Hľadaj

Daniel Kremsa: Najlepší marketing je spojenie technickej zručnosti a hlbšieho odkazu

Lídri Poslať

Keď mal šestnásť, emigroval s rodičmi do Ameriky. Zabuchol za sebou dvere socialistickej vlasti, aby sa o niekoľko desiatok rokov mohol vrátiť ako úspešný podnikateľ. V USA získal svoju prvú prácu, nadchli ho technológie a fascinovalo ho, že ako programátor dokázal vytvárať „nové univerzá“. Nakoniec si však založil vlastnú spoločnosť, pretože ako sám priznal, byť zamestnaným jeho život obmedzovalo. Dnes je majiteľom digitálnej agentúry Kremsa v USA aj na Slovensku.

image

Foto: Tomáš Griger

Ako dieťa ste emigrovali s rodičmi do Ameriky. Ako sa vám podarilo „vyrásť“ z emigranta na majiteľa úspešnej firmy?
Nemali sme to ľahké. Zažil som aj stav, keď som sa na pár dní ocitol na ulici. No v sedemnástich som si uvedomil svoj stav a položil si významnú otázku. Buď sa budem flákať a moja situácia sa bude ešte zhoršovať, alebo sa postavím na vlastné nohy. Mohol som na tej ulici aj zostať a prepadnúť alkoholu a drogám, ale položil som si jednu z najvýznamnejších otázok môjho života, prečo by ma niekto miloval? Keby som bol žena, zamiloval by som sa do flákača z ulice, alebo do šikovného a úspešného muža? Chcel som byť milovaný za to, aký som, ale zároveň aj niekým, kto má na výber. To ma vtedy „nakoplo“ a tlačilo dopredu. Začal som pracovať na rôznych pozíciách, no pomerne rýchlo som si uvedomil, že pracovať pre cudziu firmu by znamenalo zastaviť sa v polovici cesty. Preto som sa rozhodol založiť si vlastnú spoločnosť a venovať svoju energiu jej budovaniu. Okrem toho som začal cvičiť, zdravo jesť a vzdelávať sa. Rád čítam a rád počúvam ľudí. Nikdy som neuvažoval úplne štandardne, nepremýšľal som ako všetci ostatní. Mal som vlastné predstavy a ambície, ktoré som si túžil napĺňať. Vlastný biznis je podľa mňa len logické vyústenie takéhoto myslenia. 

Svoju prvú firmu ste si založili najskôr v USA a neskôr aj u nás na Slovensku.
Aká bola vaša motivácia začať po Amerike podnikať aj na Slovensku?

Rozhodoval som sa medzi Prahou, Budapešťou, Brnom a Viedňou. Zo strategických dôvodov sa mi javila ako najvhodnejšia alternatíva práve Bratislava. Vtedy to bolo mesto nedotknuté nadnárodnými firmami. Na pracovnom trhu bol ešte dostatok kvalitných ľudí, takže sa nám podarilo získať tých najlepších vývojárov a programátorov. Pracoval pre nás napríklad aj Peter Štefček, ktorý je momentálne CTO v spoločnosti Pixel Federation. Začali sme ako malá slovenská pobočka, dnes je to už samostatná firma.

Vedeli by ste tieto rozličné podnikateľské lokality, Slovensko, Európu a USA, porovnať? V čom sú podľa vás najzásadnejšie rozdiely?
Európa je sociálna krajina. Na Ameriku som sa vždy pozeral ako na štát, ktorý je založený na biznise. Biznis je anglické slovíčko. Amerika je kapitalistická krajina, kde sa všetko točí okolo podnikania. Preto ak si tu chcem založiť firmu, je to veľmi jednoduché. Vyplníte tri kolónky a podnikáte. Na Slovensku vyplníte tri formuláre, niekam ich zanesiete, tam vám dajú ďalšie, ktoré zanesiete inam a ďalšie a ďalšie, a stále ste sa ešte nedostali k podnikaniu. 

Čo by ste na základe vašich vlastných skúseností poradili slovenským podnikateľom, ktorí by chceli skúsiť podnikať v USA? Je to pre našinca zložité? 
Nemá cenu zakladať firmu na mieste, kde človek nemá kontakty a zázemie. V USA to platí dvojnásobne. Zakladal som tam firmu dvakrát. Prvý raz sme robili kvalitnú prácu, ale nikoho sme nepoznali. Skončili sme. Druhý raz som začal podnikať až po skúsenostiach, ktoré som nadobudol ako zamestnanec v inej firme. Postupne som si budoval zázemie a kontakty, ktoré som neskôr využil, a oplatilo sa. Je teda dobré, pred tým, ako začnete podnikať trochu poznať prostredie. Mať dobré komunikačné zručnosti je veľkou výhodou. Ľahšie sa vám podarí nájsť si partnerov na podnikanie, ale aj priateľov, s ktorými sa stretávate aj v neformálnom prostredí a vedia vás odporúčať ďalším. Je jedno, či je to cez osobné vzťahy, veľtrhy, výstavy, eventy, sociálne siete, alebo si len zájdete do miestnej krčmy. Je však potrebné budovať si kontakty a mať okolo seba ľudí, ktorí vás podporia a budú odporúčať. Riešením je aj nájsť si v USA spoľahlivého partnera, ktorý už má vybudované zázemie. Ak má styky v brandži, môže vám pri vašom podnikaní pomôcť. 

USA sú považované za krajinu, ktorá v biznise udáva trendy. Hovorí sa dokonca o predstihu až 10 rokov. Ako to vidíte vy? 
Trendy udáva ten, kto má najväčší podiel na trhu a Amerika je jedným z najväčších trhov. Čím väčší trh, tým sa, samozrejme, rodí aj viac trendov, a tie sa posúvajú ďalej. Preto aj my ako digitálna agentúra, ak prídeme na iné trhy, budeme v mnohom zrejme prví. Je to prirodzené. Nie je to však už desaťročný náskok. Dnes je to možno pár mesiacov. Vďaka internetu a sociálnym médiám sa trendy šíria extrémne rýchlo. Konkurenčná výhoda však už nie je len v tom, či človek informáciu má, ale či ju dokáže aj správne použiť. 

Sociálne médiá a možnosti, ktoré ponúkajú, dnes výrazne menia pohľad na marketing. Ako si myslíte, že sa budú vyvíjať trendy v reklame a médiách ďalej?
Sociálne médiá sú dnes len jeden kanál. Ktorým smerom však pôjde celý marketing? V súčasnosti stále ešte nevieme úplne dobre nájsť správny odkaz pre správneho človeka v správnom čase. Tento problém sa bude zmenšovať. O päť až desať rokov, no možno aj omnoho skôr, vďaka umelej inteligencii, bude zacielenie fungovať omnoho presnejšie. Momentálne majú malé firmy len „lokálne“ znalosti a nevedia, čo sa deje inde za hranicami Slovenska. Veľké firmy to vedia, no kopírujú model svojej materskej firmy, čo zase nemusí vyhovovať lokálnemu trhu. Nefunguje správne prepojenie. V budúcnosti aj veľká firma, ktorá robí veľký biznis, bude vedieť marketing automaticky prispôsobovať lokálnym trhom, ktoré ho lepšie prijmú. Využívať sa budú najmä kanály, ktoré umožnia marketérom práve ten presný zásah. Ostatné kanály nebudú už veľmi podstatné.

Nakoľko bude dôležitá autentickosť, o ktorej sa dnes veľa hovorí? Zmení sa pohľad na PR a budovanie značky? Bude marketing viac úprimný?
Dnes už nie je najdôležitejšie, koľko mám na Instagrame sledovateľov, ale kto sú tí sledovatelia a ako sa mi darí nadväzovať s nimi spojenie. Potrebujeme si vytvárať vzťahy. Najdôležitejšie je teda vedieť, ako s nimi komunikovať a dobre poznať samého seba a svoj brand. Mať jasnú ideu. Komunikácia musí byť autentická. Či už na Instagrame, cez Facebook, videá na YouTube, alebo na iných sociálnych sieťach. Je potrebné nájsť si vlastnú – vierohodnú cestu komunikácie. Napríklad umenie. Pozeráme sa na dielo, na dokonalú techniku stvárnenia, ale potom nás zaujíma, čo nám chce tento obraz povedať. Je možné, že človek, ktorý ho vytvoril, je technicky nadaný, ale bez ďalšieho rozmeru, autentickosti umelca, ktorý ho namaľoval, bude dielo prázdne. Najlepší marketing je teda ten, pri ktorom sa nám podarí spojiť technickú zručnosť s hlbším odkazom.

Kľúčové slová

logo
bike trails
Prečítajte si tiež:
6.7.2020 Robert Juriš

Dovolenku si síce doprajeme, ale len opatrne a mimoriadne zodpovedne

Prišlo leto, čas dovoleniek, ale o plánoch na trávenie voľného času sa každý vyjadruje nanajvýš opatrne. Rovnaký postoj zaujímajú ...

5.7.2020 Redakcia FinReport

Emitenti majú zvýšený záujem o vydávanie cenných papierov

Centrálny depozitár cenných papierov SR dosiahol v roku 2019 historicky najvyšší zisk. Bol až o 40 percent vyšší ako zisk v roku 2018. ...

5.7.2020 Redakcia FinReport

Poisťovňa Generali má nového generálneho riaditeľa

Novým predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Generali Poisťovne na Slovensku sa stal s platnosťou od 2. júla 2020 Juraj Jurčík. Na ...

4.7.2020 Redakcia FinReport

Home office: Medziľudský kontakt víťazí nad sterilitou online prostredia

Home office sa v čase pandémie stal efektívnym nástrojom, ako udržať zamestnancov doma a zároveň neprerušiť prevádzku firmy. S postupným ...

3.7.2020 Arian Ali

Cestovné poistenie sa pomaly „rozmrazuje“ a bude aj lacnejšie

Ako uzavreté hranice a zatvorené letiská ovplyvnili trh s cestovným poistením? Ako je to teraz s jeho platnosťou v rôznych krajinách? Sú ...

2.7.2020 Marek Mittaš

Podnikateľom s úvermi pomôžu nielen banky, ale aj Európska únia

Úver na podnikanie je možné si vziať v nebankovke, alebo za výhodnejších podmienok v niektorej zo slovenských bánk. Ešte výhodnejší ...

25.6.2020 Arian Ali

Anketa – Ako urýchlila pandémia koronavírusu proces digitalizácie na poistnom trhu?

10.6.2020 Robert Juriš

Pavel Škriniar: Pandémia nás prinútila uvažovať ako v čase vojny

Pandémia koronavírusu obrátila životy ľudí na celom svete doslova naruby. To, čo sme považovali za samozrejmé, prestalo fungovať, ...

21.4.2020 Redakcia FinReport

Iniciatíva Kto pomôže Slovensku na boj s koronavírusom vyzbierala už takmer milión eur

Firmy a jednotlivci na boj s koronavírusom vyzbierali už takmer 1 milión eur. Svoje požiadavky cez portál zaslalo doteraz viac ako 1 000 ...

5.3.2020 Redakcia FinReport

EY Podnikateľom roka 2019 na Slovensku sa stal Juraj Habovštiak

Držiteľom titulu EY Podnikateľ roka 2019 Slovenskej republiky sa stal Juraj Habovštiak a spoločnosť MTS, spol. s r.o. Prestížne ocenenie si ...

27.2.2020 Zuzana Mecková

Voľby do Národnej rady SR 2020. Všetko, čo potrebujete ako voliči vedieť

Ako bude vyzerať priebeh parlamentných volieb 2020, na základe čoho sa rozhodne, ktorí kandidáti a politické strany prevezmú vládu v novom ...

26.2.2020 Zuzana Mecková

Anketa: Aké ekonomické opatrenia by ste privítali od novej vlády?

24.2.2020 Arian Ali

Strana Za ľudí sľubuje nájomné byty aj škôlku pre každé dieťa

Strana ZA ĽUDÍ sa prezentuje ako centristická strana. To znamená, že sa nachádza v strede politického spektra, zastáva ľavicové aj ...

22.2.2020 Arian Ali

SNS sa silno orientuje na podporu rodiny

Slovenská národná strana sa prezentuje najmä sociálnymi zmenami, ktoré prijala spolu s koaličnými partnermi počas posledného volebného ...

21.2.2020 Arian Ali

Sme rodina chce postaviť 25-tisíc nájomných bytov ročne

Hnutie SME RODINA je jedno z tých, ktoré stoja na strane „ľudu“. Túto svoju orientáciu sa snaží podporiť silným sociálnym programom. V ...

20.2.2020 Arian Ali

KDH chce rodinu podporiť aj cez rodinné firmy

Kresťanskodemokratické hnutie svoju víziu stavia na výraznom posilnení postavenia rodiny. Rodine, ako základnej jednotke spoločnosti, by malo ...

19.2.2020 Arian Ali

Politológ Kováčik: Lajtmotívom volieb je zmena

Aká zmena Slovensko čaká po voľbách v roku 2020? Zmení sa zásadne smerovanie krajiny? Podarí sa dosiahnuť vyrovnaný rozpočet? Majú sa ...

19.2.2020 Arian Ali

SaS vo svojich 1144 riešeniach hovorí o odvodovom bonuse aj rovnej dani

Sloboda a Solidarita je pravicovou opozičnou stranou už takmer desať rokov. Podľa slov jej predsedu mala dostatok času pripraviť ten najlepší ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Počas júla môžete na svitaní spozorovať kométu Neowise, bude ľahko viditeľná aj voľným okom (foto)
  2. 2.
    Čaputová víta rozhodnutia o nákupoch vojenskej techniky, ktoré od začiatku vyvolávali pochybnosti
  3. 3.
    Výstraha pred vycestovaním platí aj pre krajiny na zelenej mape, ľudia by mali zvážiť situáciu
  4. 4.
    Muž preliezol plot a zdolal aj 18-metrový stožiar, len aby ukradol kameru (foto)
  5. 5.
    Opití násilníci sa vyhrážali družkám smrťou. Jeden ohrozoval ženu nožom, druhý sekerou a kosákom