Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Umelá inteligencia si razí cestu aj na Slovensku, ale zatiaľ len veľmi opatrne

Magdaléna Švančarková FinTech Poslať

Finančná sféra patrí k oblastiam, kde sa pracuje s množstvom dát. Tie sa zbierajú dlhodobo a štruktúrovane, čo predstavuje dobrý základ pre nasadenie umelej inteligencie. Slovenské finančné domy ju preto využívajú vo viacerých procesoch a oblastiach. Zatiaľ však len veľmi opatrne.

umelá inteligencia

Foto: Shutterstock

Analýza, chatboty, prevencia pred podvodmi

Podľa výsledkov monitoringu Národnej banky Slovenska z konca roka 2020 nástroje umelej inteligencie aktuálne využíva 6 % dohliadaných subjektov finančného trhu. Najrozšírenejšia je najmä v oblasti zlepšenia aplikácií a procesov front-office a back-office.

„Umelá inteligencia sa využíva na diagnostickú alebo prediktívnu analýzu, v rámci chatbotov, na prevenciu voči podvodom a tiež na riadenie portfólia,“ objasňuje hovorca Národnej banky Slovenska (NBS) Peter Majer. Z prieskumu centrálnej banky vyplýva, že približne 30 % dohliadaných subjektov finančného trhu plánuje implementovať umelú inteligenciu v blízkej budúcnosti v horizonte do troch rokov.

V súčasnosti umelú inteligenciu na slovenskom finančnom trhu využíva napríklad Slovenská sporiteľňa (SLSP) na prevenciu proti podvodom. Tieto systémy sú schopné včas predvídať a zablokovať nové typy útokov.

„V budúcnosti predpokladáme, že systémy využívajúce umelú inteligenciu budeme môcť efektívne nasadiť aj v iných oblastiach banky, ako napríklad pri riadení rizík, finančnom poradenstve či auditoch bezpečnosti informačných technológií,“ objasňuje hovorkyňa banky Marta Cesnaková.

Overovacie systémy a ochrana peňazí klienta

V mBank umelú inteligenciu používajú pri kategorizácii transakcií v mobilnej aplikácii a internetbankingu. „Správnu kategóriu pri zrealizovaných transakciách sme vďaka umelej inteligencii aktuálne schopní priradiť v približne 95 % prípadov,“ vysvetľuje vedúci rozvoja mobilného a internetového bankovníctva mBank Lukáš Kiac.

Umelá inteligencia má svoje miesto aj v rámci rôznych overovacích systémov v prípade ochrany peňazí klienta, napríklad pri platbe kartou na internete.

Tatra banka dáva umelej inteligencii väčší priestor už tri roky. Vytvorila Data Science tím na hľadanie príležitostí pre umelú inteligenciu, ktoré by v banke mohli využiť. Určitú formu umelej inteligencie využíva vo viacerých oblastiach, v rámci spracovania dokumentov a neštruktúrovaných dát, bezpečnosti, analýzy transakčných dát, alebo rozvoja pobočkovej a bankomatovej siete.

„Naši klienti asi najviac vnímajú umelú inteligenciu prostredníctvom chatbota Adama,“ vysvetľuje hovorkyňa Zuzana Žiaranová. V budúcnosti v Tatra banke plánujú rozširovať použitie umelej inteligencie najmä v oblasti zákazníckej skúsenosti.

Lídrami na svetovom trhu sú USA, Čína a Európska únia

Využívanie umelej inteligencie vo svete má troch kľúčových hráčov. Na prvom mieste sú Spojené štáty. Z druhého miesta na nich poškuľuje Čína, pre ktorú je umelá inteligencia najvyššou prioritou. Na tretej priečke je Európska únia (EÚ). Ak si však chce udržať konkurencieschopnosť, má čo doháňať. Takéto výsledky priniesla štúdia Nadácie pre informačné technológie a inovácie (ITIF).

Organizácia hodnotila stav vývoja umelej inteligencie z rôznych hľadísk. Napríklad EÚ má síce najviac publikovaných vedeckých prác, no posilniť by mala najmä daňové stimuly pre výskum a rozšíriť aj viac výskumných centier, ktoré sa budú zaoberať umelou inteligenciou.

USA zase výrazne investuje do startupov a financuje výskum a vývoj. Čína vedie v množstve generovaných údajov. Všetky krajiny si uvedomujú, že umelá inteligencia je spúšťač mnohých zmien a nechcú v jej vývoji nič zameškať.

Positive

Partner témy

 

Krajiny EÚ preto v poslednom období aktívne prehodnocujú svoje národné stratégie, vytvárajú rôzne komisie a organizácie, ktoré tvoria odborníci z oblasti umelej inteligencie. Napríklad Maďarsko nedávno zverejnilo ambiciózny plán. Umelá inteligencia by mala do roku 2030 tvoriť až 15 % z celkového HDP krajiny.

Aj Slovensko má vlastnú stratégiu digitálnej transformácie

Slovensko má takisto svoje plány a stratégie. V roku 2019 vznikla otvorená platforma Slovenské centrum pre rozvoj umelej inteligencie. Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu vytvoril Stratégiu digitálnej transformácie Slovenska 2030. Cieľom je, aby Slovensko dokázalo naplno využiť potenciál nových technológií.

Slovensko má veľký potenciál pre uplatnenie umelej inteligencie, ale zatiaľ sa prejavuje dosť málo,“ reaguje popredná odborníčka na umelú inteligenciu a zakladateľka a generálna riaditeľka Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií Mária Bieliková. Podľa nej sme na chvoste EÚ skoro vo všetkých indikátoroch ohľadom financovania výskumu a inovácií, či počtu vysokoškolsky vzdelaných ľudí v umelej inteligencii, ale aj v odboroch, ako sú informačné či komunikačné technológie.

Čo sa chystá v oblasti umelej inteligencie v blízkej budúcnosti?

Podľa prieskumu o umelej inteligencii z minulého roka, ktorý zastrešovala Slovak.AI, rozvoju trhu by pomohla napríklad finančná podpora pri testovacích riešeniach, viac expertov, väčšia ponuka kurzov o umelej inteligencii, workshopov, ale aj zlepšenie povedomia o umelej inteligencii.

Podľa Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR budú financie na podporu umelej inteligencie najmä v rámci nového programovacieho obdobia, ale aj v rámci Plánu obnovy a odolnosti. „Presné výšky alokácií finančných zdrojov budú známe až po skončení procesu prioritizácie oblastí financovania v rámci nových zdrojov EÚ,“ objasňuje vo svojom vyjadrení ministerstvo.

Na Slovensku čoskoro vznikne aj špecializovaný HUB (v rámci Európskych centier digitálnych inovácií – EDIH) pre podporu rozvoja výskumu, vývoja a nasadzovania umelej inteligencie.

Rozvoj a používanie umelej inteligencie je však závislé od kvality existujúcej dátovej infraštruktúry a dostupných dát. „Cieľom je vytvoriť dostupnú infraštruktúru a kvalitné dáta, ktoré umožnia postupné, čoraz rozsiahlejšie využívanie umelej inteligencie v službách, priemysle a v internete vecí,“ dopĺňa rezort.

Nové technológie, a najmä umelá inteligencia, sú podľa Márie Bielikovej ako stvorené pre malú krajinu, akou je Slovensko: „Pre rozvoj umelej inteligencie však potrebujeme dobré dáta, ľudí, ktorí navrhujú ich spracovanie, a výpočtovú infraštruktúru, ktorá je dôležitá pre vytváranie modelov v učiacich sa systémoch.“

Čo je to umelá inteligencia

Umelá inteligencia (artificial intelligence – AI) predstavuje schopnosť vykonávať úlohy bez neustáleho vedenia, ale aj schopnosť zlepšiť výkon učením sa zo skúseností. Umelá inteligencia je teda stroj, ktorý simuluje správanie inteligentného človeka, samozrejme, v rámci nejakej úlohy alebo cieľa. Napríklad na základe hlasu dokáže rozoznať blížiaci sa infarkt, ovláda veterné turbíny, aby pri zmene počasia produkovali viac energie, vie efektívne detekovať kybernetické útoky. V rámci finančných služieb má svoj zmysel v oblasti bezpečnosti a ochrany klientov a v prevencii proti podvodom.

Podľa štúdie Európskej komisie z roku 2020 na Slovensku 29 % podnikov využíva najmenej jednu technológiu založenú na AI, 15 % podnikov využíva najmenej dve tieto technológie a 16 % podnikov plánuje začať využívať technológiu založenú na AI v priebehu dvoch rokov.

Naopak, 55 % podnikov AI nevyužíva vôbec a ani ju neplánuje využívať. Najviac sa technológia založená na AI využíva pri autonómnych strojoch a počítačovom videní (9 %). Najmenej sa využíva pri odporúčacíchpersonalizačných nástrojoch.

logo
Prečítajte si tiež:
13.7.2024 Redakcia FinReport

Ako sa nenechať napáliť pri reklamácii nábytku

Zariaďujete novú spálňu a posteľ vám dodali v inej farbe, ako ste chceli? Kúpili ste si v obchode s nábytkom novú skriňu, ale po zložení ...

13.7.2024 Redakcia FinReport

Podvodné e-shopy pripravujú Slovákov o peniaze, na toto si dajte pozor

Online nakupovanie je rýchle, pohodlné a neraz aj výhodnejšie ako nakupovanie v kamenných obchodoch. Potrebné je však rešpektovať jeho ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok stále rastú, hoci už o niečo pomalšie

Ceny pohonných látok pokračovali v raste aj na začiatku tohtoročného júla. Zdražel 95-oktánový benzín aj motorová nafta, ktoré boli ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Rast reálnych miezd pokračuje. V ktorých odvetviach sa zvyšujú najrýchlejšie?

Rast reálnych miezd na Slovensku je realitou už niekoľko posledných mesiacov. Počas mája 2024 si najviac prilepšili zamestnanci v doprave so ...

12.7.2024 Mário Špilberger

V kritickom myslení súperia študenti aj účastníci na trhu práce, vzdelávanie sa pomaly zlepšuje

Overovanie informácií je dôležitou výzvou pre súčasnú spoločnosť, študentov a pracujúcich nevynímajúc. Napriek nelichotivým ...

12.7.2024 Robert Juriš

V prvej polovici tohto roka pribudlo v druhom pilieri takmer 70-tisíc sporiteľov

Počet sporiteľov v druhom dôchodkovom pilieri každý mesiac stúpa. Tomuto trendu nezabránilo ani znevýhodnenie podmienok sporenia znížením ...

9.7.2024 Redakcia FinReport

Posun k zeleným kryptomenám – Čína chce zakázať vysokoenergetické blockchainy

Vlády viacerých krajín plánujú regulovať spotrebu energie kryptomien. Zelené politiky sa tak v podobe znižovania energetickej náročnosti ...

7.7.2024 Redakcia FinReport

NKÚ: Viac ako polovica hodín informatiky je zrejme odučená neodborne

Vzhľadom na rozvoj informačných technológií sú študijné predmety zamerané na informatiku pre žiakov mimoriadne dôležité. A dôležitá ...

6.7.2024 Redakcia FinReport

Slováci chcú platiť bezhotovostne, uprednostňujú kartu, mobil alebo hodinky

Slováci, ale nielen oni, stále častejšie platia bezhotovostne. V posledných rokoch popri platení kartou rastie najmä popularita platieb ...

5.7.2024 Martin Jamnický

Prieskum: Kybernetických hrozieb sa obávame viac ako krádeže osobných vecí

Slováci považujú kybernetické hrozby za vážnejšie, než sú hrozby fyzického typu, ako je napríklad krádež osobných vecí. Za ...

3.7.2024 Robert Juriš

Na projekty digitálnych mien nadväzuje vývoj platforiem, ktoré ich navzájom poprepájajú

Centrálne banky krajín na celom svete už niekoľko rokov pracujú na vývoji vlastných digitálnych mien (CBDC – Central Bank Digital ...

1.7.2024 Redakcia FinReport

Revolut pridáva ďalšiu vrstvu overovania totožnosti pre vyššiu bezpečnosť svojich klientov

Ochrana financií pred zneužitím tretími osobami je jednou z najdôležitejších úloh pre poskytovateľov finančných služieb. Uvedomili si to ...

28.6.2024 Redakcia FinReport

Zabudnite na fyzické doklady, všetko sa zmestí do mobilu

Slovenská spoločnosť Ardaco prináša novinku, ktorá zmení a zjednoduší spôsob, akým používame svoje doklady. Vďaka novej digitálnej ...

27.6.2024 Redakcia FinReport

Platobná karta Touch Card uľahčí život zrakovo znevýhodneným ľuďom

Na Slovensko prichádza nový štandard dizajnu platobných kariet – Touch Card. Karta s výrezom umožní každému jednoduché rozoznanie ...

26.6.2024 Martin Jamnický

Piero Cipollone: Digitálne euro zachová slobodný výber spôsobu platenia

Európska centrálna banka už niekoľko rokov pracuje na vývoji digitálneho eura. To by malo v sebe spájať výhody digitálnych platieb s ...

26.6.2024 Mário Špilberger

Platenie prsteňom prináša aj možné bezpečnostné riziká

V súčasnosti je možné okrem hotovosti platiť bežnou bankovou platobnou kartou, prostredníctvom internetbankingu, smartfónom či ...

25.6.2024 Redakcia FinReport

Apple hrozí miliardová pokuta za porušenie aktu o digitálnych trhoch

Spoločnosť Apple je prvou firmou na svete, ktorej hodnota prekonala úroveň 3 bilióny dolárov. Zároveň však čelí mnohomiliardovým ...

25.6.2024 Martin Jamnický

Kryptomeny zažili druhý najhorší týždeň v tomto roku

Ceny kryptomien sa počas uplynulých dní doslova prepadli. Klesla hodnota najsilnejšieho bitcoinu, výrazne sa oslabila aj trhová dvojka ethereum ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay