Na investičné hodinky či šperky si treba počkať, kým ich vyrobia
Investovanie predstavuje jeden zo skvelých spôsobov, ako zhodnotiť svoj majetok. Možností, do čoho investovať, je veľké množstvo. Niektorí vkladajú svoje peniaze do akcií a fondov, iní do drahých a luxusných vecí, ktoré ani pri vysokej inflácii nestrácajú na hodnote. Aktuálne svet opäť zachvátila vlna investovania do drahých hodiniek či šperkov. Aj vďaka tomu majú v súčasnosti niektoré známe značky problémy s nedostatkom výrobkov.
Foto: Shutterstock
Najväčší nárast zaznamenali hodinky
Drahé luxusné hodinky sú dlhodobo jednou z populárnych investičných komodít. Na trhu sa nachádzajú drahšie aj lacnejšie modely, vďaka čomu sú dostupné pre viaceré vrstvy spoločnosti.
Do ktorých značiek sa investuje najviac? Medzi klientmi je mimoriadne obľúbený a žiadaný Rolex. Dopyt po hodinkách tejto značky v súčasnosti výrazne prevyšuje ponuku. Zákazníci majú najväčší záujem o športové modely, ako napríklad Submariner, ktoré sa predávajú za 8 500 švajčiarskych frakov, čo je približne 8 150 eur.
Niekomu sa môže zdať, že nedostatok hodiniek v ponuke je obchodnou stratégiou, ktorou sa má zvýšiť dopyt, nie je to pravda. Švajčiarski výrobcovia hodiniek nemôžu len tak zvýšiť výrobu, či už podľa vlastného uváženia, alebo pod tlakom zvýšeného dopytu. Výroba luxusných hodiniek je totiž veľmi komplikovaná. Jednotlivé súčiastky sa často vyrábajú aj montujú ručne. Vďaka tomu zhotovenie jedných hodiniek predstavuje pomerne zdĺhavý proces, vyžadujúci si absolútnu presnosť a zachovanie najvyšších kvalitatívnych štandardov, čo sa odráža aj na ich cene.
Keďže zákazníci sú nútení čakať, mnohí sa obzerajú aj po iných luxusných značkách, ktoré by si mohli zaobstarať. K nim sa radia napríklad modely, ako Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constantin či IWC, ktoré majú v portfóliu modely aj za niekoľko desiatok tisíc eur. Aj v ich prípade však narážajú na problém s nedostatkom modelov na trhu.
Popredné značky ťažia aj z originálneho marketingu
Švajčiarske hodinky majú dlhú históriu a sú symbolom kvality a luxusu. K tým najobľúbenejším sa okrem značky Rolex radia aj Breitling, Omega či cenovo dostupnejšie Tissot. Značka Rolex vznikla v roku 1905 a svoju popularitu získala nielen štýlovými výrobkami, ale takisto nápaditým marketingom. Tieto hodinky mal na svojom zápästí filmový režisér James Cameron pri ponore na dno Mariánskej priekopy v hĺbke 11 kilometrov. Okrem toho boli aj prvými hodinkami, ktoré sa dostali na Mount Everest. Stalo sa tak v roku 1953. Dlhú históriu majú za sebou aj hodinky Breitling. Značka vznikla v roku 1884 a preslávila sa v roku 1915, keď vyrobila vôbec prvé náramkové hodinky s chronografom.
Vysoký dopyt, no len mierny nárast predaja
Napriek vysokému dopytu predaje luxusných švajčiarskych hodiniek zaznamenali len mierny nárast. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Watches of Switzerland Briana Duffyho bol dôvodom nedostatok tých najžiadanejších hodiniek, na ktoré musia zákazníci stále čakať.
Watches of Switzerland je maloobchod zaoberajúci sa predajom luxusných hodiniek. V Spojenom kráľovstve a USA má 171 kamenných predajní. Jeho akcie však v polovici mája aj napriek zvýšenému dopytu spadli o približne 4,1 %. Dôvodom mala byť práve nedostatočná ponuka a chýbajúce modely hodiniek svetových značiek.
Obľúbené je aj investovanie do šperkov
Inou alternatívou pre investovanie do drahých a luxusných vecí sú šperky známych značiek. Do tejto kategórie nepochybne patrí značka Cartier, ktorej história sa píše od roku 1847. Svoje exkluzívne postavenie na trhu získala najmä vďaka tomu, že jej výrobky nosia nielen „bežní“ ľudia, ale takisto kráľovské rodiny.
Značka Cartier sa prvýkrát dostala do vyššej vrstvy spoločnosti v roku 1902, keď si anglický kráľ Edward II objednal na svoju korunováciu korunu s 27 briliantmi. Cartier neskôr navrhol šperky aj pre kráľovské rodiny z Ruska, Španielska, Egypta či Grécka.
Silné postavenie na trhu si značka vyslúžila aj pre svoje drahé šperky, ktoré sa dnes vystavujú v múzeách. Jedným z príkladov je zafírový Bismarck náhrdelník z roku 1935, ktorý patril grófke Mone von Bismarck.
To, že šperky od spoločnosti Cartier sú skvelou investíciou, potvrdzuje aj fakt, že na aukciách majú veľký úspech a predajú sa vždy za viac, ako je ich vyvolávacia cena.
Hodnotu šperkov navyšuje aj zvyšujúca sa cena zlata a drahých kameňov, ktoré sa v nich používajú. Diamant či zafír stoja v súčasnosti oveľa viac ako pred štyridsiatimi či päťdesiatimi rokmi. K ďalším luxusným značkám s drahými šperkami vhodnými na investíciu sa radí Chopard, Tiffany, Van Cleef & Arpels, Bulgari či Piaget.
Dôvodom investovania bola pandémia koronavírusu
Pandémia koronavírusu skomplikovala nielen osobný, ale aj pracovný život mnohým ľuďom. Veľké množstvo podnikov skrachovalo, prípadne sa ich majitelia dostali do finančných problémov, z ktorých sa nespamätali dodnes. Luxusný priemysel však na tom bol úplne inak. Posledné dva roky sa mu darilo a bolo to preň jedno z najlepších období v histórii.
Predaju luxusných hodiniek a drahých šperkov sa darilo najmä vďaka tomu, že bohatí ľudia nemohli počas pandémie cestovať, preto svoje finančné prostriedky využívali práve na nákup drahších či hriešne drahých doplnkov. Značky profitovali najprv z prudkého nárastu online predaja a neskôr aj z predaja priamo v kamenných predajniach.