimálnej mzdy, ktorá by mala dosiahnuť 915 eur mesačne, čo predstavuje ...

25.2.2025 Mário Špilberger

Erik Eliáš: Od zlého rozhodnutia k finančnej gramotnosti

Erik Eliáš z Trnavy stojí za občianskym združením a online aplikáciou FinPlay – finančná gramotnosť hrou. Ako hovorí, snaží sa učiť ...

14.2.2025 Redakcia FinReport

Všeobecná zdravotná poisťovňa má nové vedenie

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) má nové vedenie. Predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom je Matúš Jurových (na snímke ...

29.1.2025 Redakcia FinReport

Novým Managing Directorom v CTP Slovakia je Ivan Šimo

Developerská spoločnosť CTP Slovakia oznámila meno svojho nového Managing Directora. Po ôsmich rokoch pôsobenia vo firme sa ním stal Ivan ...

27.1.2025 Redakcia FinReport

Prečo je Grónsko zaujímavé pre Donalda Trumpa?

Grónsko so svojimi obrovskými zásobami strategických zdrojov, ako sú prvky vzácnych zemín, urán a ropa, a svojou strategickou polohou ...

21.1.2025 Redakcia FinReport

Peter Kažimír očakáva ďalšie znižovanie úrokových sadzieb ECB

Guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír očakáva, že Európska centrálna banka (ECB) koncom januára opäť zníži svoje kľúčové ...

20.1.2025 Dominik Horváth

Trump 2.0 prináša zmeny v USA aj svetovej ekonomike

Inaugurácia Donalda J. Trumpa vracia tohto podnikateľa na politickú scénu. Trump už počas svojej prvej administratívy priniesol dramatické ...

18.1.2025 Redakcia FinReport

Do Kwon bude za 40-miliardový kryptopodvod súdený v USA

Jeden z najhľadanejších podvodníkov na svete Juhokórejčan Do Kwon sa bude sťahovať. Tento muž, ktorý stojí za pádom spoločnosti Terra, ...

16.1.2025 Dominik Horváth

Najbohatší človek na svete Elon Musk sa súdi o 100 miliárd dolárov

Rozsudok delawarského súdu v USA zamietol Elonovi Muskovi vyplatenie kompenzačného balíka presahujúceho hodnotu 100 miliárd dolárov. Balík ...

16.1.2025 Redakcia FinReport

Šéfom nového Inštitútu pre reguláciu hazardných hier je Dávid Lenčéš

Koncom minulého roka na Slovensku vznikol Inštitút pre reguláciu hazardných hier, ktorý sa odborne venuje otázkam regulácie hazardu. Vznik ...

10.1.2025 Redakcia FinReport

Novou generálnou tajomníčkou AFISP je Miriam Čizmazia

Novou generálnou tajomníčkou Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) sa od januára 2025 stala Miriam ...

9.1.2025 Dominik Horváth

CEO roka 2024 je generálna riaditeľka spoločnosti AMD Lisa Su

Lisa Su sa stala generálnou riaditeľkou spoločnosti AMD v komplikovaných časoch. Dokázala však zabrániť jej krachu a vďaka jej ...

6.1.2025 Miloslava Némová

MacKenzie Scottová: Exmanželka Jeffa Bezosa rozdala charitám 14 miliárd dolárov

Jej meno pravdepodobne väčšina ľudí na svete nepozná, napriek tomu pomohla a aj naďalej pomáha miliónom ľudí ročne. MacKenzie Scottová ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay