Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

PSD2: Súhlas na používanie údajov otvoreného bankovníctva už treba potvrdiť každých 90 dní

Roland Régely FinTech Poslať

Banky, no najmä nebankové subjekty, ktoré pristupujú k údajom o účtoch a platbách klientov ďalších finančných domov, si od októbra 2022 musia splniť novú povinnosť vyplývajúcu z európskej smernice PSD2. V súčasnosti už totiž neplatí prechodné obdobie, počas ktorého ešte nebolo potrebné uplatňovať takzvanú 90-dňovú lehotu na potvrdenie súhlasu o používaní údajov. Čo to znamená v praxi?

PSD2

Foto: Shutterstock

Súhlas každé tri mesiace

Súhlas na používanie údajov otvoreného bankovníctva nepotrebujú potvrdzovať všetci klienti bánk. Týka sa len tých, ktorí využívajú elektronické multibankingové služby.

V praxi ide najmä o takých klientov, ktorí majú v jednej bankovej aplikácii prístup k účtom z viacerých bánk či finančných domov. Môže ísť napríklad o aplikácie finančných sprostredkovateľov, rôzne online služby umožňujúce nazerať do viacerých účtov bánk a v niektorých prípadoch aj o špeciálne aplikácie bánk.

Prvou bankou, ktorá ponúkla multibankingovú službu na Slovensku, bola ČSOB. Klienti tejto banky už niekoľko rokov môžu vo svojom SmartBankingu sledovať a platiť účty simultánne aj z iných účtov. SmartBanking ČSOB sa vie takto spojiť napríklad s účtom v Tatra banke, Slovenskej sporiteľni, VÚB a Raiffeisen banke.

Bezpečnosť na prvom mieste

Pravidlo obnovovania súhlasu s používaním údajov v otvorenom bankovníctve nie je novinkou. Európska únia ho predstavila už v roku 2018 a pôvodne malo platiť už v roku 2019. Banky a subjekty tretích strán však na okamžitú implementáciu neboli dostatočne prispôsobené, a tak táto časť smernice nebola povinná. 

Pravidlo, ktoré vyžaduje, aby zákazníci každých 90 dní potvrdili prístup k svojim údajom pre otvorenú bankovú službu a banku, vstúpilo do platnosti po rozhodnutí európskeho regulátora po 26. marci 2022. Doposiaľ však nebolo povinné a EÚ pri ňom uplatňovala skúšobnú lehotu. Tá sa napokon skončila pred pár dňami, presnejšie 30. septembra 2022.

Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť pravidelné potvrdzovanie súhlasu pomôže zefektívniť uplatňovanie smernice PSD2 a tiež bude klientom bánk pripomínať skutočnosť, že finančné domy pracujú s ich citlivými platobnými údajmi náležitým spôsobom.

Positive

Partner témy

 

Čo je to smernica PSD2?

Payment Services Directive 2 (PSD2) je smernica Európskej únie, ktorá vstúpila do platnosti 13. januára 2018. Jej cieľom je zvýšiť ochranu a bezpečnosť spotrebiteľa pri platobných službách na vnútornom európskom trhu. Prvým míľnikom PSD2 mala byť jeseň 2019. Európske banky mali vtedy povinnosť zaviesť silné overovanie totožnosti klienta pri platení s cieľom zvýšenia bezpečnosti. Európska únia (EÚ) novým pravidlom chcela zaviesť štandard pre všetky svoje členské krajiny. Slovenské finančné domy upravili metódy platenia na internete aj napriek tomu, že podľa údajov ECB patríme k trom krajinám s najnižšou mierou podvodovosti pri používaní platobných kariet. Smernica tiež upravuje a zjednocuje zásady spolupráce medzi bankami a tretími stranami. V slovenských bankách sa v prípade PSD2 používajú najmä pojmy, ako dvojfaktorová autorizácia alebo dvojfaktorové prihlásenie – čiže prihlásenie do služby cez heslo a potvrdenie zadaním kódu cez SMS.

Na ceste k otvorenému bankovníctvu

Potrebu potvrdzovania súhlasu na používanie údajov klientov tretími stranami potvrdzujú aj odborníci z brandže. „Potrebné je zdôrazniť, že všetci používatelia služieb s otvoreným bankovým systémom, spotrebitelia aj podniky, majú flexibilitu a kontrolu, aby mohli svoj súhlas kedykoľvek zrušiť,“ hovorí obchodný riaditeľ otvorenej bankovej platformy Yapily Iain McDougall.

Podľa neho ide o zásadný krok vpred pre bankové odvetvie a z dlhodobého hľadiska pomôže podnietiť prijatie otvoreného bankovníctva. „Teraz je na bankách, regulačných orgánoch a poskytovateľoch otvoreného bankovníctva, aby pomohli podnikom efektívne implementovať zmeny,“ vysvetľuje. 

Riaditeľ platformy tiež zdôraznil potrebu vysvetliť štart a potrebu novinky koncovým používateľom mobilných bankových aplikácií. 

Čo sa mení od 1. októbra 2022?

Klient banky, ktorý používa webovú alebo mobilnú aplikáciu zhromažďujúcu údaje o jednom či viacerých bankových účtoch, platbách či platobných kartách (mimo štandardného prístupu k internetbankingu svojej banky), musí poskytovateľovi tejto služby vyjadriť svoj súhlas. Súhlas vydáva s poskytnutím informácií o platobných účtoch, ktorých je majiteľom, alebo ku ktorým má takzvané elektronické dispozičné oprávnenie. Oprávnená osoba vyjadrí svoj súhlas zadaním autorizačných prvkov v prostredí elektronického bankovníctva banky. Súhlas je platný nasledujúcich 90 dní, a potom je potrebné ho zopakovať.

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Robert Juriš

Bitcoin prešiel halvingom, očakávaný cenový skok zatiaľ nenastal

Zrejme najsledovanejšia udalosť roka vo svete kryptomien sa stala realitou. Takzvaný halving bitcoinu sa udial v noci z 19. na 20. apríla 2024. ...

21.4.2024 Redakcia FinReport

Priložte, kliknite a plaťte – priepasť medzi digitálnymi platbami a hotovosťou sa zväčšuje

Používanie digitálnych platieb je už niekoľko rokov stále na vzostupe. Inak to nebolo ani vlani, keď ich počet vo svete stúpal, kým počet ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

17.4.2024 Robert Juriš

Revolut varuje pred dramatickým nárastom počtu falošných pracovných ponúk a investičných podvodov

Počet falošných pracovných ponúk v minulom roku vzrástol o 1 200 % a investičné podvody zaznamenali 142-percentný nárast. Vo svojej správe ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

8.4.2024 Martin Jamnický

Kryptomenovými víťazmi v prvom štvrťroku tohto roku sú Shiba Inu a dogecoin

Kryptomenový ošiaľ v úvode tohto roku vystrelil nahor viacero kryptomien, ktoré v minulosti zaznamenali skôr striedavé úspechy. Hoci ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Mastercard pripravuje finančný nástroj na správu predplatného s podporou bankovníctva

Spoločnosť Mastercard sa pripravuje na spustenie nového otvoreného finančného nástroja na správu predplatného s podporou bankovníctva, ...

6.4.2024 Redakcia FinReport

Nie umelej inteligencii pri tvorbe štrukturálnych modelov centrálnych bánk

Hitom postkovidového obdobia nielen medzi priaznivcami technológií, ale aj u širokej verejnosti je umelá inteligencia. V mnohých odvetviach sa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay