Hľadaj

NBS pripravuje nové pravidlá pre agentov za sprostredkovane investičných produktov

Martina Staňová Investovanie Poslať

Národná banka Slovenska pripravuje nové pravidlá pre finančných agentov v súvislosti s poplatkami za sprostredkovanie investičných finančných nástrojov. Vo svojom konzultačnom materiáli pomenovala tie, ktoré sú neprijateľné, a navrhuje, ako by mali byť takéto poplatky nastavené s dôrazom na záujmy klienta. Po sumarizácii pripomienok plánuje vydať stanovisko, ktoré sa bude uplatňovať v budúcnosti pri výkone dohľadu nad kapitálovým trhom.

Nové pravidlá pre agentov

Foto: Shutterstock

Cieľom je transparentný prístup

Predplatené poplatky investor platí na začiatku pravidelného investovania do podielových fondov alebo cenných papierov. Stanovujú sa ako určité percento z cieľovej sumy, ktorá má byť dosiahnutá za určité časové obdobie.

„Účelom stanoviska je transparentne informovať dohliadané subjekty o dohľadovom prístupe NBS vo vzťahu k predplateným poplatkom, a zrozumiteľne a jednoznačne pomenovať prípady, keď je prax spočívajúca v prijímaní predplatených poplatkov z pohľadu NBS v rozpore s príslušnými právnymi predpismi,“ uvádza vo svojom stanovisku Národná banka Slovenska.

Výhrady voči predplateným poplatkom

NBS v stanovisku uvádza niekoľko príkladov neprimeraných poplatkov. Prvý problém vidí v tom, ak pri predplatených poplatkoch, ktoré sú splatné na začiatku pravidelného investovania, správcovská spoločnosť alebo obchodník s cennými papiermi neinvestujú financie investora do žiadnych finančných nástrojov, pokiaľ tento poplatok nie je v plnej výške uhradený.

85191

„Pre klienta je zvlášť nevýhodné zvoliť si vysokú cieľovú sumu pri nízkej výške pravidelnej investície. Klient tak prichádza o čas, keď by mohli byť poukázané prostriedky už investované a zhodnocované,“ uvádza centrálna banka.

Ďalšou výčitkou je, že takéto poplatky podnecujú klientov zostať pri pôvodných nastaveniach dlhodobého investovania, aj keď už pôvodné parametre nie sú v ich záujme. „Mechanizmus uplatňovania tohto poplatku neberie do úvahy prípadnú zmenu v potrebách klienta, ktorá v priebehu času môže nastať,“ spresňuje sa v stanovisku. NBS tiež očakáva, že ak klient prestane sporiť, nespotrebovaná časť predplateného poplatku by mu mala byť vrátená. To isté platí aj v prípade, ak dôjde k zrušeniu investičného produktu zo strany správcu bez primeranej náhrady.

95147

Napokon, za konanie v rozpore so zákonnými povinnosťami finančného agenta považuje NBS účtovanie predplateného poplatku, keď finančný agent klientovi poskytne iba jednorazové investičné poradenstvo.

Investor by mal mať na výber

Podľa NBS by bolo riešením, ak by mal investor možnosť výberu medzi predplateným poplatkom s určením cieľovej sumy a priebežne hradeným poplatkom bez určenia cieľovej sumy investície.

„NBS očakáva, že sa klientovi transparentne zobrazia obe alternatívy, pričom by poskytnuté informácie mali byť jasné a zrozumiteľné pre neprofesionálneho klienta, aby mohol pochopiť, aká bude výška investovanej sumy a aká bude výška poplatku, spolu s vysvetlením, za čo sa poplatok platí a koho je príjmom,“ dodáva vo svojom stanovisku.

80034

Predplatený poplatok sa považuje za akceptovateľný, ak jeho suma je nižšia ako suma priebežne uhrádzaných poplatkov, ktoré by investor uhradil pri pravidelnom investovaní. Akceptovateľný je aj taký predplatený poplatok, ktorý sa vypočíta na základe obdobia, ktoré nie je neprimerane dlhé.

Vyjadrenie obchodníkov s cennými papiermi

Podľa Asociácie obchodníkov s cennými papiermi (AOCP) sú predplatené poplatky bežnou praxou vo všetkých európskych krajinách. „To platí aj pre krajiny, ktorých finančné inštitúcie bežne pôsobia aj na slovenskom trhu,“ konštatuje vo svojom vyjadrení AOCP.

Ako ďalej uvádza, v prípade odlišného prístupu k predplateným poplatkom na slovenskom trhu hrozí, že zahraniční poskytovatelia investičných služieb získajú konkurenčnú výhodu voči slovenským poskytovateľom, ktorí budú musieť v cenotvorbe zohľadňovať také riziká, aké zahraniční poskytovatelia zohľadňovať nemusia. Podľa asociácie je najlepšou ochranou záujmov spotrebiteľa vysoká konkurencia na trhu, keď si môže investor vyberať spomedzi poskytovateľov porovnaním celkových nákladov.

Poukazuje tiež na fakt, že v prípade nízkych súm pravidelného investovania by sa z priebežne plateného poplatku finančný sprostredkovateľ nevedel uživiť. Napríklad pri mesačnej sume 20 eur sporenej počas 20 rokov by pri päťpercentnom priebežnom vstupnom poplatku zarobil maximálne jedno euro mesačne. Jeho celková odmena by tak predstavovala 240 eur.

„Keďže z praxe vieme, že pracovné vyťaženie pri kompletnom spracovaní klienta je minimálne 6 hodín a požadovaná hodinová sadzba je minimálne 60 eur na hodinu, sprostredkovateľ bude požadovať aspoň 360 eur. Je pritom jedno, či sa táto odmena určí zvýšením cieľovej sumy zo 4 800 eur na 7 200 eur, alebo sa v cenníku služieb zavedie hodinová sadzba a minimálny poplatok,“ vysvetľuje ďalej v reakcii AOCP.

94097

S vracaním alikvotnej časti predplateného poplatku v prípade, ak sa zmenia investičné potreby klienta, sa podľa asociácie spája mnoho problémov. Od jej vymožiteľnosti, ak je poplatok odmenou finančného agenta, cez umelé prezmluvňovanie klientov k iným poskytovateľom, po komplikácie v riadení kapitálu a likvidity distribútorov, ktorí by museli riziko vracania poplatkov premietnuť do vyšších poplatkov. Otázne je tiež, ako by sa riešilo účtovanie dane z pridanej hodnoty (DPH) z takýchto vrátených poplatkov, ako aj príspevky do Garančného fondu investícií.

„Účastníci trhu rozumejú snahe regulátora obmedziť neférové praktiky na trhu, no ‚povinné‘ vracanie poplatkov považujú za zásah do ich poplatkovej politiky a podnikania,“ píše sa ďalej v reakcii AOCP. Vhodnejším riešením by podľa asociácie bolo, ak by predajca inkasoval predplatené poplatky iba za určité primerane dlhé úvodné obdobie, po ktorom by sa produkt preklopil do priebežných poplatkov

logo
Prečítajte si tiež:
7.10.2024 Redakcia FinReport

Simplea nasadila novú mobilnú aplikáciu pre správu osobných financií

Klientom finančnej skupiny Simplea po novom stačí na správu ich osobných financií mobilný telefón. Vďaka mobilnej aplikácii môžu mať ...

7.10.2024 Redakcia FinReport

V roku 2023 bolo menej sťažností na finančných agentov, ale aj celkovo nižšie tržby

Počet sťažností na prácu podriadených finančných sprostredkovateľov klesá. V minulom roku ich bolo 47, pričom ešte v roku 2022 ich ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

BROKER SERVICE GROUP: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 2 tony papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Broker Consulting: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 2 tony papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Colonnade Insurance: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila takmer 1 tonu papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

DEFEND INSURANCE: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila takmer 1 tonu papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

POINFO SK: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 2 tony papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

PREMIUM IC: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 1 tonu papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Partner Positive: Softvérové partnerstvo v tomto roku ušetrilo už 70 ton papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Pillow: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 1 tonu papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Swiss Life Select Slovensko: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 2 tony papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Winners Group: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 3 tony papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay