Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

PSD2: Súhlas na používanie údajov otvoreného bankovníctva už treba potvrdiť každých 90 dní

Roland Régely FinTech Poslať

Banky, no najmä nebankové subjekty, ktoré pristupujú k údajom o účtoch a platbách klientov ďalších finančných domov, si od októbra 2022 musia splniť novú povinnosť vyplývajúcu z európskej smernice PSD2. V súčasnosti už totiž neplatí prechodné obdobie, počas ktorého ešte nebolo potrebné uplatňovať takzvanú 90-dňovú lehotu na potvrdenie súhlasu o používaní údajov. Čo to znamená v praxi?

PSD2

Foto: Shutterstock

Súhlas každé tri mesiace

Súhlas na používanie údajov otvoreného bankovníctva nepotrebujú potvrdzovať všetci klienti bánk. Týka sa len tých, ktorí využívajú elektronické multibankingové služby.

V praxi ide najmä o takých klientov, ktorí majú v jednej bankovej aplikácii prístup k účtom z viacerých bánk či finančných domov. Môže ísť napríklad o aplikácie finančných sprostredkovateľov, rôzne online služby umožňujúce nazerať do viacerých účtov bánk a v niektorých prípadoch aj o špeciálne aplikácie bánk.

Prvou bankou, ktorá ponúkla multibankingovú službu na Slovensku, bola ČSOB. Klienti tejto banky už niekoľko rokov môžu vo svojom SmartBankingu sledovať a platiť účty simultánne aj z iných účtov. SmartBanking ČSOB sa vie takto spojiť napríklad s účtom v Tatra banke, Slovenskej sporiteľni, VÚB a Raiffeisen banke.

Bezpečnosť na prvom mieste

Pravidlo obnovovania súhlasu s používaním údajov v otvorenom bankovníctve nie je novinkou. Európska únia ho predstavila už v roku 2018 a pôvodne malo platiť už v roku 2019. Banky a subjekty tretích strán však na okamžitú implementáciu neboli dostatočne prispôsobené, a tak táto časť smernice nebola povinná. 

Pravidlo, ktoré vyžaduje, aby zákazníci každých 90 dní potvrdili prístup k svojim údajom pre otvorenú bankovú službu a banku, vstúpilo do platnosti po rozhodnutí európskeho regulátora po 26. marci 2022. Doposiaľ však nebolo povinné a EÚ pri ňom uplatňovala skúšobnú lehotu. Tá sa napokon skončila pred pár dňami, presnejšie 30. septembra 2022.

Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť pravidelné potvrdzovanie súhlasu pomôže zefektívniť uplatňovanie smernice PSD2 a tiež bude klientom bánk pripomínať skutočnosť, že finančné domy pracujú s ich citlivými platobnými údajmi náležitým spôsobom.

Positive

Partner témy

 

Čo je to smernica PSD2?

Payment Services Directive 2 (PSD2) je smernica Európskej únie, ktorá vstúpila do platnosti 13. januára 2018. Jej cieľom je zvýšiť ochranu a bezpečnosť spotrebiteľa pri platobných službách na vnútornom európskom trhu. Prvým míľnikom PSD2 mala byť jeseň 2019. Európske banky mali vtedy povinnosť zaviesť silné overovanie totožnosti klienta pri platení s cieľom zvýšenia bezpečnosti. Európska únia (EÚ) novým pravidlom chcela zaviesť štandard pre všetky svoje členské krajiny. Slovenské finančné domy upravili metódy platenia na internete aj napriek tomu, že podľa údajov ECB patríme k trom krajinám s najnižšou mierou podvodovosti pri používaní platobných kariet. Smernica tiež upravuje a zjednocuje zásady spolupráce medzi bankami a tretími stranami. V slovenských bankách sa v prípade PSD2 používajú najmä pojmy, ako dvojfaktorová autorizácia alebo dvojfaktorové prihlásenie – čiže prihlásenie do služby cez heslo a potvrdenie zadaním kódu cez SMS.

Na ceste k otvorenému bankovníctvu

Potrebu potvrdzovania súhlasu na používanie údajov klientov tretími stranami potvrdzujú aj odborníci z brandže. „Potrebné je zdôrazniť, že všetci používatelia služieb s otvoreným bankovým systémom, spotrebitelia aj podniky, majú flexibilitu a kontrolu, aby mohli svoj súhlas kedykoľvek zrušiť,“ hovorí obchodný riaditeľ otvorenej bankovej platformy Yapily Iain McDougall.

Podľa neho ide o zásadný krok vpred pre bankové odvetvie a z dlhodobého hľadiska pomôže podnietiť prijatie otvoreného bankovníctva. „Teraz je na bankách, regulačných orgánoch a poskytovateľoch otvoreného bankovníctva, aby pomohli podnikom efektívne implementovať zmeny,“ vysvetľuje. 

Riaditeľ platformy tiež zdôraznil potrebu vysvetliť štart a potrebu novinky koncovým používateľom mobilných bankových aplikácií. 

Čo sa mení od 1. októbra 2022?

Klient banky, ktorý používa webovú alebo mobilnú aplikáciu zhromažďujúcu údaje o jednom či viacerých bankových účtoch, platbách či platobných kartách (mimo štandardného prístupu k internetbankingu svojej banky), musí poskytovateľovi tejto služby vyjadriť svoj súhlas. Súhlas vydáva s poskytnutím informácií o platobných účtoch, ktorých je majiteľom, alebo ku ktorým má takzvané elektronické dispozičné oprávnenie. Oprávnená osoba vyjadrí svoj súhlas zadaním autorizačných prvkov v prostredí elektronického bankovníctva banky. Súhlas je platný nasledujúcich 90 dní, a potom je potrebné ho zopakovať.

logo
Prečítajte si tiež:
14.7.2024 Redakcia FinReport

Monitorovanie zamestnancov môže byť problém – pre obe strany

Kontrola zamestnancov na pracovisku je pomerne častá zo strany zamestnávateľov. Chránia tak nielen svoje záujmy, ale aj záujmy zamestnancov s ...

14.7.2024 Redakcia FinReport

PayPal buduje reklamnú platformu, ktorú chce „nasýtiť“ údajmi o svojich zákazníkoch

Spoločnosť PayPal, ktorá priniesla revolúciu do sveta digitálnych platieb, si v súčasnosti hľadá ďalšie cesty pre rozšírenie svojho ...

13.7.2024 Redakcia FinReport

Ako sa nenechať napáliť pri reklamácii nábytku

Zariaďujete novú spálňu a posteľ vám dodali v inej farbe, ako ste chceli? Kúpili ste si v obchode s nábytkom novú skriňu, ale po zložení ...

13.7.2024 Redakcia FinReport

Podvodné e-shopy pripravujú Slovákov o peniaze, na toto si dajte pozor

Online nakupovanie je rýchle, pohodlné a neraz aj výhodnejšie ako nakupovanie v kamenných obchodoch. Potrebné je však rešpektovať jeho ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Rast reálnych miezd pokračuje. V ktorých odvetviach sa zvyšujú najrýchlejšie?

Rast reálnych miezd na Slovensku je realitou už niekoľko posledných mesiacov. Počas mája 2024 si najviac prilepšili zamestnanci v doprave so ...

12.7.2024 Mário Špilberger

V kritickom myslení súperia študenti aj účastníci na trhu práce, vzdelávanie sa pomaly zlepšuje

Overovanie informácií je dôležitou výzvou pre súčasnú spoločnosť, študentov a pracujúcich nevynímajúc. Napriek nelichotivým ...

12.7.2024 Robert Juriš

V prvej polovici tohto roka pribudlo v druhom pilieri takmer 70-tisíc sporiteľov

Počet sporiteľov v druhom dôchodkovom pilieri každý mesiac stúpa. Tomuto trendu nezabránilo ani znevýhodnenie podmienok sporenia znížením ...

9.7.2024 Redakcia FinReport

Posun k zeleným kryptomenám – Čína chce zakázať vysokoenergetické blockchainy

Vlády viacerých krajín plánujú regulovať spotrebu energie kryptomien. Zelené politiky sa tak v podobe znižovania energetickej náročnosti ...

7.7.2024 Redakcia FinReport

NKÚ: Viac ako polovica hodín informatiky je zrejme odučená neodborne

Vzhľadom na rozvoj informačných technológií sú študijné predmety zamerané na informatiku pre žiakov mimoriadne dôležité. A dôležitá ...

6.7.2024 Redakcia FinReport

Slováci chcú platiť bezhotovostne, uprednostňujú kartu, mobil alebo hodinky

Slováci, ale nielen oni, stále častejšie platia bezhotovostne. V posledných rokoch popri platení kartou rastie najmä popularita platieb ...

5.7.2024 Martin Jamnický

Prieskum: Kybernetických hrozieb sa obávame viac ako krádeže osobných vecí

Slováci považujú kybernetické hrozby za vážnejšie, než sú hrozby fyzického typu, ako je napríklad krádež osobných vecí. Za ...

3.7.2024 Robert Juriš

Na projekty digitálnych mien nadväzuje vývoj platforiem, ktoré ich navzájom poprepájajú

Centrálne banky krajín na celom svete už niekoľko rokov pracujú na vývoji vlastných digitálnych mien (CBDC – Central Bank Digital ...

1.7.2024 Redakcia FinReport

Revolut pridáva ďalšiu vrstvu overovania totožnosti pre vyššiu bezpečnosť svojich klientov

Ochrana financií pred zneužitím tretími osobami je jednou z najdôležitejších úloh pre poskytovateľov finančných služieb. Uvedomili si to ...

28.6.2024 Redakcia FinReport

Zabudnite na fyzické doklady, všetko sa zmestí do mobilu

Slovenská spoločnosť Ardaco prináša novinku, ktorá zmení a zjednoduší spôsob, akým používame svoje doklady. Vďaka novej digitálnej ...

27.6.2024 Redakcia FinReport

Platobná karta Touch Card uľahčí život zrakovo znevýhodneným ľuďom

Na Slovensko prichádza nový štandard dizajnu platobných kariet – Touch Card. Karta s výrezom umožní každému jednoduché rozoznanie ...

26.6.2024 Martin Jamnický

Piero Cipollone: Digitálne euro zachová slobodný výber spôsobu platenia

Európska centrálna banka už niekoľko rokov pracuje na vývoji digitálneho eura. To by malo v sebe spájať výhody digitálnych platieb s ...

26.6.2024 Mário Špilberger

Platenie prsteňom prináša aj možné bezpečnostné riziká

V súčasnosti je možné okrem hotovosti platiť bežnou bankovou platobnou kartou, prostredníctvom internetbankingu, smartfónom či ...

25.6.2024 Martin Jamnický

Kryptomeny zažili druhý najhorší týždeň v tomto roku

Ceny kryptomien sa počas uplynulých dní doslova prepadli. Klesla hodnota najsilnejšieho bitcoinu, výrazne sa oslabila aj trhová dvojka ethereum ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay