Používanie Buy Now, Pay Later je na vzostupe. Rastú však obavy pred špirálovitým zadlžovaním sa
Z prieskumu spoločnosti Adobe Analytics vyplynulo, že používanie finančných produktov fungujúcich na báze kúp teraz, zaplať neskôr (Buy Now, Pay Later – BNPL) je na vzostupe. Pre kupujúcich je zaujímavé, pretože si vďaka nemu dokážu rozložiť splatenie svojho záväzku v čase. Ukrýva však v sebe aj nástrahy v podobe motivácie k „nenásystnému“ nakupovaniu a prílišnému zadlžovaniu sa nad rámec vlastných možností.

Foto: Shutterstock
Platenie si rozkladajú v čase
Podľa zistení Adobe Analytics využívanie BNPL sa v januári 2023 v porovnaní s januárom predchádzajúceho roku len v Spojenom kráľovstve zvýšilo o 10,7 %, pričom tvorilo až 12 % zo všetkých nákupov. Analytici tvrdia, že aj to je dôkaz, že v časoch krízy životných nákladov si kupujúci intenzívnejšie uvedomujú cenu nakupovaných tovarov.
Počas uplynulých mesiacov sa zvýšila aj hodnota nákupov prostredníctvom BNPL, pretože nakupujúci sa rozhodli za produkty s vyššou hodnotou platiť počas dlhšieho obdobia, nie jednorazovo. Inak povedané, splácanie svojho záväzku si rozložili v čase na dlhšie obdobie.
Spotrebitelia mimoriadne pozorne sledujú svoje financie
„Minulotýždňové vyhlásenie Bank of England (britská centrálna banka – pozn. red.), že inflácia v krajine možno už dosiahla svoj vrchol, je zo strednodobého až dlhodobého hľadiska dobrou správou. Zvýšené využívanie služieb BNPL na rozloženie si nákladov však ukazuje, že spotrebitelia stále pozorne sledujú svoje financie najmä v krátkodobom horizonte,“ hovorí viceprezidentka a výkonná riaditeľka Adobe v Spojenom kráľovstve Suzanne Steeleová.
Popularita stúpa aj u Klikaj a zbieraj
Štatistické údaje ukazujú, že popularita mobilného nakupovania oproti predchádzajúcim rokom rastie. Až 59,7 % nákupov na Britských ostrovoch sa uskutočnilo cez mobil a spotrebitelia len počas tohtoročného januára minuli prostredníctvom svojich telefónov 4,7 miliardy libier.
Populárnejším sa stalo aj nakupovanie prostredníctvom Klikni a zbieraj. Priemerný počet takýchto nákupov klikmi stúpol medziročne zo 6 % na 8,2 %. V praxi to znamená, že nakupujúci sa takto usilujú ušetriť aj na poplatkoch za doručenie.
Dvaja z piatich klientov majú problémy
Platby BNPL však majú aj svoju temnejšiu tvár. Regulátor finančného trhu počas minulého roku opakovane varoval spotrebiteľov pred nadmerným zadlžovaním sa prostredníctvom tejto finančnej služby. Mnohí z nich sa totiž zadlžili bez toho, aby si to vôbec uvedomili.
Podľa spoločnosti Citizens Advice, ktorá vo Veľkej Británii pomáha ľuďom, ktorí potrebujú právnu, dlhovú alebo inú spotrebiteľskú podporu, dvaja z piatich zákazníkov nakupujúcich prostredníctvom BNPL si musia požičať peniaze na splatenie svojich záväzkov. Najčastejšie prostredníctvom kontokorentných úverov, ale aj pôžičiek od priateľov či rodiny.
Partner témy
„Nakupujúci hromadia pôžičky nad rámec svojich možností a prepadajú sa do čoraz zúfalejších situácií, z ktorých nie je možné uniknúť,“ konštatuje výkonná riaditeľka spoločnosti Dame Clare Moriartyová a dodáva: „Špirála dlhu z nákupu BNPL neskôr prenášaná na kreditné karty, pôžičky a dokonca aj veriteľov ukazuje, že to nie je bezriziková alternatíva. Kúpte teraz, zaplaťte neskôr je súčasťou úverového priemyslu a ako taká musí byť naliehavo regulovaná.“
Aký je podiel digitálnych platieb na trhu
Správa spoločnosti FIS o globálnych platbách z minulého roku uvádza, že medzi digitálnymi platbami v rámci Európy dominujú digitálne peňaženky (27 %). So štvrtinovým podielom nasledujú kreditné karty (25 %), ale ich podiel by mal podľa FIS postupne klesať. Podobný osud zrejme čaká aj debetné karty (17 %). Nasledujú bankové prevody (14 %) a BNPL (8 %), ktorých podiel by do roku 2025 v rámci celej Európy mal narásť na 12 %.
Ako vyzerá zadlžovanie sa v praxi
Hlasy pre a proti BNPL sa rôznia. Poskytovatelia finančnej služby sú, samozrejme, proti akejkoľvek regulácii. Aj medzi nimi sa však nájdu výnimky. Napríklad medzinárodná banková finančná spoločnosť Barclays upozorňuje, že dôsledky takéhoto spôsobu nakupovania môžu byť pre rozpočty mnohých spotrebiteľov doslova devastačné.
Barclays vypracovala štúdiu, podľa ktorej sa až štvrtina respondentov nakupujúcich prostredníctvom BNPL obáva, či bude svoj záväzok môcť splatiť. Problémy, ktoré ešte len môžu nastať, stresujú najmä mladých ľudí vo veku od 18 do 34 rokov.
Štúdia naznačuje, že jedným z dôvodov, prečo narastajúce platby BNPL prekvapujú zákazníkov, je relatívna ľahkosť, s akou môžu nahromadiť svoje dlhy. Až takmer polovica priznáva, že v rovnakom čase mala pôžičky typu BNPL od rôznych poskytovateľov tejto služby. A traja z piatich tvrdia, že mali troch alebo viacerých súbežných poskytovateľov BNPL.
Opatrenia pred špirálovitým zadlžovaním sa
„Je nevyhnutné prijať nové opatrenia týkajúce sa regulácie BNPL, ktoré by chránili spotrebiteľov pred špirálovitým zadlžovaním sa. Náš výskum identifikuje nedostatky neregulovaných krátkodobých bezúročných úverových možností a zdôrazňuje, že ľudia stále nemajú jasno v tom, aké následky bude mať nesplácanie záväzkov. Veríme, že všetky produkty spotrebiteľských úverov by mali podliehať rovnakej úrovni regulácie,“ vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti Barclays Partner Finance Antony Stephen.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Záujem o elektromobily rastie, poisťovne preto prichádzajú s vylepšeným poistným krytím
- 2.Podiel Slovákov pracujúcich z domu poklesol vlani na 13,1 %. Má home office perspektívu?
- 3.Dôchodky sa budú mimoriadne zvyšovať už od júla tohto roku – v priemere o 61 eur
- 4.Rodičovský dôchodok dostane ďalších 23-tisíc seniorov
- 5.Slovenská sporiteľňa a Prima banka prinášajú nové hypotéky so zvýšenými úrokovými sadzbami