Prieskum: Až dve tretiny Slovákov uprednostňujú digitálne platby
Dve tretiny (63 %) slovenských spotrebiteľov využíva pri nákupoch platbu kartou. Štvrtina (25 %) respondentov prieskumu, ktorí často platia hotovosťou, tvrdí, že hlavným dôvodom využívania hotovosti je nedostupnosť digitálnych platieb v obchode alebo v mieste poskytovania služieb. Digitálne platby dominujú ako preferovaná platobná metóda v kamenných aj online obchodoch, pričom viac ako polovica opýtaných zaplatila za svoj posledný nákup v kamennej predajni platobnou kartou, smartfónom, prostredníctvom smarthodiniek alebo iného zariadenia.

Foto: Shutterstock
Forma platieb sa nám mení pred očami
Najnovšia medzinárodná štúdia „Vzťah k platobným metódam“, ktorú si nechala vypracovať spoločnosť EVO Group, zahŕňa výsledky z viacerých vyspelých aj menej ekonomicky rozvinutých krajín. Nechýba medzi nimi ani Slovenská republika.
„V marci 2022 sme uskutočnili prieskum, do ktorého sa zapojilo už 14 krajín, a to nielen v Európe. Vďaka výsledkom prieskumu máme možnosť sledovať, ako sa preferovaná forma platieb mení priamo pred našimi očami. Tak, ako bola kedysi priama výmena tovaru nahradená univerzálnejšími mincami a neskôr papierovými peniazmi, tie teraz ustupujú ešte pohodlnejším a bezpečnejším digitálnym platbám. Je zrejmé, že digitálne platby sa stali dôležitou súčasťou rozvoja ekonomiky a digitálnej spoločnosti,“ hovorí prezidentka rady eService Joanna Seklecka.
Digitalizácia robí obchody prístupnejšími
Výsledky štúdie ukazujú, že prevádzky s možnosťou digitálnych platieb Slováci vnímajú jednoznačne pozitívne. Až 82 % respondentov ich vďaka tomu považuje za moderné a 77 % ich preto vníma ako zamerané na zákazníka. Na Slovensku však stále existuje priestor pre ďalší rozvoj digitálnych platieb.
Na otázku, či niekedy chceli, ale nemohli platiť platobnou kartou, 39 % Slovákov uviedlo, že sa im to stalo vtedy, keď obchod platbu kartou neumožňoval. Prieskum naznačuje, že digitálne platby nie sú možné najmä pri platbách za remeselné a stavebné služby a v prípade domácich opráv (43 %) či na tradičných trhoviskách (42 %). Slováci digitálne nemôžu platiť ani v kaderníctvach, u holičov, v kozmetických salónoch, u doktora, zubára či fyzioterapeuta, alebo pri využívaní taxi služieb. Tento typ problémov sa na Slovensku objavuje častejšie ako v iných krajinách.
Partner témy
„Naša ekonomika a prosperita stoja na malých a stredných podnikateľoch. Aby obstáli a dokázali prosperovať v podmienkach globalizovanej digitálnej ekonomiky, musia zákazníkom ponúknuť typ platby, ktorý uprednostňujú. Aby sa vedeli zorientovať v rýchlo sa meniacom prostredí, malí a strední podnikatelia potrebujú odbornú podporu a poznať riešenia, ktoré im pomôžu zaviesť digitálne platby tak, aby rýchlo, pohodlne a bezpečne naplnili potreby svojich zákazníkov,” konštatuje Country Lead Visa pre Slovensko Ľubica Gubová.
Ako Slováci narábajú s peniazmi
Zistenia zo štúdie ukazujú, že peniaze pre Slovákov znamenajú nezávislosť a slobodu výberu, a ľudia ich vnímajú ako prostriedok na zariadenie si pohodlného života. Prieskum v našej krajine taktiež potvrdil trend obľúbenosti digitálneho bankovníctva.
Slováci banky kontaktujú najradšej na diaľku – tri štvrtiny (74 %) respondentov využíva internetbanking každý mesiac aspoň 2- až 3-krát a 47 % slovenských spotrebiteľov rovnako často využíva mobilné bankovníctvo. Bankové služby vnímajú ako spôsob riadenia svojich peňazí. Slováci si svoje výdavky kontrolujú a plánujú, pričom sa riadia jednoduchým princípom nemíňať impulzívne.
Pre lepšie porozumenie vzťahu Slovákov k peniazom, a ako sa tento vzťah môže meniť, rozdelili autori prieskumu respondentov do šiestich kategórií:
- Skeptickí – neradi investujú a neradi sa peniazmi zaoberajú, nedôverujú inštitúciám a peniaze si najradšej uschovávajú doma.
- Ekonomickí – dôkladne plánujú svoje výdavky. Stáva sa, že všetky zarobené peniaze takmer okamžite minú. Majú obmedzený rozpočet a ich prioritou je prežitie.
- Majetní – kontrolujú svoje peniaze a výdavky, ale peniaze sú pre nich len prostriedkom na dosiahnutie cieľa. Peniaze majú, ale nemusia sa o ne báť, alebo o nich stále rozmýšľať.
- Králi – hotovosť rýchlo míňajú bez rozmyslu na to, čo chcú – napokon, sú to králi.
- Rojkovia – radi by mali veľa peňazí, ale zatiaľ ich príliš veľa nemajú. Peniaze nespravujú veľmi svedomito.
- Optimálni – vedome svoje peniaze spravujú. Využívajú špeciálne akcie, plánujú svoje výdavky a kapitál investujú. Vážia si slobodu voľby, a preto neodmietajú žiadnu platobnú metódu.
Najväčšiu skupinu na Slovensku tvoria „skeptici“ (25 %). Míňanie peňazí im nespôsobuje radosť – snažia sa peniaze nemíňať rýchlo. Nie sú presvedčení o tom, že bankové služby stojí za to využívať. Druhá najrozšírenejšia skupina ľudí na Slovensku sú „optimálni“ (20 %), zatiaľ čo do skupiny „ekonomickí“ patrí najmenej respondentov (9 %).
Kľúčové slová
Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Vojna na Ukrajine

Podujatia

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





- 1.Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov
- 2.Ukrajina mala zastaviť dodávky ropy cez ropovod Družba, Rusi jej nezaplatili za tranzit
- 3.Slováci potrebujú na kúpu nového bytu s rozlohou 70 metrov štvorcových až 13 hrubých ročných miezd
- 4.Čína systematicky zvyšuje svoj vplyv v Afrike. Západ je znepokojený
- 5.Na zmenu zdravotnej poisťovne zostávajú necelé dva mesiace. Čo všetko pri tom musíme mať na pamäti?