Silná autentifikácia používateľa platobnej karty si vyžaduje zvýšenú pozornosť. Online platby sa menia
Európska centrálna banka (ECB) registruje zvýšený výskyt podvodov pri platbách kartou. Štyri z piatich podvodov pri takýchto platbách sa stávajú pri nákupoch na internete. Aj preto je nevyhnutnosťou väčšia ochrana používateľov bankových kariet v online priestore. Takzvaná silná autentifikácia používateľa platobných kariet sa na Slovensku stane realitou s príchodom roku 2021.

Foto: Pexels
Dôvodom na opatrnosť je príliš veľa podvodných platieb
Podľa údajov ECB je v eurozóne podvodom 23 z každých 1 000 platieb kartou. Na Slovensku je to menej, podľa štatistík ide o 4 z 1 000 platieb.
Takmer 80 % kartových podvodov sa deje pri platbách za nákupy cez internet. Zvyšok predstavujú transakcie prostredníctvom POS terminálov v kamenných obchodoch a bankomatoch. Objem kartových podvodov v roku 2018 v eurozóne dosiahol 1,8 miliardy eur a každoročne sa zvyšuje.
Toto sú hlavné dôvody, prečo NBS a ďalšie orgány dohľadu Európskej únie od 1. januára 2021 začnú vyžadovať a dohliadať používanie silnej autentifikácie používateľa platobných služieb.
Národná banka Slovenska odporúča dobre sa pripraviť
„Národná banka Slovenska preto odporúča, aby obchodníci, ktorí prijímajú platby kartami cez internet, poskytovatelia a používatelia platobných služieb (vrátane spotrebiteľov), využili zostávajúci čas do konca roka 2020 a dôsledne sa pripravili na silnú autentifikáciu. Predídu tým prípadným zamietnutiam platieb kartou,“ konštatuje hovorca NBS Peter Majer.
Poskytovatelia platobných služieb, ktorí umožňujú používateľom platiť prostredníctvom platobnej karty na internete, sú povinní pri každej platbe overiť totožnosť používateľa platobnej služby – držiteľa platobnej karty. Ak totožnosť používateľa platobnej služby nie je korektne overená a ani nespadá pod niektorú z výnimiek z povinnosti vykonať silnú autentifikáciu, platba bude zamietnutá.
Podľa slov P. Majera, po 1. januári 2021 môže centrálna banka za porušenie povinnosti zabezpečiť silnú autentifikáciu používateľa uložiť poskytovateľom platobných služieb, ktorí podliehajú jej dohľadu, opatrenie na nápravu alebo sankciu.
Čo je to silná autentifikácia
Silná autentifikácia používateľa platobných služieb v praxi znamená, že sa používateľ platobnej služby pri vykonávaní platobných operácií platobnými kartami na internete autentifikuje použitím dvoch alebo viacerých autentifikačných prvkov z týchto troch kategórií:
Kategória vedomosť – heslo, PIN, odpovede na dohodnuté kontrolné otázky.
Kategória vlastníctvo – vlastníctvo zariadenia, najčastejšie mobilného telefónu schopného generovať alebo prijímať jednorazové heslá cez SMS alebo tokeny.
Charakteristické znaky držiteľa platobnej karty – zosnímanie biometrických údajov v podobe odtlačku prsta, hlasu či geometrie tváre klienta.
Kde sa môže vyskytnúť silné overovanie klienta?
Najčastejším riešením na našom trhu je mobilná aplikácia v smartfóne, do ktorej musí používateľ zadávať PIN, alebo ktorou si zosníma svoje biometrické údaje. Ďalej je to kombinácia ePIN-u vygenerovaného napríklad v internetbankingu a jednorazového kódu prijatého cez SMS do mobilného telefónu.
Implementovať nové technické riešenia, ktoré umožňujú vykonávať silnú autentifikáciu používateľa platobných služieb, by mali aj prevádzkovatelia e-shopov, prípadne obchodníci, respektíve poskytovatelia služieb na internete a ich poskytovatelia platobných služieb. Poskytovateľom platobných služieb je banka, platobná inštitúcia a inštitúcia elektronických peňazí.
NBS odporúča, aby sa spotrebitelia oboznámili s novým spôsobom overenia klienta. Najčastejšie sa o nich mohli dozvedieť prostredníctvom správ v internetbankingu, prípadne listom od poskytovateľa služieb.
Zanedbanie prípravy poskytovateľov môže po 1. januári 2021 viesť k tomu, že platby používateľov budú zamietnuté a platobné operácie kartou sa nezrealizujú.
Ako postupovať, ak prestanú fungovať online platby kartou?
Naštudujte si informácie od svojej banky.
Možno bude potrebné, aby ste si do smartfónu nainštalovali aplikáciu a platbu kartou na internete potvrdili prostredníctvom nej.
Ak si neviete poradiť, kontaktujte infolinku poskytovateľa platobných služieb, najčastejšie svojej banky.
Ak ste dodržali všetky pravidlá, problém môže byť na strane poskytovateľa platobných služieb. Pravdepodobne si nesplnil svoju povinnosť implementovať nové technické riešenia.
Skúste použiť platobnú kartu vydanú iným poskytovateľom platobných služieb.
Problém môže byť aj na strane obchodníka, ktorý prijíma platby kartami cez internet, alebo jeho poskytovateľa platobných služieb.
V tom prípade vám nezostáva nič iné, ako tovar kúpiť u iného obchodníka, ktorého systémy sú pripravené a umožňujú silnú autentifikáciu.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Slabá finančná gramotnosť má negatívny vplyv aj na domáce rozpočty
- 2.HSBC je prvou bankou na svete, ktorá ponúka tokenizované zlato
- 3.Vodička pri obci Mierovo neprežila čelnú zrážku s autom, v ktorom sa viezla mladá rodina (foto)
- 4.Zoroslav Kollár opätovne zdraví Sulíka, tentokrát hovorí o podivnom biznise s ropnými produktami (video)
- 5.Silvester 2023 Angles & Demons 31. decembra 2023 - 1. januára 2024