Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Prieskum Mastercard: Slováci majú radi e-shopy, v roku 2020 v nich utratili o polovicu viac ako predvlani

Redakcia FinReport FinTech Poslať

Nákupy na internete sú čoraz populárnejšie. Vyplýva to zo štúdie Mastercard iResearch, podľa ktorej až 91 % Slovákov aspoň niekedy nakupuje na internete. Výsledkom je, že vlani u nás stúpol objem tohto typu nákupov medziročne o 47 %. Obchodom s potravinami či športovými potrebami tržby narástli dokonca o viac ako dvojnásobok.

karty

Foto: Shutterstock

Všeobecne tiež rastie dôvera v bezpečnosť platieb kartou na internete. Nedôveruje im len 15 % opýtaných.

Jednoducho, rýchlo a bezpečne

„Robíme všetko pre to, aby nákupy na internete boli čo najbezpečnejšie a používateľsky najprívetivejšie. Je to dôležité najmä v čase, keď je obmedzená možnosť nakupovať iným, tradičnejším spôsobom. Pre takmer polovicu zákazníkov je dôležité, aby boli platby rýchle a čo najjednoduchšie. Pri pravidelných nákupoch si tak zákazníci môžu napríklad bezpečne uložiť svoje údaje u obchodníka, čo zrýchli celý proces platby,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku Michal Čarný.

O možnosti uložiť si bezpečne svoje dáta u predajcu vedelo až 73 % respondentov prieskumu. Využilo ju zatiaľ 33 % opýtaných, a to najmä pri streamovacích službách. Až 31 % si svoje dáta u internetových obchodníkov neukladá. Je to jeden zo spôsobov, ako si ich chránia pred prípadným zneužitím. Ďalších 41 % (v roku 2019 iba 25 %) respondentov uviedlo, že nakupujú iba u overených predajcov.

Najčastejším spôsobom platenia pri nákupoch na internete bola v minulom roku platba kartou (57 %). Naproti tomu platba v hotovosti na dobierku klesla v porovnaní s predchádzajúcim rokom o plných 21 percentuálnych bodov a využila ju len viac ako tretina zákazníkov. Kartou na dobierku platilo vlani 25 % spotrebiteľov, čo predstavuje medziročný nárast o 16 percentuálnych bodov.

Positive

Partner témy

 

Kreditnú kartu pri platbe na internete využilo 66 % z tých, ktorí ju mali k dispozícii. Čím ďalej, tým viac ľudí tak využíva kreditnú kartu na zvýšenie ochrany nákupov na internete najmä preto, aby platba nebola priamo spojená s ich bežným účtom.

Toto sa nám pri nakupovaní na internete nepáči

Čo odrádza spotrebiteľov od ešte intenzívnejšieho nakupovania na internete? Vzhľadom na to, že rýchlosť, jednoduchosť a bezpečnosť nákupu sú priorita, vypisovanie údajov platobnej karty nespĺňa podmienku hneď v prvom bode. Práve to označilo za otravné 25 % respondentov.

Ďalších 25 % k internetovým platbám nemá dôveru, 12 % opýtaných nevyhovuje, že ich dáta majú okrem banky uložené aj predajcovia a 10 % považuje celý proces za príliš zdĺhavý. Viac ako tretine držiteľov kariet príde zbytočné opätovne overovať platby pri pravidelných nákupoch a 42 % opýtaných by neoverovalo nákupy v hodnote do 20 eur.

Presne 7 % z opýtaných ľudí, ktorí nakupujú u internetových predajcov, však cez internet neplatí. Najčastejším dôvodom je strach zo zneužitia osobných dát či krádeže účtu, prípadne nedôvera v samotný nákup, a tak radšej zaplatia až po prevzatí objednaného tovaru. Na druhej strane až 33 % opýtaných na internetových nákupoch nevadí vôbec nič.

logo
Prečítajte si tiež:
19.6.2024 Redakcia FinReport

JARNÁ ITAPA 2024: Digitalizácia štátu v Estónsku odstránila napríklad aj korupciu

Pred Slovenskom stojí množstvo dôležitých a náročných úloh. Napríklad ako poskytovať dostupnejšie verejné služby v jednotlivých ...

19.6.2024 Robert Juriš

Tomáš Drucker: Študenti zo Slovenska odchádzajú, odborníci neprichádzajú

Slovensko v roku 2024 kleslo v rebríčku svetových ekonomík z pohľadu konkurencieschopnosti na 59. miesto zo 67 hodnotených krajín. V rámci ...

18.6.2024 Klaudia Lászlóová

Chcení – nechcení Slováci v Rakúsku držia spolu a pomáhajú si

Časy, keď sa Slováci z Bratislavy sťahovali do rakúskeho pohraničia preto, lebo tam boli nehnuteľnosti lacnejšie u nás, sú nenávratne ...

18.6.2024 Redakcia FinReport

Mastercard chce poslať tradičné opisovanie čísla karty do zabudnutia

Spoločnosť Mastercard zverejnila svoju víziu stopercentnej tokenizácie online elektronického obchodu v Európe do konca aktuálnej dekády, teda ...

18.6.2024 Redakcia FinReport

Na Slovensko mieri litovská digitálna banka myTU

Na slovenský finančný trh vstupuje nová digitálna banka. Má licenciu Litovskej centrálnej banky a nazýva sa jednoducho myTU. Banka sa už ...

18.6.2024 Redakcia FinReport

Rekordné čísla spoločnosti Nvdidia: Päťročná návratnosť akcií stúpla na 2 855 %

Cena akcií spoločnosti Nvidia pôsobiacej v oblasti čipov a umelej inteligencie od začiatku tohto roka prudko vzrástla. Investorom do jej akcií ...

17.6.2024 Martin Jamnický

Agentúra Moody´s: Hodnotenie Slovenska zostáva vysoké, no s negatívnym výhľadom

Aj tretia veľká ratingová agentúra ponechala, a teda neznížila Slovensku pôvodné hodnotenie. Po S&P a Fitch Rating aj Moody´s potvrdila ...

17.6.2024 Roland Régely

Na výšku úrokových sadzieb hypoték majú vplyv aj rozhodnutia slovenských politikov

Dopyt po nových hypotékach síce v prvom kvartáli tohto roka klesol na najnižšiu úroveň za posledných päť rokov, banky však zostávajú ...

16.6.2024 Redakcia FinReport

Počet kryptomenových bankomatov rastie, na celom svete ich je takmer 40-tisíc

Kryptomenám sa darí, a tak stúpa aj počet kryptomenových bankomatov. Úspešné obdobie však trvá len približne 10 posledných mesiacov, ...

15.6.2024 Redakcia FinReport

Najviac držiteľov kryptomien je medzi Indami, najvyššie výnosy však dosahujú Američania

Počet Američanov, ktorí prijímajú kryptomeny, stále rastie. V tomto roku ho podporuje nielen intenzívny záujem o nové technológie, ale aj ...

14.6.2024 Redakcia FinReport

mBank prináša karty z recyklovaného plastu určené aj pre zrakovo hendikepovaných klientov

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že všetky platobné karty na trhu sú rovnaké. Formátom aj materiálom. Jediným zásadným na prvý pohľad ...

9.6.2024 Redakcia FinReport

Visa používa generatívnu umelú inteligenciu na potláčanie útokov „hrubou silou“

Kartová spoločnosť Visa predstavila generatívny nástroj umelej inteligencie na priraďovanie skóre rizika v reálnom čase transakciám v snahe ...

8.6.2024 Redakcia FinReport

Dve z troch finančných spoločností zažili vlani ransomvérový útok

Hoci celosvetový počet ransomvérových útokov vlani klesol o viac ako tretinu (o 36 %), finančné spoločnosti stále vnímajú hrozbu tohto ...

4.6.2024 Redakcia FinReport

mBank, ako prvá banka na Slovensku, prináša platenie prsteňom

Inovatívne spôsoby platenia posúvajú svoje hranice. Digitálna banka mBank sa spojila s Mastercard a Niceboy, a ako prvá na Slovensku uviedla na ...

3.6.2024 Redakcia FinReport

Nvidia stále rastie, už predbehla Apple a doháňa Microsoft

Spoločnosť Nvidia je fenomén, ktorý neprestáva udivovať. Keď tento americký výrobca čipov vlani v indexe S&P 500 skončil ako najsilnejší ...

2.6.2024 Redakcia FinReport

Výskumníci blockchainu používajú umelú inteligenciu na odhaľovanie podvodov v bitcoinoch

Umelá inteligencia je fenomén, ktorý vyvoláva veľké očakávania, no zároveň spôsobuje aj intenzívne obavy. Pri správnom využití však ...

1.6.2024 Redakcia FinReport

Brazílska digitálna banka Nubank prekročila hranicu 100 miliónov klientov

Brazílska neobanka Nubank má za sebou mimoriadne úspešné obdobie. Počas minulého roku dokázala vygenerovať tržby na úrovni 8 miliárd ...

31.5.2024 Redakcia FinReport

Mastercard spúšťa Európske centrum kybernetickej odolnosti

V rámci svojej európskej centrály spoločnosť Mastercard spustila prevádzku Európskeho centra kybernetickej odolnosti (European Cyber ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay