Tvárová biometria sa stáva novým štandardom vo finančných inštitúciách. Využívať by ju mohol aj štát
Tvárová biometria prináša používateľom služieb nový komfort a ich poskytovateľom väčšiu istotu, pretože heslá sa dajú ukradnúť alebo uhádnuť, no identifikácia vlastnou tvárou sa ukradnúť ani uhádnuť nedá. Tvárová biometria je v prostredí slovenských finančných inštitúcií, a nielen ich, čoraz vyhľadávanejšou technológiou.
Foto: Shutterstock
Biometria chráni používateľov pred podvodmi
Napriek tomu, že bežné účty sú chránené heslom, stále sa objavujú rôzne podvodné praktiky, ako získať prístupové údaje od vlastníkov účtov. Môžu to byť podvodné e-maily alebo správy, často sa vyskytujú aj škodlivé softvéry, ktoré odchytávajú prístupové údaje.
Biometrické riešenia však takéto podvody neumožňujú. Navyše v súčasnom pandemickom období pomáhajú bezkontaktne riešiť otváranie účtov, ale aj ich zakladanie, zmeny v poistných zmluvách alebo situácie, ktoré vznikajú pri čerpaní spotrebných úverov.
„Mnoho bánk a poisťovní zistilo, že bez systému vzdialeného zriaďovania účtov prichádzajú o potenciálnych klientov, a tak hľadajú nové riešenia,“ vysvetľuje komunikačný manažér slovenskej spoločnosti Innovatrics Ján Záborský. Táto firma už viac ako 16 rokov vyvíja biometrické riešenia a jej klienti sa nachádzajú v takmer každej krajine sveta.
Ako to funguje?
Tvárová biometria potrebuje k aktivácii občiansky preukaz, selfie fotografiu a, samozrejme, smartfón, prostredníctvom ktorého totožnosť overuje. Používateľ cez kamerový systém sleduje pohybujúcu sa hviezdičku na obrazovke v rôznych pozíciách. Systém ho identifikuje na základe niekoľkých bodov na tvári. Algoritmy analyzujú veľkosť a tvar očí, nosa, čeľuste, lícnych kostí. Systém overuje aj takzvanú živosť – či proces vykonáva živý človek, alebo ide len o fotografiu. Na záver overí už len platnosť občianskeho preukazu a totožnosť osoby z databázy Ministerstva vnútra SR.
Systém správne číta dokumenty, zabraňuje chybám
„Verifikáciu a overenie živosti ešte kombinujeme s automatickým rozoznávaním textu pre automatizované čítanie ID dokumentov a overovaním pravosti dokumentov. Výsledkom je systém, ktorý dokáže otvoriť klientovi účet v banke,“ vysvetľuje J. Záborský.
Pri vypisovaní údajov môže dôjsť k chybám a preklepom, pri tvárovej biometrii sa to však nestane. Tento systém využíva napríklad Slovenská sporiteľňa. Okrem toho, že je prístupný cez smartfón, používa sa aj v bankových pobočkách. Ak si prídete otvoriť nový účet, prejdete rovnakým postupom, ako keby ste si ho otvárali sami cez smartfón.
Technológiu využívajú viaceré finančné inštitúcie
Tvárovú biometriu na Slovensku využívajú viaceré banky, poisťovne, finanční sprostredkovatelia, mobilní operátori, ale aj mestá a obce.
Tatra banka priniesla tvárovú biometriu v roku 2018. Technológia umožnila online otvorenie bankového účtu a získanie bezúčelového úveru novými klientmi. Od roku 2020 sa dá takýmto spôsobom otvoriť aj živnostenský účet. Len pre zaujímavosť, Tatra banka ponúkla tvárovú biometriu klientom už v roku 2014. Pôvodne išlo o webový formulár na online otvorenie účtu, ku ktorému stačilo priložiť fotografiu. Tú následne porovnávali s fotografiou z občianskeho preukazu. Nápad však podľa slov banky predbehol dobu a trh naň ešte nebol pripravený.
Partner témy
VÚB banka a UniCredit banka využívajú tvárovú biometriu v mobilnom bankovníctve. „Naši klienti môžu využívať tvárovú biometriu na prihlásenie sa do aplikácie v iPhonoch,“ objasňuje PR manažér VÚB banky Dominik Miša.
Slovenská sporiteľňa v jarných mesiacoch roka 2019 priniesla viacero biometrických riešení. „Vďaka biometrii sa vie človek stať klientom našej banky aj online bez návštevy pobočky. Stačí si stiahnuť Georgea do mobilu a následne založiť účet, sporenie, investovanie, či vziať si spotrebný úver,“ reaguje hovorkyňa Marta Cesnaková. Tvárovú biometriu využíva aj ich aplikácia mToken na potvrdzovanie platieb.
Partners Group SK ako prvá spoločnosť na trhu finančného sprostredkovania priniesla začiatkom roka 2021 novinku v oblasti identifikácie klientov. „Ak klient nemá čas navštíviť svojho finančného sprostredkovateľa, alebo cestuje po svete a potrebuje vyriešiť finančné otázky vzdialene, tvárová biometria významne zjednoduší celý proces poskytovania služieb,“ vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti Juraj Juras.
OVB Allfinanz Slovensko zaviedlo tvárovú biometriu v máji tohto roku. Novinka im umožňuje identifikáciu klienta na diaľku. Aktuálne uvažujú aj o jej využití na overovanie protokolov a registráciu nových spolupracovníkov. „Tvárová biometria je ďalším krokom, ktorý nám umožní náš servis ešte viac zefektívniť,“ hovorí IT riaditeľ spoločnosti Marek Mihok.
Všeobecná zdravotná poisťovňa v januári 2021 priniesla klientom tvárovú biometriu na aktiváciu mobilnej aplikácie. Klienti tejto zdravotnej poisťovne doteraz využívali na overenie GRID kartu (kartičku s kombináciou číselných kódov), alebo navštívili pobočku. Po novom sa môžu identifikovať na základe biometrických údajov.
Digitálny operátor Radosť je súčasťou telefónneho operátora O2 a tvárovú biometriu využíva od októbra minulého roka na aktiváciu SIM karty a platby za služby.
Niektoré zapojené samosprávy využívajú technológiu tvárovej biometrie na bežné platby od svojich obyvateľov. Systém funguje v spolupráci s PosAmom, volá sa mID a umožňuje cez smartfón uhrádzať poplatky za psa, odvoz smetí či žiadať o rybárske lístky. Občan nepotrebuje počítač s čítačkou na čipový občiansky preukaz, stačí len smartfón a občiansky preukaz bez čipu.
Tvárová biometria by sa zišla aj štátu
Tvárová biometria je súčasťou rozsiahleho „balíka“ biometrických riešení. Technológia budúcnosti je už dnes každodennou súčasťou života – odomykanie telefónu, vstup do budovy, prechod cez pasovú kontrolu, overenie pri vstupe do mobilnej bankovej aplikácie pomocou odtlačkov prstov, hlasové overenie klienta či overenie tváre pri výbere vysokej sumy. Hlavný priestor na zjednodušenie života je vo využívaní služieb štátu. Technológie overovania identity by vedeli na diaľku obnovovať občianske preukazy, vodičské preukazy či pasy. Na diaľku by sa tak mohli vypĺňať rôzne žiadosti, prípadne overovať zaplatenie daní. „Neexistuje žiadna technická prekážka, prečo by sa nedal podobný systém využívať na štátnej úrovni. Výrazne by sa tým ušetrilo čakanie v klientskych centrách,“ dopĺňa J. Záborský zo spoločnosti Innovatrics.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Najvýkonnejšie akcie v indexe S&P 500 má energetická spoločnosť Vistra
- 2.Martin Lancz: Myslím si, že investičná skupina Arca napokon skončí v konkurze
- 3.Až 60 % percent Slovákov si v investíciách neverí. Čo nám robí najväčšie problémy?
- 4.V druhom dôchodkovom pilieri za pol roka pribudlo takmer 30-tisíc nových sporiteľov
- 5.Českú novinárku vyšetrujú pre reportáže o sektách, za jedno hnutie agitovala aj slovenská prokurátorka