Prieskum: Mladí Slováci by aj chceli investovať, no väčšine chýbajú potrebné vedomosti
Viac ako polovica mladých ľudí (57 %) vie, že peniaze sa časom znehodnocujú, ale len necelá pätina (18 %) vie, ako sa proti tomu chrániť. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý tiež ukázal, že polovica slovenských respondentov (54 %) považuje investovanie za zaujímavú tému, ale len 28 % z nich skutočne rozumie, čo investovanie znamená.
Foto: Freepik
Záujem rastie, porozumenie zaostáva
Približne 29 % mladých Slovákov už má nejaké skúsenosti s investovaním, najčastejšie za nich investujú rodičia (9 %), alebo si založili stavebné či dôchodkové sporenie. Radi tiež nakupujú veci, o ktorých veria, že ich hodnota časom porastie (11 %).
Vyplynulo to z najnovšieho prieskumu spoločnosti Amundi Czech Republic, ktorý sa zameral na finančnú gramotnosť mladých ľudí vo veku 12 až 16 rokov.
K modernejším formám investovania, ako sú podielové fondy alebo kryptomeny, si tínedžeri nachádzajú cestu pomalšie. Chlapci tiež vykazujú lepšie pochopenie investovania ako dievčatá, pričom 36 % chlapcov uviedlo, že presne vie, čo investovanie znamená, v porovnaní s iba 20 % dievčat.
Informácie o peniazoch ich skôr nezaujímajú
„Zvýšený záujem mladých ľudí o investovanie je pozitívnym signálom. Svedčí to o ich túžbe prevziať kontrolu nad svojou finančnou budúcnosťou. Výsledky prieskumu však zároveň naznačujú, že mnohým z nich chýba vzdelanie potrebné na prijímanie informovaných rozhodnutí a efektívne riadenie svojich financií,“ hovorí portfólio manažérka spoločnosti Amundi Markéta Jelínková.
Prieskum tiež preukázal, že respondenti len zriedka vyhľadávajú informácie o peniazoch, sporení alebo investovaní. Iba 3 % respondentov sa o tieto témy aktívne zaujíma, zatiaľ čo 14 % ich sleduje pasívne.
Väčšina sa o tieto informácie nezaujíma, čo oslabuje ich schopnosť účinne chrániť svoje financie pred rizikami. To potvrdzuje aj zistenie, že len 18 % respondentov vie, ako chrániť svoje peniaze pred infláciou.
Vreckové ako prvý krok k finančnej nezávislosti
Jedným z prvých krokov k rozvoju finančnej gramotnosti mladých ľudí podľa odborníčky môže byť vreckové. Prieskum ukázal, že 59 % slovenských tínedžerov dostáva pravidelné vreckové, ktoré v priemere predstavuje 16 eur mesačne. Väčšina (60 %) z nich si ukladá vreckové na bankový účet, čo naznačuje, že prechod na digitálne financie sa začína už v ranom veku.
Zatiaľ čo 30 % mladých ľudí takmer všetko svoje vreckové minie, ďalším 30 % sa podarí väčšinu peňazí ušetriť. „Vreckové je skvelým nástrojom, ako tínedžerov naučiť základy finančného plánovania a zodpovedného hospodárenia s peniazmi. Ak k tomu pridáme základy investovania, môžu si vybudovať zdravé finančné návyky až do dospelosti,“ dodáva M. Jelínková s tým, že kľúčovú úlohu v tomto procese zohrávajú rodičia, ktorí by mali so svojimi deťmi otvorene diskutovať o peniazoch.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Hrebienok bude aj túto zimu dejiskom súťaže vo vyrezávaní ľadových sôch Tatry Ice Master
- 2.Ako sa zvýšia dôchodky v roku 2025 a kde sa stratil rodičovský dôchodok?
- 3.V ktorých mestách môžete navštíviť najkrajšie európske vianočné trhy?
- 4.Slovensku sa stále nedarí oslobiť kryptomeny od vysokých daní
- 5.Prezidentské voľby v USA budú tesné, ukázal ďalší prieskum