Luxusné značky zažívajú ťažké obdobie – LVMH sa prepadáva, Hermès rastie
Luxusné značky na trhu zažívajú náročné obdobie. Ohrozuje ich najmä slabnúci dopyt v Číne, ktorá až donedávna patrila kvôli prudkému nárastu počtu milionárov medzi hlavných ťahúňov trhu s luxusným tovarom. Výsledky popredných svetových spoločností sú však odlišné. Kým niektoré zaznamenávajú prepad tržieb, iným sa darí ako už dávno nie.
Foto: Unsplash
Prepad tržieb vs. nárast výkonnosti
Napríklad francúzske spoločnosti LVMH (vlastník značiek Louis Vuitton, Moët Hennessy, Dior, Givenchy, Fendi, Celine, Kenzo, Tiffany, Bulgari, Loewe, TAG Heuer či Marc Jacobs) a Kering (v portfóliu má značky Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen a Brioni) v treťom štvrťroku tohto roku vykázali hlboké straty.
Tržby spoločnosti LVMH v treťom kvartáli 2024 klesli o 3 %, čo ovplyvnila hlavne situácia v Číne. Spoločnosť Kering dosiahla ešte neuspokojivejšie výsledky, keď jej tržby klesli o 16 % vrátane 25-percentného poklesu jej vlajkovej značky Gucci. Opačná situácia panuje u konkurenčnej spoločnosti Hermès, ktorej tržby v tomto období stúpli o viac ako desatinu.
Takmer dve storočia výnimočnosti
Spoločnosť Hermès bola založená v roku 1837 ako výrobca luxusného jazdeckého tovaru. Odvtedy diverzifikovala svoje portfólio na kabelky, oblečenie a vône. „Značka je známa výnimočnou kvalitou svojich výrobkov, ktoré sú navrhnuté tak, aby vydržali dlho, a často sa vyrábajú v obmedzenom množstve, čo zvyšuje ich exkluzivitu. Práve to jej pomáha udržať sa aj v časoch, keď už iní producenti luxusného tovaru trpia,“ konštatuje analytik trhu XTB Matéis Mouflet.
Hermès je štvrtou najväčšou francúzskou luxusnou skupinou podľa tržieb za firmami LVMH, Chanel a Kering. V roku 2023 dosiahol tržby 13,43 miliardy eur a zisk 4,31 miliardy eur. Skupina, ktorej hodnota sa na parížskej burze oceňuje na približne 210 miliárd eur, je zo 66,6 % vlastnená rodinou pôvodného zakladateľa značky Thierryho Hermèsa, pričom podiel na hlasovacích právach dosahuje 75,9 %. Rodina Arnaultovcov, majiteľa LVMH, vlastní 1,87 % akcií Hermès a žiadny inštitucionálny investor nedisponuje viac ako 1,5 % akcií. Štruktúra riadenia a stanovy firmy robia riadiacu rodinu prakticky neohroziteľnou.
„Napriek tomu investori zriedkavo presadzujú zmeny, pretože vedenie spoločnosti Hermès vytvára pre akcionárov úctyhodnú hodnotu. Cena jej akcií vzrástla za desať rokov o viac ako 700 %, v porovnaní s úrovňou pred globálnou pandémiou koronavírusu stúpli ceny jej akcií o 180 %,“ pripomína analytik XTB.
Výnimočné výsledky
V čom je tajomstvo značky, ktorá sa vyznačuje takou odolnosťou? Hermès sa od iných luxusných producentov odlišuje svojím jedinečným postavením v segmente ultraluxusných výrobkov. Jeho produkty sú drahšie, vzácnejšie a niekedy exkluzívne pre konkrétne butiky. Za každým produktom sa skrýva jedinečný príbeh, ktorý predajca sprostredkuje kupujúcemu.
Aj preto je rast spoločnosti, ktorý sa udržal aj napriek zvyšovaniu cien, v sektore najsilnejší. V rokoch 2021 až 2023 sa tržby spoločnosti zvýšili o 47,4 %. Na porovnanie, spoločnosť LVMH zaznamenala v rovnakom období nárast o 34,1 %, Chanel o 25,9 % a Kering o 10,9 %. V prvom polroku 2024 dosiahla spoločnosť Hermès 15-percentný rast, čím výrazne prekonala LVMH (–1 %) a Kering (–11 %). Tento rast bol čiastočne podporený zdvojnásobením počtu čínskych milionárov v rokoch 2010 až 2022.
Čo je vzácne, to je cenné
Akcie Hermès sú vďaka rastu tržieb, pôsobivým maržiam a solídnej súvahe medzi investormi veľmi žiadané. Nízka likvidita akcie, spôsobená jej vysokou cenou a obmedzeným počtom (na akciovom trhu sa obchoduje len s 31,85 % akcií firmy), ďalej zvyšuje jej status elitnej investície. Tieto faktory prispievajú k vysokému oceneniu – pomer ceny akcie k zisku na akciu spoločnosti Hermès je 49 v porovnaní s 23 v prípade LVMH a 19 v prípade Keringu. Jej dividendový výnos je 0,79 %, čo je menej ako 1,99 % v prípade LVMH a 3,27 % v prípade Keringu.
Ocenenie značky Hermès výrazne prevyšuje ocenenie jej konkurentov, čo je odôvodnené jej výnimočnosťou. Ako dodáva analytik XTB, hoci sa táto prémia za ocenenie mohla pred niekoľkými týždňami zdať ťažko udržateľná vzhľadom na vysokú expozíciu značky Hermès voči spomaľujúcemu sa čínskemu trhu, nedávne hospodárske stimulačné opatrenia a odolnosť jej obchodného modelu by mohli poslúžiť ako zásadné katalyzátory výkonnosti akcií.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 2.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu
- 3.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 4.Drony zaútočili na ruský závod v Tatársku vyrábajúci strategické bombardéry Tu-160
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor