Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Federica Barberis: Českí zákazníci IKEA si potrpia na praktickosť, Slovákom ide viac o vzhľad domácnosti

Roland Régely Lídri Poslať

Nábytkársky gigant IKEA mení štýl podnikania v strednej Európe. Počas uplynulého roka firma rozšírila online služby a rozbieha nové formáty. Investície do veľkých kamenných predajní na Slovensku a v ČR zatiaľ nie sú v pláne, pribudnú však odberné miesta či novinka v podobe plánovacieho štúdia. O biznise počas koronakrízy a plánoch švédskej značky na Slovensku a v Česku sme sa rozprávali s Federicou Barberis, obchodnou riaditeľkou pre Česko, Maďarsko a Slovensko.

Federica Barberis

Foto: IKEA

Koronakríza praje online nákupom

Koronakríza v minulom roku zasiahla všetky podnikateľské subjekty na Slovensku. IKEA nebola výnimkou, a tak spoločnosť na niekoľko mesiacov zatvorila svoje predajne aj u nás. Napriek tomu slovenskej pobočke v nepriaznivej dobe medziročne klesli tržby „len“ o dve percentá a e-shop IKEA v predajoch dvojnásobne rástol. Ako hodnotíte uplynulý rok? 

Rok 2020 bol výnimočný nielen pre lídrov na trhu, ale aj pre všetky subjekty v našej brandži. Musím tiež povedať, že uplynulý rok nás všetkých zaskočil a zároveň bol v mnohých smeroch učiteľom. Viaceré situácie a výzvy prichádzali a naďalej prichádzajú zo dňa na deň. Ak sa však pozrieme špeciálne na slovenský trh, som hrdá na to, čo sa nám podarilo. Áno, niekoľko mesiacov sme boli zatvorení a tržby poklesli o dve percentá – no dá sa povedať, že ostatné mesiace sme zažili pozitívnu akceleráciu vo viacerých smeroch. 

Máte na mysli akceleráciu v predajoch? Podarilo sa vám dobehnúť zameškané mesiace? 

Ak sa pozrieme na minulý rok, krízu sa nám podarilo zmierniť vďaka našej schopnosti reagovať na vzniknutú situáciu. Transformácia nášho biznisu do sveta online bola pripravená už dlhšie, koronakríza všetky procesy urýchlila. Prispôsobili sme sa potrebám trhu, a všetky naše schopnosti sme upriamili na uspokojenie potrieb zákazníkov aj na Slovensku. Minulý rok pre nás prebiehal v niekoľkých etapách. Začiatkom roka, samozrejme, nikto neočakával príchod koronakrízy, firemné ciele sme vtedy plnili nad očakávania. To bola prvá veľmi úspešná fáza. Do toho však prišlo niekoľko lockdownov, na ktoré nebol pripravený azda nik. Po vypuknutí pandémie sme sa ako firma museli popasovať s dilemou, ako ochrániť zdravie zákazníkov a zamestnancov, a zároveň udržať náš biznis profitabilný. Aj preto sme sa rozhodli presunúť sto percent našich aktivít a produktov do online sveta. V tomto ohľade sme začali aj plánovať, čo sa zdalo byť efektívne – situácia sa totiž opakuje aj tento rok.

Ako vnímate fakt, že mnohí ľudia prišli počas minulého roka o prácu, respektíve ich koronakríza významnejšie zasiahla?

V našej firme si, samozrejme, uvedomujeme, že aktuálna situácia má negatívny vplyv na veľké množstvo ľudí a tiež na celú spoločnosť. Aj preto som hrdá, že pomáhame vo viacerých oblastiach. V prípade Slovenska sme venovali sumu 200-tisíc eur na pomoc ľuďom bez domova, aby mohli nájsť svoje dočasné útočisko. Rovnako tak sme darovali nábytok do týchto záchytných miest pre ľudí, ktorí to potrebujú.

Z dovolenky k „prerábkam domácnosti

Viete pomenovať, ktoré mesiace boli minulý rok najsilnejšie a prečo?

V našom biznise vidím viacero mesiacov, ktoré bývajú silnejšie ako ostatné. Pred koronakrízou sme najviac predajov evidovali na jeseň. V roku 2020 sa tento trend podarilo udržať. Krivka predajov začala výraznejšie stúpať v auguste minulého roka, a v podstate sa tento trend držal takmer až do konca roka. 

Čím to je, že ľudia na jeseň viac investujú do prerábky bytu?

Všimli sme si, že ľudia po návrate z letných dovoleniek často túžia po zmene. Premýšľajú nad zmenami v domácnosti, začínajú ich realizovať, a to sa odráža aj na nákupoch. Počnúc augustom je zvykom, že dosahujeme vyššie čísla, a možno teda povedať, že ide o najsilnejšie mesiace. To, že sa tento scenár naplnil aj minulý rok nás jemne prekvapilo. Ľudia síce nevedeli, aká situácia ich čaká v najbližšom období, no nakupovať nábytok neprestali. Po ukončení prvého väčšieho lockdownu sa veľká časť zákazníkov vrátila späť do obchodných domov, mnohí však už zostali verní online nákupom. Keď sa obhliadnem za minulým rokom, musím povedať, že bolo zaujímavé sledovať správanie ľudí počas pandémie. Mnohí si podľa mňa uvedomili, ako veľa pre nich znamená mať nádej v lepšie časy.

Online a offline nákupy v novom šate

Má IKEA plán, ako zvládnuť situáciu a prípadné opatrenia v tomto roku? Budete sa viac orientovať na online svet?

Je pravdepodobné, že určitú časť roka sa budeme stretávať so situáciami, keď sa budeme môcť spoliehať len na online predaj. To je správny čas na to, aby sme aplikovali naše najlepšie poznatky z minulého roka a posledných týždňov. Veríme, že pandémia nám umožní aj návrat do kamenných predajní tak, ako sme na to my a naši zákazníci zvyknutí. Aj tento rok sa plánujeme sústrediť na obidva predajné kanály – kamenné predajne a online svet. Oboje chceme vylepšovať, a s tým súvisia aj investície. Veľká časť nášho úsilia bude smerovať do IT riešení a našich schopností zabezpečiť ešte komfortnejší a bezpečnejší spôsob online nakupovania. Náš offline svet, respektíve kamenné predajne, budeme prispôsobovať online potrebám. Chceme skrátka docieliť to, aby boli nákupy v našich predajniach pohodlnejšie.

Keď už spomíname prechod na online, zachytili sme informáciu, že prestanete vydávať tlačenú verziu katalógu produktov. Bude IKEA viac „zelená“? A v akých aspektoch sa to ešte prejaví?

Musím povedať, že rozhodnutie stopnúť tlačenú verziu katalógu ma prekvapilo. Predsa len ide o obrovské dedičstvo, ktoré si IKEA so sebou nesie už 70 rokov. Nejde len o katalóg s nábytkom, ale v prvom rade o inšpiráciu pre ľudí, ako žiť lepší život. Samozrejme, svet sa mení, a ten náš sa za posledný rok zmenil veľmi rýchlo. Cítime, že zákazníci viac ako kedykoľvek predtým siahajú po nových formách inšpirácie na webe, a my im v tomto ohľade chceme byť nápomocní. Aj preto sme sa rozhodli zastaviť produkciu tlačeného katalógu od ďalšieho fiškálneho roku a presunúť aktivity v tomto smere na web. Zatiaľ nemáme konkrétnu podobu toho, ako bude vyzerať náš elektronický katalóg. Budeme však hľadať také riešenie, ktoré bude inšpirovať našich zákazníkov na internete. Na Slovensku evidujeme približne desaťtisíc online objednávok za uplynulý rok.

Nový koncept v našom regióne

Tento rok plánujete otvoriť výdajné miesto v Nitrianskom kraji, vlani pribudli ďalšie v Banskej Bystrici, predtým v Košiciach. Je plánovaná ďalšia expanzia na Slovensku alebo v Česku?

Áno, otváranie nových výdajných miest je súčasťou našej snahy posunúť sa bližšie k našim zákazníkom. Testujeme rôzne typy predaja v rôznych krajinách a s výdajnými miestami sme začali v strednej Európe už pred niekoľkými rokmi. V rámci regiónu sme sa zamerali na Košice, kde IKEA ešte v roku 2019 otvorila plánovací kiosk v obchodnom dome priamo v centre mesta. Odberné miesto v Košiciach sa veľmi osvedčilo, máme naň výbornú odozvu od zákazníkov. Ľudia z východného Slovenska si rýchlo obľúbili možnosť objednať a vyzdvihnúť si tovar, za ktorým predtým cestovali až do hlavného mesta. V Košiciach plánujeme otvoriť ďalšie dve odberné miesta a v hľadáčiku sú aj ďalšie mestá, ako Nitra či Žilina.

V Prahe plánujete otvoriť prvé plánovacie štúdio v Česku, ktoré bude zároveň pilotným programom pre celú strednú Európu. Bude sa tento projekt realizovať aj v čase pandémie, alebo až po jej odznení?

Toto je nový formát a súčasť našej transformácie, ktorú sme začali realizovať ešte pred pandémiou. Plánovacie štúdio je forma nákupu, kde sa zákazník stretáva s našimi expertmi osobne a s ich pomocou dokáže naprojektovať celú domácnosť. Produkty sú potom zákazníkovi ihneď k dispozícii, prípadne si ich môže vyzdvihnúť na odbernom mieste, alebo si ich nechá doviezť domov. Prvé plánovacie štúdio pribudne v marci v Prahe, IKEA plánuje ďalšie takéto predajne v Českej republike. V prípade úspechu budeme túto novinku implementovať aj na ďalších trhoch.

Prečo ste sa rozhodli práve pre Prahu?

IKEA chce byť uprostred diania, teda najmä tam, kde ľudia žijú, pracujú, trávia svoj voľný čas. Prahu vnímame ako dôležitú metropolu strednej Európy, kde tieto plány vieme realizovať ihneď. Takýto formát pripravujeme najmä pre centrá miest, a tomu chceme prispôsobiť aj ich veľkosť a vzhľad. Jedno štúdio bude mať rozlohu predajne. Tá by mala byť maximálne 500 či 600 štvorcových metrov. 

Udržateľnosť ako jeden z pilierov

Minulý rok ste zverejnili prísľub, že do októbra 2021 zo svojho sortimentu vyradíte všetky jednorazové alkalické batérie. Plánuje spoločnosť aj iné, napríklad lokálne riešenia, ktoré môžu mať pozitívny vplyv na našu planétu? 

Udržateľnosť je súčasťou našej agendy nielen celosvetovo, ale aj na Slovensku. IKEA si preto stanovila pomerne ambiciózny cieľ, že do roku 2030 chce byť uhlíkovo neutrálna. Naše ekologické plány by som zhrnula do niekoľkých väčších „pilierov. V prvom rade sme už teraz podnikli kroky k tomu, aby sme našej planéte odovzdali viac energetických zdrojov, než sami spotrebujeme. Ďalším pilierom IKEA je cirkularita našich produktov a ich ekologický rozmer – najmä ich opätovné využitie po tom, ako doslúžia, a tiež odovzdávanie si dôležitých informácií o udržateľnosti s našimi zákazníkmi. Tretím pilierom je náš prísľub v rámci spoločnosti, budeme sa zapájať do lokálnych ekologických výziev, ktoré môžu mať dosah na celú spoločnosť.

IKEA v blízkej budúcnosti pripravuje viacero noviniek pre bežných spotrebiteľov, medzi nimi napríklad garantovaný odkup detského nábytku pre členov IKEA klubu. Kde vznikol tento nápad, čo vás inšpirovalo, a aký má ohlas u verejnosti?

Toto je niečo, čo IKEA začala realizovať vo viacerých krajinách nezávisle od seba. Opäť pritom narážame na cirkularitu, ktorú som spomínala. Máme tým na mysli najmä možnosť zapojiť do takzvanej udržateľnosti aj našich zákazníkov. Oni sami dajú druhú šancu nevyužitým či použitým produktom a získajú tiež nejaké peniaze naspäť. IKEA si uvedomuje, že práve detský nábytok sa v domácnostiach môže častejšie meniť. Deti rastú a niektoré veci sa spotrebujú rýchlejšie. Detský nábytok potrebujú rodiny len na veľmi obmedzený čas, ktorý je násobne kratší ako v prípade iného nábytku. Kvalitatívne sú však na rovnakej úrovni ako ostatné výrobky, a preto ich takýmto spôsobom môže využiť viacero rodín a za prijateľné ceny. Garantovaný výkup je možnosťou, ako vyjsť našim zákazníkom v ústrety a zároveň plniť naše ciele, ktoré sme si vzhľadom na udržateľnosť stanovili. Second hand má svoje opodstatnenie aj v našej brandži.

Kedy bude garantovaný výkup spustený na Slovensku?

Iniciatíva garantovaného odkupu detského nábytku odštartovala začiatkom roka v Českej republike, čoskoro ju plánujeme zrealizovať aj na Slovensku. 

Venujete sa aj téme plytvania potravín v domácnostiach a v tejto súvislosti ste vyvinuli novú aplikáciu nazvanú IKEA Better Living. Akú odozvu má apka na Slovensku a v Česku? Ako táto aplikácia vlastne funguje?

Ide opäť o ďalšie pokračovanie našej snahy, respektíve agendy založenej na udržateľnosti. V tomto prípade je v podstate pripravený konkrétny spôsob, akým môžeme ľudí motivovať k lepšiemu životu, ktorý chráni našu planétu. Aplikácia funguje prostredníctvom tipov a trikov, ktoré IKEA „zdieľa“ s používateľmi obojstranne. To znamená, že aj ľudia sa môžu zapojiť do výzvy s vlastnými nápadmi. Zastávame názor, že veľké zmeny v lepšiu budúcnosť začínajú malými krokmi, a toto sa snaží robiť aj naša apka. Dáva ľuďom tipy, ako napríklad šetriť vodou pri zubnej hygiene či šetrnejšie vykurovať domácnosť. Aplikácia je schopná na základe zadaných údajov tiež zaznamenávať, koľko vody v domácnosti zmenou ušetríme, prípadne zachytáva iné dôležité údaje, a takýmto spôsobom vieme aj my pomôcť verejnosti na Slovensku i v Českej republike. 

Slováci si všímajú dizajn, Česi funkčnosť

Ak môžete porovnať slovenských a českých zákazníkov – sú medzi nimi zásadné rozdiely?

Našou úlohou je vnímať rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Samozrejme, drvivú väčšinu vecí robia takmer všetci zákazníci z Európy rovnako, existujú však viaceré odlišnosti a úlohou lídra na trhu je všímať si ich. Ak porovnáme českých a slovenských zákazníkov, vidíme niekoľko odlišností. Česi si potrpia na funkcionalitu produktov, zaujímajú sa o užitočnosť výrobkov a ich praktické využitie. Pri kúpe im ide najmä o to, či výrobok spĺňa všetky funkčné atribúty. Slováci zase viac dbajú na estetiku a vzhľad samotných produktov. Všímajú si, akým spôsobom produkt zapadne do ich domácnosti. Funkčnosť nie je na prvom mieste, skôr „vsádzajú“ na svoje emócie. Takéto odlišnosti, samozrejme, vnímame aj medzi inými európskymi krajinami.

Minulý rok sa objavila informácia, že IKEA plánuje vrátiť finančnú pomoc všetkým deviatim štátom (medzi nimi aj Českej republike), od ktorých ju dostala na prekonanie koronakrízy. Máte to naďalej v pláne?

Keď prišla pandémia, viac ako 75 % našich prevádzok zostalo kvôli lockdownu uzatvorených. Bol to moment, keď aj IKEA zvažovala, či využije finančnú pomoc poskytovanú od vlád niektorých európskych štátov tak, ako ostatné podnikateľské subjekty. Situácia však bola veľmi dynamická a po uvoľnení pravidiel nastal pre nás pozitívny zvrat. Vtedy sme si uvedomili, že chceme ísť opačným smerom – pomoc sme neprijali a, naopak, sami sme pomoc ponúkli.

Kto je Federica Barberis

Federica BarberisV spoločnosti IKEA pôsobí od roku 2000. V apríli 2019 nastúpila na pozíciu obchodnej riaditeľky pre Českú republiku, Maďarsko a Slovensko, kde má na starosti rozvoj obchodu, a to najmä v rámci budovania infraštruktúry a ponuky služieb viackanálového predaja nábytku. V rámci stratégie v tejto oblasti má spoločnosť IKEA ambíciu stať sa jednotkou na maloobchodnom trhu a Federica Barberis sa v tomto ohľade zameriava na zjednodušenie obchodných aktivít spoločnosti a ich prehľadné usporiadanie.

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

16.4.2024 Martin Jamnický

Vietnamskú podnikateľku Truong My Lan odsúdili na smrť za podvod vo výške 44 miliárd dolárov

Súd vo vietnamskom Hočiminovom meste odsúdil na smrť miestnu podnikateľku v oblasti nehnuteľností Truong My Lan. Obvinená bola z jedného z ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Kristalina Georgievová: Šéfkou Medzinárodného menového fondu zostane aj ďalších päť rokov

Staronovou šéfkou Medzinárodného menového fondu aj počas nasledujúcich piatich rokov zostane Kristalina Georgievová. Výkonná rada MMF ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Peter Kažimír: Jún 2024 je vhodnou príležitosťou na zníženie úrokových sadzieb

Inflácia na Slovensku je aktuálne o niečo nižšia ako priemer krajín eurozóny. „Je to skvelá správa pre ľudí a ekonomiku u nás a v celej ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Tomáš Braverman: Nový riaditeľ zážitkového portálu Slevomat

Novým šéfom portálu Slevomat sa v lete tohto roku stane bývalý šéf skupiny Heureka Group Tomáš Braverman. Na pozícii vystrieda Ladislava ...

10.4.2024 Redakcia FinReport

Tewfik Sabongui sa stal novým výkonným riaditeľom spoločnosti Colliers pre Slovensko

Spoločnosť Colliers, ktorá pôsobí aj v oblasti investičného manažmentu, oznámila, že jej súčasný managing partner v Českej republike ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Miroslav Boublík: Na čele Across Private Investments vystriedal Petra Jakubičku

Na uvoľnenú pozíciu Chief Executive Officer spoločnosti Across Private Investments nastúpil Miroslav Boublík. Tento manažér s ...

5.4.2024 Redakcia FinReport

Citibank vymenovala Jana Melichara za nového generálneho riaditeľa pre Slovenskú republiku

Citibank Europe vymenovala Jana Melichara do funkcie Citi Country Officer (CCO) and Banking Head pre Slovensko a do funkcie Branch Manager pre ...

4.4.2024 Redakcia FinReport

Zakladateľa kryptoburzy Thodex Fatiha Ozera odsúdili na 11 196 rokov väzenia

Bývalý šéf neúspešnej tureckej kryptomenovej burzy Thodex Faruk Fatih Ozer (30) nastúpil na doživotný trest odňatia slobody po tom, ako bol ...

29.3.2024 Redakcia FinReport

Pav Gill: Whistleblower z kauzy Wirecard spustil novú oznamovaciu platformu Confide

Muž, ktorý pomohol odhaliť machinácie predchádzajúc „strate“ 1,9 miliardy eur a krachu nemeckej finančnej spoločnosti Wirecard, má nový ...

19.3.2024 Redakcia FinReport

Novou členkou predstavenstva bratislavského Volkswagenu je Agnieszka Olendereková

Trojčlenné predstavenstvo spoločnosti Volkswagen Slovakia má novú tvár. Posilou je Poľka Agnieszka Olendereková. Na pozícii členky ...

13.3.2024 Redakcia FinReport

Šéfom spoločnosti Coca-Cola pre Česko a Slovensko sa stal Martin Binder

Novým generálnym riaditeľom spoločnosti Coca-Cola pre Českú republiku a Slovensko sa stal Martin Binder. Vo funkcii nahradil Zbyňka Kovářa. ...

11.3.2024 Robert Juriš

Christine Lagardová: Úrokové sadzby možno znížime v júni 2024

Napriek poklesu inflácie v dvadsiatke krajín eurozóny na úroveň 2,6 %, čo už je blízko dlhodobému dvojpercentnému cieľu, ECB naďalej ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay