Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

PSD2: Súhlas na používanie údajov otvoreného bankovníctva už treba potvrdiť každých 90 dní

Roland Régely FinTech Poslať

Banky, no najmä nebankové subjekty, ktoré pristupujú k údajom o účtoch a platbách klientov ďalších finančných domov, si od októbra 2022 musia splniť novú povinnosť vyplývajúcu z európskej smernice PSD2. V súčasnosti už totiž neplatí prechodné obdobie, počas ktorého ešte nebolo potrebné uplatňovať takzvanú 90-dňovú lehotu na potvrdenie súhlasu o používaní údajov. Čo to znamená v praxi?

PSD2

Foto: Shutterstock

Súhlas každé tri mesiace

Súhlas na používanie údajov otvoreného bankovníctva nepotrebujú potvrdzovať všetci klienti bánk. Týka sa len tých, ktorí využívajú elektronické multibankingové služby.

V praxi ide najmä o takých klientov, ktorí majú v jednej bankovej aplikácii prístup k účtom z viacerých bánk či finančných domov. Môže ísť napríklad o aplikácie finančných sprostredkovateľov, rôzne online služby umožňujúce nazerať do viacerých účtov bánk a v niektorých prípadoch aj o špeciálne aplikácie bánk.

Prvou bankou, ktorá ponúkla multibankingovú službu na Slovensku, bola ČSOB. Klienti tejto banky už niekoľko rokov môžu vo svojom SmartBankingu sledovať a platiť účty simultánne aj z iných účtov. SmartBanking ČSOB sa vie takto spojiť napríklad s účtom v Tatra banke, Slovenskej sporiteľni, VÚB a Raiffeisen banke.

Bezpečnosť na prvom mieste

Pravidlo obnovovania súhlasu s používaním údajov v otvorenom bankovníctve nie je novinkou. Európska únia ho predstavila už v roku 2018 a pôvodne malo platiť už v roku 2019. Banky a subjekty tretích strán však na okamžitú implementáciu neboli dostatočne prispôsobené, a tak táto časť smernice nebola povinná. 

Pravidlo, ktoré vyžaduje, aby zákazníci každých 90 dní potvrdili prístup k svojim údajom pre otvorenú bankovú službu a banku, vstúpilo do platnosti po rozhodnutí európskeho regulátora po 26. marci 2022. Doposiaľ však nebolo povinné a EÚ pri ňom uplatňovala skúšobnú lehotu. Tá sa napokon skončila pred pár dňami, presnejšie 30. septembra 2022.

Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť pravidelné potvrdzovanie súhlasu pomôže zefektívniť uplatňovanie smernice PSD2 a tiež bude klientom bánk pripomínať skutočnosť, že finančné domy pracujú s ich citlivými platobnými údajmi náležitým spôsobom.

Positive

Partner témy

 

Čo je to smernica PSD2?

Payment Services Directive 2 (PSD2) je smernica Európskej únie, ktorá vstúpila do platnosti 13. januára 2018. Jej cieľom je zvýšiť ochranu a bezpečnosť spotrebiteľa pri platobných službách na vnútornom európskom trhu. Prvým míľnikom PSD2 mala byť jeseň 2019. Európske banky mali vtedy povinnosť zaviesť silné overovanie totožnosti klienta pri platení s cieľom zvýšenia bezpečnosti. Európska únia (EÚ) novým pravidlom chcela zaviesť štandard pre všetky svoje členské krajiny. Slovenské finančné domy upravili metódy platenia na internete aj napriek tomu, že podľa údajov ECB patríme k trom krajinám s najnižšou mierou podvodovosti pri používaní platobných kariet. Smernica tiež upravuje a zjednocuje zásady spolupráce medzi bankami a tretími stranami. V slovenských bankách sa v prípade PSD2 používajú najmä pojmy, ako dvojfaktorová autorizácia alebo dvojfaktorové prihlásenie – čiže prihlásenie do služby cez heslo a potvrdenie zadaním kódu cez SMS.

Na ceste k otvorenému bankovníctvu

Potrebu potvrdzovania súhlasu na používanie údajov klientov tretími stranami potvrdzujú aj odborníci z brandže. „Potrebné je zdôrazniť, že všetci používatelia služieb s otvoreným bankovým systémom, spotrebitelia aj podniky, majú flexibilitu a kontrolu, aby mohli svoj súhlas kedykoľvek zrušiť,“ hovorí obchodný riaditeľ otvorenej bankovej platformy Yapily Iain McDougall.

Podľa neho ide o zásadný krok vpred pre bankové odvetvie a z dlhodobého hľadiska pomôže podnietiť prijatie otvoreného bankovníctva. „Teraz je na bankách, regulačných orgánoch a poskytovateľoch otvoreného bankovníctva, aby pomohli podnikom efektívne implementovať zmeny,“ vysvetľuje. 

Riaditeľ platformy tiež zdôraznil potrebu vysvetliť štart a potrebu novinky koncovým používateľom mobilných bankových aplikácií. 

Čo sa mení od 1. októbra 2022?

Klient banky, ktorý používa webovú alebo mobilnú aplikáciu zhromažďujúcu údaje o jednom či viacerých bankových účtoch, platbách či platobných kartách (mimo štandardného prístupu k internetbankingu svojej banky), musí poskytovateľovi tejto služby vyjadriť svoj súhlas. Súhlas vydáva s poskytnutím informácií o platobných účtoch, ktorých je majiteľom, alebo ku ktorým má takzvané elektronické dispozičné oprávnenie. Oprávnená osoba vyjadrí svoj súhlas zadaním autorizačných prvkov v prostredí elektronického bankovníctva banky. Súhlas je platný nasledujúcich 90 dní, a potom je potrebné ho zopakovať.

logo
Prečítajte si tiež:
9.12.2023 Redakcia FinReport

Pozor na veľký počet finančných podvodov, najmä prostredníctvom autorizovaných platieb

Regulačný úrad finančného trhu v Spojenom kráľovstve Financial Conduct Authority (FCA), a nielen on, varuje pred narastajúcimi finančnými ...

8.12.2023 Redakcia FinReport

Každý siedmy Slovák sa pred Vianocami plánuje zadlžiť

Vianočné sviatky sú silným lákadlom pre zvýšenie osobných výdavkov, často aj nad rámec vlastných finančných možností. Tento rok sa ...

8.12.2023 Redakcia FinReport

Poslanci schválili daňový bonus pre ľudí, ktorí nevládzu splácať hypotéky

Parlament v zrýchlenom legislatívnom konaní schválil pomoc ľuďom, ktorí v tomto roku nezvládajú uhrádzať zvýšené splátky svojich ...

8.12.2023 Miloslava Némová

Prvá univerzita ruší bakalárske práce, dôvodom je umelá inteligencia. Pridajú sa ďalšie?

Zatiaľ jedna vysoká škola v Českej republike pristúpila k zrušeniu bakalárskych prác. Dôvodom tohto rozhodnutia je, že študenti často ...

8.12.2023 Redakcia FinReport

Zlacňovanie benzínu sa spomaľuje, u nafty sa úplne zastavilo

Pohonné látky na Slovensku počas uplynulých týždňov zlacňovali. V tom poslednom sa však situácia začala postupne meniť, znižovanie cien ...

8.12.2023 Roland Régely

Štyri banky od nového roka zvyšujú ceny za niektoré svoje služby

Slovenské banky zvyknú na prelome rokov meniť výšku poplatkov a nevyhneme sa tomu ani teraz. Už dnes je isté, že od 1. januára 2024 zmenia ...

4.12.2023 Redakcia FinReport

Bitcoin pokoril hranicu 40-tisíc dolárov za token a jeho cena stále stúpa

Predpokladané znižovanie kľúčových úrokových sadzieb v blízkej budúcnosti ako aj už ohlásené schválenie prvých bitcoinových ETF ...

3.12.2023 Redakcia FinReport

HSBC je prvou bankou na svete, ktorá ponúka tokenizované zlato

Britská spoločnosť HSBC poskytujúca bankové a finančné služby vyvinula platformu, ktorá využíva technológiu distribuovanej účtovnej ...

1.12.2023 Robert Juriš

Žalobám čelí nielen kryptoburza Binance, ale už aj jej marketingová tvár Cristiano Ronaldo

Kauza kryptomenovej burzy Binance, ktorá čelí obžalobe z prania špinavých peňazí a nepovoleného predaja cenných papierov, naberá nový ...

29.11.2023 Redakcia FinReport

Tri najväčšie kryptoburzy na svete čelia žalobám za vážne porušovanie zákonov

Americká komisia pre cenné papiere a burzu (SEC) podala žalobu na kryptomenovú burzu Kraken. Obvinila ju z toho, že pri obchodovaní s ...

25.11.2023 Redakcia FinReport

Hodnota decentralizovaných financií sa medziročne znížila o tretinu na menej ako 40 miliárd dolárov

Celková hodnota zamknutá decentralizovaných financií klesá. Za posledný rok sa znížila o 28 %, keď spadla na aktuálnu úroveň 38,5 ...

23.11.2023 Martin Jamnický

Analýza: Banky sa boja o svoju budúcnosť, preto nakupujú podiely vo fintech spoločnostiach

Takmer polovica všetkých bánk na svete sa snaží kúpiť väčšinové podiely vo firmách zaoberajúcich sa finančnými technológiami. ...

21.11.2023 Redakcia FinReport

Skupina G7 odsúhlasila kódex pre využívanie pokročilej umelej inteligencie

Skupina siedmich priemyselných krajín združenia G7 odsúhlasila kódex správania sa pre spoločnosti vyvíjajúce pokročilé systémy umelej ...

12.11.2023 Redakcia FinReport

Spoločnosť EPI, konkurent Visa a Mastercard, vyvíja digitálnu peňaženku wero

Spoločnosť European Payments Initiative (EPI), ktorá bola pôvodne založená s cieľom vybudovať konkurenta spoločnostiam Mastercard a Visa v ...

11.11.2023 Redakcia FinReport

Prieskum: Sedem z desiatich Slovákov platí prostredníctvom smartfónu

Pohodlie domova a nákupy na internete. To je kombinácia, ktorú v posledných rokoch volí čoraz viac ľudí. Online nakupuje 9 z 10 Slovákov, ...

9.11.2023 Redakcia FinReport

Cena bitcoinu vyletela už na 37-tisíc dolárov za token

Cena bitcoinu dosiahla svoje tohtoročné maximum, keď sa priblížila k úrovni 37-tisíc dolárov za token. Len za posledných 24-hodín sa ...

9.11.2023 Redakcia FinReport

Kryptomenová známka nepatrí na list, ale do digitálnej peňaženky

Hoci záujem investorov o NFT (Non-fungible tokens) postupne ochabuje, stále sa ešte objavujú nové a nové aktivity smerujúce k pozdvihnutiu ...

8.11.2023 Redakcia FinReport

Revolut: Medzi finančnými podvodmi dominujú autorizované scamy

Fintech banka Revolut s viac ako 35 miliónmi zákazníkov po celom svete významne rozšírila počet zamestnancov v oblasti boja proti finančnej ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay