Hľadáte investičné príležitosti? Autá sú veľkým lákadlom, no uspejú len tí najostrieľanejší
Investovať do áut je dobrodružstvo plné zákrut, ktoré sú často nepredvídateľné. Ak k tejto jazde pridáme čistú lásku k vôni benzínu, dostaneme perfektný adrenalínový investičný mix. Pozreli sme sa na to, do akých áut sa oplatí investovať, aké typy investorov existujú a čo tvorí hodnotu investičných áut.
Foto: shutterstock
Vo všeobecnosti platí, že kúpa nového auta je veľmi nevýhodná investícia. Odborníci sa zhodujú na tom, že automobil stratí približne polovicu svojej hodnoty okamžite po tom, ako opustí predajňu. Aby toho nebolo málo, každým rokom jeho hodnota klesá. Existujú však modely, pre ktoré to neplatí. A práve tým budeme venovať pozornosť v našom článku.
Priestor pre šikovných a tých, ktorí sledujú trendy
Investovanie do automobilov je predovšetkým o emóciách. Značky, ako Rolls-Royce, Bentley, Porsche či Ferrari sú zárukou toho, že sa investícia dokáže zhodnotiť. Už zrejme správne tušíte, že mierime k investovaniu do exkluzívnych, luxusných či superšportových, často aj klasických, áut. Dáme si však jednu malú medzizastávku.
Aj v automobilovom svete existujú trendy a niektoré modely, ktoré boli v časoch svojho predstavenia bežným autom, môžu po desaťročiach získať obrovskú popularitu a cenu. To vytvára priestor pre šikovných.
Stačí nájsť staré auto s obnovenou popularitou, opraviť ho a predať so ziskom. Treba mať však prehľad a dokázať odhadnúť, či sa vrak, ktorý chceme speňažiť, dá opraviť za také prostriedky, aby sme na ňom aj reálne zarobili.
Existuje tiež skupina investorov, ktorí stavia na svoj odhad a sú ochotní kúpiť úplne nové auto. Najčastejšie ide o 3-dverové kupé s poriadnym výkonom a niečím, čo ho odlišuje od pásovej výroby.
Ak je auto garážované, nemá veľa najazdené, je stále spoľahlivé, má v rámci možností nízku spotrebu a majiteľ sa oň staral ako o svoje dieťa, je pravdepodobné, že ho po desiatkach rokov dokáže predať za zaujímavé peniaze. Ako príklad môžeme uviesť staršie hondy, ktoré po filmovej sérii Fast and Furious nabrali obrovsky na popularite.
Kuba je rajom autičkárov
Samostatnou kategóriu je Kuba, kam Američania v štyridsiatych a päťdesiatych rokoch 20. storočia vo veľkom exportovali autá. Od Chevroletu, cez Ford, Pontiac, Buick, Dodge, Plymouth až po Studebaker. Po kubánskej revolúcii USA uvalili na ich export embargo. Kuba je dnes vďaka politickému vývoju v podstate živým múzeom klasických amerických automobilov, ktoré sú zväčša v dobrom stave, plne funkčné a majú obrovskú hodnotu.
Dnes sa za investovanie do automobilov dá považovať aj ich prenajímanie. Populárne je napríklad Porsche 911. Ak kúpime niektorý starší model, pozor, nie všetky sú rovnako populárne, a rozdiely v cenách sú až nepochopiteľné, môžeme ho nadšencom aj prenajímať na niekoľko dní. Takýto druh investovania, samozrejme, vyžaduje ďalšie priebežné investície, no automobil nám vie pomerne rýchlo zabezpečiť ich návratnosť aj zarobiť.
Nie je nad klasiky
Konečne sa dostávame k milovaným veteránom. Tu je potrebné byť naozaj úprimný. Ak nie sme ostrieľaný predajca, tak na investovaní do automobilov zarobíme minimum. Ak vôbec niečo. Ľudia, ktorí svoje životy zasvätili investovaniu do historických automobilov, nám povedia, že pomer zisku k tomu, čo všetko takáto investícia prináša, je minimálny. Prečo to potom robia? Z lásky k autám.
Hodnota historického alebo klasického auta závisí od celého radu faktorov. Počet vyrobených kusov, koľko ich je aktuálne na trhu, najazdené kilometre, stav vozidla alebo aj to, do akej miery je automobil pôvodný.
V článkoch publikovaných tento rok odborníci odporúčajú investovať do zaujímavých modelov z 80. a 90. rokov 20. storočia. Údajne sa tiež oplatí venovať pozornosť Lamborghini alebo Mercedesom SL zo 70. rokov 20. storočia.
Nakupujte podľa plagátov
Dobrým tipom je tiež zamerať sa na automobily, ktoré mali dnešní tridsiatnici a štyridsiatnici na plagátoch vo svojich detských izbách. V zberateľských kruhoch sa stále viac skloňuje cenovo prijateľný Jaguar XJS, ktorý je stále ťažšie dostupný.
Odborníci, naopak, neodporúčajú investovať do automobilov z 50. a 60. rokov 20. storočia. Klasické fordy či chryslery z tohto obdobia sú stále pomerne ľahko dostupné. Preto sa neočakáva, že by ich hodnota v najbližších rokoch zásadne vzrástla.
Opatrní by sme mali byť aj pri Ferrari. Pri ikonickom Talianovi môžu ceny vystreliť do závratných výšin, no to nie je zárukou investičnej hodnoty. Ak bude vysoký dopyt, automobilka vyrobí pomerne veľa kusov, čím sa zníži investičná hodnota.
Najdrahšie investičné autá
-
Najdrahším zberateľským automobilom v online dražbe sa v roku 2020 stalo 2001 Ferrari, ktoré sa predalo za viac ako 4 milióny dolárov.
-
Najdrahšie predaným automobilom v tradičnej dražbe je rovnako Ferrari. V roku 2018 sa vydražil model 1962 Ferrari 250 GTO za približne 48,4 milióna dolárov.
-
Absolútne najdrahší predaj automobilu sa realizoval ako súkromný predaj. Tu sa hovorí o sume 50 miliónov dolárov. Okolo tohto obchodu však panuje veľa nejasností.
Ak ho mala celebrita, cena vystrelí nahor
Čo sú raritné autá a autá s pridanou hodnotou? Do prvej skupiny patrí napríklad Aston Martin V8 Vantage alebo Porsche 993 Carrera 2. Tieto autá spoľahlivo spoznáme podľa šialenej ceny a toho, že keď sa náhodou niekde objavia, takmer okamžite sa predajú.
Pridaná hodnota? Môžu to byť autá po celebritách, zvlášť po tých z motoršportu. Existujú zberatelia, ktorí obľubujú vozidlá diktátorov, špeciálne upravené autá alebo tie, ktorých výrobné číslo dokazuje, že ide o prvý vyrobený exemplár.
Viac pozornosti autu než vlastnému dieťaťu
Garážovanie a starostlivosť je pri investičných automobiloch samostatná disciplína. Vyžaduje si čas, znalosti, energiu a veľa peňazí. Áno, v investičnom automobile sa môžete aj voziť. Je to priam potrebné, no nesmiete to preháňať. Spraviť si výjazd raz za mesiac je tak akurát. Ak by auto stálo dlho v garáži, môžu utrpieť brzdy či hydraulika. Aj motor potrebuje z času na čas zahriať.
Ak by nás lákal vyslovene veterán, povedzme z 30. rokov 20. storočia, potrebujeme nájsť odborníka na udržiavanie a voskovanie kože, laku a ďalších použitých materiálov. A, áno, ako sme písali pri skladovaní investičného vína, aj pri autách sú potrebné špeciálne upravené garáže.
Chcete predať?
Ako predať investičné auto? Existujú tri spôsoby, ako zhodnotiť auto kúpené ako investíciu. Prvým je dražba. Neoficiálne ide o najbežnejší a najčastejší predaj investičných áut. Potrebné je dobre sa oboznámiť s podmienkami dražby. Dražobné spoločnosti môžu mať vysoké poplatky a tiež je bežné, že kupujúcemu umožňujú kúpu na splátky rozložené na roky.
Druhý spôsob je overený predajca. Na Slovensku pôsobia napríklad ER Classics. V tomto prípade však musí byť naše investičné auto 100 % v poriadku, inak pôjde cena rapídne dole. Pri dražbách sa nedokonalosti prehliadajú.
Treťou možnou je priamy predaj. Tu však musíme byť vo svete investičných áut naozaj zorientovaní a poznať komunitu zberateľov.
Predsa nie cenové eldorádo
Mohlo by sa zdať, že ceny vo svete investičných automobilov nie sú ničím regulované. Nie je to celkom pravda. Historic Automobile Group International, HAGI, je nezávislý investičný výskumný dom a think-tank, ktorý sa venuje klasickým zberateľským automobilom. HAGI ponúka indexy, ktoré investovanie do áut približujú tradičným investičným komoditám, ako sú zlato či ropa. Pravidelne publikujú v médiách, ako FT.com, Wall Street Journal alebo The Economist. Medzi najžiadanejšie indexy HAGI patrí HAGI P, orientovaný na Porsche, HAGI F, orientovaný na Ferrari, či HAGI MBCI, ktorý sa zameriava na Mercedes-Benz.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi
- 2.Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent
- 5.UNICEF a detskí lekári adaptovali slovenskú verziu aplikácie Bebbo pre rodičov detí do 6 rokov