Sieť obchodov 7-Eleven sa stala obeťou ransomvérového útoku, no ešte v ten istý deň obnovila svoju činnosť
Obeťou kybernetického útoku v Dánsku sa stala sieť obchodov 7-Eleven. Útočník si zobral na mušku platobné a pokladničné terminály obchodného reťazca, ktoré vyradil z prevádzky. Situáciu však zachránili miestny platobný operátor Nets a spoločnosť SoftPay, ktoré krátko nato vybavili všetky predajne núdzovou platobnou súpravou umožňujúcou kontaktné platby a ešte v ten istý deň obnovili prevádzku obchodnej siete.

Foto: Unsplash
Zamkli im pokladne aj terminály
Ransomvérový úrok na pokladničné terminály obchodnej siete vyradil z činnosti všetkých 176 prevádzok v krajine. Útočníci zamkli pokladne a platobné terminály, čím prinútili firmu zatvoriť všetky svoje predajné miesta v Dánsku.
Obchodný reťazec sa preto v rámci hľadania núdzového riešenia obrátil na severského platobného operátora a terminálovú spoločnosť, ktorí obratom vybavili personál pokladní telefónmi Samsung s operačným systémom Android a aplikáciou schopnou prijímať platby jediným ťuknutím do smartfónu.
„Výhody nezávislého hardvérového platobného riešenia, či už ako primárneho riešenia, alebo ako zálohy počas núdzových situácií, sú v tomto prípade úplne jasné. Som veľmi hrdý na naše odhodlanie a tímové úsilie podporiť 7-Eleven v tejto náročnej situácii,“ povedal Craig Jacoby zo spoločnosti SoftPay.
Podobné útoky sa vyskytli aj v Spojenom kráľovstve a vo Švédsku
Sieť obchodov 7-Eleven nie je prvým maloobchodníkom, ktorý sa po útoku ransomvéru ocitol so zatvorenými obchodmi. Koncom minulého roka mal reťazec supermarketov Spar v Spojenom kráľovstve zablokované pokladne vo viac ako 300 pobočkách. Podobne dopadli aj pobočky švédskej siete Co-Op, ktoré boli po zásahu hekerov nútené zatvoriť svoje prevádzky.
Čo je to ransomvér a ako funguje
Ransomvér je typ škodlivého softvéru, ktorý zablokuje počítačový systém, v tomto prípade platobné terminály a pokladne, alebo zašifruje dáta. Útočník potom od obete žiada výkupné za obnovenie prístupu do systému, alebo za opätovné sfunkčnenie napadnutého softvéru. V prípade 7-Eleven sa výška výkupného nemedializovala. Možno aj preto, lebo spoločnosť nebola existenčne vydierateľná, keďže rýchlo našla alternatívne riešenie na obnovenie svojej činnosti.
Oveľa častejšie ako ransomvér sa hekeri uchyľujú k využívaniu phishingu, keď sa snažia získať citlivé osobné a najmä bankové údaje obete. Častý býva aj malvér, ktorý zahŕňa všetky druhy škodlivého softvéru vrátane vírusov a trójskych koní. Šíri sa prostredníctvom e-mailov, najmä cez nebezpečné infikované prílohy.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
- 2.Samostatný finančný agent INSIA SK sa stal súčasťou medzinárodnej maklérskej skupiny Unilink
- 3.Generálny pardon: Uhraďte svoje dlhy voči Sociálnej poisťovni do konca augusta 2023 a nemusíte platiť penále
- 4.Podiel energie z obnoviteľných zdrojov na Slovensku stagnuje na úrovni 17 %. Prečo zaostávame?
- 5.Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet