Pre e-shopy je kľúčový výber správnej platobnej brány. Rozhoduje o rýchlosti transakcií
Zákazníci dnes nakupujú online takmer všetko, dokonca aj potraviny, čo by ešte pred rokom mohlo znieť ako science fiction. Oceňujú rýchlosť, prehľadnosť, bezpečnosť, ale aj jednoduchosť v platbách za nákup. Vyhráva ten e-shop, ktorý je najlepšie pripravený. Na toto všetko potrebujú e-shopy platobné brány, ktoré spracujú platby a prevedú peniaze na to správne miesto, teda od zákazníkov k obchodníkom.
Foto: Shutterstock
Rýchlosť pripísania platby od zákazníka na účet e-shopu je to, čo rozhoduje pri výbere platobnej brány. Môže to byť v priebehu jedného dňa, niekoľkých hodín alebo v priebehu pár sekúnd.
Platobné brány fintechových spoločností
Na trhu existuje viacero známych aj menej známych platobných brán. Jednou z najpoužívanejších na svete je PayPal, ktorá dokonca ponúka ochranu, ak tovar nedorazí na miesto určenia, alebo nezodpovedá objednávke. Zákazník môže dostať naspäť celú sumu alebo jej časť.
Ďalšie známe platobné brány sú napríklad GoPay (ponúka viac ako 55 platobných metód a prijíma 9 mien), Besteron (platobné tlačidlá sa môžu pridať do elektronickej faktúry, ale nie je dostupná mobilná platba), česká ComGate (QR platby pre zrýchlené bankové prevody, nie je však možnosť mobilnej brány využívanej na úhradu nižších súm), ThePay (možnosť poslať odkaz na platbu mailom, ani tu nie je možnosž mobilnej brány) či TrustPay (platba bankovým prevodom, platobný link cez mail).
Majú ich aj banky. No pre ich používanie musíte mať v danej banke zriadený účet. Pre e-shop je to komplikácia, keďže každý zákazník má účet v inej banke, musia preto využívať platobné brány viacerých bánk.
Viac možností na trhu pre bankové aj nebankové subjekty
Bankový biznis je v súčasnosti zaujímavý pre rôzne fintech spoločnosti aj nebankové subjekty. Ich vstup na trh umožňuje takzvaná Európska smernica o platobných službách PSD2, ktorá vstúpila do platnosti začiatkom tohto roka.
Zmyslom a účelom smernice je otvorenie bankového finančného trhu pre tretie strany a poskytnúť im prístup do účtov klientov cez aplikačné rozhrania. Cieľom je teda aj pestrejšia ponuka služieb. PSD2 je v podstate revidovaná pôvodná smernica o platobných službách, a to tak, aby sa zabezpečila silnejšia ochrana spotrebiteľa, posilnilo sa konkurenčné prostredie na trhu platobných služieb a zaviedli sa inovácie.
Partner témy
Do bankového biznisu vstúpili zatiaľ tri nebankové subjekty
Licenciu PSD2 získali na našom trhu tri spoločnosti, a to Payout, Ultima Payments a Finax. V rámci licenčného konania sú aktuálne ďalší žiadatelia. Získať licenciu znamená v praxi aj to, že všetky spoločnosti, ktoré ju dostanú, sú povinné dodržiavať pravidlá obozretného podnikania a dohliada na ne Národná banka Slovenska. „Tieto pravidlá sú zamerané najmä na zabezpečenie stability licencovaných subjektov a ochranu spotrebiteľa,“ vysvetľuje hovorca NBS Peter Majer.
Fintechové spoločnosti dnes už dokážu „nahradiť“ aj banku. Okrem platobnej brány poskytujú viac riešení pre firmy. Tie potrebujú riešenie na efektívne uhrádzanie záväzkov voči partnerom, dodávateľom, zamestnancom. Manuálne procesy sa vždy spájajú s vyššou mierou chybovosti a neefektívnosťou.
Napríklad spoločnosť Payout dáva firmám k dispozícii účet, ktorý automaticky ovládajú priamo zo svojho interného systému. „Nepretržitý prístup k platobnej infraštruktúre v reálnom čase je kľúčom k budovaniu každej úspešnej spoločnosti,“ reaguje obchodná riaditeľka spoločnosti Martina Hanusová.
E-shop bez online platby zákazníka zvyčajne odradí
Payout pokrýva všetky platobné metódy – platby kartou, bankové tlačidlá všetkých slovenských bánk, bankové prevody a platby cez QR kód, Apple Pay a Google Play. A výhodou je aj jeho prepojenie na účtovné systémy, automatická kontrola súladu platieb a klientská podpora.
„Platobná brána je dnes nevyhnutnosťou. Zákazník chce mať možnosť voľby, zvoliť si platobnú metódu, ktorú preferuje a pozná,“ vysvetľuje M. Hanusová a dopĺňa, že vďaka online platbám sa zvyšuje počet dokončených objednávok. „Viac ako 10 % zákazníkov nedokončí nákupný proces, ak im e-shop neponúka možnosť platby online,“ dodáva.
Prečo už nie na dobierku?
V minulosti najčastejšie využívaná forma platby na dobierku je už zastaraná a využíva sa čoraz menej. Dobierka je nevýhodná z viacerých uhlov pohľadu. Obchodník nemá tovar, nemá peniaze od zákazníka a nemá ani istotu, že zákazník tovar prevezme. Navyše manipulácia s hotovosťou je v súčasnosti aj zdravotným rizikom pri preberaní dobierky.