Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Silná autentifikácia používateľa platobnej karty si vyžaduje zvýšenú pozornosť. Online platby sa menia

Redakcia FinReport FinTech Poslať

Európska centrálna banka (ECB) registruje zvýšený výskyt podvodov pri platbách kartou. Štyri z piatich podvodov pri takýchto platbách sa stávajú pri nákupoch na internete. Aj preto je nevyhnutnosťou väčšia ochrana používateľov bankových kariet v online priestore. Takzvaná silná autentifikácia používateľa platobných kariet sa na Slovensku stane realitou s príchodom roku 2021.

platba kartou

Foto: Pexels

Dôvodom na opatrnosť je príliš veľa podvodných platieb

Podľa údajov ECB je v eurozóne podvodom 23 z každých 1 000 platieb kartou. Na Slovensku je to menej, podľa štatistík ide o 4 z 1 000 platieb.

Takmer 80 % kartových podvodov sa deje pri platbách za nákupy cez internet. Zvyšok predstavujú transakcie prostredníctvom POS terminálov v kamenných obchodoch a bankomatoch. Objem kartových podvodov v roku 2018 v eurozóne dosiahol 1,8 miliardy eur a každoročne sa zvyšuje.

Toto sú hlavné dôvody, prečo NBS a ďalšie orgány dohľadu Európskej únie od 1. januára 2021 začnú vyžadovať a dohliadať používanie silnej autentifikácie používateľa platobných služieb.

Národná banka Slovenska odporúča dobre sa pripraviť

„Národná banka Slovenska preto odporúča, aby obchodníci, ktorí prijímajú platby kartami cez internet, poskytovatelia a používatelia platobných služieb (vrátane spotrebiteľov), využili zostávajúci čas do konca roka 2020 a dôsledne sa pripravili na silnú autentifikáciu. Predídu tým prípadným zamietnutiam platieb kartou,“ konštatuje hovorca NBS Peter Majer.

Poskytovatelia platobných služieb, ktorí umožňujú používateľom platiť prostredníctvom platobnej karty na internete, sú povinní pri každej platbe overiť totožnosť používateľa platobnej služby – držiteľa platobnej karty. Ak totožnosť používateľa platobnej služby nie je korektne overená a ani nespadá pod niektorú z výnimiek z povinnosti vykonať silnú autentifikáciu, platba bude zamietnutá.

Podľa slov P. Majera, po 1. januári 2021 môže centrálna banka za porušenie povinnosti zabezpečiť silnú autentifikáciu používateľa uložiť poskytovateľom platobných služieb, ktorí podliehajú jej dohľadu, opatrenie na nápravu alebo sankciu.

Čo je to silná autentifikácia

Silná autentifikácia používateľa platobných služieb v praxi znamená, že sa používateľ platobnej služby pri vykonávaní platobných operácií platobnými kartami na internete autentifikuje použitím dvoch alebo viacerých autentifikačných prvkov z týchto troch kategórií:

Kategória vedomosť – heslo, PIN, odpovede na dohodnuté kontrolné otázky.

Kategória vlastníctvo – vlastníctvo zariadenia, najčastejšie mobilného telefónu schopného generovať alebo prijímať jednorazové heslá cez SMS alebo tokeny.

Charakteristické znaky držiteľa platobnej karty – zosnímanie biometrických údajov v podobe odtlačku prsta, hlasu či geometrie tváre klienta.

Kde sa môže vyskytnúť silné overovanie klienta?

Najčastejším riešením na našom trhu je mobilná aplikácia v smartfóne, do ktorej musí používateľ zadávať PIN, alebo ktorou si zosníma svoje biometrické údaje. Ďalej je to kombinácia ePIN-u vygenerovaného napríklad v internetbankingu a jednorazového kódu prijatého cez SMS do mobilného telefónu.

Implementovať nové technické riešenia, ktoré umožňujú vykonávať silnú autentifikáciu používateľa platobných služieb, by mali aj prevádzkovatelia e-shopov, prípadne obchodníci, respektíve poskytovatelia služieb na internete a ich poskytovatelia platobných služieb. Poskytovateľom platobných služieb je banka, platobná inštitúcia a inštitúcia elektronických peňazí.

NBS odporúča, aby sa spotrebitelia oboznámili s novým spôsobom overenia klienta. Najčastejšie sa o nich mohli dozvedieť prostredníctvom správ v internetbankingu, prípadne listom od poskytovateľa služieb.

Zanedbanie prípravy poskytovateľov môže po 1. januári 2021 viesť k tomu, že platby používateľov budú zamietnuté a platobné operácie kartou sa nezrealizujú.

Ako postupovať, ak prestanú fungovať online platby kartou?

Naštudujte si informácie od svojej banky.

Možno bude potrebné, aby ste si do smartfónu nainštalovali aplikáciu a platbu kartou na internete potvrdili prostredníctvom nej.

Ak si neviete poradiť, kontaktujte infolinku poskytovateľa platobných služieb, najčastejšie svojej banky.

Ak ste dodržali všetky pravidlá, problém môže byť na strane poskytovateľa platobných služieb. Pravdepodobne si nesplnil svoju povinnosť implementovať nové technické riešenia.

Skúste použiť platobnú kartu vydanú iným poskytovateľom platobných služieb.

Problém môže byť aj na strane obchodníka, ktorý prijíma platby kartami cez internet, alebo jeho poskytovateľa platobných služieb.

V tom prípade vám nezostáva nič iné, ako tovar kúpiť u iného obchodníka, ktorého systémy sú pripravené a umožňujú silnú autentifikáciu.

logo
Prečítajte si tiež:
3.12.2023 Redakcia FinReport

HSBC je prvou bankou na svete, ktorá ponúka tokenizované zlato

Britská spoločnosť HSBC poskytujúca bankové a finančné služby vyvinula platformu, ktorá využíva technológiu distribuovanej účtovnej ...

3.12.2023 Redakcia FinReport

Slabá finančná gramotnosť má negatívny vplyv aj na domáce rozpočty

Ľudia, ktorí majú lepšie finančné vedomosti, sú schopní efektívnejšie hospodáriť so svojimi peniazmi, a to aj napriek rastúcim cenám. ...

2.12.2023 Redakcia FinReport

Zamestnanec pripravil banku o 2,2 milióna libier, čaká ho štvorročné väzenie

Bankový úradník si zrejme pomýlil povolanie. Namiesto toho, aby plnil zadania nadriadených najlepšie ako vie, rozšíril svoju činnosť aj o ...

2.12.2023 Redakcia FinReport

Ženy by investovaním mohli kompenzovať nerovnosti vo výške dôchodkov voči mužom

Investičná platforma Fondee od začiatku roka 2023 zvýšila aktíva vo svojej správe o 30 %. Pôsobí na území troch krajín, pričom ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Na nových eurobankovkách sa môžu objaviť kultúrne motívy alebo európske rieky či vtáky

Architektúru, ktorá je už viac ako dve desaťročia hlavným motívom na eurobankovkách, o niekoľko rokov nahradia nové témy. Rada guvernérov ...

1.12.2023 Roland Régely

Poistenie kybernetických rizík chráni pred krádežou peňazí, ale aj identity

Kybernetické riziká dnes ohrozujú nielen firmy, ale aj jednotlivcov. Kyberpoistenie pomáha ochrániť klienta pred zneužitím osobných údajov, ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Precedens: Google bude platiť kanadským médiám ročne 100 miliónov dolárov

V Kanade došlo k vzniku mimoriadne zaujímavého precedensu o platení za spravodajský obsah umiestňovaný v prehliadači Google. Zákon o online ...

1.12.2023 Robert Juriš

Žalobám čelí nielen kryptoburza Binance, ale už aj jej marketingová tvár Cristiano Ronaldo

Kauza kryptomenovej burzy Binance, ktorá čelí obžalobe z prania špinavých peňazí a nepovoleného predaja cenných papierov, naberá nový ...

29.11.2023 Redakcia FinReport

Tri najväčšie kryptoburzy na svete čelia žalobám za vážne porušovanie zákonov

Americká komisia pre cenné papiere a burzu (SEC) podala žalobu na kryptomenovú burzu Kraken. Obvinila ju z toho, že pri obchodovaní s ...

25.11.2023 Redakcia FinReport

Hodnota decentralizovaných financií sa medziročne znížila o tretinu na menej ako 40 miliárd dolárov

Celková hodnota zamknutá decentralizovaných financií klesá. Za posledný rok sa znížila o 28 %, keď spadla na aktuálnu úroveň 38,5 ...

23.11.2023 Martin Jamnický

Analýza: Banky sa boja o svoju budúcnosť, preto nakupujú podiely vo fintech spoločnostiach

Takmer polovica všetkých bánk na svete sa snaží kúpiť väčšinové podiely vo firmách zaoberajúcich sa finančnými technológiami. ...

21.11.2023 Redakcia FinReport

Skupina G7 odsúhlasila kódex pre využívanie pokročilej umelej inteligencie

Skupina siedmich priemyselných krajín združenia G7 odsúhlasila kódex správania sa pre spoločnosti vyvíjajúce pokročilé systémy umelej ...

12.11.2023 Redakcia FinReport

Spoločnosť EPI, konkurent Visa a Mastercard, vyvíja digitálnu peňaženku wero

Spoločnosť European Payments Initiative (EPI), ktorá bola pôvodne založená s cieľom vybudovať konkurenta spoločnostiam Mastercard a Visa v ...

11.11.2023 Redakcia FinReport

Prieskum: Sedem z desiatich Slovákov platí prostredníctvom smartfónu

Pohodlie domova a nákupy na internete. To je kombinácia, ktorú v posledných rokoch volí čoraz viac ľudí. Online nakupuje 9 z 10 Slovákov, ...

9.11.2023 Redakcia FinReport

Cena bitcoinu vyletela už na 37-tisíc dolárov za token

Cena bitcoinu dosiahla svoje tohtoročné maximum, keď sa priblížila k úrovni 37-tisíc dolárov za token. Len za posledných 24-hodín sa ...

9.11.2023 Redakcia FinReport

Kryptomenová známka nepatrí na list, ale do digitálnej peňaženky

Hoci záujem investorov o NFT (Non-fungible tokens) postupne ochabuje, stále sa ešte objavujú nové a nové aktivity smerujúce k pozdvihnutiu ...

8.11.2023 Redakcia FinReport

Revolut: Medzi finančnými podvodmi dominujú autorizované scamy

Fintech banka Revolut s viac ako 35 miliónmi zákazníkov po celom svete významne rozšírila počet zamestnancov v oblasti boja proti finančnej ...

4.11.2023 Redakcia FinReport

Emirates NBD spúšťa platformu digitálneho bohatstva

Jedna z najväčších bankových skupín na Blízkom východe so sídlom v Dubaji – Emirates NBD spustila novú ponuku takzvaného digitálneho ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay