Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Daniel Kremsa: Najlepší marketing je spojenie technickej zručnosti a hlbšieho odkazu

Jana Schochmann Lídri Poslať

Keď mal šestnásť, emigroval s rodičmi do Ameriky. Zabuchol za sebou dvere socialistickej vlasti, aby sa o niekoľko desiatok rokov mohol vrátiť ako úspešný podnikateľ. V USA získal svoju prvú prácu, nadchli ho technológie a fascinovalo ho, že ako programátor dokázal vytvárať „nové univerzá“. Nakoniec si však založil vlastnú spoločnosť, pretože ako sám priznal, byť zamestnaným jeho život obmedzovalo. Dnes je majiteľom digitálnej agentúry Kremsa v USA aj na Slovensku.

Daniel Kremsa

Foto: Tomáš Griger

Ako dieťa ste emigrovali s rodičmi do Ameriky. Ako sa vám podarilo „vyrásť“ z emigranta na majiteľa úspešnej firmy?
Nemali sme to ľahké. Zažil som aj stav, keď som sa na pár dní ocitol na ulici. No v sedemnástich som si uvedomil svoj stav a položil si významnú otázku. Buď sa budem flákať a moja situácia sa bude ešte zhoršovať, alebo sa postavím na vlastné nohy. Mohol som na tej ulici aj zostať a prepadnúť alkoholu a drogám, ale položil som si jednu z najvýznamnejších otázok môjho života, prečo by ma niekto miloval? Keby som bol žena, zamiloval by som sa do flákača z ulice, alebo do šikovného a úspešného muža? Chcel som byť milovaný za to, aký som, ale zároveň aj niekým, kto má na výber. To ma vtedy „nakoplo“ a tlačilo dopredu. Začal som pracovať na rôznych pozíciách, no pomerne rýchlo som si uvedomil, že pracovať pre cudziu firmu by znamenalo zastaviť sa v polovici cesty. Preto som sa rozhodol založiť si vlastnú spoločnosť a venovať svoju energiu jej budovaniu. Okrem toho som začal cvičiť, zdravo jesť a vzdelávať sa. Rád čítam a rád počúvam ľudí. Nikdy som neuvažoval úplne štandardne, nepremýšľal som ako všetci ostatní. Mal som vlastné predstavy a ambície, ktoré som si túžil napĺňať. Vlastný biznis je podľa mňa len logické vyústenie takéhoto myslenia. 

Svoju prvú firmu ste si založili najskôr v USA a neskôr aj u nás na Slovensku.
Aká bola vaša motivácia začať po Amerike podnikať aj na Slovensku?

Rozhodoval som sa medzi Prahou, Budapešťou, Brnom a Viedňou. Zo strategických dôvodov sa mi javila ako najvhodnejšia alternatíva práve Bratislava. Vtedy to bolo mesto nedotknuté nadnárodnými firmami. Na pracovnom trhu bol ešte dostatok kvalitných ľudí, takže sa nám podarilo získať tých najlepších vývojárov a programátorov. Pracoval pre nás napríklad aj Peter Štefček, ktorý je momentálne CTO v spoločnosti Pixel Federation. Začali sme ako malá slovenská pobočka, dnes je to už samostatná firma.

Vedeli by ste tieto rozličné podnikateľské lokality, Slovensko, Európu a USA, porovnať? V čom sú podľa vás najzásadnejšie rozdiely?
Európa je sociálna krajina. Na Ameriku som sa vždy pozeral ako na štát, ktorý je založený na biznise. Biznis je anglické slovíčko. Amerika je kapitalistická krajina, kde sa všetko točí okolo podnikania. Preto ak si tu chcem založiť firmu, je to veľmi jednoduché. Vyplníte tri kolónky a podnikáte. Na Slovensku vyplníte tri formuláre, niekam ich zanesiete, tam vám dajú ďalšie, ktoré zanesiete inam a ďalšie a ďalšie, a stále ste sa ešte nedostali k podnikaniu. 

Čo by ste na základe vašich vlastných skúseností poradili slovenským podnikateľom, ktorí by chceli skúsiť podnikať v USA? Je to pre našinca zložité? 
Nemá cenu zakladať firmu na mieste, kde človek nemá kontakty a zázemie. V USA to platí dvojnásobne. Zakladal som tam firmu dvakrát. Prvý raz sme robili kvalitnú prácu, ale nikoho sme nepoznali. Skončili sme. Druhý raz som začal podnikať až po skúsenostiach, ktoré som nadobudol ako zamestnanec v inej firme. Postupne som si budoval zázemie a kontakty, ktoré som neskôr využil, a oplatilo sa. Je teda dobré, pred tým, ako začnete podnikať trochu poznať prostredie. Mať dobré komunikačné zručnosti je veľkou výhodou. Ľahšie sa vám podarí nájsť si partnerov na podnikanie, ale aj priateľov, s ktorými sa stretávate aj v neformálnom prostredí a vedia vás odporúčať ďalším. Je jedno, či je to cez osobné vzťahy, veľtrhy, výstavy, eventy, sociálne siete, alebo si len zájdete do miestnej krčmy. Je však potrebné budovať si kontakty a mať okolo seba ľudí, ktorí vás podporia a budú odporúčať. Riešením je aj nájsť si v USA spoľahlivého partnera, ktorý už má vybudované zázemie. Ak má styky v brandži, môže vám pri vašom podnikaní pomôcť. 

USA sú považované za krajinu, ktorá v biznise udáva trendy. Hovorí sa dokonca o predstihu až 10 rokov. Ako to vidíte vy? 
Trendy udáva ten, kto má najväčší podiel na trhu a Amerika je jedným z najväčších trhov. Čím väčší trh, tým sa, samozrejme, rodí aj viac trendov, a tie sa posúvajú ďalej. Preto aj my ako digitálna agentúra, ak prídeme na iné trhy, budeme v mnohom zrejme prví. Je to prirodzené. Nie je to však už desaťročný náskok. Dnes je to možno pár mesiacov. Vďaka internetu a sociálnym médiám sa trendy šíria extrémne rýchlo. Konkurenčná výhoda však už nie je len v tom, či človek informáciu má, ale či ju dokáže aj správne použiť. 

Sociálne médiá a možnosti, ktoré ponúkajú, dnes výrazne menia pohľad na marketing. Ako si myslíte, že sa budú vyvíjať trendy v reklame a médiách ďalej?
Sociálne médiá sú dnes len jeden kanál. Ktorým smerom však pôjde celý marketing? V súčasnosti stále ešte nevieme úplne dobre nájsť správny odkaz pre správneho človeka v správnom čase. Tento problém sa bude zmenšovať. O päť až desať rokov, no možno aj omnoho skôr, vďaka umelej inteligencii, bude zacielenie fungovať omnoho presnejšie. Momentálne majú malé firmy len „lokálne“ znalosti a nevedia, čo sa deje inde za hranicami Slovenska. Veľké firmy to vedia, no kopírujú model svojej materskej firmy, čo zase nemusí vyhovovať lokálnemu trhu. Nefunguje správne prepojenie. V budúcnosti aj veľká firma, ktorá robí veľký biznis, bude vedieť marketing automaticky prispôsobovať lokálnym trhom, ktoré ho lepšie prijmú. Využívať sa budú najmä kanály, ktoré umožnia marketérom práve ten presný zásah. Ostatné kanály nebudú už veľmi podstatné.

Nakoľko bude dôležitá autentickosť, o ktorej sa dnes veľa hovorí? Zmení sa pohľad na PR a budovanie značky? Bude marketing viac úprimný?
Dnes už nie je najdôležitejšie, koľko mám na Instagrame sledovateľov, ale kto sú tí sledovatelia a ako sa mi darí nadväzovať s nimi spojenie. Potrebujeme si vytvárať vzťahy. Najdôležitejšie je teda vedieť, ako s nimi komunikovať a dobre poznať samého seba a svoj brand. Mať jasnú ideu. Komunikácia musí byť autentická. Či už na Instagrame, cez Facebook, videá na YouTube, alebo na iných sociálnych sieťach. Je potrebné nájsť si vlastnú – vierohodnú cestu komunikácie. Napríklad umenie. Pozeráme sa na dielo, na dokonalú techniku stvárnenia, ale potom nás zaujíma, čo nám chce tento obraz povedať. Je možné, že človek, ktorý ho vytvoril, je technicky nadaný, ale bez ďalšieho rozmeru, autentickosti umelca, ktorý ho namaľoval, bude dielo prázdne. Najlepší marketing je teda ten, pri ktorom sa nám podarí spojiť technickú zručnosť s hlbším odkazom.

bezpecnykurier
bezpecnykurier
bezpecnykurier Chráňte
vašu komunikáciu
bezpecnykurier Dôverné informácie
zabezpečte heslom
bezpecnykurier Diskrétnosť požadujte
aj od vašich partnerov
logo
Prečítajte si tiež:
28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Priemyselným výrobcom klesli ceny najvýraznejšie za 12 rokov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov sa vo februári 2024 prepadli o viac ako 15 %. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok mali o tretinu ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

19.3.2024 Redakcia FinReport

Novou členkou predstavenstva bratislavského Volkswagenu je Agnieszka Olendereková

Trojčlenné predstavenstvo spoločnosti Volkswagen Slovakia má novú tvár. Posilou je Poľka Agnieszka Olendereková. Na pozícii členky ...

13.3.2024 Redakcia FinReport

Šéfom spoločnosti Coca-Cola pre Česko a Slovensko sa stal Martin Binder

Novým generálnym riaditeľom spoločnosti Coca-Cola pre Českú republiku a Slovensko sa stal Martin Binder. Vo funkcii nahradil Zbyňka Kovářa. ...

11.3.2024 Robert Juriš

Christine Lagardová: Úrokové sadzby možno znížime v júni 2024

Napriek poklesu inflácie v dvadsiatke krajín eurozóny na úroveň 2,6 %, čo už je blízko dlhodobému dvojpercentnému cieľu, ECB naďalej ...

6.3.2024 Redakcia FinReport

Rezort dopravy hľadá top manažérov do štátnych podnikov

Ministerstvo dopravy vypísalo výberové konania na popredné pozície v štátnych podnikoch, ktoré má vo svojej gescii. Tým najexponovanejším ...

5.3.2024 Redakcia FinReport

Elon Musk už nie je najbohatší na svete, predbehol ho Jeff Bezos

Na čele rebríčka najbohatších ľudí na svete je poriadna tlačenica. Až traja muži dokázali nahonobiť majetok, ktorého hodnota dosahuje ...

5.3.2024 Miloslava Némová

Spolumajiteľ značky Hermès chce odkázať svoj miliardový majetok bývalému záhradníkovi

Potomok zakladateľa spoločnosti Hermès z piatej generácie Nicolas Puech v poslednom čase púta pozornosť tým, že si plánuje oficiálne ...

27.2.2024 Redakcia FinReport

Zomrel miliardár, finančník, bankár a filantrop Jacob Rothschild

V Spojenom kráľovstve zomrel vo veku 87 rokov známy finančník, investičný bankár a filantrop Jacob Rothschild. Bol to vysokopostavený člen ...

22.2.2024 Redakcia FinReport

Novým riaditeľom podniku Volvo Car Košice sa stal Marc Gombeer

Do čela spoločnosti Volvo Car Slovakia bol vymenovaný nový šéf. Novým riaditeľom závodu a vedúcim košického projektu sa začiatkom tohto ...

21.2.2024 Redakcia FinReport

Simona Kijonková po 13 rokoch odchádza z vedenia Packeta Group

Zakladateľka českej Zásilkovne Simona Kijonková odíde z vedenia skupiny Packeta. Zásilkovnu založila v roku 2010 a počas 13 rokov ju viedla ...

20.2.2024 Redakcia FinReport

Melinda Szabóová: Stane sa novou riaditeľkou českého T-Mobile a slovenského Slovak Telekomu

Český T-Mobile a slovenský Slovak Telekom budú mať nové vedenie. Od júna tohto roku sa novou riaditeľkou stane maďarská manažérka Melinda ...

19.2.2024 Redakcia FinReport

Jeff Bezos: Predal 24 miliónov akcií Amazonu za 4 miliardy dolárov

Americký miliardár a jeden z troch najbohatších ľudí na svete Jeff Bezos predal 24 miliónov akcií spoločnosti Amazon, ktorú v roku 1994 ...

14.2.2024 Redakcia FinReport

Peter Polák: Nový člen predstavenstva ČSOB Poisťovne

Novým členom predstavenstva ČSOB Poisťovne sa stal Peter Polák, ktorý dovtedy pôsobil ako riaditeľ divízie riadenia externej distribúcie. V ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay