Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Umelá inteligencia si razí cestu aj na Slovensku, ale zatiaľ len veľmi opatrne

Magdaléna Švančarková FinTech Poslať

Finančná sféra patrí k oblastiam, kde sa pracuje s množstvom dát. Tie sa zbierajú dlhodobo a štruktúrovane, čo predstavuje dobrý základ pre nasadenie umelej inteligencie. Slovenské finančné domy ju preto využívajú vo viacerých procesoch a oblastiach. Zatiaľ však len veľmi opatrne.

umelá inteligencia

Foto: Shutterstock

Analýza, chatboty, prevencia pred podvodmi

Podľa výsledkov monitoringu Národnej banky Slovenska z konca roka 2020 nástroje umelej inteligencie aktuálne využíva 6 % dohliadaných subjektov finančného trhu. Najrozšírenejšia je najmä v oblasti zlepšenia aplikácií a procesov front-office a back-office.

„Umelá inteligencia sa využíva na diagnostickú alebo prediktívnu analýzu, v rámci chatbotov, na prevenciu voči podvodom a tiež na riadenie portfólia,“ objasňuje hovorca Národnej banky Slovenska (NBS) Peter Majer. Z prieskumu centrálnej banky vyplýva, že približne 30 % dohliadaných subjektov finančného trhu plánuje implementovať umelú inteligenciu v blízkej budúcnosti v horizonte do troch rokov.

V súčasnosti umelú inteligenciu na slovenskom finančnom trhu využíva napríklad Slovenská sporiteľňa (SLSP) na prevenciu proti podvodom. Tieto systémy sú schopné včas predvídať a zablokovať nové typy útokov.

„V budúcnosti predpokladáme, že systémy využívajúce umelú inteligenciu budeme môcť efektívne nasadiť aj v iných oblastiach banky, ako napríklad pri riadení rizík, finančnom poradenstve či auditoch bezpečnosti informačných technológií,“ objasňuje hovorkyňa banky Marta Cesnaková.

Overovacie systémy a ochrana peňazí klienta

V mBank umelú inteligenciu používajú pri kategorizácii transakcií v mobilnej aplikácii a internetbankingu. „Správnu kategóriu pri zrealizovaných transakciách sme vďaka umelej inteligencii aktuálne schopní priradiť v približne 95 % prípadov,“ vysvetľuje vedúci rozvoja mobilného a internetového bankovníctva mBank Lukáš Kiac.

Umelá inteligencia má svoje miesto aj v rámci rôznych overovacích systémov v prípade ochrany peňazí klienta, napríklad pri platbe kartou na internete.

Tatra banka dáva umelej inteligencii väčší priestor už tri roky. Vytvorila Data Science tím na hľadanie príležitostí pre umelú inteligenciu, ktoré by v banke mohli využiť. Určitú formu umelej inteligencie využíva vo viacerých oblastiach, v rámci spracovania dokumentov a neštruktúrovaných dát, bezpečnosti, analýzy transakčných dát, alebo rozvoja pobočkovej a bankomatovej siete.

„Naši klienti asi najviac vnímajú umelú inteligenciu prostredníctvom chatbota Adama,“ vysvetľuje hovorkyňa Zuzana Žiaranová. V budúcnosti v Tatra banke plánujú rozširovať použitie umelej inteligencie najmä v oblasti zákazníckej skúsenosti.

Lídrami na svetovom trhu sú USA, Čína a Európska únia

Využívanie umelej inteligencie vo svete má troch kľúčových hráčov. Na prvom mieste sú Spojené štáty. Z druhého miesta na nich poškuľuje Čína, pre ktorú je umelá inteligencia najvyššou prioritou. Na tretej priečke je Európska únia (EÚ). Ak si však chce udržať konkurencieschopnosť, má čo doháňať. Takéto výsledky priniesla štúdia Nadácie pre informačné technológie a inovácie (ITIF).

Organizácia hodnotila stav vývoja umelej inteligencie z rôznych hľadísk. Napríklad EÚ má síce najviac publikovaných vedeckých prác, no posilniť by mala najmä daňové stimuly pre výskum a rozšíriť aj viac výskumných centier, ktoré sa budú zaoberať umelou inteligenciou.

USA zase výrazne investuje do startupov a financuje výskum a vývoj. Čína vedie v množstve generovaných údajov. Všetky krajiny si uvedomujú, že umelá inteligencia je spúšťač mnohých zmien a nechcú v jej vývoji nič zameškať.

Positive

Partner témy

 

Krajiny EÚ preto v poslednom období aktívne prehodnocujú svoje národné stratégie, vytvárajú rôzne komisie a organizácie, ktoré tvoria odborníci z oblasti umelej inteligencie. Napríklad Maďarsko nedávno zverejnilo ambiciózny plán. Umelá inteligencia by mala do roku 2030 tvoriť až 15 % z celkového HDP krajiny.

Aj Slovensko má vlastnú stratégiu digitálnej transformácie

Slovensko má takisto svoje plány a stratégie. V roku 2019 vznikla otvorená platforma Slovenské centrum pre rozvoj umelej inteligencie. Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu vytvoril Stratégiu digitálnej transformácie Slovenska 2030. Cieľom je, aby Slovensko dokázalo naplno využiť potenciál nových technológií.

Slovensko má veľký potenciál pre uplatnenie umelej inteligencie, ale zatiaľ sa prejavuje dosť málo,“ reaguje popredná odborníčka na umelú inteligenciu a zakladateľka a generálna riaditeľka Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií Mária Bieliková. Podľa nej sme na chvoste EÚ skoro vo všetkých indikátoroch ohľadom financovania výskumu a inovácií, či počtu vysokoškolsky vzdelaných ľudí v umelej inteligencii, ale aj v odboroch, ako sú informačné či komunikačné technológie.

Čo sa chystá v oblasti umelej inteligencie v blízkej budúcnosti?

Podľa prieskumu o umelej inteligencii z minulého roka, ktorý zastrešovala Slovak.AI, rozvoju trhu by pomohla napríklad finančná podpora pri testovacích riešeniach, viac expertov, väčšia ponuka kurzov o umelej inteligencii, workshopov, ale aj zlepšenie povedomia o umelej inteligencii.

Podľa Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR budú financie na podporu umelej inteligencie najmä v rámci nového programovacieho obdobia, ale aj v rámci Plánu obnovy a odolnosti. „Presné výšky alokácií finančných zdrojov budú známe až po skončení procesu prioritizácie oblastí financovania v rámci nových zdrojov EÚ,“ objasňuje vo svojom vyjadrení ministerstvo.

Na Slovensku čoskoro vznikne aj špecializovaný HUB (v rámci Európskych centier digitálnych inovácií – EDIH) pre podporu rozvoja výskumu, vývoja a nasadzovania umelej inteligencie.

Rozvoj a používanie umelej inteligencie je však závislé od kvality existujúcej dátovej infraštruktúry a dostupných dát. „Cieľom je vytvoriť dostupnú infraštruktúru a kvalitné dáta, ktoré umožnia postupné, čoraz rozsiahlejšie využívanie umelej inteligencie v službách, priemysle a v internete vecí,“ dopĺňa rezort.

Nové technológie, a najmä umelá inteligencia, sú podľa Márie Bielikovej ako stvorené pre malú krajinu, akou je Slovensko: „Pre rozvoj umelej inteligencie však potrebujeme dobré dáta, ľudí, ktorí navrhujú ich spracovanie, a výpočtovú infraštruktúru, ktorá je dôležitá pre vytváranie modelov v učiacich sa systémoch.“

Čo je to umelá inteligencia

Umelá inteligencia (artificial intelligence – AI) predstavuje schopnosť vykonávať úlohy bez neustáleho vedenia, ale aj schopnosť zlepšiť výkon učením sa zo skúseností. Umelá inteligencia je teda stroj, ktorý simuluje správanie inteligentného človeka, samozrejme, v rámci nejakej úlohy alebo cieľa. Napríklad na základe hlasu dokáže rozoznať blížiaci sa infarkt, ovláda veterné turbíny, aby pri zmene počasia produkovali viac energie, vie efektívne detekovať kybernetické útoky. V rámci finančných služieb má svoj zmysel v oblasti bezpečnosti a ochrany klientov a v prevencii proti podvodom.

Podľa štúdie Európskej komisie z roku 2020 na Slovensku 29 % podnikov využíva najmenej jednu technológiu založenú na AI, 15 % podnikov využíva najmenej dve tieto technológie a 16 % podnikov plánuje začať využívať technológiu založenú na AI v priebehu dvoch rokov.

Naopak, 55 % podnikov AI nevyužíva vôbec a ani ju neplánuje využívať. Najviac sa technológia založená na AI využíva pri autonómnych strojoch a počítačovom videní (9 %). Najmenej sa využíva pri odporúčacíchpersonalizačných nástrojoch.

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Robert Juriš

Bitcoin prešiel halvingom, očakávaný cenový skok zatiaľ nenastal

Zrejme najsledovanejšia udalosť roka vo svete kryptomien sa stala realitou. Takzvaný halving bitcoinu sa udial v noci z 19. na 20. apríla 2024. ...

21.4.2024 Redakcia FinReport

Priložte, kliknite a plaťte – priepasť medzi digitálnymi platbami a hotovosťou sa zväčšuje

Používanie digitálnych platieb je už niekoľko rokov stále na vzostupe. Inak to nebolo ani vlani, keď ich počet vo svete stúpal, kým počet ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

17.4.2024 Robert Juriš

Revolut varuje pred dramatickým nárastom počtu falošných pracovných ponúk a investičných podvodov

Počet falošných pracovných ponúk v minulom roku vzrástol o 1 200 % a investičné podvody zaznamenali 142-percentný nárast. Vo svojej správe ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

8.4.2024 Martin Jamnický

Kryptomenovými víťazmi v prvom štvrťroku tohto roku sú Shiba Inu a dogecoin

Kryptomenový ošiaľ v úvode tohto roku vystrelil nahor viacero kryptomien, ktoré v minulosti zaznamenali skôr striedavé úspechy. Hoci ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Mastercard pripravuje finančný nástroj na správu predplatného s podporou bankovníctva

Spoločnosť Mastercard sa pripravuje na spustenie nového otvoreného finančného nástroja na správu predplatného s podporou bankovníctva, ...

6.4.2024 Redakcia FinReport

Nie umelej inteligencii pri tvorbe štrukturálnych modelov centrálnych bánk

Hitom postkovidového obdobia nielen medzi priaznivcami technológií, ale aj u širokej verejnosti je umelá inteligencia. V mnohých odvetviach sa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay