Hľadaj

TOP 5 situácií, kedy sa zíde poistenie kybernetických rizík. Už je dostupné aj na Slovensku

Juraj Recký FinTech Poslať

Dbať na bezpečnosť v online priestore je rovnako dôležité ako starať sa o bezpečnosť v reálnom svete. Čoraz rozšírenejšie sú útoky na bankové účty a v ostatnom čase aj krádeže identity. Chrániť sa môžeme zodpovedným správaním sa, bezpečnostným softvérom, ale aj poistením.

image

Foto: Shutterstock

Koronakríza zasiahla doslova všetky odvetvia našej spoločnosti. Ovplyvnila aj online priestor, kde v dôsledku nového vírusu vzrástol počet kybernetických útokov, napríklad podvodnými e-shopmi či stránkami na sociálnych sieťach. Tie sa snažili dostať k heslám platobných kariet a bankových účtov návštevníkov. Podľa Národnej banky Slovenska (NBS) je pravdepodobnosť takéhoto útoku vyššia, ako riziko výskytu poistnej udalosti.

Bojíme sa podvodov, menej už straty identity

Podľa prieskumu poisťovne Uniqa má 65 % opýtaných Slovákov strach, že sa počas online nákupu stanú obeťou podvodu. Zásadným rizikom je tiež odcudzenie identity. Túto hrozbu si však Slováci uvedomujú už výrazne menej. Pritom až 45 % prípadov odcudzenia identity bolo zneužitých na získanie pôžičky či finančnej hotovosti v mene osoby, ktorej bola identita odcudzená.

Rovnako rastie počet prípadov kyberšikany, ktorá je možná tiež vďaka odcudzenej identite. Viac ako 90 % respondentov vôbec netuší, ako sa má v takejto situácii brániť.

Odcudzenie identity je možné pomocou škodlivého softvéru, ktorý sa nazýva malvér. Do počítača alebo smartfónu sa dostane počas návštevy pochybných schránok, po kliknutí na odkaz z nevyžiadanej pošty, sťahovaním súborov z neznámych zdrojov alebo inštaláciou aplikácií z neoverených zdrojov.

Stále častejšie sa objavuje stalkervér, ktorý je vlastne špehujúcou aplikáciou. Bez nášho vedomia číta obsah všetkých správ a posiela ich útočníkovi. Dokáže tiež robiť snímky, či dokonca videozáznamy obrazovky, ktoré tiež preposiela autorovi škodlivého softvéru. Spoločnosť Kaspersky zverejnila prieskum, podľa ktorého tento typ útokov na Slovensku neustále rastie. Len v minulom roku to bolo o 50 % viac, pričom globálny nárast sa vyšplhal až na alarmujúcich 67 %.

Poistiť sa dá zneužitie údajov aj poškodenie online povesti

Brániť sa môžeme tak, že sa budeme vyhýbať všetkému, čo sa nám zdá podozrivé. Teda budeme opatrní a zodpovední. Užitočné sú antivírusové programy, ktoré dnes ponúkajú celé balíky bezpečnostných opatrení. Dôležité je tiež pravidelné a včasné aktualizovanie aplikácií a zariadení, teda počítačov a smartfónov.

Vzhľadom na mieru prepracovania útokov sa aj tomu najzodpovednejšiemu človeku môže stať, že sa chytí do pasce kyberzločinca. V takomto prípade oceníme výhody poistenia kybernetických rizík, ktoré je nutnou nadstavbou bezpečnostných softvérových riešení.

Toto poistenie ponúka na Slovensku viacero poisťovní. Spoločným znakom je, že ide o pripoistenie k poisteniu domácnosti. Rozdiely sú však v pokrytých rizikách.

„Kvalitné kyberpoistenie by malo chrániť nielen pred zneužitím údajov pri elektronických platbách, ale môže pomôcť aj pri krádeži virtuálnej identity a poškodení online povesti,“ hovorí o kľúčových parametroch poistného produktu finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

Kyberpoistenie rieši týchto 5 situácií:

  1. Útoky v rámci elektronických platieb. Ak sa človek stane obeťou podvodníkov na internete, poisťovňa zabezpečuje kompletnú asistenciu pre nápravu, hradí škody klienta v súvislosti s podvodnou transakciou, ako aj náklady na súdne konanie a zabezpečuje právne zastúpenie.

  2. Krádež virtuálnej identity. V prípade zneužitia osobných údajov na podvodné získanie pôžičky či hotovosti má poistený nárok na právne zastúpenie, úhradu nákladov na súdne konanie, úhradu vzniknutých škôd a nákladov na vydanie nových dokladov. Ochrana sa v tomto prípade týka mena a priezviska, adresy, dokladu totožnosti, vodičského preukazu, telefónneho čísla, e-mailu, IP adresy, hesla a IBAN.

  3. Poškodenie dobrého mena. Ak sa človek stane obeťou kyberšikany, poisťovňa zabezpečuje „cleaning“, čiže odstránenie nepravdivých a poškodzujúcich informácií na internete, alebo „flooding“, teda vytlačenie takýchto informácií z predných miest vyhľadávačov. Človek má tiež nárok na právne zastupovanie a úhradu súvisiacich nákladov.

  4. Riziko nákupu cez internet. V prípade sporu s e-shopom vypláca poisťovňa náhradu za nedoručený, poškodený alebo nekompletný tovar a úhradu priamo vzniknutých škôd. Poistený má tiež nárok na právne zastupovanie.

  5. Nonstop asistencia. Asistencia je kľúčová, pretože zabezpečuje najmä právne poradenstvo vo forme neobmedzenej linky právnych informácií a aktívnu pomoc špecialistov pre danú oblasť na riešenie konkrétnych prípadov.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Kľúčové slová

logo
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Do zahraničia necestujeme, nové cestovné poistenie od Axa Assistance nás preto kryje pri cestách po Slovensku
  2. 2.
    Slováci počas koronakrízy na úspory príliš nesiahali. V bankách máme uložených takmer 40 miliárd eur
  3. 3.
    Ako vyzerá slovenský trh s kryptomenami? NBS v tom chce mať jasno
  4. 4.
    Poisťovne likvidujú škody na vozidlách rýchlejšie vďaka automatickému výpočtu škôd v aplikácii Auda Smart
  5. 5.
    Vláda sa bude zaoberať pomocou správcom pozemkom či návrhmi poslancov o dopingu