Hľadaj

TOP 8 svetových spoločností, ktorým sa najviac podarilo rozvinúť svoj biznis v čase koronakrízy

Dominik Horváth FinTech Poslať

Väčšina spoločností kvôli pandémii koronavírusu zažila negatívny rok. Zaznamenali výrazný pokles tržieb a prepad počtu zákazníkov. No existujú spoločnosti, ktoré dokázali zo súčasnej situácie vyťažiť maximum a kríza im, naopak, pomohla. Situácia, v ktorej sme sa ocitli, dokázala, že dopyt po širokej škále tovarov stále existuje a ľudia sa nechcú zbaviť svojich štandardov, aj keď sa musia zmieriť s určitými obmedzeniami.

TOP 8 svetových spoločností

Foto: Financial Report

Po prispôsobení sa spotrebiteľov novej situácii vznikol priestor pre spoločnosti, ktoré vďaka predvídavosti alebo spôsobu poskytovania služieb dokázali dosiahnuť zisk. My sme pre vás pripravili zoznam 8 spoločností, ktoré najviac profitovali zo súčasnej situácie vo svete.

1. Zoom

Zoom

Spoločnosť Zoom, ktorá sa zameriava na poskytovanie videohovorov cez internet, je jednou z najrýchlejšie rastúcich spoločností počas koronakrízy. Stala sa zlatou baňou v Silicon Valley, dosiahla astronomický rast a jej finančné výsledky z nej urobili hviezdu akciového trhu.

Zoom zaznamenal obrovský nárast ziskov a svoje ročné predaje dokázal zdvojnásobiť. Vyžiadal si to nárast používateľov, ktorí boli zrazu donútení pracovať z domu. Biznis model spoločnosti funguje na princípe poskytovania videohovorov širokej skupine neplatiacich spotrebiteľov a vzdelávacích inštitúcií.

Do konca apríla 2020 vzrástol počet stredných a väčších spoločností využívajúcich Zoom viac ako trojnásobne oproti predchádzajúcemu roku, zatiaľ čo tržby vzrástli o 169 %. Počet Zoom videohovorov sa v apríli vyšplhal až na 300 miliónov hovorov denne.

„Zažívame veľkú pokoru vďaka tomu, ako rýchlo dokázal celý svet prijať našu platformu,“ uviedol pre portál TeleTrader zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Zoom Eric Yuan.

2. Netflix

Netflix

Streamovacia spoločnosť Netflix dosiahla počas prvého štvrťroka 2020 takmer 16 miliónov nových predplatiteľov. Jej čísla sa viac ako zdvojnásobili oproti vlastným odhadom zo začiatku roka. Prvý kvartál tohto roku spôsobil najväčší trojmesačný skok tržieb v trinásťročnej histórii streamovacej služby, pretože ľudia po zatvorení divadiel, kín a nočných klubov hľadali alternatívne možnosti zábavy.

Najviac nových používateľov pochádzalo z Európy, Stredného východu a Afriky, kde sa v prvom štvrťroku dokopy zaregistrovalo takmer 7 miliónov predplatiteľov.

„Netflix je a naďalej aj bude mediálnou spoločnosťou, ktorá je najmenej ovplyvnená koronavírusom,“ uviedol pre portál BBC analytik spoločnosti eMarketer Eric Haggstrom a dodal: „Ich podnikanie je takmer dokonalé pre populáciu, ktorá je zrazu doma.“

Dopyt po streamovaní bol taký vysoký, že Netflix bol nútený znížiť kvalitu svojich videí v Európe a zmierniť tak tlak na poskytovateľov internetových služieb. Spoločnosť tiež prijala ďalších 2 000 pracovníkov zákazníckej podpory, aby zvládli zvýšený záujem.

Otáznou je však budúcnosť seriálov, ktoré sú priamo v réžii Netflixu. Ako uviedla spoločnosť vo svojej kvartálnej správe, vzhľadom na situáciu musela zrušiť nakrúcanie takmer všetkých nových plánovaných epizód.

3. Amazon

amazon

Vďaka súčasným opatreniam a izolácii, ktorá bola povinná pre väčšinu krajín sveta, sa Amazon dokázal stať núdzovým prístavom pre tých, ktorí sa na poslednú chvíľu snažili dopredu zásobiť spotrebným tovarom a inými nevyhnutnými výrobkami pre domácnosť. Tento nápor dokonca spôsobil to, že sa spoločnosť rozhodla k dočasnému zatvoreniu svojich skladov pre „nepodstatné“ výrobky.

Amazon dokázal poskytovať a dodávať svoje produkty v takmer nezmenenom režime, kvôli čomu spoločnosť vykázala rekordné príjmy, ale zároveň jej prudko narástli aj náklady. Majiteľ spoločnosti Jeff Bezos uviedol, že na zmiernenie situácie a udržanie chodu logistiky Amazonu minul od začiatku koronakrízy viac ako 4 miliardy dolárov na opatrenia, akými sú napríklad dezinfekcie skladov alebo termokamery, ktoré merajú telesnú teplotu zamestnancov.

Amazon má okrem hlavnej činnosti, ktorou je dodávanie tovaru, aj divíziu, ktorá sa zaoberá cloudovými službami, a práve táto časť spoločnosti zažila počas koronakrízy výrazný nárast tržieb. To, ako rýchlo sa dokázal Amazon prispôsobiť situácii na trhu, sa odrazilo aj na cene akcií spoločnosti, ktoré sa za posledný rok vyšvihli na historické maximá.

4. Adobe

adobe

Adobe je prvou veľkou softvérovou spoločnosťou, ktorá presunula svoje podnikanie na cloud. Po tom, ako sa tak stalo, zmenila predaj jednorazových produktov na spoľahlivejší príjem z predplatného. Vďaka tomu sa spoločnosť Adobe dokázala s koronakrízou vyrovnať takmer bez prerušenia svojej prevádzky.

Adobe už v úvode roka informoval o plošnom skoku v tržbách zo svojich cloudových služieb. Najviac sa darilo programom pre tvorbu obsahu a úpravu fotografií, akými sú napríklad Photoshop alebo Illustrator. Rovnako sa darilo aj ich produktom na spracovanie digitálnych dokumentov, ako je napríklad Acrobat Reader.

Podľa spoločnosti počet PDF dokumentov zdieľaných pomocou softvéru Adobe za prvý štvrťrok tohto roka, v porovnaní s rovnakým štvrťrokom minulého roka, vzrástol o 50 %.

5. Apple

apple

Zatiaľ čo všetkých 500 kamenných obchodov spoločnosti Apple po celom svete bolo nútených kvôli pandémii koronavírusu pozastaviť svoju prevádzku, výnosy spoločnosti zostali vďaka silnému online predaju stabilné. Spoločnosti Apple sa podarilo dostať na trh nový iPhone, iMac a MacBook Air, čím pritiahla viac používateľov do neustále sa rozširujúceho ekosystému svojich zariadení a služieb.

Vedúci pracovníci spoločnosti Apple predpovedali, že sa predaj niektorých položiek ešte zrýchli, pretože milióny spotrebiteľov pracujúcich z domu sa rozhodli upgradovať svoju elektroniku.

Výrobcovi iPhonov sa len v prvom štvrťroku 2020 podarilo dosiahnuť tržby vo výške 58,3 miliardy dolárov, a to aj napriek tomu, že viacero dôležitých dodávateľov spoločnosti Apple v Číne začiatkom februára tohto roka muselo na niekoľko týždňov prerušiť výrobu.

6. Tesla

tesla

Koronavírus odparkoval všetky dopravné prostriedky, od lietadiel až po výletné lode, a problémom sa nevyhli ani automobily. Podľa prieskumu agentúry IHS Markit by mal globálny predaj automobilov v roku 2020 v porovnaní s minulým rokom klesnúť o 22 %.

No výrobca elektromobilov Tesla, ktorý je jasným lídrom v produkcii automobilových batérií, prekonáva svojich konkurentov. Na začiatku tohto roka Tesla zverejnila rekordné údaje o počte dodaných vozidiel za prvý štvrťrok.

Tie vysoko prekonali očakávania, a to aj napriek vplyvu koronavírusu počas tohto obdobia v Číne, kde má spoločnosť niekoľkých kľúčových dodávateľov. V treťom štvrťroku 2020 Tesla dodala na trh približne 140 000 vozidiel, čo predstavuje takmer 45 % nárast oproti minulému roku.

„Aj keď spoločnosť Tesla nie je úplne izolovaná od globálneho poklesu, verím, že ich situácia je jedinečná a že budú schopní predať všetko, čo vyrobia,“ uviedol pre portál Observer prezident spoločnosti Health Business Group David Williams.

Výborné výsledky sa odrazili na nálade investorov, ktorí začali spoločnosti výrazne veriť. Tesla začala rok 2020 s trhovou kapitalizáciou okolo 81 miliárd dolárov a k 23. novembru 2020 mala hodnotu viac ako 420 miliárd dolárov. Počíta sa tiež s tým, že sa má stať novým prírastkom do indexu S&P 500, ktorý zastrešuje 500 najväčších amerických spoločností.

7. Alphabet

alphabet

Spoločnosť Alphabet, ktorá je materskou spoločnosťou vyhľadávača Google, sa taktiež dokázala úspešne popasovať s koronavírusom. Vzhľadom na to, že zisky z online reklám, ktoré tvoria najväčšiu časť príjmu Google, po prepuknutí pandémie prudko klesli, hospodárske výsledky spoločnosti naznačujú, že Alphabet preukázal prekvapivú odolnosť.

I keď sa príjmy z reklám v sektoroch, akými sú napríklad cestovný ruch a miestne služby, výrazne znížili, v iných oblastiach sa dopyt udržal nad očakávaniami. Napríklad výnosy platformy YouTube rástli takmer o 10 %. Google, ktorý ovláda najväčší, zhruba 28 % podiel z celosvetového trhu digitálnej reklamy vo výške 332 miliárd dolárov, očakáva, že si tento náskok udrží aj v roku 2021.

YouTube, ktorý patrí Alphabetu, je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa zisky spoločnosti výraznejšie nezmenili. Podľa analytikov sa očakáva, že web pre streamovanie videa dosiahne v roku 2020 zisk vo výške 8,42 miliardy dolárov. Alphabetu taktiež pomáhali hlavne cloudové služby Google, ktorých zisk sa vyšplhal na 2,78 miliardy dolárov, videoaplikácia Meet a obchod s aplikáciami Play.

8. Home Depot

the-home-depot

Zatiaľ čo veľká časť maloobchodu zápasila s núteným zatváraním svojich pobočiek, Home Depot patrí medzi spoločnosti, ktorých tržby v čase krízy poskočili nahor. Americká spoločnosť sa zaoberá predajom remeselných nástrojov, stavebných výrobkov a produktov na vylepšenie domácnosti.

Americké úrady povolili, aby obrovské obchody spoločnosti zostali otvorené počas celej pandémie. Dôvodom je, že veľa vybavenia, ktoré spoločnosť poskytuje, ako napríklad ohrievače vody, chladničky a elektrické zariadenia, boli tovarom potrebným aj v čase pandémie. Okrem toho si Američania cez koronakrízu začali vo veľkom vylepšovať svoj životný priestor a nakupovať viac nábytku a dekorácií.

Rozmohli sa tiež projekty domácich majstrov, čím stúpol dopyt po nástrojoch a stavebných materiáloch. Predaj a tržby sa zvýšili u 11 zo 14 oddelení spoločnosti The Home Depot.

logo
Prečítajte si tiež:
21.1.2024 Redakcia FinReport

Top 7 finančných hriechov, ktoré vás pripravia o peniaze

Vlastniť dostatok peňazí na pokrytie pohodového života a občas aj po troche luxusu túži zrejme úplne každý. Nie všetci sa však vo ...

20.10.2022 Andrej Vida

TOP 11 rád, ako môžete ušetriť na energiách vo svojej domácnosti – 1. časť

Otázka nárastu nákladov na energie je už niekoľko mesiacov aktuálna vo všetkých európskych krajinách. Týka sa to, samozrejme, aj nás. ...

13.8.2022 Naďa Černá

TOP 7 najväčších ekonomických kríz v histórii ľudstva

Finančné krízy sú ekonomický jav, ktorý sa v histórii ľudstva vyskytol už niekoľkokrát. Aj v súčasnosti stojíme na prahu jednej, o ...

6.8.2022 Naďa Černá

TOP 6 praktických rád, ako ušetriť financie

Ceny za energie a potraviny neustále stúpajú. Mnohých ľudí to núti zamyslieť sa nad možnosťami, ako ušetriť, respektíve ako zbytočne ...

9.6.2022 Redakcia FinReport

TOP 10 praktických rád, ako ušetriť na poplatkoch v banke

Viaceré banky zvýšili poplatky pre klientov a ďalšie zdražovanie v sadzobníkoch ohlásili aj od mája a júna 2022. Preto je dobré vedieť, ...

28.5.2022 Redakcia FinReport

Toto je 5 základných pravidiel, ako naučiť deti zaobchádzať s peniazmi

Čo sa v mladosti naučíš, v starobe akoby si našiel. Známe príslovie platí pri nakladaní s financiami dvojnásobne. Deti, ktoré si do ...

15.4.2022 Redakcia FinReport

Inflácia pohlcuje úspory, preto je dobré vedieť, ako ich ochrániť pred znehodnotením

Slováci majú v bankách uložených viac ako 40 miliárd eur, ktoré postupne pohlcuje inflácia. Všetky peniaze na bežných účtoch strácajú ...

3.4.2022 Redakcia FinReport

TOP 5 tipov, ako ochrániť svoje peniaze pred prudko rastúcou infláciou

Inflácia na Slovensku v roku 2022 vyskočila nad 8 %. Rast cien tovarov a služieb je výsledkom súhry viacerých faktorov. Príčinou je najmä ...

15.1.2022 Dominik Horváth

V čele najväčších technologických spoločností stoja lídri z Indie

V priebehu posledných dvoch desaťročí sa viacerí generálni riaditelia s indickými koreňmi dokázali presadiť v celosvetovom rebríčku ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

TOP 4 spôsoby, ako môžu veľké firmy prispieť k zelenšej planéte

Téma ekológie a udržateľnosti v ekonomike a podnikaní je v súčasnosti už takmer rovnako dôležitá ako téma zisku a prosperity. ...

24.12.2021 Robert Juriš

Aukcie: Rebríček TOP 10 komerčne najúspešnejších maliarov, ktorých obrazy vydražili za stámilióny eur

Mnohé slávne obrazy majú nielen estetickú a umeleckú hodnotu. Stávajú sa tiež predmetom dražieb, a teda investícií zberateľov umenia či ...

4.12.2021 Naďa Černá

Psychológia peňazí: TOP 9 tipov pre správne finančné rozhodnutia

Správne hospodárenie s financiami je často diskutovanou témou. Nakupovanie nepotrebných vecí a zbytočné míňanie peňazí trápi mnohých ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay