Amancio Ortega: Vypracoval sa z ničoho a chvíľu bol aj najbohatším človekom na svete
Amancio Ortega pochádza z chudobnej rodiny a začal pracovať už v 14-tich rokoch. Vďaka šikovnosti a usilovnosti sa mu podarilo vybudovať jeden z najväčších módnych gigantov súčasnosti, spoločnosť Inditex. Tá dnes združuje značky, ako Zara, Bershka, Pull&Bear alebo Stradivarius. Za svoj úspech vďačí hlavne revolučnému obchodnému modelu, ktorého mottom je poskytovať to, čo zákazníci chcú, a to čo najrýchlejšie. Tento jednoduchý koncept mu priniesol majetok v hodnote 86 miliárd dolárov a v súčasnosti mu patrí 11. priečka v rebríčku najbohatších ľudí na svete.
Foto: Getty Images
Dieťa z chudobnej rodiny
Amancio Ortega Gaona sa narodil 28. marca 1936 v Busdongo de Arbas, malej dedinke s menej ako 100 obyvateľmi, ktorá sa nachádza v severošpanielskom regióne León. Bol najmladším zo štyroch detí. Krátko po jeho narodení vypukla v Španielsku občianska vojna, ktorá zasiahla celú krajinu.
Keďže rodina bola veľmi chudobná, čoskoro sa presťahovala do španielskeho mesta La Coruña v Galícii. Tu si jeho otec Antonio Ortega Rodríguez našiel prácu na miestnej železničnej stanici a matka Josefa Gaona Hernándezová pracovala ako slúžka v domácnosti. Keďže nemali na nájom, žili v železničiarskych barakoch. Ako neskôr Amancio uviedol vo svojej knihe, raz ju počul, ako žiada o pôžičku v miestnych potravinách, pretože si nemohla dovoliť kúpiť základné veci, čo ho veľmi poznačilo. Rozhodol sa preto opustiť školu a začal pracovať.
Nápad dostal na bicykli
Amancio sa prvýkrát zamestnal u otca na železnici. Neskôr si našiel prácu v miestnej odevnej spoločnosti Gala, kde sa naučil ručne vyrábať oblečenie. Amancio rád jazdil na bicykli a počas jednej takejto jazdy dostal obchodný nápad, ktorý neskôr zmenil jeho život. Uvedomil si, že ak chce zarobiť slušné peniaze, mal by zákazníkom dať to, čo chcú. Už v 16-tich rokoch začal uvažoval o tom, ako zistiť želania potenciálnych klientov, a čo je ešte dôležitejšie, ako ich uspokojiť.
V 50. rokoch bola Galícia dokonalým miestom pre jeho podnikateľský plán. Región bol postihnutý vysokou nezamestnanosťou. Bez práce bolo množstvo žien, ktoré však vedeli dobre šiť. Ortega začal organizovať tieto ženy do šijacích družstiev. Produktový rad obsahoval spodnú bielizeň, detské oblečenie a nočné košele. Ako uvádzajú bývalí zamestnanci jeho družstiev, „šéf“ doprial svojim zamestnancom prácu za skvelých podmienok a mal s nimi veľmi blízky vzťah.
Od županov k Zare
V roku 1963, po 10 rokoch riadenia šijacích družstiev, Amancio založil svoju prvú spoločnosť Confecciones GOA, S. A. Súčasťou názvu sú jeho iniciálky, ktoré sa majú čítať odzadu. Prvým sortimentom spoločnosti boli kúpacie župany a Amancio viedol podnik v kruhu svojej rodiny.
On sám bol zodpovedný za vývoj nových módnych trendov. Antonio, jeho brat, bol na čele komerčných záležitostí, Josefa, jeho sestra, zodpovedala za účtovníctvo a Rosalía Mera Goyenechea pôsobila ako obchodný partner. V roku 1966 sa Amancio a Rosalía vzali a boli manželia až do roku 1986.
Po tom, ako získal niekoľko ďalších tovární v regióne, otvoril Amancio v roku 1975 svoj prvý vlajkový obchod v centre La Coruñe. Pomenoval ho Zorba, podľa svojho obľúbeného filmu (Grék Zorba s Anthony Quinnom – pozn. red.), ale čoskoro ho zmenil na Zara. Dôvodom bola sťažnosť majiteľa baru, ktorý sa nachádzal neďaleko a volal sa tiež Zorba.
Holdingová spoločnosť Inditex
Obchody Zary sa začiatkom 80. rokov rozšírili do niekoľkých španielskych miest. V tomto čase si Ortega všimol rastúci význam počítačov, a tak najal profesora Josého María Castellana na zvýšenie výpočtovej sily spoločnosti. Firma zaviedla nový spôsob distribúcie tovaru, ktorý zásadne skrátil čas medzi návrhom, výrobou a príchodom výrobkov do predaja. Tento systém navrhol Castellano, ktorý sa stal generálnym riaditeľom spoločnosti v roku 1984.
V roku 1985 Amancio a José spolu založili Industria de Diseno Textil S. A., v skratke Inditex, ktorý pôsobí ako holdingová spoločnosť pre Zaru a ostatné značky. V roku 1988 Ortega otvoril prvý obchod Zary v Portugalsku. Zistil totiž, že pracovná sila je tam lacnejšia ako v Španielsku.
V roku 1991 Inditex založil značku Pull&Bear a získal tiež 65-percentný podiel v luxusnej značke Massimo Dutti. V roku 1989 otvoril prvý obchod Zary v USA a v roku 1998 aj v Londýne. Ďalšia medzinárodná expanzia spoločnosti Zara nastala spolu s rozvojom maloobchodného portfólia spoločnosti Inditex. Pridali sa značky Stradivarius (1994), Bershka (1998), Oysho (2001) a Uterqüe (2008). Do roku 2000 boli značky Inditex distribuované na viac ako 30 medzinárodných trhoch.
Revolučný obchodný model
Obchodný úspech spoločnosti je úzko spojený s jedinečným obchodným modelom maloobchodného predaja rýchlej módy. Dve kľúčové myšlienky tohto obchodného modelu sú poskytnúť zákazníkom to, čo chcú, a poskytnúť im to čo najrýchlejšie. Napríklad Zara je známa tým, že každoročne vyprodukuje viac ako 12-tisíc nových dizajnov, pričom hlavnou hnacou silou maloobchodníka je rýchlosť.
Okrem toho Inditex obnovuje svoje zásoby odevov dvakrát týždenne. Amancio zaviedol toto zlaté pravidlo už v 70. rokoch minulého storočia. Preto továrne spoločností vyzerajú ako dobre naolejovaný stroj, kde stovky dizajnérov a analytikov predaja spolupracujú s cieľom rýchleho dodania tovaru a maximálnej orientácie na zákazníka. Napríklad pre Zaru sú dňom dodávok nového oblečenia nedele a štvrtky, zatiaľ čo topánky prichádzajú v utorok a piatok. Pre Stradivarius a Massimo Dutti prichádzajú nové odevy v utorok a vo štvrtok. Pre Bershku a Pull&Bear zase každý utorok a piatok.
Dizajnéri zvyčajne vytvárajú tri modely denne a analytici vyberú z každého setu jednu položku. Títo odborníci používajú správy od lokálnych manažérov na zostavenie kolekcií vhodných pre zvyky zákazníkov. Každý zamestnanec spoločnosti je vyškolený tak, aby sledoval štýly, požiadavky a trendy klientov.
No ani tieto zásady nie sú vždy bezchybné. Z času na čas sa vyskytnú omyly, ktoré je ihneď po zistení potrebné odstrániť. Príkladom môže byť incident, ktorý sa stal na Manhattan Avenue, kde klientela odmietla biele bundy Zary. Hneď ako predajný personál zistil, že zákazníci radšej uprednostňujú krémovú farbu, boli biele bundy stiahnuté z predaja a do týždňa bol model nahradený krémovým.
Svetový gigant
Vďaka šikovnému obchodnému modelu existuje veľmi málo spoločností schopných konkurovať spoločnosti Inditex. Od svojich konkurentov sa odlišuje hlavne štýlom a cenou. Tieto vlastnosti jej pomáhajú pritiahnuť aj stredné a staršie generácie, ktoré jej poskytujú obrovský disponibilný príjem. Medzi zvučných klientov Zary sa za roky pôsobenia zaradili osobnosti, ako španielska kráľovná Letizia, vojvodkyňa z Cambridge Kate Middletonová, bývalá prvá dáma USA Michelle Obamová alebo herečka Katie Holmesová.
Niekoľko čísel o Inditexe
Všetky tieto charakteristiky pomohli Amanciovi pri budovaní módneho impéria. Inditex sa stala globálnym maloobchodom a v súčasnosti zamestnáva viac ako 170-tisíc ľudí v 90 krajinách sveta. Väčšina výrobných závodov sa stále nachádza v Španielsku a susedných krajinách, ale v posledných rokoch Inditex spustil svoju výrobu aj v Číne a Maroku kvôli lacnejšej cene práce. Celkovo viac ako 7 300 predajní po svete generuje zisk presahujúci 20 miliárd dolárov ročne. Z toho je približne 50 predajní v USA, 350 v Číne a 2-tisíc v Španielsku.
V roku 2001 spoločnosť Inditex prvýkrát vstúpila na burzu Bolsa de Madrid. Pri debute investorom ponúkli 26 % podiel spoločnosti, vďaka čomu jej hodnota vzrástla o 9 miliárd eur. V súčasnosti trhová hodnota Inditexu predstavuje okolo 100 miliárd dolárov.
V roku 2003 uviedla na trh značku Zara Home, ktorá ponúka posteľnú bielizeň, príbory, nábytok a ďalšie bytové dekorácie. V roku 2005 výkonný riaditeľ José María Castellano odstúpil zo svojej pozície, aby mohol lepšie dohliadať na plány expanzie. Na jeho miesto nastúpil Pablo Isla, ktorý pôsobí na pozícii CEO dodnes.
V roku 2011 Ortega odstúpil z funkcie podpredsedu a výkonného riaditeľa, a činnosť prenechal Islovi. Od roku 2019 je Inditex podľa tržieb najväčším maloobchodným predajcom módy na svete.
Šedá eminencia módy
Amancio si veľmi stráži svoj súkromný život a je známe, že utráca milióny dolárov ročne na ochranu svojho súkromia. Napríklad dodnes nie je známy presný dátum jeho svadby s jeho prvou manželkou Rosalíou. Manželský pár sa taktiež nikdy neobjavil na verejnosti a podobne strážili súkromie aj u svojich dvoch detí – Sandry a Marcosa.
Je známe, že oficiálnych fotografií Amancia, ktorý sa po celý svoj život vyhýba svetlu reflektorov, je menej ako 200. Väčšinu z nich zverejnila spravodajská spoločnosť Zary a ďalšie vytvoril španielsky novinár Covadonga O’Shea, ktorý je zároveň Amanciovým celoživotným priateľom. V roku 2008 napísal jeho oficiálny životopis s názvom Muž zo Zary: Príbeh génia za skupinou Inditex.
Známe je tiež to, že v roku 1986 sa Amancio s Rosalíou rozviedol a v roku 2001 sa oženil s Florou Pérez Marcoteovou. Údajne s ňou mal milostný pomer od roku 1983. Flora, ktorá je o 18 rokov mladšia ako Amancio, bola kedysi zamestnankyňou Zary a dnes zastáva pozíciu v predstavenstve Inditexu.
Pár má spolu dcéru Martu, ktorá je považovaná za budúcu nástupkyňu Amancia. Marta má veľmi blízky vzťah so svojím otcom. Podobne ako on si prešla odbornými školeniami v Inditexe, počnúc najnižšími pozíciami, a dnes pôsobí na oddelení vývoja a dizajnu výrobkov v Zare.
Rozšíril svoje portfólio
Úspech Inditexu umožnil Amanciovi rozšíriť svoje podnikanie aj mimo módneho priemyslu. Jeho skupina investuje tiež do plynovodov, bánk, cestovného ruchu a vlastní niekoľko holdingov s nehnuteľnosťami. Tieto obchodné aktivity z neho urobili jedného z najbohatších ľudí na svete.
Jeho majetok sa v súčasnosti pohybuje na úrovni 86 miliárd dolárov a patrí mu 11. priečka v zozname najbohatších ľudí na svete. Okrem toho je druhým najbohatším Európanom po Francúzovi Bernardovi Arnaultovi, ktorý tiež podniká v móde. Na krátke obdobie v roku 2015 bol dokonca najbohatším človekom na svete. Vtedy prekonal Billa Gatesa. Podarilo sa mu to vďaka historickým maximám akcií Inditexu, ktorých Ortega vlastní 53 %.
Okrem obchodných aktivít investuje aj do charity. V roku 1986 spolu so svojou prvou manželkou Rosalíou založili nadáciu Paideia. Tá pomáha ľuďom s mentálnym a fyzickým postihnutím získať vzdelanie a pracovné príležitosti. Rosalía do svojej smrti v roku 2013 pôsobila na pozícii prezidentky nadácie.
V roku 2001 Amancio založil ďalšiu neziskovú organizáciu s názvom Fundacion Amancio Ortega. Ide o súkromnú mimovládnu organizáciu zameranú na podporu vedy, výskumu, vzdelávania a kultúry v Španielsku.
Stále činorodý a aktívny
Amancio aj napriek svojmu pokročilému veku 85 rokov zostáva stále činný pri riadení Inditexu. Dennodenne cestuje do centrály, ktorá je vzdialená 10 kilometrov od jeho domova a pravidelne diskutuje aj s radovými zamestnancami. Dodnes nemá svoju vlastnú kanceláriu, pretože rád trávi čas s dizajnérmi v otvorenom priestore, kde sa zapája do diskusií o nových farbách, materiáloch a strihoch budúcich kolekcií.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Aké problémy môže priniesť využívanie umelej inteligencie v e-commerce
- 2.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 3.Sociálna poisťovňa bude zasielať dôchodkové prognózy aj e-mailom
- 4.Investovanie do kryptomien si zatiaľ vyskúšalo menej slovenských žien ako mužov
- 5.Ľadový dóm, kilometre zjazdoviek a bežkárskych tratí, skialpinizmus aj rôzne podujatia. Vysoké Tatry majú v zime čo ponúknuť