Hľadaj

Pre e-shopy je kľúčový výber správnej platobnej brány. Rozhoduje o rýchlosti transakcií

Magdaléna Švančarková FinTech Poslať

Zákazníci dnes nakupujú online takmer všetko, dokonca aj potraviny, čo by ešte pred rokom mohlo znieť ako science fiction. Oceňujú rýchlosť, prehľadnosť, bezpečnosť, ale aj jednoduchosť v platbách za nákup. Vyhráva ten e-shop, ktorý je najlepšie pripravený. Na toto všetko potrebujú e-shopy platobné brány, ktoré spracujú platby a prevedú peniaze na to správne miesto, teda od zákazníkov k obchodníkom.

e-shopy

Foto: Shutterstock

Rýchlosť pripísania platby od zákazníka na účet e-shopu je to, čo rozhoduje pri výbere platobnej brány. Môže to byť v priebehu jedného dňa, niekoľkých hodín alebo v priebehu pár sekúnd.

Platobné brány fintechových spoločností

Na trhu existuje viacero známych aj menej známych platobných brán. Jednou z najpoužívanejších na svete je PayPal, ktorá dokonca ponúka ochranu, ak tovar nedorazí na miesto určenia, alebo nezodpovedá objednávke. Zákazník môže dostať naspäť celú sumu alebo jej časť.

Ďalšie známe platobné brány sú napríklad GoPay (ponúka viac ako 55 platobných metód a prijíma 9 mien), Besteron (platobné tlačidlá sa môžu pridať do elektronickej faktúry, ale nie je dostupná mobilná platba), česká ComGate (QR platby pre zrýchlené bankové prevody, nie je však možnosť mobilnej brány využívanej na úhradu nižších súm), ThePay (možnosť poslať odkaz na platbu mailom, ani tu nie je možnosž mobilnej brány) či TrustPay (platba bankovým prevodom, platobný link cez mail).

Majú ich aj banky. No pre ich používanie musíte mať v danej banke zriadený účet. Pre e-shop je to komplikácia, keďže každý zákazník má účet v inej banke, musia preto využívať platobné brány viacerých bánk.

Viac možností na trhu pre bankové aj nebankové subjekty

Bankový biznis je v súčasnosti zaujímavý pre rôzne fintech spoločnosti aj nebankové subjekty. Ich vstup na trh umožňuje takzvaná Európska smernica o platobných službách PSD2, ktorá vstúpila do platnosti začiatkom tohto roka.

Zmyslom a účelom smernice je otvorenie bankového finančného trhu pre tretie strany a poskytnúť im prístup do účtov klientov cez aplikačné rozhrania. Cieľom je teda aj pestrejšia ponuka služieb. PSD2 je v podstate revidovaná pôvodná smernica o platobných službách, a to tak, aby sa zabezpečila silnejšia ochrana spotrebiteľa, posilnilo sa konkurenčné prostredie na trhu platobných služieb a zaviedli sa inovácie.

Positive

Partner témy

 

Do bankového biznisu vstúpili zatiaľ tri nebankové subjekty

Licenciu PSD2 získali na našom trhu tri spoločnosti, a to Payout, Ultima Payments a Finax. V rámci licenčného konania sú aktuálne ďalší žiadatelia. Získať licenciu znamená v praxi aj to, že všetky spoločnosti, ktoré ju dostanú, sú povinné dodržiavať pravidlá obozretného podnikania a dohliada na ne Národná banka Slovenska. „Tieto pravidlá sú zamerané najmä na zabezpečenie stability licencovaných subjektov a ochranu spotrebiteľa,“ vysvetľuje hovorca NBS Peter Majer.

Fintechové spoločnosti dnes už dokážu „nahradiť“ aj banku. Okrem platobnej brány poskytujú viac riešení pre firmy. Tie potrebujú riešenie na efektívne uhrádzanie záväzkov voči partnerom, dodávateľom, zamestnancom. Manuálne procesy sa vždy spájajú s vyššou mierou chybovosti a neefektívnosťou.

Napríklad spoločnosť Payout dáva firmám k dispozícii účet, ktorý automaticky ovládajú priamo zo svojho interného systému. „Nepretržitý prístup k platobnej infraštruktúre v reálnom čase je kľúčom k budovaniu každej úspešnej spoločnosti,“ reaguje obchodná riaditeľka spoločnosti Martina Hanusová.

E-shop bez online platby zákazníka zvyčajne odradí

Payout pokrýva všetky platobné metódy – platby kartou, bankové tlačidlá všetkých slovenských bánk, bankové prevody a platby cez QR kód, Apple Pay a Google Play. A výhodou je aj jeho prepojenie na účtovné systémy, automatická kontrola súladu platieb a klientská podpora.

Platobná brána je dnes nevyhnutnosťou. Zákazník chce mať možnosť voľby, zvoliť si platobnú metódu, ktorú preferuje a pozná,“ vysvetľuje M. Hanusová a dopĺňa, že vďaka online platbám sa zvyšuje počet dokončených objednávok. „Viac ako 10 % zákazníkov nedokončí nákupný proces, ak im e-shop neponúka možnosť platby online,“ dodáva.

Prečo už nie na dobierku?

V minulosti najčastejšie využívaná forma platby na dobierku je už zastaraná a využíva sa čoraz menej. Dobierka je nevýhodná z viacerých uhlov pohľadu. Obchodník nemá tovar, nemá peniaze od zákazníka a nemá ani istotu, že zákazník tovar prevezme. Navyše manipulácia s hotovosťou je v súčasnosti aj zdravotným rizikom pri preberaní dobierky.

logo
Prečítajte si tiež:
1.12.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosti sa pripravujú na nárast rizík, pomoc hľadajú u umelej inteligencie

Podľa novej správy spoločnosti KPMG Future of Risk je riadenie rizík vo firmách čoraz zložitejšie a náročnejšie. Príčinou je zvyšovanie ...

1.12.2024 Redakcia FinReport

Ženy na Slovensku napriek nižším príjmom investujú viac ako Češky

Hoci slovenské ženy zarábajú na rovnakej pozícii menej než muži, v odkladaní si peňazí na budúcnosť za nimi výrazne nezaostávajú. ...

30.11.2024 Redakcia FinReport

Firmy zápasia s nárastom insolvencií a oneskoreným platením faktúr

Slovenské firmy čaká náročný záver roku. Hlavný exportný partner – Nemecko doteraz nenaštartovalo ekonomiku a dopyt z jeho strany preto ...

30.11.2024 Redakcia FinReport

Podiel bitcoinu na svetovom trhu s kryptomenami predstavuje až 60 %

Napriek výrazným cenovým výkyvom, ktoré poznamenali obchodovanie s kryptomenami, sa trhová kapitalizácia bitcoinu zvýšila o takmer pol ...

29.11.2024 Martin Jamnický

Black Friday: Aké sú najčastejšie finty podvodníkov

Za jediný novembrový deň minieme na internete o tretinu viac peňazí ako v iný priemerný deň v priebehu roka. Počet kyberpodvodov z roka na ...

29.11.2024 Robert Juriš

Ceny nehnuteľností rastú, medziročne sa zvýšili o 6 %

Po období poklesu cien bytov a rodinných domov na Slovensku nastalo zdražovanie, keď ceny už druhý štvrťrok po sebe stúpajú. Počas ...

29.11.2024 Redakcia FinReport

Ocenenie FinReport 2024: Najlepšie poistné produkty na slovenskom trhu

Čitatelia FinReportu opäť rozhodli. Opýtali sme sa vás na vaše osobné skúsenosti s jednotlivými poistnými produktmi, ktoré sú dostupné ...

28.11.2024 Redakcia FinReport

Európska komisia prijala nariadenie zvyšujúce odolnosť proti kyberútokom

Európska únia prijala nariadenie o kybernetickej odolnosti Cyber Resilience Act (CRA). Autori si od nariadenia sľubujú vyššiu mieru ...

26.11.2024 Martin Jamnický

Swift chce zabezpečiť bezpečnosť prevodov peňazí s pomocou umelej inteligencie

Medzinárodný platobný systém Swift intenzívne pracuje na zvýšení bezpečnosti finančných transakcií „prúdiacich“ nielen medzi ...

25.11.2024 Mário Špilberger

Platenie kódom Blik: Bezpečné a jednoduché, ale málo rozšírené

Rôznorodý svet platenia na internete je čoraz pestrejší. Najnovšie je prostredníctvom mobilného bankovníctva možné platiť aj kódom. ...

24.11.2024 Redakcia FinReport

Z 10-tisíc kryptomien len 336 má hodnotu vyššiu ako 1 dolár

Aktuálne sa v rámci celého kryptotrhu vyskytuje a používa presne 9 861 rôznych kryptomenových tokenov. Najvyššiu hodnotu aj podiel na trhu ...

21.11.2024 Redakcia FinReport

Bitcoin stanovil nový rekord, keď prekonal hranicu 98-tisíc dolárov za token

Prezidentské voľby v USA majú okrem Donalda Trumpa viacero ďalších víťazov, medzi ktorými dominuje napríklad aj najhodnotnejšia kryptomena ...

21.11.2024 Redakcia FinReport

Digitálna fintech banka Revolut už má 50 miliónov zákazníkov

Fintech banka Revolut dosiahla hranicu 50 miliónov zákazníkov na celom svete. Jej cieľom je počet klientov zdvojnásobiť a priniesť viaceré ...

19.11.2024 Martin Jamnický

Pri platení na internete čoraz viac ľudí využíva digitálne peňaženky a metódu Click to Pay

Nakupovanie na internete je pre slovenských zákazníkov bežnou súčasťou ich každodenného života. Z e-shopov si tovar objednáva 92 % ľudí, ...

18.11.2024 Martin Jamnický

Prieskum: IT odborníci v budúcom roku očakávajú nárast kyberútokov

IT experti slovenských firiem sa zhodujú na tom, že riziko kybernetických útokov zostáva vysoké a zrejme ďalej porastie. Pripisujú to z ...

17.11.2024 Redakcia FinReport

Sieť Swift chce umožniť prístup komerčným bankám k digitálnym aktívam

Spoločnosť Swift (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) na prahu tohtoročného leta vykonala a vyhodnotila rozsiahle ...

12.11.2024 Redakcia FinReport

Medvedí trh tlačí počet ľudí investujúcich do kryptomien k miliarde

Globálny kryptotrh zažil v tomto roku výrazné zmeny. Najprv intenzívne rástol a opakovane dosiahol rekordné hodnoty, aby v druhom polroku ...

11.11.2024 Redakcia FinReport

mBank prichádza s platobným náramkom pre deti od 8 rokov

Digitálna banka mBank v rozpätí niekoľkých týždňov uviedla na trh hneď niekoľko platobných inovácií. Najprv to boli platobné prstene, ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay