Hľadaj

Daniel Kremsa: Najlepší marketing je spojenie technickej zručnosti a hlbšieho odkazu

Jana Schochmann Lídri Poslať

Keď mal šestnásť, emigroval s rodičmi do Ameriky. Zabuchol za sebou dvere socialistickej vlasti, aby sa o niekoľko desiatok rokov mohol vrátiť ako úspešný podnikateľ. V USA získal svoju prvú prácu, nadchli ho technológie a fascinovalo ho, že ako programátor dokázal vytvárať „nové univerzá“. Nakoniec si však založil vlastnú spoločnosť, pretože ako sám priznal, byť zamestnaným jeho život obmedzovalo. Dnes je majiteľom digitálnej agentúry Kremsa v USA aj na Slovensku.

image

Foto: Tomáš Griger

Ako dieťa ste emigrovali s rodičmi do Ameriky. Ako sa vám podarilo „vyrásť“ z emigranta na majiteľa úspešnej firmy?
Nemali sme to ľahké. Zažil som aj stav, keď som sa na pár dní ocitol na ulici. No v sedemnástich som si uvedomil svoj stav a položil si významnú otázku. Buď sa budem flákať a moja situácia sa bude ešte zhoršovať, alebo sa postavím na vlastné nohy. Mohol som na tej ulici aj zostať a prepadnúť alkoholu a drogám, ale položil som si jednu z najvýznamnejších otázok môjho života, prečo by ma niekto miloval? Keby som bol žena, zamiloval by som sa do flákača z ulice, alebo do šikovného a úspešného muža? Chcel som byť milovaný za to, aký som, ale zároveň aj niekým, kto má na výber. To ma vtedy „nakoplo“ a tlačilo dopredu. Začal som pracovať na rôznych pozíciách, no pomerne rýchlo som si uvedomil, že pracovať pre cudziu firmu by znamenalo zastaviť sa v polovici cesty. Preto som sa rozhodol založiť si vlastnú spoločnosť a venovať svoju energiu jej budovaniu. Okrem toho som začal cvičiť, zdravo jesť a vzdelávať sa. Rád čítam a rád počúvam ľudí. Nikdy som neuvažoval úplne štandardne, nepremýšľal som ako všetci ostatní. Mal som vlastné predstavy a ambície, ktoré som si túžil napĺňať. Vlastný biznis je podľa mňa len logické vyústenie takéhoto myslenia. 

Svoju prvú firmu ste si založili najskôr v USA a neskôr aj u nás na Slovensku.
Aká bola vaša motivácia začať po Amerike podnikať aj na Slovensku?

Rozhodoval som sa medzi Prahou, Budapešťou, Brnom a Viedňou. Zo strategických dôvodov sa mi javila ako najvhodnejšia alternatíva práve Bratislava. Vtedy to bolo mesto nedotknuté nadnárodnými firmami. Na pracovnom trhu bol ešte dostatok kvalitných ľudí, takže sa nám podarilo získať tých najlepších vývojárov a programátorov. Pracoval pre nás napríklad aj Peter Štefček, ktorý je momentálne CTO v spoločnosti Pixel Federation. Začali sme ako malá slovenská pobočka, dnes je to už samostatná firma.

Vedeli by ste tieto rozličné podnikateľské lokality, Slovensko, Európu a USA, porovnať? V čom sú podľa vás najzásadnejšie rozdiely?
Európa je sociálna krajina. Na Ameriku som sa vždy pozeral ako na štát, ktorý je založený na biznise. Biznis je anglické slovíčko. Amerika je kapitalistická krajina, kde sa všetko točí okolo podnikania. Preto ak si tu chcem založiť firmu, je to veľmi jednoduché. Vyplníte tri kolónky a podnikáte. Na Slovensku vyplníte tri formuláre, niekam ich zanesiete, tam vám dajú ďalšie, ktoré zanesiete inam a ďalšie a ďalšie, a stále ste sa ešte nedostali k podnikaniu. 

Čo by ste na základe vašich vlastných skúseností poradili slovenským podnikateľom, ktorí by chceli skúsiť podnikať v USA? Je to pre našinca zložité? 
Nemá cenu zakladať firmu na mieste, kde človek nemá kontakty a zázemie. V USA to platí dvojnásobne. Zakladal som tam firmu dvakrát. Prvý raz sme robili kvalitnú prácu, ale nikoho sme nepoznali. Skončili sme. Druhý raz som začal podnikať až po skúsenostiach, ktoré som nadobudol ako zamestnanec v inej firme. Postupne som si budoval zázemie a kontakty, ktoré som neskôr využil, a oplatilo sa. Je teda dobré, pred tým, ako začnete podnikať trochu poznať prostredie. Mať dobré komunikačné zručnosti je veľkou výhodou. Ľahšie sa vám podarí nájsť si partnerov na podnikanie, ale aj priateľov, s ktorými sa stretávate aj v neformálnom prostredí a vedia vás odporúčať ďalším. Je jedno, či je to cez osobné vzťahy, veľtrhy, výstavy, eventy, sociálne siete, alebo si len zájdete do miestnej krčmy. Je však potrebné budovať si kontakty a mať okolo seba ľudí, ktorí vás podporia a budú odporúčať. Riešením je aj nájsť si v USA spoľahlivého partnera, ktorý už má vybudované zázemie. Ak má styky v brandži, môže vám pri vašom podnikaní pomôcť. 

USA sú považované za krajinu, ktorá v biznise udáva trendy. Hovorí sa dokonca o predstihu až 10 rokov. Ako to vidíte vy? 
Trendy udáva ten, kto má najväčší podiel na trhu a Amerika je jedným z najväčších trhov. Čím väčší trh, tým sa, samozrejme, rodí aj viac trendov, a tie sa posúvajú ďalej. Preto aj my ako digitálna agentúra, ak prídeme na iné trhy, budeme v mnohom zrejme prví. Je to prirodzené. Nie je to však už desaťročný náskok. Dnes je to možno pár mesiacov. Vďaka internetu a sociálnym médiám sa trendy šíria extrémne rýchlo. Konkurenčná výhoda však už nie je len v tom, či človek informáciu má, ale či ju dokáže aj správne použiť. 

Sociálne médiá a možnosti, ktoré ponúkajú, dnes výrazne menia pohľad na marketing. Ako si myslíte, že sa budú vyvíjať trendy v reklame a médiách ďalej?
Sociálne médiá sú dnes len jeden kanál. Ktorým smerom však pôjde celý marketing? V súčasnosti stále ešte nevieme úplne dobre nájsť správny odkaz pre správneho človeka v správnom čase. Tento problém sa bude zmenšovať. O päť až desať rokov, no možno aj omnoho skôr, vďaka umelej inteligencii, bude zacielenie fungovať omnoho presnejšie. Momentálne majú malé firmy len „lokálne“ znalosti a nevedia, čo sa deje inde za hranicami Slovenska. Veľké firmy to vedia, no kopírujú model svojej materskej firmy, čo zase nemusí vyhovovať lokálnemu trhu. Nefunguje správne prepojenie. V budúcnosti aj veľká firma, ktorá robí veľký biznis, bude vedieť marketing automaticky prispôsobovať lokálnym trhom, ktoré ho lepšie prijmú. Využívať sa budú najmä kanály, ktoré umožnia marketérom práve ten presný zásah. Ostatné kanály nebudú už veľmi podstatné.

Nakoľko bude dôležitá autentickosť, o ktorej sa dnes veľa hovorí? Zmení sa pohľad na PR a budovanie značky? Bude marketing viac úprimný?
Dnes už nie je najdôležitejšie, koľko mám na Instagrame sledovateľov, ale kto sú tí sledovatelia a ako sa mi darí nadväzovať s nimi spojenie. Potrebujeme si vytvárať vzťahy. Najdôležitejšie je teda vedieť, ako s nimi komunikovať a dobre poznať samého seba a svoj brand. Mať jasnú ideu. Komunikácia musí byť autentická. Či už na Instagrame, cez Facebook, videá na YouTube, alebo na iných sociálnych sieťach. Je potrebné nájsť si vlastnú – vierohodnú cestu komunikácie. Napríklad umenie. Pozeráme sa na dielo, na dokonalú techniku stvárnenia, ale potom nás zaujíma, čo nám chce tento obraz povedať. Je možné, že človek, ktorý ho vytvoril, je technicky nadaný, ale bez ďalšieho rozmeru, autentickosti umelca, ktorý ho namaľoval, bude dielo prázdne. Najlepší marketing je teda ten, pri ktorom sa nám podarí spojiť technickú zručnosť s hlbším odkazom.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
15.1.2021 Redakcia FinReport

Komodity ťažia z nádeje na skorý koniec pandémie, pre zlato by to mohol byť ďalší úspešný rok

Komoditný trh pokračuje v raste aj s príchodom nového roka. Dôvodom je synergický efekt vyplývajúci zo súhry viacerých faktorov. Okrem ...

15.1.2021 Andrea Tittelová

LIVE STREAM s dvoma Kanaďankami, ktoré riadia biznis v odvetviach so silnou prevahou mužov

Financial Report prinesie exkluzívny LIVE rozhovor s dvoma ženami, ktoré riadia firmy v kanadskom Edmontone v oceliarskom, respektíve stavebnom ...

15.1.2021 Zuzana Mecková

Vlk z Wall Street: Aké to bolo stať sa jedným z najbohatších maklérov na Wall Street v 90. rokoch?

Divoký snímok Vlk z Wall Street zachytáva život odvážneho a nenásytného newyorského burzového makléra Jordana Belforta. Toho vo filme ...

14.1.2021 Redakcia FinReport

Spľasne ďalšia bublina na finančných trhoch? A možno ich úspešná vakcinácia vystrelí ešte vyššie

Najprv informácie o existencii vakcíny, a potom aj začatie očkovania proti koronavírusu priniesli zásadné oživenie na finančných trhoch. No ...

14.1.2021 Magdaléna Švančarková

Straty v gastro biznise sa budú rátať na jar, ohrozených je 60 % podnikov

Zatvorené reštaurácie, neskôr prevádzka s obmedzeniami, potom letná sezóna, následne druhá vlna pandémie koronavírusu, a teraz tvrdý ...

13.1.2021 Dominik Horváth

Podarí sa vakcíne proti koronavírusu zachrániť nielen životy, ale aj krachujúci cestovný priemysel?

Cestovnému priemyslu, jednému z najpostihnutejších odvetví, ktoré zasiahla pandémia, začalo svitať na lepšie časy. Hlavným spúšťačom ...

2.1.2021 Vladimír Pisár

Renáta Taligová: Keď sa dieťa nenaučí kriticky myslieť, nezvládne ani prácu s financiami

Renáta Taligová je učiteľka, koučka, lektorka, motivátorka a kariérna poradkyňa. Snaží sa otvárať prirodzený potenciál svojich klientov ...

21.12.2020 HABERL Wealth Management

Filip Rybár: V HABERL Wealth Management meníme príležitosť na hodnotu

Filip Rybár je zakladateľom moderného obchodníka s cennými papiermi HABERL Wealth Management. Na trhu pôsobia 8 rokov a ich riadené ...

21.12.2020 Andrea Tittelová

Vik Maraj: Líder potrebuje odvahu hovoriť priamo a prestať predstierať, že všetkému rozumie (VIDEO)

Vik Maraj je kanadský konzultant a kouč. Spolupracoval s lídrami zo spoločnosti Google, lululemon, GLOBSEC a v našom regióne s vedúcimi ...

23.11.2020 Andrea Tittelová

Katherine Longhiová: Trump bol stroj na propagáciu samého seba, od Bidena sa očakáva boj s koronavírusom (VIDEO)

Víťazstvo Joe Bidena v bitke o prezidentské kreslo by pre USA malo priniesť podstatný obrat v domácej aj svetovej politike. O amerických ...

9.11.2020 Zuzana Mecková

Joe Biden: Šéfom USA na tretí pokus. Aká bola jeho cesta do prezidentského kresla?

Joe Biden sa na tretí pokus stane 46. prezidentom Spojených štátov amerických. Má za sebou dlhoročné skúsenosti z pôsobenia v Senáte v ...

20.10.2020 Robert Juriš

Vladimír Pikora: Najlepším receptom na koronakrízu sú pot a slzy, ale ľuďom sa musí oplatiť pracovať

Hovorí, že v ekonomickom boji s koronakrízou by pomohlo znižovanie daní. Zároveň striktne nesúhlasí, aby ľudia dostávali pomoc bez ...

14.10.2020 Jana Schochmann

Marek Dudáš: Dobré veci fungujú vďaka inováciám

Marek Dudáš bol spoluzakladateľom vôbec prvého porovnávača PZP na Slovensku „Superpoistenie“. Bol novátorom, ale podnikateľský zámer ...

29.9.2020 Robert Juriš

Martin Lancz: Myslím si, že investičná skupina Arca napokon skončí v konkurze

Slovenská investičná skupina Arca je v problémoch. Dlhuje investorom, ktorí vložili svoje financie do jej zmeniek či dlhopisov, dlhuje ...

16.9.2020 Robert Juriš

Ivan Mikloš: Fico povedal, že sme v r... Ja hovorím, že sme sa ocitli v pasci stredných príjmov

Bol podpredsedom slovenskej vlády, dvojnásobným ministrom financií, ministrom privatizácie. Na Ukrajine robil poradcu dvom premiérom a dvom ...

9.9.2020 Robert Juriš

Andrej Deďo: Vďaka moderným technológiám Winners Group mení finančné sprostredkovanie na Slovensku

Na Slovensku pôsobí 12 rokov. Radí sa medzi TOP 5 finančných sprostredkovateľov na domácom trhu. Patrí k lídrom vo využívaní finančných ...

20.8.2020 Dominik Horváth

Dr. Yung-Lin Wang pre Financial Report: To najhoršie z ekonomickej krízy nás ešte len čaká

Pochádza z Taiwanu a momentálne prednáša na Nottingham Trent University vo Veľkej Británii. Špecializuje sa na makroekonómiu a ekonómiu ...

12.8.2020 Robert Juriš

Nový riaditeľ Generali: Sme najdigitálnejšia poisťovňa na trhu

Generali patrí k najinovatívnejším poisťovniam na slovenskom poistnom trhu. Všetky typy poistení dokáže uzatvoriť bez kontaktu s klientom. ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Bratislavské Staré Mesto spravilo výnimku a dočasne pre koronavírus umožní vstup autom aj do pešej zóny
  2. 2.
    Komodity ťažia z nádeje na skorý koniec pandémie, pre zlato by to mohol byť ďalší úspešný rok
  3. 3.
    LIVE STREAM s dvoma Kanaďankami, ktoré riadia biznis v odvetviach so silnou prevahou mužov
  4. 4.
    Podvodníci rozposielajú ďalší podozrivý mail, tentokrát imitujú Tatra banku
  5. 5.
    Štyria mladíci plánovali útok na malú moslimskú komunitu, polícia objavila nielen desiatky zbraní