Hľadáte investičné príležitosti? Fabergého vajíčka potešia investora aj milovníka jedinečného šperkárskeho umenia
Ruská veľkonočná tradícia prerástla do svetového fenoménu, ktorý v šperkárstve definoval novú umeleckú kategóriu. Je však tiež zrejmé, že Fabergého vajíčka sú lákadlom aj pre investorov, ktorí sú zároveň fanúšikmi umenia. Cena tých najvzácnejších sa počíta v miliónoch dolárov.
Foto: Shutterstock
Téma investičných šperkov predstavuje bezodnú studnicu nápadov. My sme sa v rámci seriálu o investovaní už pozreli na diamanty, na zlato a drahé kovy vo všeobecnosti a priblížili sme si aj drahé kamene. Tentoraz to bude veľmi konkrétne. Fabergého vajíčka sú jedinečnou kategóriou šperkov, ktorá dokáže zarobiť doslova majetok.
Alternatívne investície často svoju hodnotu nadobudnú úchvatným príbehom. Taký ponúkajú aj Fabergého vajíčka. Pôvodná kolekcia cárskej rodiny počítala koncom 19. storočia presne päťdesiat kusov. Zbierka sa však roztratila počas revolúcie v roku 1917. Jednotlivé vajíčka sa postupne začali objavovať v zbierkach súkromných zberateľov či v múzeách. Až na jedno.
Čo je Fabergého vajce?
V rokoch 1885 až 1917 vytvoril ruský klenotník Carl Peter Fabergé spolu so svojimi spolupracovníkmi v rodinnej klenotníckej dielni súbor šperkov v tvare veľkonočných vajec. Tieto šperky majú vysokú umeleckú hodnotu, špičkovú kvalitu vyhotovenia, na výrobu boli použité tie najluxusnejšie materiály, sú vyhotovené na vysokej technickej úrovni a mnohé z nich v sebe skrývajú zaujímavý a hodnotný mechanizmus, postavičku alebo stavbu. Niektoré sa dokonca dajú nedeštruktívnym spôsobom rozobrať. Pôvodné vajíčka z dielne Fabergého boli vyrobené prevažne pre cársku rodinu, no mnohé na zákazku pre najbohatších šľachticov, ktorí sa cárovi chceli vyrovnať. Dnes sú tieto vajíčka symbolom najvyššieho klenotníckeho umenia a synonymom luxusu.
Bok po boku s bezcennými dekoráciami
Tretie cárske Fabergého vajce sa podarilo nájsť až po 100 rokoch od jeho zmiznutia úplne náhodne v roku 2012. Toto vajce bolo vyrobené zo žltého zlata, ozdobené drahokamami, ryhované, malo svoj jedinečný stojan a vo vnútri boli skryté dámske hodinky Vacheron Constantin. Fabergé ho vyrábal dva roky pre cára Alexandra III.
Vo vlastníctve panovníkovej rodiny bolo 30 rokov. Potom im vajíčko zhabal Kremeľ, ktorý ho v roku 1922 odovzdal novovzniknutej sovietskej vláde. Tá jedinečné vajce stratila a do roku 1964 o ňom nikto nič nevedel. V tomto roku sa záhadne objavilo na newyorskej aukcii, kde bolo vydražené za 2 450 dolárov, aby na 40 rokov zase zmizlo.
V roku 2004 ho kúpil na americkom stredozápade obchodník so šrotom za viac ako 13-tisíc dolárov. Cena bola určená na základe ceny zlata a drahokamov, z ktorých bolo vajce vyrobené. Nový majiteľ mal vajce vystavené na kuchynskej linke vedľa úplne bezcenných dekorácií v obyčajnom rodinnom dome pri diaľnici.
Vydražené za desiatky miliónov dolárov
Nový majiteľ až v roku 2012 náhodne počas surfovania na internete zistil, že vajce, ktoré má doma vystavené, je posledný chýbajúci kúsok z pôvodnej cárskej zbierky. V roku 2014 bolo Tretie cárske Fabergého vajce vydražené v Londýne neznámym zberateľom, ktorý sa snažil, aby jeho cena zostala utajená. Zámer sa mu však úplne nepodaril a neoficiálne zdroje hovoria o tom, že za vajce zaplatil okolo 33 miliónov dolárov.
Znovuzrodená šperkárska dielňa Fabergé pokračuje vo výrobe krásnych, drahých a vzácnych vajíčok a ďalších luxusných predmetov, najmä vďaka nadšencom a milovníkom umenia. Aj v novej ére Fabergého sa pokračuje v tom, čo nastolil pôvodný majster šperkár. Jedinečná technika, ktorá je vrcholom doby, luxusné materiály a úchvatné umelecké spracovanie. Ako príklad môžeme uviesť spojenie platiny a diamantov, na ktoré bolo potrebné použiť špeciálnu výrobnú techniku z leteckého priemyslu.
Nie sú doménou jediného šperkára, no ruské hrajú prím
Fabergého vajíčka vyrábajú aj ďalšie významné šperkárske dielne. No o ich produkciu sa snažia aj amatéri a začiatočníci, výrobcovia spomienkových predmetov či falzifikátori. Samozrejme, vajíčka od posledných dvoch skupín sú investične bezcenné.
Investičný pohľad na túto jedinečnú šperkársku kategóriu je veľmi podobný tomu, ako je pohľad na šperky vo všeobecnosti. Potrebné je hľadať vyznaného výrobcu, drahé materiály, prihliadať na štýl spracovania a sledovať trendy. Drvivá väčšina z nás sa bude musieť zmieriť s tým, že originálne Fabergého vajcia ostávajú doménou len tých suverénne najbohatších ľudí na svete.
Dobrou správou však je, že na dražbách, tých tradičných aj online, sa s týmito vajíčkami od „iných šperkárov“ živo obchoduje. Hodnotu zvyšujú prémiové materiály či hodnota výrobcovej značky ako takej. Ako príklad môžeme uviesť firmu Cartier.
Štýl spracovania, technika a v neposlednom rade aj rok výroby, či príbeh, ktorý sa za vajíčkom skrýva. To všetko sa môže podpísať na jeho cene. Tie najhodnotnejšie však aj naďalej prichádzajú na trh z Ruska.
Najdrahšie Fabergého vajíčka
Tretie cisárske Fabergého vajce ......................... (údajne) 33 miliónov dolárov
Rothschildovo vajce ............................................. 25 miliónov dolárov
Korunovačné Fabergého vajce ............................18 miliónov dolárov
Fabergého vajce pomarančovník ........................ 15 miliónov dolárov
Fabergého vajce konvalinka ................................ 13 miliónov dolá
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac
- 2.Bitcoin prešiel halvingom, očakávaný cenový skok zatiaľ nenastal
- 3.VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie
- 4.Do dražby smeruje unikátna zbierka mincí, jej hodnota môže prekonať 5 miliónov eur
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor