Vojna vo vyhľadávaní: Po rokoch nadvlády Googlu mu na päty začína šliapať Microsoft
Bitka o pozíciu svetovej jednotky vo vyhľadávaní už 14 rokov nebola taká dramatická ako práve teraz. Naposledy sa niečo podobné dialo v roku 2009, keď Microsoft po prvýkrát predstavil svoju verziu vyhľadávača s názvom Microsoft Bing. Napriek dlhoročnej snahe však nedokázal poraziť Google, ktorému aj dnes suverénne patrí titul najpoužívanejšieho vyhľadávača na svete. To sa však môže v najbližšom období zmeniť.

Foto: FR
Umelá inteligencia (AI) vo vyhľadávaní znovu postavila tieto dva technologické giganty proti sebe. Obe spoločnosti budú v nasledujúcich mesiacoch a rokoch súperiť o definovanie ďalšej generácie internetového vyhľadávania. Komu sa to podarí, ukáže čas.
Roky rivality
Spoločnosti Microsoft a Google sú známe svojimi predchádzajúcimi vzájomnými potýčkami. Microsoft pred desiatimi rokmi zaobchádzal so spoločnosťou Google ako s politickým protivníkom. V rokoch 2012 až 2014 spustil útočnú reklamnú kampaň, ktorá obviňovala Google zo spreneverovania súkromných údajov. Microsoft vtedy použil reklamy v novinách parodujúce videá a dokonca aj antireklamný tovar. Google reagoval zablokovaním aplikácií YouTube, Google Maps a Gmail pre Windows Phone od Microsoftu.
Vtedy bolo jasné, že Google urobí čokoľvek, aby zabránil Microsoftu uspieť v mobilných zariadeniach, rovnako ako sa Microsoft pokúsil zastaviť úspech Googlu s Chromebookmi. Bola to zamotaná situácia, ktorú sa podarilo vyriešiť, až keď Microsoft a Google v roku 2015 uzavreli prímerie.
Prímerie vypršalo po šiestich rokoch v apríli 2021 po tom, ako sa Microsoft pridal na stranu podporovateľov nového austrálskeho zákona, podľa ktorého musel Google platiť vydavateľom správ za ich obsah. Google vtedy nazval Microsoft „spoločnosťou, ktorá chce zničiť spôsob fungovania slobodného internetu v snahe podraziť súpera“. Nevraživosť medzi týmito dvoma spoločnosťami sa tak vrátila a pokračuje dodnes.
Nie je prekvapením, že tieto dve firmy na seba znovu narazili pri téme vyhľadávania. Microsoft aj Google sa dnes usilujú o novú revolučnú budúcnosť pre vyhľadávače. Takú, kde výsledky vyzerajú skôr ako jednoduché krátke odpovede generované umelou inteligenciou, než ako zbierka odkazov a políčok, na ktoré sa dá kliknúť.
Umelá inteligencia vo vyhľadávaní
Pri téme umelej inteligencie ako nástroja na vyhľadávanie je najskôr potrebné definovať, čo táto technológia znamená. Microsoft aj Google postavili svoje umelé inteligencie na niečom, čo sa nazýva veľké jazykové modely (Large Language Models – LLM).
LLM je tréningový model. Na začiatku umelej inteligencii zadáte vstupné parametre a necháte ju spracovať dostupné dáta. Napríklad ChatGPT sa naučila generovať svoje odpovede po spracovaní 45 terabajtov textu na internete a má približne 175 miliárd parametrov.
Práve objem dát a schopnosť učiť sa robia z ChatGPT a podobných umelých inteligencií revolučnú novinku. ChatGPT dokáže písať eseje, programovať a pamätať si kontext. Ako však môže pomôcť pri hľadaní na internete?
Pri odpovedi na túto otázku záleží, čo konkrétne hľadáte. Ak vás zaujíma len to, kto má dnes meniny, alebo kedy bude najbližší sviatok, odpovede sa nebudú veľmi líšiť od tradičných vyhľadávačov. Čaro však prichádza pri zložitejších témach.
Ak by vás napríklad zaujímal presný kód v Pythone alebo formula v Exceli namiesto toho, aby ste sa museli preklikávať desiatkami diskusných fór alebo iných zdrojov, a hľadať správnu odpoveď, dostanete ju vygenerovanú o pár sekúnd. Takýto istý princíp možno použiť aj v medicíne, chémii, práve a v iných oblastiach. Umelá inteligencia teda nahrádza nutnosť hľadania odpovede pri sofistikovanejších témach v stovkách výsledkov z vyhľadávača a ponúka ju okamžite.
ChatGPT a Microsoft
Microsoft začiatkom roka získal 49-percentný podiel v spoločnosti OpenAI, ktorá stojí za ChatGPT. Celkovo na túto akvizíciu minul 10 miliárd dolárov, čo predstavuje najväčšiu jednorazovú investíciu do vyhľadávania od spustenia Bingu pred 13 rokmi.
Partner témy
Generálny riaditeľ Microsoftu Satya Nadella nazval túto integráciu ako „prvý deň nového závodu“. Už budúci mesiac má byť niektorým používateľom sprístupnená limitovaná verzia nového Bingu s ChatGPT. Je to ambiciózny krok, ktorý, ak sa dobre vykoná, by mohol po rokoch dominancie vo vyhľadávaní vyvinúť na Google vážny tlak.
Microsoft chce okrem toho ChatGPT integrovať aj do svojich ostatných produktov. Momentálne pripravuje novú verziu cloudovej služby Azure, pričom umelá inteligencia by mala byť integrovaná aj do balíka Microsoft 365. Určitá forma ChatGPT by sa tak mala objaviť aj v programoch, ako Word, Excel alebo PowerPoint.
Zakladateľov Googlu povolali späť do firmy
Je zrejmé, že Google neberie túto novú hrozbu na ľahkú váhu. Generálny riaditeľ Sundar Pichai údajne od decembra minulého roka opätovne prizval do spoločnosti jej zakladateľov Larryho Pagea a Sergeya Brina. Obaja sa údajne zúčastňujú porád v snahe pomôcť Googlu predstaviť svoju vlastnú vyhľadávajúcu umelú inteligenciu. Nepriamo sa hovorí aj o ich možnom znovu zapojení sa do riadenia spoločnosti. Zakladatelia sa vrátili do Googlu prvýkrát od roku 2019, keď opustili svoje vedúce funkcie.
Google a Bard
S čím konkrétne chce Google konkurovať? Deň pred ohlásením spolupráce medzi Microsoftom a OpenAI predstavil Google svoju vlastnú umelú inteligenciu s názvom Bard. Vytvorená je pomocou technológie LaMDA, ktorá je podobná jazykovému modelu ChatGPT. Google plánuje poskytnúť prístup k Bardovi v najbližších týždňoch.
Google tiež investoval 300 miliónov dolárov do spoločnosti AI Anthropic, ktorú založili bývalí zamestnanci OpenAI. AI Anthropic sa rovnako zameriava na tvorbu jazykových modelov umelej inteligencie a postavil svojho vlastného rivala ChatGPT s názvom Claude.
Množstvo pre a proti
„Všeobecný názor je, že integrácia ChatGPT do vyhľadávača Microsoft Bing môže mať priamy vplyv na obchodný model Google, ktorý tým bude ohrozený,“ povedal profesor na Georgia Institute of Technology Mark Riedl pre portál Bloomberg.
Microsoft môže mať výhodu v ChatGPT hlavne kvôli stále sa rozvíjajúcej technológii. Zatiaľ čo dnešný ChatGPT je založený na GPT-3.5, teda veľkom jazykovom modeli vyvinutom minulý rok, hovorí sa, že funkcia vyhľadávania v Bingu by mala byť založená na zatiaľ neohlásenom modeli GPT-4. Komunita umelej inteligencie naďalej kolektívne špekuluje o tom, ako veľmi bude GPT-4 výkonný.
Naopak, Google má na Bardovi ešte veľa práce. Na verejnosť unikli testovania tejto umelej inteligencie a viacerí testeri hovoria o značných nedostatkoch. Z čisto technického hľadiska tak môže mať Microsoft výhodu, netreba však zabúdať na dôležitú vec.
Bude táto novinka dostatočne zaujímavá na to, aby podnietila zmenu správania sa zákazníkov? V súčasnosti je väčšina používateľov oveľa viac spokojná s Googlom ako s Bingom, ktorý si zatiaľ urobil skôr negatívne meno kvôli viacerým technickým nedostatkom. Pre bežného človeka, ktorý je zvyknutý na Google, tak integrácia ChatGPT na druhom vyhľadávači asi nebude predstavovať dostatočnú pridanú hodnotu na to, aby opustil to, čo dobre pozná a čo mu roky funguje.
Vystúpi Microsoft na trón, alebo si ho udrží Google?
Určiť víťaza je tak v súčasnosti mimoriadne náročné. Obidve spoločnosti berú umelú inteligenciu a jej integráciu seriózne a vidia v nej budúcnosť. Otázkou tak zostáva, ktorej z firiem sa podarí implementovať túto technológiu lepšie. Bude to Microsoft, ktorý by po rokoch neúspechov v tejto oblasti konečne mohol predstihnúť súčasnú jednotku? Alebo to bude Google, ktorý si upevní svoju pozíciu, a raz a navždy dá Microsoftu jasne najavo, že vyhľadávanie patrí len jemu?
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.OĽaNO presadilo nový model zlučovania mestských častí v Košiciach, budú môcť ľahšie zmeniť ich počet a usporiadanie
- 2.Úroky bankových vkladov na Slovensku konečne rastú, no na infláciu to stačiť nebude
- 3.Dôchodkové správcovské spoločnosti sa obávajú jednorazových výberov úspor z druhého piliera
- 4.Sociálna poisťovňa začína rozposielať prvé rozhodnutia o nároku na rodičovský dôchodok
- 5.Vyplácanie aktivačného príspevku ľuďom bez práce sa od 1. apríla 2023 zmení