Erik Eliáš: Od zlého rozhodnutia k finančnej gramotnosti
Erik Eliáš z Trnavy stojí za občianskym združením a online aplikáciou FinPlay – finančná gramotnosť hrou. Ako hovorí, snaží sa učiť ľudí premýšľať o peniazoch a efektívne s nimi pracovať. Vie, o čom hovorí, pretože jeho cesta k finančnej gramotnosti nebola jednoduchá. Vyústila však do vlastného projektu, s ktorým v súčasnosti navštevuje stredné školy.

Foto: Archív Erika Eliáša
K finančnej gramotnosti ste sa dostali cez vlastnú skúsenosť. Aké rozhodnutie vás k nej priviedlo?
Keď som mal 18 alebo 19 rokov, chcel som zapôsobiť na jedno dievča, a tak som sa rozhodol, že si kúpim auto. Nemal som však dosť peňazí, a tak som sa zadlžil. Dopadlo to tak, že som uňho neuspel, auto mi zostalo a bolo ho treba živiť. Bol to zbytočný záväzok a drahá skúsenosť.
Čo sa potom dialo s vami a s autom?
Auto som poukazoval všetkým kamarátom a zistil som, že to vlastne nikoho nezaujíma. Zaujímalo ich iba to, či ich odveziem na diskotéku a z diskotéky domov. Od rodičov som si potom pýtal peniaze, aby som to finančne utiahol. Nakoniec som to nezvládal, auto som predal pod cenu a narobil som si dlhy.
Ako by ste dnes postupovali, keby ste opäť stáli pred rozhodnutím, či si v tínedžerskom veku kúpite auto?
Našiel by som si iné dievča. (smiech) Samozrejme, keby som mal dnešný rozum, rozhodoval by som sa strategickejšie, nie tak nepremyslene. Som veľmi vďačný za to, že som si tým prešiel v takom ranom veku. Aspoň som mal dôvod zamyslieť sa nad sebou a vybrať si cestu, akou sa vyberiem. Dostal som pomyselnú facku, čo malo za následok, že som si určil priority do budúcnosti. Jednoznačne som pochopil, že zapôsobiť na niekoho na vlastný úkor nie je cesta ku šťastiu.
Dnes už je to triezvy a racionálny pohľad. Kedy sa začal u vás cizelovať názor na hospodárenie s vlastnými financiami?
Ako 21-ročný som sa začal venovať finančnému sprostredkovaniu. Vďaka tejto skúsenosti som si uvedomil, že je jedno, či v tom čase peniaze mám, alebo nemám. Bolo nevyhnutné rozumieť tomu, ako peniaze fungujú. Svet financií ma zaujal a začalo sa vo mne formovať strategické myslenie. Zrazu som vnímal, že všetko má mať svoju logickú postupnosť. Učil som sa trpezlivosti a sústredil som sa na to, čo chcem dosiahnuť, ako to chcem dosiahnuť a prečo to chcem dosiahnuť. Bol to zásadne odlišný prístup, ako to bolo u chlapca, ktorý chcel zapôsobiť na dievča vďaka autu. (smiech)
Pôsobili ste teda ako finančný sprostredkovateľ, ale neskôr ste sa rozhodli pre vlastný projekt – stolovú hru Butterfly effect.
Priznám sa, že to bolo až po tom, ako som sa druhýkrát „vyhádzal z peňazí“. Paradoxne to bolo preto, lebo som svoj novo objavený strategický prístup učil svojich klientov. Tí boli takí spokojní, že mi odporúčali ďalších klientov. Zrazu mi za moje služby začali chodiť peniaze, aké som nikdy predtým nevidel. Nezvládol som to optimálne a z prílišného množstva peňazí som „zblbol“. Neúmerne som si zvýšil štandard, rozhadzoval som peniaze na nezmysly, čo logicky viedlo ku krachu.
Mojím šťastím bolo, že som sa v tom čase dostal k stolovej finančnej hre, ktorá mi za pár hodín ukázala veci, ktoré som si musel uvedomovať niekoľko rokov. Bolo to pre mňa neuveriteľne fascinujúce. Vytvoril som si teda vlastnú stolovú hru, ktorej pravidlá vernejšie zohľadňovali realitu. Hru som ponúkal kolegom. Tí si ju obľúbili, pretože sa pri nej zabavili a rýchlo sa vďaka nej naučili princípy fungovania finančného trhu. Skutočným víťazom som však bol ja, pretože som mal možnosť na vlastné oči vidieť, aké stratégie používajú úspešní hráči. Inšpirovalo ma to a tieto poznatky som neustále posúval ďalej medzi kolegov. Aj vďaka tomu záujem o hru neustále rástol, a ja som nestíhal školiť. Uvedomil som si, že to takto nebude dlhodobo udržateľné. Hľadal som spôsob, ako dostať tento druh zážitkového vzdelávania k neobmedzenému počtu ľudí a pritom sa nezblázniť. (smiech)
Vtedy vzniklo rozhodnutie urobiť mobilnú aplikáciu FinPlay?
Áno, rozhodol som sa, že stolovú hru musím dať do online podoby.
V aplikácii FinPlay sa účastníci zorientujú vo svete poistenia, investovania, pri výbere prvej hypotéky alebo bývania. Čo je podľa vás najväčšou pridanou hodnotou tejto aplikácie?
Človek sa v bezpečnom prostredí naučí strategicky myslieť a konať. Popritom sa zábavnou formou dozvie všetko o práci s osobnými financiami a finančnými produktmi. Prioritou však je, aby účastníci porozumeli súvislostiam, ktoré v živote naozaj vedia „zamiešať karty“. Napríklad, ak má človek vysoký príjem, no zabudne na „zadné vrátka“ a niečo sa stane, veľmi rýchlo zistí, aké následky to môže v živote mať. No keďže ide o bezpečné prostredie, nehrozí negatívny vplyv na reálny život. Ponaučenie a zážitok však v človeku zostane. Často sa stáva, že ľudia po absolvovaní vzdelávania cez online simulátor FinPlay kompletne prehodnocujú svoje reálne stratégie a produkty. Viac majú financie pod kontrolou a neboja sa používať kritické myslenie. Práve pre toto sme simulátor vyvinuli a nesmierne nás to teší.
Zaujímavé je, že aplikácia pracuje s reálnymi dátami. Odkiaľ pochádzajú?
Veľmi dobrým zdrojom boli Štatistický úrad Slovenskej republiky a Národná banka Slovenska. Výpovednú hodnotu pre nás mali nielen informácie o vývoji vybraných svetových investičných fondov, vývoj trhu nehnuteľností, ale napríklad aj amortizácia áut. Ak by som mal vymenovať všetko, čo je inšpirované realitou, asi by to vydalo na ďalší článok.
So svojou aplikáciou prichádzate aj do škôl, medzi mladých ľudí. O akých študentov ide?
Sú to stredoškoláci, ideálne tretiaci a štvrtáci. Výborné ohlasy sú na vysokých školách.
Ako vyzerá také stretnutie s mladými ľuďmi?
Na začiatku vysvetľujeme jednoduché pravidlá. Keďže ide o simulátor reálneho života, pravidlá pochopia veľmi rýchlo. Študenti sú náhodne rozdelení do trojčlenných tímov a každý tím dostane tablet so systémom FinPlay. Práve náhodné rozdelenie tímov je kľúčové, aby sme znížili riziko vzniku prípadnej šikany v triede. Vychádzali sme zo štúdie, ktorá hovorí o tom, že ak prípadný agresor a šikanovaný pracujú na dosiahnutí spoločných cieľov, dôvod na šikanu sa rapídne znižuje. Tento prístup nám odporučil detský psychológ.
Všetky tímy majú rovnaké zadanie – starajú sa o fiktívnu rodinu alebo jednotlivca, ktorému sa počas hry stávajú rôzne udalosti. Môže to byť napríklad úraz, prepustenie z práce, strata majetku alebo rozchod a následné psychické ťažkosti. Všetky udalosti, ktoré sa počas kôl stávajú, sa týkajú všetkých tímov. Keďže si každý tím vyberá vlastnú stratégiu, následky udalostí majú rôzny vplyv na život. Na konci simulácie vieme porovnať, ktorá stratégia bola úspešnejšia. Jeden tím môže byť extrémne bohatý a ďalší môže zažiť krach. Priebežne si vyhodnocujeme každé kolo a kroky, ktoré vedú k úspechu. Študenti sa navzájom inšpirujú, vymieňajú si skúsenosti, ktoré sú použiteľné v reálnom živote. Vďaka vlastnému zážitku sa veľmi rýchlo mení spôsob myslenia. Aj pre mňa je veľmi elektrizujúce, keď vidím, ako behom krátkeho času prechádzajú študenti z chaotického myslenia k strategickému mysleniu. Zároveň vytvárame bezpečný priestor, kde si študenti môžu dovoliť robiť chyby. Je lepšie urobiť chyby v simulátore a poučiť sa, ako ich urobiť v reálom živote.
Systém má presah aj do skutočného života. V simulácii môže napríklad nastať prípad, keď jednotlivec upadne do depresie po rozchode s partnerkou. Jednou z príležitostí je možnosť absolvovať psychoterapiu. Simulátor vysvetlí, čo je to depresia, v čom je nebezpečná, ak sa nerieši, a poskytne skutočný kontakt na odborné psychologické poradenstvo IP-čko. Priznám sa, že mi po tele prebehli zimomriavky, keď som sa dozvedel, že sa niekoľkí študenti odborníkom neskôr skutočne ozvali a riešili svoje vnútorné bolesti. Ak už pre nič iné, tak pre toto sa nám celý projekt oplatilo vyvíjať.
V neposlednom rade učíme študentov zachovať chladnú hlavu a hľadať riešenia v akejkoľvek situácii. Príkladom je osobný bankrot. Aj v takejto ťažkej téme majú študenti možnosť zistiť, že ani to nie je koniec „hry“. Naopak, je to nová výzva, ktorú je potrebné prijať a je možné ju aj riešiť.
Keď hovoríte o tých riešeniach... Čím sa dnešní mladí ľudia podobajú generácii svojich rodičov, keď hovoríme o finančnej gramotnosti?
Dovolím si povedať, že v dnešnom svete vo väčšej miere chýba používanie kritického myslenia. Rodičia a aj deti sú dennodenne vystavení rôznym výzvam, nielen v súvislosti s finančnou gramotnosťou. Práve to je „voda na mlyn“ rôznym „šmejdom“, ktorí sa snažia byť o krok vpred a ich cieľom je z tejto naivity profitovať na úkor iných. Tým, že sme stále pomerne mladá trhová ekonomika, vzorce správania u rodičov aj detí sú stále ovplyvnené systémom vzdelávania, ktorý tu máme. Mňa veľmi teší, že Ministerstvo školstva SR hľadá spôsoby, ako túto situáciu v oblasti finančnej gramotnosti zlepšiť. My ponúkame efektívne riešenie.
Aké máte v tomto roku plány s aplikáciou FinPlay?
FinPlay je moderný nástroj, ktorý vytvára bezpečné prostredie a je určený na vzdelávanie strategického myslenia a finančnej gramotnosti zábavnou formou. Chceme, aby mali školy k tomuto nástroju voľný prístup, a aby s ním zaškolení učitelia radi pracovali. Naším cieľom je, aby sa študenti ani učitelia netrápili s poučkami. Predstavujeme si vzdelávanie, v ktorom učiteľ používa tento silný nástroj hodný 21. storočia. Jednoducho ovládateľný, zrozumiteľný a funkčný. Len privíta študentov v triede, tí spustia aplikáciu, riešia rôzne strategické kroky, zabávajú sa pri tom a vymieňajú si skúsenosti. Vďaka tomu sa učia, zvyšujú si sebaistotu, cibria kritické myslenie a v bezpečnom prostredí sa pripravujú na skutočný život.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Dôchodky 2025: do penzie pôjdeme neskôr, seniori si tento rok prilepšia na trinástom dôchodku o desiatky eur
- 2.Železnice Slovenskej republiky si na seba dlhodobo nevedia zarobiť. Ich šéf chce zrušiť až 1 000 pracovných miest
- 3.Rusi stratili ďalšie stovky vojakov, podľa Ukrajincov prišli aj o osem tankov
- 4.Inflácia dostáva ruských spotrebiteľov do úzkych, pre financovanie vojny ceny možno ešte porastú
- 5.Na severe Talianska sa našla rekordná krúpa s priemerom až 19 centimetrov, ide o najväčšiu v Európe