Prieskum: Až dve tretiny Slovákov uprednostňujú digitálne platby
Dve tretiny (63 %) slovenských spotrebiteľov využíva pri nákupoch platbu kartou. Štvrtina (25 %) respondentov prieskumu, ktorí často platia hotovosťou, tvrdí, že hlavným dôvodom využívania hotovosti je nedostupnosť digitálnych platieb v obchode alebo v mieste poskytovania služieb. Digitálne platby dominujú ako preferovaná platobná metóda v kamenných aj online obchodoch, pričom viac ako polovica opýtaných zaplatila za svoj posledný nákup v kamennej predajni platobnou kartou, smartfónom, prostredníctvom smarthodiniek alebo iného zariadenia.
Foto: Shutterstock
Forma platieb sa nám mení pred očami
Najnovšia medzinárodná štúdia „Vzťah k platobným metódam“, ktorú si nechala vypracovať spoločnosť EVO Group, zahŕňa výsledky z viacerých vyspelých aj menej ekonomicky rozvinutých krajín. Nechýba medzi nimi ani Slovenská republika.
„V marci 2022 sme uskutočnili prieskum, do ktorého sa zapojilo už 14 krajín, a to nielen v Európe. Vďaka výsledkom prieskumu máme možnosť sledovať, ako sa preferovaná forma platieb mení priamo pred našimi očami. Tak, ako bola kedysi priama výmena tovaru nahradená univerzálnejšími mincami a neskôr papierovými peniazmi, tie teraz ustupujú ešte pohodlnejším a bezpečnejším digitálnym platbám. Je zrejmé, že digitálne platby sa stali dôležitou súčasťou rozvoja ekonomiky a digitálnej spoločnosti,“ hovorí prezidentka rady eService Joanna Seklecka.
Digitalizácia robí obchody prístupnejšími
Výsledky štúdie ukazujú, že prevádzky s možnosťou digitálnych platieb Slováci vnímajú jednoznačne pozitívne. Až 82 % respondentov ich vďaka tomu považuje za moderné a 77 % ich preto vníma ako zamerané na zákazníka. Na Slovensku však stále existuje priestor pre ďalší rozvoj digitálnych platieb.
Na otázku, či niekedy chceli, ale nemohli platiť platobnou kartou, 39 % Slovákov uviedlo, že sa im to stalo vtedy, keď obchod platbu kartou neumožňoval. Prieskum naznačuje, že digitálne platby nie sú možné najmä pri platbách za remeselné a stavebné služby a v prípade domácich opráv (43 %) či na tradičných trhoviskách (42 %). Slováci digitálne nemôžu platiť ani v kaderníctvach, u holičov, v kozmetických salónoch, u doktora, zubára či fyzioterapeuta, alebo pri využívaní taxi služieb. Tento typ problémov sa na Slovensku objavuje častejšie ako v iných krajinách.
„Naša ekonomika a prosperita stoja na malých a stredných podnikateľoch. Aby obstáli a dokázali prosperovať v podmienkach globalizovanej digitálnej ekonomiky, musia zákazníkom ponúknuť typ platby, ktorý uprednostňujú. Aby sa vedeli zorientovať v rýchlo sa meniacom prostredí, malí a strední podnikatelia potrebujú odbornú podporu a poznať riešenia, ktoré im pomôžu zaviesť digitálne platby tak, aby rýchlo, pohodlne a bezpečne naplnili potreby svojich zákazníkov,” konštatuje Country Lead Visa pre Slovensko Ľubica Gubová.
Ako Slováci narábajú s peniazmi
Zistenia zo štúdie ukazujú, že peniaze pre Slovákov znamenajú nezávislosť a slobodu výberu, a ľudia ich vnímajú ako prostriedok na zariadenie si pohodlného života. Prieskum v našej krajine taktiež potvrdil trend obľúbenosti digitálneho bankovníctva.
Slováci banky kontaktujú najradšej na diaľku – tri štvrtiny (74 %) respondentov využíva internetbanking každý mesiac aspoň 2- až 3-krát a 47 % slovenských spotrebiteľov rovnako často využíva mobilné bankovníctvo. Bankové služby vnímajú ako spôsob riadenia svojich peňazí. Slováci si svoje výdavky kontrolujú a plánujú, pričom sa riadia jednoduchým princípom nemíňať impulzívne.
Pre lepšie porozumenie vzťahu Slovákov k peniazom, a ako sa tento vzťah môže meniť, rozdelili autori prieskumu respondentov do šiestich kategórií:
- Skeptickí – neradi investujú a neradi sa peniazmi zaoberajú, nedôverujú inštitúciám a peniaze si najradšej uschovávajú doma.
- Ekonomickí – dôkladne plánujú svoje výdavky. Stáva sa, že všetky zarobené peniaze takmer okamžite minú. Majú obmedzený rozpočet a ich prioritou je prežitie.
- Majetní – kontrolujú svoje peniaze a výdavky, ale peniaze sú pre nich len prostriedkom na dosiahnutie cieľa. Peniaze majú, ale nemusia sa o ne báť, alebo o nich stále rozmýšľať.
- Králi – hotovosť rýchlo míňajú bez rozmyslu na to, čo chcú – napokon, sú to králi.
- Rojkovia – radi by mali veľa peňazí, ale zatiaľ ich príliš veľa nemajú. Peniaze nespravujú veľmi svedomito.
- Optimálni – vedome svoje peniaze spravujú. Využívajú špeciálne akcie, plánujú svoje výdavky a kapitál investujú. Vážia si slobodu voľby, a preto neodmietajú žiadnu platobnú metódu.
Najväčšiu skupinu na Slovensku tvoria „skeptici“ (25 %). Míňanie peňazí im nespôsobuje radosť – snažia sa peniaze nemíňať rýchlo. Nie sú presvedčení o tom, že bankové služby stojí za to využívať. Druhá najrozšírenejšia skupina ľudí na Slovensku sú „optimálni“ (20 %), zatiaľ čo do skupiny „ekonomickí“ patrí najmenej respondentov (9 %).
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi
- 2.Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur
- 5.UNICEF a detskí lekári adaptovali slovenskú verziu aplikácie Bebbo pre rodičov detí do 6 rokov